andere trekker

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: andere trekker

Bericht door Knaus440 » wo 30 okt 2019 16:14

Pffft, trekhaak en voertuig specifieke kabelset, (niet merk) ook 1 keer gekozen voor een "goedkope" oplossing. Leverde rare storingen op. Knipperlichten die opeens niet werkten, storingsmeldingen, en dan weer geen storingen of meldingen. Brrr.
Uiteindelijk merk en voertuig specifieke kabelset gekocht en zelf aangesloten. Alle stekkertjes klopten, extra module achteruitrij sensoren etc, zat er ook aan, aansluiten was prima zelf te doen op de brug.
Daarna heeft de dealer hem aangemeld, was een 15 minuten werk. Trekhaak en 1e kabelset was niet van de dealer maar van het occasion bedrijf waar we de auto kochten.
Ik hoop dat jouw oplossing goed gaat en blijft werken. Test het wel even voor je echt op vakantie gaat.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5741
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: andere trekker

Bericht door Morgoth » wo 30 okt 2019 17:41

Dit wordt de derde trekhaak die ik van dit (Poolse) bedrijf ga monteren. De vorige trekhaken pasten perfect en de bedradingsets waren zo compleet dat zelfs de doorvoerrubbers op de juiste plaats aan de kabel waren gevulcaniseerd. Alle stekkers waren juist, de modules goed en alles werkte na de eerste montage direct storingsvrij.
De sets zijn TÜV gekeurd en alles is in het Duits gedocumenteerd. Geheel gericht op de Duitse markt. In Polen rijden deze Mercedessen ook rond. Ik heb vooralsnog geen aanleiding om aan te nemen dat de boel niet zou werken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: andere trekker

Bericht door Chris » wo 30 okt 2019 20:18

RE.gif

Ik hoop het echt voor je en zit momenteel met 2 handen te duimen voor je.
Tuurlijk kan het meevallen, het arbeidsloon spaar je zo wie zo al uit door het zelf te doen.
Je schrijft: Poolse trekhaak.... toevallig een "Autohak"... ??? daar is eerder wel eens iets over geschreven..

Je wordt "gevolgd"....
To be continued... thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5741
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: andere trekker

Bericht door Morgoth » do 31 okt 2019 15:05

Chris schreef:
wo 30 okt 2019 20:18
toevallig een "Autohak"... ???
Op de reeds toegestuurde digitale handleiding staat het merk "Bizub".
Maar eigenlijk is dat verder totaal onbelangrijk. De boel is voorzien van Europese goedkeuringsnummers en TüV certificaten. Het is dus getest, gekeurd en goed bevonden. Prima genoeg voor mij. Ik lig doorgaans niet onder de auto om met een strakke plasser mijn prachtig gestileerde trekhaak te bewonderen weenie.gif . Ik moet mijn caravan en aanhanger kunnen aankoppelen en hij moet goedgekeurd zijn. Dat is voor mij voldoende.

Anders is het natuurlijk met de bedradingsset. Die moet goed werken op de canbus van de auto. Daarmee loop ik dus een gering risico, hoewel de fabrikant aangeeft dat het om een voortuigspecifieke bedradingsset gaat. Het lijkt mij dat dit gewoon moet werken. Tsja, en werkt het niet dan kan ik nog altijd een bedradingsset bij Mercedes Benz bestellen. Maar ik durf de gok wel aan.

Ik heb trouwens niks over Autohak kunnen vinden, behalve een ooit verkeerd besteld exemplaar. Ook niet belangrijk. Ik heb geen Autohak.

Nog even een kleine toevoeging ter leering ende vermaek:
De Brink trekhaak is goedgekeurd voor een vertikale last tot 100kg en een treklast tot 1900kg. De door mij bestelde Bizub mag maximaal een vertikale last hebben van 150kg en een trekgewicht van 2300kg. Hij is dus zwaarder uitgevoerd dan die van Brink. Niks ten nadele van Brink overigens. Ik kom daar zakelijk wel eens. Ze maken prachtig afgewerkte producten.
Ik rij geen Mercedes om goedkoop uit te zijn maar ik kan mijn centen maar een keer uitgeven. Dit verschil was mij echt te groot. Daarbij vind ik het zelf monteren gewoon leuk om te doen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: andere trekker

Bericht door Erwin1987 » do 31 okt 2019 15:25

Mooie auto succes met trekhaak, zal wel loslopen denk ik, het internet staat ook vol met spookverhalen over mijn auto en trekhaak achteraf terwijl de garage er zo klaar mee was.


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: andere trekker

Bericht door Micky » do 31 okt 2019 15:45

Morgoth schreef:
do 31 okt 2019 15:05
Chris schreef:
wo 30 okt 2019 20:18
toevallig een "Autohak"... ???
Op de reeds toegestuurde digitale handleiding staat het merk "Bizub".
Maar eigenlijk is dat verder totaal onbelangrijk. De boel is voorzien van Europese goedkeuringsnummers en TüV certificaten. Het is dus getest, gekeurd en goed bevonden. Prima genoeg voor mij. Ik lig doorgaans niet onder de auto om met een strakke plasser mijn prachtig gestileerde trekhaak te bewonderen weenie.gif . Ik moet mijn caravan en aanhanger kunnen aankoppelen en hij moet goedgekeurd zijn. Dat is voor mij voldoende.

Anders is het natuurlijk met de bedradingsset. Die moet goed werken op de canbus van de auto. Daarmee loop ik dus een gering risico, hoewel de fabrikant aangeeft dat het om een voortuigspecifieke bedradingsset gaat. Het lijkt mij dat dit gewoon moet werken. Tsja, en werkt het niet dan kan ik nog altijd een bedradingsset bij Mercedes Benz bestellen. Maar ik durf de gok wel aan.

Ik heb trouwens niks over Autohak kunnen vinden, behalve een ooit verkeerd besteld exemplaar. Ook niet belangrijk. Ik heb geen Autohak.

Nog even een kleine toevoeging ter leering ende vermaek:
De Brink trekhaak is goedgekeurd voor een vertikale last tot 100kg en een treklast tot 1900kg. De door mij bestelde Bizub mag maximaal een vertikale last hebben van 150kg en een trekgewicht van 2300kg. Hij is dus zwaarder uitgevoerd dan die van Brink. Niks ten nadele van Brink overigens. Ik kom daar zakelijk wel eens. Ze maken prachtig afgewerkte producten.
Ik rij geen Mercedes om goedkoop uit te zijn maar ik kan mijn centen maar een keer uitgeven. Dit verschil was mij echt te groot. Daarbij vind ik het zelf monteren gewoon leuk om te doen.
Ik vlieg regelmatig naar Polen en doe er veel zaken, ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat TUV en alles op de verpakking daar helemaal niets zegt, dat printen ze er gewoon op als ze zin hebben, als je de set bij een gerenommeerd Duits bedrijf hebt besteld mag je eigenlijk natuurlijk wel verwachten dat het goed zit.
het feit dat jouw nieuwe trekhaak veel meer mag hebben is al zo'n signaal, maar goed laten we idd niet op de zaken vooruitlopen en er vanuit gaan dat het wel goed komt. Overigens kun je voor dit geld idd best nog een andere kabelset kopen mocht dit niet werken thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5741
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: andere trekker

Bericht door Morgoth » do 31 okt 2019 16:52

RE.gif
Ik werk ook bij een internationaal bedrijf en die ervaring heb ik idd ook wel. De TüV stickers op de bedradingsset zijn wat mij betreft sowieso een wassen neus. Als ik zelf een rol snoer zou kopen en de boel zou aansluiten is dat voor de keuring ook geen probleem. Als het maar werkt.

Op het ijzerwerk is het anders. Daar staan nummers ingeslagen. Kijk bijvoorbeeld maar eens op de kogel. Die zie je het gemakkelijkst. Daarin staan nummers met een E-goedkeur. Die komen overeen met officiële certificaten. Als die er niet in staan komt mijn auto niet door de keuring. Ze zullen zich er niet aan branden om actief in Duitsland, via een gerenommeerd verkoopkanaal, op grote schaal ongekeurde trekhaken te verkopen met valse papieren. Als dat zo zou zijn dan was er al lang iets over te vinden geweest op internet. Ik denk dus dat het met het ijzerwerk wel goed zit. En eigenlijk heb ik ook wel vertrouwen in de kabelset. De vorige twee werkten ook prima.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5741
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: andere trekker

Bericht door Morgoth » za 16 nov 2019 21:22

Zoooo. Vandaag de trekhaak eronder gezet en de kabelset aangesloten. Gisteravond begonnen met 'sloopwerkzaamheden' en vanmorgen om een uur of 10 begonnen met opbouwen. Om drie uur was hij klaar en heb ik met de aanhanger erachter proefgereden. Alles werkt en alles past. Sublieme maatvoering. De kabelset wat overigens gewoon van Jaeger. De meeste tijd kostte het nog om het juiste canbus kabeltje te vinden. De rest was appeltje eitje. Hoezo 2800 euro uitgeven? Voor 10% van dat bedrag heb je ook een trekhaak!
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: andere trekker

Bericht door Erwin1987 » za 16 nov 2019 21:24

Re:

Beter dat het past, maar was voor dat bedrag niet een koelingsaanpassing erbij?


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: andere trekker

Bericht door Micky » za 16 nov 2019 21:38

RE.gif

Ja, sterker nog op de offertes die ik heb van de C klasse en de GLC is de trekhaak beide iets meer dan 1100 euro elektrisch inklapbaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5741
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: andere trekker

Bericht door Morgoth » za 16 nov 2019 22:39

Erwin1987 schreef:
za 16 nov 2019 21:24
Re:

Beter dat het past, maar was voor dat bedrag niet een koelingsaanpassing erbij?


Erwin
Oja, inderdaad. Zat extra koeling bij.

Inklapbaar wilde ik niet. Zo'n kogel is een mooie bescherming voor parkeerschades.
Laatst gewijzigd door Morgoth op za 16 nov 2019 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: andere trekker

Bericht door Erwin1987 » za 16 nov 2019 22:40

Re:

Ga je die nog monteren of denk je dat het niet nodig is?


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5741
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: andere trekker

Bericht door Morgoth » za 16 nov 2019 22:42

Ik ga eerst eens even zo proberen. Als ie echt te warm wordt kan het altijd nog.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: andere trekker

Bericht door Erwin1987 » za 16 nov 2019 22:46

Is het alleen motorkoeling of ook een aanpassing in de automaatkoeling?

Mijn diesel (Volvo d5) heeft een door de dealer gemonteerde trekhaak, maar werd van de zomer op de brenner toch een aantal keer te heet(3-4x gele melding) even airco uit en het was weg, maar het is wel een rot gevoel moet ik zeggen omdat je de hele tijd denkt dat het terug komt. Alleen is er voor mij geen aanpassing meer.


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5741
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: andere trekker

Bericht door Morgoth » za 16 nov 2019 23:16

Volgens mij komt er een grotere fan op de radiatoren. Dus voor zowel de motor als de bak.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: andere trekker

Bericht door Erwin1987 » za 16 nov 2019 23:17

Oké dat is inderdaad niet een hele grote ingreep dat kan je nog makkelijk laten doen indien nodig veel plezier met de haak en wat er achter hangt.


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: andere trekker

Bericht door Micky » za 16 nov 2019 23:40

Erwin1987 schreef:
za 16 nov 2019 22:46
Is het alleen motorkoeling of ook een aanpassing in de automaatkoeling?

Mijn diesel (Volvo d5) heeft een door de dealer gemonteerde trekhaak, maar werd van de zomer op de brenner toch een aantal keer te heet(3-4x gele melding) even airco uit en het was weg, maar het is wel een rot gevoel moet ik zeggen omdat je de hele tijd denkt dat het terug komt. Alleen is er voor mij geen aanpassing meer.


Erwin
Wat gek, de airco zou vanzelf uitgeschakeld moeten worden, althans, ik weet niet anders bij VAG
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: andere trekker

Bericht door Jan van Vijven » za 16 nov 2019 23:48

RE.gif
Klopt PMR regelt dat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: andere trekker

Bericht door Erwin1987 » zo 17 nov 2019 06:34

Micky schreef:
Erwin1987 schreef:
za 16 nov 2019 22:46
Is het alleen motorkoeling of ook een aanpassing in de automaatkoeling?

Mijn diesel (Volvo d5) heeft een door de dealer gemonteerde trekhaak, maar werd van de zomer op de brenner toch een aantal keer te heet(3-4x gele melding) even airco uit en het was weg, maar het is wel een rot gevoel moet ik zeggen omdat je de hele tijd denkt dat het terug komt. Alleen is er voor mij geen aanpassing meer.


Erwin
Wat gek, de airco zou vanzelf uitgeschakeld moeten worden, althans, ik weet niet anders bij VAG
Bij mij schijnen er meerdere koelprogrammas/ cyclussen te zijn en misschien gaat hij bij de volgende melding uit maar daar heb ik niet op gewacht.


Erwin
Home-car racer 48

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: andere trekker

Bericht door Techn » zo 17 nov 2019 10:51

Chris schreef:RE.gif

P'sies... en daarbij nog de wetenschap dat een MB dealer "effe" meer ( €2800 !! ) rekent.... zal niet voor niets zijn..
Hoe gaat dat dan bij alie express ????

Daar is alles ook goedkoper toch ....

Toch..
chris ......

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5741
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: andere trekker

Bericht door Morgoth » wo 11 dec 2019 16:09

Ik heb een mooie verchroomde trekhaakdop gekocht. Echt lachen. Als hij een beetje scheef erop zit zien de parkeersensoren de dop. Staan erg kritisch dus. Dit zal wel een ding zijn wat de dealer verandert in de software.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: andere trekker

Bericht door Micky » wo 11 dec 2019 17:36

RE.gif

maar hier moet je nu dus mee leren leven [aschrik.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Citrorob

Re: andere trekker

Bericht door Citrorob » do 12 dec 2019 13:29

RE.gif
Dit is idd een reden waarom er af fabriek een afneembare trekhaak wordt geleverd....

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”