andere trekker

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5744
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

andere trekker

Bericht door Morgoth » ma 28 okt 2019 20:01

Vandaag de knoop doorgehakt. Het is geen Audi geworden want ook na lang zoeken geen fatsoenlijke voor redelijk geld kunnen vinden. Dus hebben we een Mercedes Benz C 220 CDI Estate Automaat gekocht. 170pk en 400Nm gekoppeld aan een automatische 7-versnellingbak, trekgewicht 1800kg, moet voldoende zijn voor de Hobby. Ik ben benieuwd hoe dit gaat bevallen.
mb.jpeg
mb.jpeg (100.21 KiB) 758 keer bekeken
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: andere trekker

Bericht door deusjevo » ma 28 okt 2019 20:06

Zo dan, da’s een paar mooie stappen vooruit zeg haphop.gif , gefeli’t en veel plezier ermee thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: andere trekker

Bericht door willianv » ma 28 okt 2019 20:12

Gefeliciteerd!

Die gaat de hobby vast goed kunnen trekken..
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5744
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: andere trekker

Bericht door Morgoth » ma 28 okt 2019 20:17

Dank jullie wel. Dat gaat vast lukken.

Moet nog wel een trekhaak onder. Dat levert direct al een probleem op whistle.gif . Trekhaakje kost hier in Duitsland niks. €230 euro inclusief voertuig specifieke kabelset met uitschakeling van de sensoren achter. Maar nou heb ik een aantal MB dealers gebeld in Nederland en Duitsland over een eventueel grotere koelventilator die door MB voorgeschreven zou zijn bij montage van een trekhaak. Drie dealers in Nederland zeggen: "Het kan wel maar wij monteren dat nooit" Eentje in Duitsland zei dat ook en twee zeiden dat het wel moest. Willen die nou gewoon geld verdienen of hoe zit dat nou?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: andere trekker

Bericht door DV_t » ma 28 okt 2019 21:18

Morgoth schreef:
ma 28 okt 2019 20:17
Dank jullie wel. Dat gaat vast lukken.

Moet nog wel een trekhaak onder. Dat levert direct al een probleem op whistle.gif . Trekhaakje kost hier in Duitsland niks. €230 euro inclusief voertuig specifieke kabelset met uitschakeling van de sensoren achter. Maar nou heb ik een aantal MB dealers gebeld in Nederland en Duitsland over een eventueel grotere koelventilator die door MB voorgeschreven zou zijn bij montage van een trekhaak. Drie dealers in Nederland zeggen: "Het kan wel maar wij monteren dat nooit" Eentje in Duitsland zei dat ook en twee zeiden dat het wel moest. Willen die nou gewoon geld verdienen of hoe zit dat nou?
Precies de reden waarom ik specifiek naar een c klasse heb gezocht die al voorzien was van trekhaak. Ik had dezelfde zorgen en vragen. Of dit ook werkelijk gemonteerd is, weet ik natuurlijk niet.

Qua trekkracht/koppel ga je versteld staan. Ik trek een Fendt 560 van 1800 kg zonder problemen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: andere trekker

Bericht door Micky » ma 28 okt 2019 21:27

Morgoth schreef:
ma 28 okt 2019 20:17
Dank jullie wel. Dat gaat vast lukken.

Moet nog wel een trekhaak onder. Dat levert direct al een probleem op whistle.gif . Trekhaakje kost hier in Duitsland niks. €230 euro inclusief voertuig specifieke kabelset met uitschakeling van de sensoren achter. Maar nou heb ik een aantal MB dealers gebeld in Nederland en Duitsland over een eventueel grotere koelventilator die door MB voorgeschreven zou zijn bij montage van een trekhaak. Drie dealers in Nederland zeggen: "Het kan wel maar wij monteren dat nooit" Eentje in Duitsland zei dat ook en twee zeiden dat het wel moest. Willen die nou gewoon geld verdienen of hoe zit dat nou?
gewoon monteren en lekker gaan rijden, je merkt het vanzelf en dan doe je het kalm aan en laat je het later oplossen knipoog.gif

mooie trekker en een goede keuze vind ik, geniet ervan thumbup.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: andere trekker

Bericht door RDDR » ma 28 okt 2019 21:39

Fraai hoor. thumbup.gif
Blijf de C mooi vinden. Over wel of geen andere koelventilator kan ik je geen advies in geven.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5744
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: andere trekker

Bericht door Morgoth » ma 28 okt 2019 22:18

Micky schreef:
ma 28 okt 2019 21:27
gewoon monteren en lekker gaan rijden, je merkt het vanzelf en dan doe je het kalm aan en laat je het later oplossen knipoog.gif

mooie trekker en een goede keuze vind ik, geniet ervan thumbup.gif thumbup.gif
Thanks. Ik denk Idd dat ik maar gewoon eerst ga rijden. M'n Hobby weegt maar 1000kg dus ik denk Idd ook dat het warmlopen wel mee zal vallen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Jekihero

Re: andere trekker

Bericht door Jekihero » di 29 okt 2019 11:42

Morgoth schreef:
ma 28 okt 2019 20:17
knipperdeknip

Moet nog wel een trekhaak onder. Dat levert direct al een probleem op whistle.gif . Trekhaakje kost hier in Duitsland niks. €230 euro inclusief voertuig specifieke kabelset met uitschakeling van de sensoren achter. Maar nou heb ik een aantal MB dealers gebeld in Nederland en Duitsland over een eventueel grotere koelventilator die door MB voorgeschreven zou zijn bij montage van een trekhaak. Drie dealers in Nederland zeggen: "Het kan wel maar wij monteren dat nooit" Eentje in Duitsland zei dat ook en twee zeiden dat het wel moest. Willen die nou gewoon geld verdienen of hoe zit dat nou?
Elders schreef ik hier al over op het forum. Ik heb de koeling achteraf aan moeten laten passen i.v.m. de temperatuur in de automatische bak. En alleen bij een MB haak mag/kan het aanhanger stabilisaties systeem worden aangesloten.

Jekihero

Re: andere trekker

Bericht door Jekihero » di 29 okt 2019 11:53

DV_t schreef:
ma 28 okt 2019 21:18
knipperdeknip.
Precies de reden waarom ik specifiek naar een c klasse heb gezocht die al voorzien was van trekhaak. Ik had dezelfde zorgen en vragen. Of dit ook werkelijk gemonteerd is, weet ik natuurlijk niet.
Zou je bij de volgende gelegenheid even kunnen navragen bij de dealer.
Moet eenvoudig te zien zijn. Ik twijfel sterk of bij de optie "trekhaak" af fabriek ook de extra koeling gemonteerd wordt.
Een eenduidig antwoord daarop heb ik nog niet gekregen.
Montage achteraf is € 1.080,=

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5744
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: andere trekker

Bericht door Morgoth » di 29 okt 2019 12:03

Jekihero schreef:
di 29 okt 2019 11:42
Elders schreef ik hier al over op het forum. Ik heb de koeling achteraf aan moeten laten passen i.v.m. de temperatuur in de automatische bak. En alleen bij een MB haak mag/kan het aanhanger stabilisaties systeem worden aangesloten.
Ja. De dealer wilde er met alle plezier een trekhaak onder zetten. Voor 2800 euro!! Ik ben niet gek. Ik doe het zelf wel voor 230. Trekhaak met kabelset is al besteld. Dan maar geen voertuig stabilisatie systeem.
Ik heb het toch nooit gehad en gemist.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35857
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: andere trekker

Bericht door Chris » di 29 okt 2019 12:08

Ondanks de trekhaakperikelen....
Gefeliciteerd...
Mooie trekker...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: andere trekker

Bericht door DV_t » di 29 okt 2019 12:18

Ik weet niet of er nog andere specifieke zaken zijn waar je rekening mee moet houden.

Onze C klasse is ook voorzien van adaptive cruise control en dode hoek herkenning enz. Als ik de caravan aan haak zie ik dat daar iets mee gebeurd. Dode hoek herkenning gaat ook uit. In de buitenspiegels gaan de uitroeptekens dan continu branden en melding in het dashboard.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5744
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: andere trekker

Bericht door Morgoth » di 29 okt 2019 13:48

De leverancier van de bedradingsset zegt dat deze set inclusief canbusmodule is die ervoor zorgt dat de parkeersensoren en dode-hoek detectie wordt uitgeschakeld. Over de adaptieve cruise control heeft hij het niet maar de auto is voorzien van het Mercedes Pre-Safe System. Volgens mij is de ACC hier onderdeel van. Het lijkt me niet dat dit zomaar kan worden uitgeschakeld. Maar inderdaad misschien wel anders ingesteld.
We zullen zien wat er gaat gebeuren mrgreen.gif .
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: andere trekker

Bericht door Micky » di 29 okt 2019 19:38

RE.gif

ik ben benieuwd, want voor die prijs?.... we hebben hier nog een ander voorbeeld van goedkoop is duurkoop voor wat betreft de trekhaak.
ik hoop echt voor je dat het gaat werken met alle elektronica.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35857
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: andere trekker

Bericht door Chris » di 29 okt 2019 20:53

Morgoth schreef:
di 29 okt 2019 12:03

Ja. De dealer wilde er met alle plezier een trekhaak onder zetten. Voor 2800 euro!! Ik ben niet gek. Ik doe het zelf wel voor 230. Trekhaak met kabelset is al besteld. Dan maar geen voertuig stabilisatie systeem.
Ik heb het toch nooit gehad en gemist.
Wees alert hoor op canbus fouten en of foutmeldingen.
Toen ik mijn auto kocht bleek er een 7 polige aansluiting onder te zitten... dat had ik niet verwacht en niet opgemerkt dus.
Om die aansluiting juist en volgens Volvo specs om te bouwen naar 13 polig was ik ruim meer kwijt dan 230 euro.
En ik heb echt wel gezocht naar mogelijkheden.
Heel simpel is het niet....
Ik had ook een compleet andere Canbus module nodig, incl. de benodigde software.... kassa..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: andere trekker

Bericht door Micky » di 29 okt 2019 21:01

RE.gif

exact en daarom ben ik bang dat het niet gaat werken voor 230 euro..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35857
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: andere trekker

Bericht door Chris » di 29 okt 2019 21:05

RE.gif

P'sies... en daarbij nog de wetenschap dat een MB dealer "effe" meer ( €2800 !! ) rekent.... zal niet voor niets zijn..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: andere trekker

Bericht door erichendri » wo 30 okt 2019 00:06

Zit de koeling aanpassing bij denk ik.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: andere trekker

Bericht door Micky » wo 30 okt 2019 08:07

RE.gif

zou kunnen, maar daar ben ik niet zo bang voor, dat is dan voor zeer extreme situaties, dat zal in de praktijk wel meevallen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Jekihero

Re: andere trekker

Bericht door Jekihero » wo 30 okt 2019 08:35

erichendri schreef:
wo 30 okt 2019 00:06
Zit de koeling aanpassing bij denk ik.

Eric
Dat denk ik niet scratch.gif

Trekhaak is bij mij vorig jaar "afgemaakt" op € 2.500,=
Koeling is afgemaakt op € 1.080,= -30%

Prijs van alleen de ventilator is al € 599,11, daarvoor pakken ze hem nog net uit het schap.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: andere trekker

Bericht door deusjevo » wo 30 okt 2019 09:03

Chris schreef:
di 29 okt 2019 21:05
RE.gif

P'sies... en daarbij nog de wetenschap dat een MB dealer "effe" meer ( €2800 !! ) rekent.... zal niet voor niets zijn..
Wat dacht je van het goddelijke werkplaats tarief dat de Benz dealer rekent.
Montage trekhaak is geen klus meer van 2 uurtjes, ze zullen hun offerte op verzoek toch wel kunnen onderbouwen/uitsplitsen met werplaats uren en materialen?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: andere trekker

Bericht door Jan van Vijven » wo 30 okt 2019 09:55

RE.gif
Uit ervaring kan ik zeggen dat een trekhaak op elke auto maar een paar uur werk is, de bekabeling stelt ook niet veel voor.
En ik ben maar een amateur, de originele dealer doet het veel sneller.
Het inleren is voor die mannen ook een koud kunstje, bij sommige auto’s gaat dit zelfs automatisch.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Jekihero

Re: andere trekker

Bericht door Jekihero » wo 30 okt 2019 11:50

Allemaal waar, het werkplaatstarief is € 110,= p/u excl. BTW en dat is veel geld. De onderdeelprijzen zijn ook de waanzin voorbij. Je koopt m.i. dan ook privé geen (nieuwe) Mercedes of ander premium merk om goedkoop te rijden, dan zijn er beslist betere alternatieven.
TS heeft een mooie auto gekocht waarvan hij hopelijk lang plezier zal hebben. En alhoewel de bekabeling misschien nog een dingetje wordt heeft hij straks toch voor een redelijke prijs die haak onder een hele fijne nieuwe trekker. thumbup.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: andere trekker

Bericht door Micky » wo 30 okt 2019 13:05

RE.gif

dat valt mee, bij Volvo in Duitsland is het 140 euro :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”