Bakolie

Plaats reactie
Jekihero

Bakolie

Bericht door Jekihero » di 22 okt 2019 10:28

Het rijden met onze MB C-klasse en de Fendt 515 gaat prima. Genoeg kracht en comfort aan boord om lekker mee kunnen met het verkeer zonder ooit het gevoel te hebben dat er te veel van de trekker gevraagd wordt. Toch bracht ik vandaag de auto naar de dealer voor een modificatie van de bakoliekoeling scratch.gif . De koeler gaat verhuizen naar een plek voor de vin (meer in de wind) en de vin wordt 600W i.p.v. de standaard 400W. Dit is een redelijk dure oefening en wordt dan ook zelden uitgevoerd. De auto is van 4/2018 en bij de koop in 2017 hadden we helemaal niet het idee om er ooit iets achter te hangen dus kochten we de auto zonder trekhaak. De originele trekhaak is door MB eind 2018 gemonteerd zodat ook het aanhanger-stabiliteitssysteem kon worden aangesloten. Vanaf dag 1 (april 2019) vond ik de overgang van de derde naar de vierde versnelling van de 9-traps automaat anders verlopen dan bij de overige versnellingen. Er was een klein sprongetje van het toerental omhoog hoorbaar en alleen tussen drie en vier. Dit was op de vlakke weg bij het ophalen van de caravan. Later dit jaar bij hogere temperaturen op de autobahn accellerend en met 5% stijging werd dit sprongetje +/- 500 r.p.m. alsof de bak dan kort slipt. Ik zal tot maart 2020 moeten wachten om het te kunnen ervaren of koeling inderdaad de oorzaak was.

Dat dit goed komt weet ik zeker maar het bracht mij tot de volgende gedachte:
Hoe controleer je bij aanschaf van een gebruikte auto met automaat en trekhaak of die auto dan ook geschikt is om een caravan te trekken? Mijn laatste gebuikte auto kocht in 1979 dus voor mijzelf speelt deze vraag niet maar zo nu en dan zie ik in draadjes een dergelijk dilemma doorschemeren. Ik ben geneigd te veronderstellen dat aan alle auto's met een after-market haak getwijfeld mag worden.

Citrorob

Re: Bakolie

Bericht door Citrorob » di 22 okt 2019 11:35

Als het af fabriek is gemonteerd dan kan je dat veelal zien op speciale sites waar je je vin ingeeft en dan staan alle fabrieksopties netjes aangegeven.
Wanneer het naderhand is gebeurd dan zit er weinig anders op dan de blauwe ogen van de verkoper vertrouwen of je moet zelf de kennis hebben om het te herkennen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Bakolie

Bericht door deusjevo » di 22 okt 2019 11:37

Meestal staat er ook wel een sticker ergens in de kofferbak met een code waarop alle fabrieksopties af je leiden zijn.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Bakolie

Bericht door erichendri » di 22 okt 2019 15:30

Vaak staat in de accessoire folder bij trekhaak dat ook de koeling modificatie
automatisch bijbesteld wordt of moet worden.
Overigens zijn er veel merken die dit niet adviseren.
Van mercedes weet ik ook dat de bak al snel na wegrijden in de lock-up gaat.
Dit gebeurd om brandstof te besparen.
Vaak bij schakelen krijg je heel even een beetje slip voor soepel schakelen.
Lijkt erop dat het in die ene schakelmoment te lang duurt.
Rijdt er niet te lang mee door en kaart het aan bij je mercedes dealer en vraag
om een opmerking in het auto dossier.
Nog mooier is zsm met de caravan rijden, kijken of hij het weer telkens doet
en met een monteur ook een rit maken zij hebben een mooie tester
waarmee ze dan veel kunnen monitoren.
Eventueel moet de bakcomputer geupdate worden.
Misschien is er speciale trailer software voor de bak beschikbaar.
Dodge ram heeft daar een knop voor op het dashboard bijvoorbeeld.
Veel merken detecteren die aanhangwagen zelf.
Hoe lang geeft mercedes garantie eigenlijk?

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”