3 cilinder als trekker

Peutje
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

3 cilinder als trekker

Bericht door Peutje » zo 13 okt 2019 13:07

Wie oh wie heeft welke ervaringen met een 3 cilinder als trekauto. Als je zo de specs leest zou het allemaal prima moeten kunnen maar hoe bevalt het in de praktijk? Denk aan trekkracht en verbruik maar ook in levensduur zover nu te beoordelen.
Heeft iemand bv ervaring met de psa 1.2 130pk/230nm in combinatie met bv Peugeot 3008 of citroen C4 of C5 aircross?
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Davendre » zo 13 okt 2019 13:23

Geen ervaring met een 3-pitter. Maar mij lijkt het afremmen op de motor in de bergen wel een dingetje om rekening mee te houden.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Wally » zo 13 okt 2019 13:27

Ik moet er niet aan denken, alleen het motor geluid staat me al tegen.

Frans

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door RichTrip » zo 13 okt 2019 13:36

Dit jaar 2x op een neer geweest naar Zuid-Frankrijk met een Octavia 1.0 TSI en 1300 kilo aan de haak. Dat ging, boven verwachting, heel erg goed!
Verbruik viel ook mee, gezien de meer dan gemiddeld hogere snelheid.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door mrbullmastiff » zo 13 okt 2019 13:38

Hier geen ervaring met de kleine turbo motoren zoals die tegenwoordig toegepast worden. Mijn vorige auto had een 1.6 turbomotor met 180 pk, en ondanks de relatief kleine motorinhoud had ik daar geen problemen mee met het trekken van mijn caravan. Ik denk dat de specificaties die je noemt in de praktijk voldoende zijn om een redelijke caravan mee te trekken.

Wat betreft duurzaamheid zijn er op internet behoorlijk wat sites te vinden die negatief berichten over downsizen. Als ik rondkijk in mijn omgeving zijn er tegenwoordig heel veel auto's die met kleine motoren zijn uitgerust en ik hoor toch vaak positieve reacties.
Laatst gewijzigd door mrbullmastiff op zo 13 okt 2019 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Hermanus » zo 13 okt 2019 13:49

Heb je al eens gekeken wat de "caravantrekker" er van zegt?

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Ab » zo 13 okt 2019 13:53

Geen ervaring mee als trekker.
(Dat deed ik altijd met 5 cylinders meer. mrgreen.gif )
Wel als solo auto, mijn vrouw rijdt daar dagelijks mee.
Zelf pak ik ' m ook vaak. ( KIA Picanto)
Het rijdt zeker niet slecht.
Trekvermogen is echter slechts 800 kg in ons geval.
De trekhaak heb ik dus maar achterwege gelaten..
Het geluid kan ik niet over oordelen, ik hoor weinig verschil met een 4 cylinder.

Maar 130 pk en 230 Nm is op zich meer dan genoeg om een redelijk gewicht te trekken lijkt mij.
In een grijs verleden ging ik met ongeveer hetzelfde motorvermogen met 6500 kg treingewicht de bergpassen over naar Joegoslavië..
Sommige stukken plankgas in 2..dat dan weer wel.
Maar we kwamen overal.
De paswegen zijn allang vervangen door snelwegen met niet noemenswaardige hellingspercentage's.
Het is allemaal dus veel makkelijker geworden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Chris » zo 13 okt 2019 14:17

En toch...
Mijn collega rijd met een C-Max ecoboost van 1 liter.... een 3 pitter met turbo.
En sleurt tot volle tevredenheid een Hobby 450 daarmee.
Nou zijn de PSA motor en de Ecoboost toch wel wat overeenkkomstig...3 cylinders en turbo..
Dus ik denk dat het niet tegen gaat vallen..
En net wat Ab schrijft...
In een heel grijs verleden heb ik zelfs mijn hut met 75PK getrokken... Nm had ik toen nog geen verstand van..
En het ging prima, soms was je wat langer bezig om boven te komen, nou ja, dan maar wat langer, duwen had toen ook al geen zin.
Laatst gewijzigd door Chris op zo 13 okt 2019 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Michielwoerden
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 9 aug 2017 20:19

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Michielwoerden » zo 13 okt 2019 14:17

Mijn trouwe seat altea xl 1,9 TDI (getuned naar 140 PK en 310Nm) is laatst naar de garage geweest voor een beurt. Met de chefmonteur wat dingen besproken, ondermeer dat het een caravantrekker is. Hij gaf zeer duidelijk aan dat deze 1,9 tdi motoren bijna onerwoestbaar zijn en vele malen beter dan de gedownsizede motoren van nu

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Chris » zo 13 okt 2019 14:20

RE.gif
Dat is weer een hele andere insteek...
Ik rij ook liever met mijn eigen gebakkie.... maar als het moet kan het ook met een 1.2 van PSA
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Peutje
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Peutje » zo 13 okt 2019 14:29

Hermanus schreef:
zo 13 okt 2019 13:49
Heb je al eens gekeken wat de "caravantrekker" er van zegt?
Zeker, die geeft op basis van specs natuurlijk geen problemen. Maar dat is dan nog anders dan de werkelijke ervaring wat mij betreft. Duurzaamheid is ook nog een dingetje. Feitelijk gebruik je de auto zon 90% zonder caravan, en dan voldoet het natuurlijk al heel snel, en ik geloof dat die torretjes best prima zijn in basis daarvoor. Het perceptie deel is nog een ander element, 10 jaar terug vinden we een 1.6 ook aan de krappe kant.
Jammer genoeg mag ik geen diesel meer rijden wat veruit de voorkeur voor me zou zijn.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Ab » zo 13 okt 2019 21:05

Tijden veranderen.
30 jaar geleden had een 2 liter motor minder vermogen als nu een 1 litertje met turbo.
Zelfs een 7.4 liter kwam niet eens aan het vermogen wat nu uit een 2 liter getoverd wordt.
Duurzaamheid lag wel hoger naar mijn idee.
Het benzineverbruik heel zeker.
2 km op 1 litertje... [aschrik.gif]
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door p_vingerhoets » ma 14 okt 2019 09:33

Waar je vooral even op moet letten is
Eventuele noodzaak tot aanpassingen motorkoeling

Of automatisch cilinderuitschakeling omzeild kan worden

Een 3 cilinder is op de snelweg als 2 cilinder nog ietsje zuiniger maar met een caravan erachter zou dat wel eens net te krap worden en elke keer in en uit schakelen lijkt me ook niet hebbelijk
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Ab » ma 14 okt 2019 09:42

Uitschakelen doet ie sowieso niet.
Dat deed zelfs mijn 8 pitter niet als ik de caravan erachter had.
Normaal loopt ie solo bij 100 kmu op cruisecontrol op 4 pitten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Gerrie » ma 14 okt 2019 21:07

Dit gaat weer een heel verhaal van voor en tegenstanders worden maar ik zal voor de vraagsteller toch maar reageren.
Wij hebben een caravelair antares style 390. Leeggewicht rond de 900 kg. en geladen ruim duizend. Deze eerst getrokken met een opel corsa 115 pk en een koppel van 170. Geen enkel probleem en hier ook mee naar Oostenrijk geweest en ook daar geen problemen ondervonden. Na 2 jaar (wij proberen elke twee jaar nieuw te rijden) deze geruild voor een Hyundai kona, 120 pk en een koppel van 172. Prima trekker en geen enkel probleem om hiermee naar campings in Oostenrijk of Zwitserland te gaan. Door zijn extra gewicht wel stabieler als de corsa. In één van de reacties werd de kans op oplopen van de temperatuur genoemd. Ik heb de temperatuurmeter van beide auto's nooit op zien lopen. De kona heeft in anderhalf jaar ongeveer 9000 klm. met de caravan gelopen zonder problemen. Het is ook niet dat ik hem spaar. We rijden altijd zo rond de 100 op de tom tom. Of hij het lang vol gaat houden, ik zou niet weten waarom niet. Kijk ook eens bij de reviews , o.a. bij ford , kia/Hyundai, Volkswagen, Renault, PSA groep. Ik heb hier ook eens gekeken en dan blijk je enkel maar positieve reacties tegen te komen. Niet vergeten om ook naar de kogeldruk te kijken, deze wil bij de Franse auto's wel eens laag zijn. Veel succes gewenst.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Peutje
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Peutje » do 31 okt 2019 18:21

Kogeldruk is bij de meeste geen probleem als ik dat zo zie. Ben meer ook benieuwd of er al forum gebruikers zijn die al een aantal jaar zo'n 'torretje' in gebruik hebben en hoe de ervaring in duurzaamheid is. Bv mensen die de auto zakelijk flink gebruiken, dus relatief veel kms per jaar maken en er ook nog regelmatig een caravan mee trekken.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Morgoth » do 31 okt 2019 20:14

Ik heb laatst een paar dagen in een huur Grandland X gereden. Met 3 pitter. Ik was enorm sceptisch maar het rijdt bijzonder goed. Ik zou niet weten waarom zo'n auto geen caravan zou kunnen trekken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door eurotrotter » do 31 okt 2019 21:42

mrbullmastiff schreef:
zo 13 okt 2019 13:38
Als ik rondkijk in mijn omgeving zijn er tegenwoordig heel veel auto's die met kleine motoren zijn uitgerust en ik hoor toch vaak positieve reacties.
Rijden die ook allemaal met een caravan er achter ???
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Micky » do 31 okt 2019 22:50

Ik wordt eigenlijk wel een beetje moe over dit gelul over de kleiner motoren, wat een geneuzel....

waar gingen we vroeger mee op vakantie dan? de motoren en auto's waren toen versleten na 10 jaar, nu maken jullie je onterecht gewoon druk over de huidige motoren..

kan er 1 iemand hier een link plaatsen naar een site waar uit blijkt dat de huidige generatie 3 of kleine 4 cilinder motoren stuk zijn na 200K km?
ik zie hier alleen maar paniekvoetbal en ontmoedigingsbeleid, gebaseerd op wat?


kom aub eens met feiten waarin bijv. bewezen wordt dat een 1.5 turbo benzine motor stuk gaat nav het trekken van een caravan, of een kleinere 3 cilinder.... jullie lopen allemaal te reageren puur op gevoel en niet op feiten, of toch? overtuig me dan aub.

En ja, ik wil een dikke motor in de trekker en met een 2,4 liter 5 cilinder diesel die ik nu heb van de baas mag ik niet klagen, liever heb ik nog een V8 TDI... maar ook met de 1,6 diesel met zogenaamd minder betrouwbare DSG heb ik probleemloos 130K gereden, met tuning (wat volgens de specs niet zou mogen) en caravan, over deze motor heb ik niet 1 negatieve reactie gelezen over de betrouwbaarheid.

Kortom, kom met feiten, of laten we ophouden met het ontmoedigen....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door DanielW » do 31 okt 2019 23:17

RE.gif

Amen. Vroeger was het heel normaal met je onderbemeten vehicle naar de cote te rijden en dat kan nog steeds mits binnen wettelijke grenzen.

Ik heb nog nooit met een 3 pitter en caravan gereden, wel met een 3 pitter turbo Ford Ecosport (1200kg trekgewicht) van de garage. Die 1 liter 3 pitter (turbo) vond ik lekkerder rijden dan mijn eigen 1.6 liter 4 pitter (turbo); pakt veel lekkerder op, reed ietsje meer toeren @50/80/100 kmh maar had voor mn gevoel toen nog meer over. Ik zou daar gerust die volle 1200kg achter durven hangen, net als ik nu de volle 1500kg achter de Focus hang. Ken je beperkingen, accepteer die, anticipeer erop en all will be fine and dandy thumbup.gif .
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Willeme1

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Willeme1 » vr 1 nov 2019 09:09

Micky schreef:
do 31 okt 2019 22:50
Ik wordt eigenlijk wel een beetje moe over dit gelul over de kleiner motoren, wat een geneuzel....

waar gingen we vroeger mee op vakantie dan? de motoren en auto's waren toen versleten na 10 jaar, nu maken jullie je onterecht gewoon druk over de huidige motoren..

kan er 1 iemand hier een link plaatsen naar een site waar uit blijkt dat de huidige generatie 3 of kleine 4 cilinder motoren stuk zijn na 200K km

Kortom, kom met feiten, of laten we ophouden met het ontmoedigen....

https://forum.grandepuntoclub.nl/viewto ... f8ff8f9e71

Beetje googelen op EGR DPF kapotte turbo’s brekende kettingen stijgend oliepijl etc.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door RichTrip » vr 1 nov 2019 09:38

Ik heb al eens eerder mijn ervaringen gedeeld over het rijden met een 3-cylinder. En ook mijn ervaringen met een huurauto waarmee ik in 2018 naar huis ben gereden vanuit Zuid-Frankrijk met de caravan er achter. Het was een Opel Astra 1.4 Turbo 4-cylinder met 140 pk. Toen al vroeg ik mij af waar die 140 pk toch waren gebleven. Ik vondt het geen prettige combinatie.
Afgelopen week zaten we op Gran Canaria. Ik had via Hertz een Renault Captur gehuurd (of gelijkwaardig model.....). Bij het ophalen bleek het een Opel Mokka X te zijn, met, je raad het al, dezelfde motor. Met dus wederom precies dezelfde ervaring. Wat een loom apparaat, ondanks de turbo moest je echt trappen om een beetje op gang te komen.
Het was na 600 km loomheid een feestje om weer in mijn 1.0 TSI te kunnen stappen (al was ik liever nog een weekje blijven overwinteren bij 25 graden...) met slechts 3 cylinders en 115 pk mrgreen.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Erwin1987 » vr 1 nov 2019 09:48

Willeme1 schreef:
Micky schreef:
do 31 okt 2019 22:50
Ik wordt eigenlijk wel een beetje moe over dit gelul over de kleiner motoren, wat een geneuzel....

waar gingen we vroeger mee op vakantie dan? de motoren en auto's waren toen versleten na 10 jaar, nu maken jullie je onterecht gewoon druk over de huidige motoren..

kan er 1 iemand hier een link plaatsen naar een site waar uit blijkt dat de huidige generatie 3 of kleine 4 cilinder motoren stuk zijn na 200K km

Kortom, kom met feiten, of laten we ophouden met het ontmoedigen....

https://forum.grandepuntoclub.nl/viewto ... f8ff8f9e71

Beetje googelen op EGR DPF kapotte turbo’s brekende kettingen stijgend oliepijl etc.
Dit is niet alleen bij 3 cilinders het geval.


Erwin
Home-car racer 48

eMKa
Berichten: 84
Lid geworden op: do 4 jul 2013 15:42
Locatie: 0224

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door eMKa » vr 1 nov 2019 10:36

RE.gif RE.gif

Mogelijk is dat een Opel dingetje. Ik rij zelf in een 150PK 1.4 4-cylinder en heb wat kracht en snelheid betreft absoluut niets te klagen. Wat stabiliteit betreft moet ik met caravan wel meer oppassen dan met onze vorige roffel maar dat heeft meer met formaat en gewicht van de auto te maken. Een SUV met dezelfde motor zal daar waarschijnlijk al beter scoren.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Micky » vr 1 nov 2019 11:07

Willeme1 schreef:
vr 1 nov 2019 09:09
Micky schreef:
do 31 okt 2019 22:50
Ik wordt eigenlijk wel een beetje moe over dit gelul over de kleiner motoren, wat een geneuzel....

waar gingen we vroeger mee op vakantie dan? de motoren en auto's waren toen versleten na 10 jaar, nu maken jullie je onterecht gewoon druk over de huidige motoren..

kan er 1 iemand hier een link plaatsen naar een site waar uit blijkt dat de huidige generatie 3 of kleine 4 cilinder motoren stuk zijn na 200K km

Kortom, kom met feiten, of laten we ophouden met het ontmoedigen....

https://forum.grandepuntoclub.nl/viewto ... f8ff8f9e71

Beetje googelen op EGR DPF kapotte turbo’s brekende kettingen stijgend oliepijl etc.
Idd zoals al geschreven, dit heeft niets met de grootte van de motor te maken...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gesloten

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”