3 cilinder als trekker
3 cilinder als trekker
Wie oh wie heeft welke ervaringen met een 3 cilinder als trekauto. Als je zo de specs leest zou het allemaal prima moeten kunnen maar hoe bevalt het in de praktijk? Denk aan trekkracht en verbruik maar ook in levensduur zover nu te beoordelen.
Heeft iemand bv ervaring met de psa 1.2 130pk/230nm in combinatie met bv Peugeot 3008 of citroen C4 of C5 aircross?
Heeft iemand bv ervaring met de psa 1.2 130pk/230nm in combinatie met bv Peugeot 3008 of citroen C4 of C5 aircross?
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
Re: 3 cilinder als trekker
Geen ervaring met een 3-pitter. Maar mij lijkt het afremmen op de motor in de bergen wel een dingetje om rekening mee te houden.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
Re: 3 cilinder als trekker
Ik moet er niet aan denken, alleen het motor geluid staat me al tegen.
Frans
Frans
Re: 3 cilinder als trekker
Dit jaar 2x op een neer geweest naar Zuid-Frankrijk met een Octavia 1.0 TSI en 1300 kilo aan de haak. Dat ging, boven verwachting, heel erg goed!
Verbruik viel ook mee, gezien de meer dan gemiddeld hogere snelheid.
Verbruik viel ook mee, gezien de meer dan gemiddeld hogere snelheid.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
- mrbullmastiff
- Berichten: 1952
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: 3 cilinder als trekker
Hier geen ervaring met de kleine turbo motoren zoals die tegenwoordig toegepast worden. Mijn vorige auto had een 1.6 turbomotor met 180 pk, en ondanks de relatief kleine motorinhoud had ik daar geen problemen mee met het trekken van mijn caravan. Ik denk dat de specificaties die je noemt in de praktijk voldoende zijn om een redelijke caravan mee te trekken.
Wat betreft duurzaamheid zijn er op internet behoorlijk wat sites te vinden die negatief berichten over downsizen. Als ik rondkijk in mijn omgeving zijn er tegenwoordig heel veel auto's die met kleine motoren zijn uitgerust en ik hoor toch vaak positieve reacties.
Wat betreft duurzaamheid zijn er op internet behoorlijk wat sites te vinden die negatief berichten over downsizen. Als ik rondkijk in mijn omgeving zijn er tegenwoordig heel veel auto's die met kleine motoren zijn uitgerust en ik hoor toch vaak positieve reacties.
Laatst gewijzigd door mrbullmastiff op zo 13 okt 2019 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
Re: 3 cilinder als trekker
Heb je al eens gekeken wat de "caravantrekker" er van zegt?
Re: 3 cilinder als trekker
Geen ervaring mee als trekker.
(Dat deed ik altijd met 5 cylinders meer. )
Wel als solo auto, mijn vrouw rijdt daar dagelijks mee.
Zelf pak ik ' m ook vaak. ( KIA Picanto)
Het rijdt zeker niet slecht.
Trekvermogen is echter slechts 800 kg in ons geval.
De trekhaak heb ik dus maar achterwege gelaten..
Het geluid kan ik niet over oordelen, ik hoor weinig verschil met een 4 cylinder.
Maar 130 pk en 230 Nm is op zich meer dan genoeg om een redelijk gewicht te trekken lijkt mij.
In een grijs verleden ging ik met ongeveer hetzelfde motorvermogen met 6500 kg treingewicht de bergpassen over naar Joegoslavië..
Sommige stukken plankgas in 2..dat dan weer wel.
Maar we kwamen overal.
De paswegen zijn allang vervangen door snelwegen met niet noemenswaardige hellingspercentage's.
Het is allemaal dus veel makkelijker geworden.
(Dat deed ik altijd met 5 cylinders meer. )
Wel als solo auto, mijn vrouw rijdt daar dagelijks mee.
Zelf pak ik ' m ook vaak. ( KIA Picanto)
Het rijdt zeker niet slecht.
Trekvermogen is echter slechts 800 kg in ons geval.
De trekhaak heb ik dus maar achterwege gelaten..
Het geluid kan ik niet over oordelen, ik hoor weinig verschil met een 4 cylinder.
Maar 130 pk en 230 Nm is op zich meer dan genoeg om een redelijk gewicht te trekken lijkt mij.
In een grijs verleden ging ik met ongeveer hetzelfde motorvermogen met 6500 kg treingewicht de bergpassen over naar Joegoslavië..
Sommige stukken plankgas in 2..dat dan weer wel.
Maar we kwamen overal.
De paswegen zijn allang vervangen door snelwegen met niet noemenswaardige hellingspercentage's.
Het is allemaal dus veel makkelijker geworden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: 3 cilinder als trekker
En toch...
Mijn collega rijd met een C-Max ecoboost van 1 liter.... een 3 pitter met turbo.
En sleurt tot volle tevredenheid een Hobby 450 daarmee.
Nou zijn de PSA motor en de Ecoboost toch wel wat overeenkkomstig...3 cylinders en turbo..
Dus ik denk dat het niet tegen gaat vallen..
En net wat Ab schrijft...
In een heel grijs verleden heb ik zelfs mijn hut met 75PK getrokken... Nm had ik toen nog geen verstand van..
En het ging prima, soms was je wat langer bezig om boven te komen, nou ja, dan maar wat langer, duwen had toen ook al geen zin.
Mijn collega rijd met een C-Max ecoboost van 1 liter.... een 3 pitter met turbo.
En sleurt tot volle tevredenheid een Hobby 450 daarmee.
Nou zijn de PSA motor en de Ecoboost toch wel wat overeenkkomstig...3 cylinders en turbo..
Dus ik denk dat het niet tegen gaat vallen..
En net wat Ab schrijft...
In een heel grijs verleden heb ik zelfs mijn hut met 75PK getrokken... Nm had ik toen nog geen verstand van..
En het ging prima, soms was je wat langer bezig om boven te komen, nou ja, dan maar wat langer, duwen had toen ook al geen zin.
Laatst gewijzigd door Chris op zo 13 okt 2019 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: wo 9 aug 2017 20:19
Re: 3 cilinder als trekker
Mijn trouwe seat altea xl 1,9 TDI (getuned naar 140 PK en 310Nm) is laatst naar de garage geweest voor een beurt. Met de chefmonteur wat dingen besproken, ondermeer dat het een caravantrekker is. Hij gaf zeer duidelijk aan dat deze 1,9 tdi motoren bijna onerwoestbaar zijn en vele malen beter dan de gedownsizede motoren van nu
Re: 3 cilinder als trekker
RE.gif
Dat is weer een hele andere insteek...
Ik rij ook liever met mijn eigen gebakkie.... maar als het moet kan het ook met een 1.2 van PSA
Dat is weer een hele andere insteek...
Ik rij ook liever met mijn eigen gebakkie.... maar als het moet kan het ook met een 1.2 van PSA
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: 3 cilinder als trekker
Zeker, die geeft op basis van specs natuurlijk geen problemen. Maar dat is dan nog anders dan de werkelijke ervaring wat mij betreft. Duurzaamheid is ook nog een dingetje. Feitelijk gebruik je de auto zon 90% zonder caravan, en dan voldoet het natuurlijk al heel snel, en ik geloof dat die torretjes best prima zijn in basis daarvoor. Het perceptie deel is nog een ander element, 10 jaar terug vinden we een 1.6 ook aan de krappe kant.
Jammer genoeg mag ik geen diesel meer rijden wat veruit de voorkeur voor me zou zijn.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
Re: 3 cilinder als trekker
Tijden veranderen.
30 jaar geleden had een 2 liter motor minder vermogen als nu een 1 litertje met turbo.
Zelfs een 7.4 liter kwam niet eens aan het vermogen wat nu uit een 2 liter getoverd wordt.
Duurzaamheid lag wel hoger naar mijn idee.
Het benzineverbruik heel zeker.
2 km op 1 litertje...
30 jaar geleden had een 2 liter motor minder vermogen als nu een 1 litertje met turbo.
Zelfs een 7.4 liter kwam niet eens aan het vermogen wat nu uit een 2 liter getoverd wordt.
Duurzaamheid lag wel hoger naar mijn idee.
Het benzineverbruik heel zeker.
2 km op 1 litertje...
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: 3 cilinder als trekker
Waar je vooral even op moet letten is
Eventuele noodzaak tot aanpassingen motorkoeling
Of automatisch cilinderuitschakeling omzeild kan worden
Een 3 cilinder is op de snelweg als 2 cilinder nog ietsje zuiniger maar met een caravan erachter zou dat wel eens net te krap worden en elke keer in en uit schakelen lijkt me ook niet hebbelijk
Eventuele noodzaak tot aanpassingen motorkoeling
Of automatisch cilinderuitschakeling omzeild kan worden
Een 3 cilinder is op de snelweg als 2 cilinder nog ietsje zuiniger maar met een caravan erachter zou dat wel eens net te krap worden en elke keer in en uit schakelen lijkt me ook niet hebbelijk
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: 3 cilinder als trekker
Uitschakelen doet ie sowieso niet.
Dat deed zelfs mijn 8 pitter niet als ik de caravan erachter had.
Normaal loopt ie solo bij 100 kmu op cruisecontrol op 4 pitten.
Dat deed zelfs mijn 8 pitter niet als ik de caravan erachter had.
Normaal loopt ie solo bij 100 kmu op cruisecontrol op 4 pitten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: 3 cilinder als trekker
Dit gaat weer een heel verhaal van voor en tegenstanders worden maar ik zal voor de vraagsteller toch maar reageren.
Wij hebben een caravelair antares style 390. Leeggewicht rond de 900 kg. en geladen ruim duizend. Deze eerst getrokken met een opel corsa 115 pk en een koppel van 170. Geen enkel probleem en hier ook mee naar Oostenrijk geweest en ook daar geen problemen ondervonden. Na 2 jaar (wij proberen elke twee jaar nieuw te rijden) deze geruild voor een Hyundai kona, 120 pk en een koppel van 172. Prima trekker en geen enkel probleem om hiermee naar campings in Oostenrijk of Zwitserland te gaan. Door zijn extra gewicht wel stabieler als de corsa. In één van de reacties werd de kans op oplopen van de temperatuur genoemd. Ik heb de temperatuurmeter van beide auto's nooit op zien lopen. De kona heeft in anderhalf jaar ongeveer 9000 klm. met de caravan gelopen zonder problemen. Het is ook niet dat ik hem spaar. We rijden altijd zo rond de 100 op de tom tom. Of hij het lang vol gaat houden, ik zou niet weten waarom niet. Kijk ook eens bij de reviews , o.a. bij ford , kia/Hyundai, Volkswagen, Renault, PSA groep. Ik heb hier ook eens gekeken en dan blijk je enkel maar positieve reacties tegen te komen. Niet vergeten om ook naar de kogeldruk te kijken, deze wil bij de Franse auto's wel eens laag zijn. Veel succes gewenst.
Wij hebben een caravelair antares style 390. Leeggewicht rond de 900 kg. en geladen ruim duizend. Deze eerst getrokken met een opel corsa 115 pk en een koppel van 170. Geen enkel probleem en hier ook mee naar Oostenrijk geweest en ook daar geen problemen ondervonden. Na 2 jaar (wij proberen elke twee jaar nieuw te rijden) deze geruild voor een Hyundai kona, 120 pk en een koppel van 172. Prima trekker en geen enkel probleem om hiermee naar campings in Oostenrijk of Zwitserland te gaan. Door zijn extra gewicht wel stabieler als de corsa. In één van de reacties werd de kans op oplopen van de temperatuur genoemd. Ik heb de temperatuurmeter van beide auto's nooit op zien lopen. De kona heeft in anderhalf jaar ongeveer 9000 klm. met de caravan gelopen zonder problemen. Het is ook niet dat ik hem spaar. We rijden altijd zo rond de 100 op de tom tom. Of hij het lang vol gaat houden, ik zou niet weten waarom niet. Kijk ook eens bij de reviews , o.a. bij ford , kia/Hyundai, Volkswagen, Renault, PSA groep. Ik heb hier ook eens gekeken en dan blijk je enkel maar positieve reacties tegen te komen. Niet vergeten om ook naar de kogeldruk te kijken, deze wil bij de Franse auto's wel eens laag zijn. Veel succes gewenst.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: 3 cilinder als trekker
Kogeldruk is bij de meeste geen probleem als ik dat zo zie. Ben meer ook benieuwd of er al forum gebruikers zijn die al een aantal jaar zo'n 'torretje' in gebruik hebben en hoe de ervaring in duurzaamheid is. Bv mensen die de auto zakelijk flink gebruiken, dus relatief veel kms per jaar maken en er ook nog regelmatig een caravan mee trekken.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
Re: 3 cilinder als trekker
Ik heb laatst een paar dagen in een huur Grandland X gereden. Met 3 pitter. Ik was enorm sceptisch maar het rijdt bijzonder goed. Ik zou niet weten waarom zo'n auto geen caravan zou kunnen trekken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: 3 cilinder als trekker
Rijden die ook allemaal met een caravan er achter ???mrbullmastiff schreef: ↑zo 13 okt 2019 13:38Als ik rondkijk in mijn omgeving zijn er tegenwoordig heel veel auto's die met kleine motoren zijn uitgerust en ik hoor toch vaak positieve reacties.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: 3 cilinder als trekker
Ik wordt eigenlijk wel een beetje moe over dit gelul over de kleiner motoren, wat een geneuzel....
waar gingen we vroeger mee op vakantie dan? de motoren en auto's waren toen versleten na 10 jaar, nu maken jullie je onterecht gewoon druk over de huidige motoren..
kan er 1 iemand hier een link plaatsen naar een site waar uit blijkt dat de huidige generatie 3 of kleine 4 cilinder motoren stuk zijn na 200K km?
ik zie hier alleen maar paniekvoetbal en ontmoedigingsbeleid, gebaseerd op wat?
kom aub eens met feiten waarin bijv. bewezen wordt dat een 1.5 turbo benzine motor stuk gaat nav het trekken van een caravan, of een kleinere 3 cilinder.... jullie lopen allemaal te reageren puur op gevoel en niet op feiten, of toch? overtuig me dan aub.
En ja, ik wil een dikke motor in de trekker en met een 2,4 liter 5 cilinder diesel die ik nu heb van de baas mag ik niet klagen, liever heb ik nog een V8 TDI... maar ook met de 1,6 diesel met zogenaamd minder betrouwbare DSG heb ik probleemloos 130K gereden, met tuning (wat volgens de specs niet zou mogen) en caravan, over deze motor heb ik niet 1 negatieve reactie gelezen over de betrouwbaarheid.
Kortom, kom met feiten, of laten we ophouden met het ontmoedigen....
waar gingen we vroeger mee op vakantie dan? de motoren en auto's waren toen versleten na 10 jaar, nu maken jullie je onterecht gewoon druk over de huidige motoren..
kan er 1 iemand hier een link plaatsen naar een site waar uit blijkt dat de huidige generatie 3 of kleine 4 cilinder motoren stuk zijn na 200K km?
ik zie hier alleen maar paniekvoetbal en ontmoedigingsbeleid, gebaseerd op wat?
kom aub eens met feiten waarin bijv. bewezen wordt dat een 1.5 turbo benzine motor stuk gaat nav het trekken van een caravan, of een kleinere 3 cilinder.... jullie lopen allemaal te reageren puur op gevoel en niet op feiten, of toch? overtuig me dan aub.
En ja, ik wil een dikke motor in de trekker en met een 2,4 liter 5 cilinder diesel die ik nu heb van de baas mag ik niet klagen, liever heb ik nog een V8 TDI... maar ook met de 1,6 diesel met zogenaamd minder betrouwbare DSG heb ik probleemloos 130K gereden, met tuning (wat volgens de specs niet zou mogen) en caravan, over deze motor heb ik niet 1 negatieve reactie gelezen over de betrouwbaarheid.
Kortom, kom met feiten, of laten we ophouden met het ontmoedigen....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: 3 cilinder als trekker
RE.gif
Amen. Vroeger was het heel normaal met je onderbemeten vehicle naar de cote te rijden en dat kan nog steeds mits binnen wettelijke grenzen.
Ik heb nog nooit met een 3 pitter en caravan gereden, wel met een 3 pitter turbo Ford Ecosport (1200kg trekgewicht) van de garage. Die 1 liter 3 pitter (turbo) vond ik lekkerder rijden dan mijn eigen 1.6 liter 4 pitter (turbo); pakt veel lekkerder op, reed ietsje meer toeren @50/80/100 kmh maar had voor mn gevoel toen nog meer over. Ik zou daar gerust die volle 1200kg achter durven hangen, net als ik nu de volle 1500kg achter de Focus hang. Ken je beperkingen, accepteer die, anticipeer erop en all will be fine and dandy .
Amen. Vroeger was het heel normaal met je onderbemeten vehicle naar de cote te rijden en dat kan nog steeds mits binnen wettelijke grenzen.
Ik heb nog nooit met een 3 pitter en caravan gereden, wel met een 3 pitter turbo Ford Ecosport (1200kg trekgewicht) van de garage. Die 1 liter 3 pitter (turbo) vond ik lekkerder rijden dan mijn eigen 1.6 liter 4 pitter (turbo); pakt veel lekkerder op, reed ietsje meer toeren @50/80/100 kmh maar had voor mn gevoel toen nog meer over. Ik zou daar gerust die volle 1200kg achter durven hangen, net als ik nu de volle 1500kg achter de Focus hang. Ken je beperkingen, accepteer die, anticipeer erop en all will be fine and dandy .
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
Re: 3 cilinder als trekker
Micky schreef: ↑do 31 okt 2019 22:50Ik wordt eigenlijk wel een beetje moe over dit gelul over de kleiner motoren, wat een geneuzel....
waar gingen we vroeger mee op vakantie dan? de motoren en auto's waren toen versleten na 10 jaar, nu maken jullie je onterecht gewoon druk over de huidige motoren..
kan er 1 iemand hier een link plaatsen naar een site waar uit blijkt dat de huidige generatie 3 of kleine 4 cilinder motoren stuk zijn na 200K km
Kortom, kom met feiten, of laten we ophouden met het ontmoedigen....
https://forum.grandepuntoclub.nl/viewto ... f8ff8f9e71
Beetje googelen op EGR DPF kapotte turbo’s brekende kettingen stijgend oliepijl etc.
Re: 3 cilinder als trekker
Ik heb al eens eerder mijn ervaringen gedeeld over het rijden met een 3-cylinder. En ook mijn ervaringen met een huurauto waarmee ik in 2018 naar huis ben gereden vanuit Zuid-Frankrijk met de caravan er achter. Het was een Opel Astra 1.4 Turbo 4-cylinder met 140 pk. Toen al vroeg ik mij af waar die 140 pk toch waren gebleven. Ik vondt het geen prettige combinatie.
Afgelopen week zaten we op Gran Canaria. Ik had via Hertz een Renault Captur gehuurd (of gelijkwaardig model.....). Bij het ophalen bleek het een Opel Mokka X te zijn, met, je raad het al, dezelfde motor. Met dus wederom precies dezelfde ervaring. Wat een loom apparaat, ondanks de turbo moest je echt trappen om een beetje op gang te komen.
Het was na 600 km loomheid een feestje om weer in mijn 1.0 TSI te kunnen stappen (al was ik liever nog een weekje blijven overwinteren bij 25 graden...) met slechts 3 cylinders en 115 pk
Afgelopen week zaten we op Gran Canaria. Ik had via Hertz een Renault Captur gehuurd (of gelijkwaardig model.....). Bij het ophalen bleek het een Opel Mokka X te zijn, met, je raad het al, dezelfde motor. Met dus wederom precies dezelfde ervaring. Wat een loom apparaat, ondanks de turbo moest je echt trappen om een beetje op gang te komen.
Het was na 600 km loomheid een feestje om weer in mijn 1.0 TSI te kunnen stappen (al was ik liever nog een weekje blijven overwinteren bij 25 graden...) met slechts 3 cylinders en 115 pk
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: 3 cilinder als trekker
Dit is niet alleen bij 3 cilinders het geval.Willeme1 schreef:Micky schreef: ↑do 31 okt 2019 22:50Ik wordt eigenlijk wel een beetje moe over dit gelul over de kleiner motoren, wat een geneuzel....
waar gingen we vroeger mee op vakantie dan? de motoren en auto's waren toen versleten na 10 jaar, nu maken jullie je onterecht gewoon druk over de huidige motoren..
kan er 1 iemand hier een link plaatsen naar een site waar uit blijkt dat de huidige generatie 3 of kleine 4 cilinder motoren stuk zijn na 200K km
Kortom, kom met feiten, of laten we ophouden met het ontmoedigen....
https://forum.grandepuntoclub.nl/viewto ... f8ff8f9e71
Beetje googelen op EGR DPF kapotte turbo’s brekende kettingen stijgend oliepijl etc.
Erwin
Home-car racer 48
Re: 3 cilinder als trekker
RE.gif RE.gif
Mogelijk is dat een Opel dingetje. Ik rij zelf in een 150PK 1.4 4-cylinder en heb wat kracht en snelheid betreft absoluut niets te klagen. Wat stabiliteit betreft moet ik met caravan wel meer oppassen dan met onze vorige roffel maar dat heeft meer met formaat en gewicht van de auto te maken. Een SUV met dezelfde motor zal daar waarschijnlijk al beter scoren.
Mogelijk is dat een Opel dingetje. Ik rij zelf in een 150PK 1.4 4-cylinder en heb wat kracht en snelheid betreft absoluut niets te klagen. Wat stabiliteit betreft moet ik met caravan wel meer oppassen dan met onze vorige roffel maar dat heeft meer met formaat en gewicht van de auto te maken. Een SUV met dezelfde motor zal daar waarschijnlijk al beter scoren.
Re: 3 cilinder als trekker
Idd zoals al geschreven, dit heeft niets met de grootte van de motor te maken...Willeme1 schreef: ↑vr 1 nov 2019 09:09Micky schreef: ↑do 31 okt 2019 22:50Ik wordt eigenlijk wel een beetje moe over dit gelul over de kleiner motoren, wat een geneuzel....
waar gingen we vroeger mee op vakantie dan? de motoren en auto's waren toen versleten na 10 jaar, nu maken jullie je onterecht gewoon druk over de huidige motoren..
kan er 1 iemand hier een link plaatsen naar een site waar uit blijkt dat de huidige generatie 3 of kleine 4 cilinder motoren stuk zijn na 200K km
Kortom, kom met feiten, of laten we ophouden met het ontmoedigen....
https://forum.grandepuntoclub.nl/viewto ... f8ff8f9e71
Beetje googelen op EGR DPF kapotte turbo’s brekende kettingen stijgend oliepijl etc.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB