3 cilinder als trekker

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11135
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door dieseltijger » za 2 nov 2019 00:23

Kijk hier eens naar: https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... n-10161909

Het is niet zozeer het kleinere aantal cylinders wat het probleem is,maar het downsizen: Grotere turbo's, lage toerentallen, hogere materiaalbelasting - zowel thermisch als mechanisch.

Het lijkt mij logisch dat er veel problemen voorkomen worden door niet in een te hoge versnelling te rijden met de caravan aangekoppeld, en geen idioteriën uit te halen als chiptuning. ooit bijvoobeeld een artikel gelezen in de AMT waar werd opgemerkt dat de temperatuur van de uitlaatgasturbo dicht tegen het maximum zat bij een variant van de Ford Eco motor - en dat Ford (oneerbiedig gezegd) kunstgrepen in het ontwerp had toegepast om dit te pareren.

Je gaat chiptunen, of je gaat in een (te) hoge versnelling de helling op....ik kan mij voorstellen dat je dan bij een gedownsizde motor te maken krijgt met verhoogde slijtage, oververhitting, etc. Gewoon het verstand gebruiken, in een lagere versnelling rijden en niet de gedachtenfout maken "dat je merkt dat de motor er weinig moeite mee heeft".
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Conradi » za 2 nov 2019 00:24

Dat weet je vriend niet hoe het werkt :wink:

Vroeger moest je turbomotoren idd met beleid gebruiken en vooral uitzetten. Nu hebben motoren elektrische oliepompen of aanvullende turbolagering om problemen te voorkomen. Maar ja, er blijven altijd weer bakerpraatjes van ‘specialisten’ bestaan.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

3 cilinder als trekker

Bericht door Erwin1987 » za 2 nov 2019 00:25

Re:

Tsja Ik ben van mening dat hij er meer als zat over weet maar dat is de discussie natuurlijk niet. Je vroeg waarom ik het dacht en dat is de uitleg. Overigens vind ik specialist zowieso een lastige want wanneer kwalificeer je daarvoor.


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16288
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

3 cilinder als trekker

Bericht door Jan van Vijven » za 2 nov 2019 10:02

Er zijn nu eenmaal goede en minder goede motoren gebouwd zowel grote, zeer grote en zeer kleine, ik heb met alle soorten en maten gewerkt en nooit serieuze problemen gehad.
Natuurlijk gebeurt er wel eens wat, onder mijn bewind ooit een stationair draaiende 1000+ pk 12 cilinder volledig in de prak gedraaid (10 vast gelopen kruklagers) en mijn vader een eigen 16 cilinder in de prak gedraaid vanwege een kapotte smeeroliepomp, hij kon niet stoppen anders hadden ze het niet overleeft... het was de motor redden of zich zelf!
Maar zijn die motoren dan slecht? Welnee, meestal is er een extern probleem.
Je verschuilen achter het feit dat er dommeriken zijn die niet weten hoe met een motor om te gaan gaat niet op.

Ik ben geen voorstander van een driepitter maar niet vanwege dat ze slecht zijn, ik wil altijd groot zonder goede reden.
Koop die driepitter en behandel dat ding met liefde, gaat gewoon goed komen!

Btw: een warme motor mag gewoon vol belast worden maar een auto motor is nooit de hele tijd vol belast!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Conradi » za 2 nov 2019 10:33

Erwin1987 schreef:
za 2 nov 2019 00:25
Overigens vind ik specialist zowieso een lastige want wanneer kwalificeer je daarvoor.
Verreweg de meeste 'specialisten' zijn monteurs. En natuurlijk zijn dat vakmensen, maar ze hebben logischerwijs een beperkte kijk op motoren.

De motorontwerpers is een andere tak van sport. Zeg maar de doelgroep van MTZ (Motortechnische Zeitschrift). En die lopen ook wel in Nederland rond. Een paar vrienden werken voor FEV in Aken. Dat is een bedrijf dat motoren, -concepten en -onderdelen voor de auto-industrie ontwikkelt.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Willeme1

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Willeme1 » za 2 nov 2019 22:16

[quote=Micky post
volgens mij hebben we het hier over een 1300 4 cilinder, dus geen 3 cilinder waar dit draadje over gaat....
[/quote]

Tja, trubbels met je korte termijn geheugen ?
Willeme1 schreef:
vr 1 nov 2019 09:09
Micky schreef:
do 31 okt 2019 22:50
I

kan er 1 iemand hier een link plaatsen naar een site waar uit blijkt dat de huidige generatie 3 of kleine 4 cilinder motoren stuk zijn na 200K km

Kortom, kom met feiten, of laten we ophouden met het ontmoedigen....

https://forum.grandepuntoclub.nl/viewto ... f8ff8f9e71

Beetje googelen op EGR DPF kapotte turbo’s brekende kettingen stijgend oliepijl etc.
Daar regeerde ik op, je vraag over de huidige 3 of 4 cil. motoren

Willeme1

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Willeme1 » za 2 nov 2019 22:27

rwin1987 post_id=717761 time=1572643546 user_id=37227]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vaak word dpf verwijderd omdat deze tijdens het regenereren juist kan zorgen voor een stijgend olie pijl, egr omdat deze vaak vervuild door zijn eigen werking.

Neemt niet weg dat dit ook bij een andere hoeveelheid cilinders kan gebeuren.

Ik denk dat je het stijgende pijl meer moet zoeken in het low friction gedeelte van het verhaal, omdat motoren lichter moet lopen sluiten zuigerveren niet meer zo strak af als voorheen het geval was hierdoor kan er makkelijker brandstof in de olie of olie verbrand worden.

Maar nog steeds is dit geen specifiek 3 cilinder probleem.


Erwin[/quote]

low friction
kijk maar is goed naar het aantal gaten om de olie af te voeren vergeleken met de ouderwetse

Afbeelding

ouderwetse

Afbeelding

Je ziet waarom de moderne low friction behandeld is met pttf of molybdeen voor gladde oppervlakken en slijtage.Niet dat het helpt op termijn want bv bij de VAg komen kantelende zuigers na 100.000 km al voor
Laatst gewijzigd door Willeme1 op za 2 nov 2019 22:42, 3 keer totaal gewijzigd.

Willeme1

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Willeme1 » za 2 nov 2019 22:38

Conradi schreef:
za 2 nov 2019 10:33
Erwin1987 schreef:
za 2 nov 2019 00:25
Overigens vind ik specialist zowieso een lastige want wanneer kwalificeer je daarvoor.
Verreweg de meeste 'specialisten' zijn monteurs. En natuurlijk zijn dat vakmensen, maar ze hebben logischerwijs een beperkte kijk op motoren.

De motorontwerpers is een andere tak van sport. Zeg maar de doelgroep van MTZ (Motortechnische Zeitschrift). En die lopen ook wel in Nederland rond. Een paar vrienden werken voor FEV in Aken. Dat is een bedrijf dat motoren, -concepten en -onderdelen voor de auto-industrie ontwikkelt.

je moet je vrinden van de auto industrie nog maar is raadplegen want je verkoopt een hoop onzin,
je verhaaltje over de elektrische oliepompen bv daar heb je iets gehoord maar niet begrepen helaas. Zijn mechanische oliepompen met in het oliekanaal een elektrisch ventiel en een sensor die al naar gelang van de belasting de oliedruk verlagen.
Overbodig te zeggen dat dit de levensduur van de motor niet ten goede komt daar door vervuiling die dingen geregeld blijven hangen op de lage stand.
Doch nodig om toch maar die emissie naar beneden te krijgen.
En je turbo verhaaltje ook klets gewoon dezelfde lagers als 15 jaar geleden met hooguit een speciaal laagje om scheuring in het lageroppervlak te voorkomen bij de duurdere modellen

zolang je het niet hebt over de supercars tenminste want daar heb je wel drysump smeersystemen, niet in je Jip en janneke auto of je volvootje

maar goed ik hoor bij die mensen met een beperkte kijk op motoren die een goed belegde boterham hebben dank zij je geroemde vrindjes

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38535
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Micky » zo 3 nov 2019 02:03

Willeme1 schreef:
za 2 nov 2019 22:16
Tja, trubbels met je korte termijn geheugen ?
Willeme1 schreef:
za 2 nov 2019 22:38
want je verkoopt een hoop onzin,
Willeme1 schreef:
za 2 nov 2019 22:38
En je turbo verhaaltje ook klets
Ben je wellicht erg actief op media zoals Facebook? waar omgangsnormen enorm vervagen?... kijk eens naar de manier hoe je persoonlijk op de man speelt om je gelijk te krijgen, is dat niet een beetje zielig? het is toch niet lastig om op een normale manier te communiceren?

Je komt een beetje onzeker bij me over, wellicht is het leuker om gewoon normaal met elkaar te communiceren, of zie ik dat verkeerd? aflower.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16288
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Jan van Vijven » zo 3 nov 2019 10:17

Willeme1 schreef:
je moet je vrinden van de auto industrie nog maar is raadplegen want je verkoopt een hoop onzin,
je verhaaltje over de elektrische oliepompen bv daar heb je iets gehoord maar niet begrepen helaas.

maar goed ik hoor bij die mensen met een beperkte kijk op motoren die een goed belegde boterham hebben dank zij je geroemde vrindjes

Wel eens over voor en na smeren gehoord?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Conradi » zo 3 nov 2019 11:19

@Willeme1,
We hebben hier spelregels met elkaar afgesproken zoals met respect met elkaar om gaan. Je hoeft 't niet met me eens te zijn, maar dat geeft je niet het recht om me zo te kwalificeren of je laatdunkend uit te laten.

OT:
Je bedoeld mechanische oliepompen met een drukventiel, dat wordt idd ook toegepast. De lagering van turbo's is echter in de loop der tijd aangepast om te kunnen samenwerken met start/stop systemen. Ook voor hybrides zijn hier oplossingen voor bedacht.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Willeme1

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Willeme1 » zo 3 nov 2019 13:14

Conradi schreef:
zo 3 nov 2019 11:19
@Willeme1,

OT:
Je bedoeld mechanische oliepompen met een drukventiel, dat wordt idd ook toegepast. De lagering van turbo's is echter in de loop der tijd aangepast om te kunnen samenwerken met start/stop systemen. Ook voor hybrides zijn hier oplossingen voor bedacht.

Nee drukventiel heeft elke oliepomp op een auto

Maar kom eens met je elektrische pomp op een autootje of je super lager op een turbo i.p.v. verongelijkt te doen na een reactie van mij op het als domoren wegzetten van een hele groep mensen werkzaam in de automobiel branche
Zonder zelf kennis van zaken te hebben

Ben benieuwd

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Erwin1987 » zo 3 nov 2019 13:19

Re:

Ondanks dat ik denk dat er in je stukje tekst best wat goede dingen staan, denk ik dat op de manier waarop je de andere mensen benaderd je gelijk nooit zal halen.



Erwin
Home-car racer 48

Willeme1

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Willeme1 » zo 3 nov 2019 13:36

Tja reageren op mensen die met alle winden meewaaien is idd niet slim

Wat TS aan gaat zou ik geen driepitter kopen daar binnen afzienbare tijd deze van de markt zullen verdwijnen. Tijdperk van net downsizen is ivm de nieuwe meetmethode emissie aan het einde gekomen daar nog hogere inspuitdrukken alleen maar zorgen voor nog meer uitstoot en er omgeschakeld gaat worden naar meer cilinderinhoud op de zoektocht naar zuinigere motoren
Foutje dus die kleine tot op het bot opgevoerde motortjes

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16288
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

3 cilinder als trekker

Bericht door Jan van Vijven » zo 3 nov 2019 14:02

@Willeme1,
Grotere cilinder inhoud de toekomst? Per toeval zit ik een business waar zelfstandig gewerkt wordt aan schonere uitstoot... jij als specialist zou moeten weten dat er veel meer komt kijken dan een paar zuigerveertjes om het proper te krijgen.
Als wij met “kleinere” motoren werken is dit vanwege ruimtegebrek maar die zijn even zuinig, schoon, en sterk. Het enige verschil is dat er wat meer onderhoud nodig is.
Dat er nieuwe technieken gebruikt worden die later blijken te zwak te zijn is logisch, de gebruiker is immers de proefbank. Geen enkele bouwer (ook de autobranche niet) doet tegenwoordig uitgebreide testbank testen, is te duur en dat willen de mensen uiteindelijk niet betalen.
Die driepitters kunnen gewoon goed zijn als je er normaal mee omgaat, dus niet verwacht dat die hetzelfde kan als mijn auto.
Die paar die pech hebben en die dat dan uiten is een minderheid, en sommige daarvan hebben het zelf veroorzaakt.

En ja, er zijn na smeer pompen!
En ja, er zijn meer mensen die er iets van snappen, niet persé ik maar zeker wel ander leden hier, en dat zijn dan zeker geen dommeriken!!
En ja, monteurs zijn niet altijd specialisten, die doen de schade herstellen bij de pechgevallen.
Als er bij ons iets niet bevalt worden er maanden aan besteed met echt slimme mensen van over de hele wereld om wel een goed draaiend geheel te krijgen. Zie het maar als de F1... een echte proefbank dus!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Willeme1

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Willeme1 » zo 3 nov 2019 14:26

[De huidige NEDC (New European Drive Cycle) testcycli zijn theoretisch en hebben geen raakvlakken met de werkelijkheid. Daardoor kloppen de opgegeven verbruik- en uitstootcijfers niet bij praktijktesten en wordt fraude in de hand gewerkt. Dit begon vorig jaar met het VW-schandaal en daarna ook bij vele andere autofabrikanten. Met name kleine 1,0 liter 3 cilinder en relatief kleine turbomotoren laten met praktijktesten zien dat het brandstofverbruik hoger en de uitstoot zelfs vele malen hoger is dan tijdens de NEDC-cyclus.
Daarom is recent besloten de toekomstige NEDC-testcycli realistischer te maken, zodat ze meer overeenkomen met de werkelijke rijomstandigheden. Motoren met een grotere cilinderinhoud kunnen voldoen aan de aangescherpte normen. Dus de huidige downsizing-trend loopt op zijn einde./quote]

Vanaf 2019 gelden de nieuwe NEDC-testnormen en vanaf 2021 zullen aspecten van de WLTP-cyclus (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) worden toegevoegd. De verwachting is dat de nieuwe ondergrens voor benzinemotoren 1,2 liter 4 cilinder en bij dieselmotoren 1,5 liter 4 cilinder zal worden om aan de nieuwe testnormen kunnen voldoen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16288
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Jan van Vijven » zo 3 nov 2019 14:36

Zucht....Peutje vraagt of een driepitter kan? En of iemand er ervaring mee heeft?
Mijn vrouw heeft zo’n ding gehad en dus kunnen wij zeggen dat het kan.
Die uitstoot affaire is hier helemaal niet terzake, daar werd dat karretje ook niet minder van.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door jessedew » zo 3 nov 2019 17:14

Ik heb zelf een Octavia 1.4 TSI 140pk. Die motor wordt wel wat warmer met de caravan erachter. Ik zou voor mijn gevoel geen kleinere motor willen. Gaat prima met de caravan overigens, al is die beladen even zwaar als de auto. Maar dat zegt niks over een drie cilinder. Maar als het qua trekgewicht van de fabrikant overeen komt zou het wel moeten kunnen toch? Techniek wordt steeds beter. Ik had vroeger een Golf 3 1.4 met 75 pk, nu een 1.4 met 140pk. Het zal ook wel afhangen van hoe je met de caravan rijd, niet te hoge versnelling berg op etc.

Gerrie
Berichten: 1390
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Gerrie » zo 3 nov 2019 19:02

Ik verwacht niet dat Willeme 1 dit over gaat geven. Ik heb het idee dat Willime 1 ook op caravantrekker zit onder meerdere ander namen. Op zijn reacties reageren heeft geen enkele zin want er heeft er maar één gelijk. Ik denk dat Willeme 1 zelf de beschikking heeft over een zes cilinder BMW. Misschien heb ik het mis maar ik denk het niet gezien de manier van reageren. Ik heb als ervaringsdeskundige al eerder een reactie gegeven en mogelijk heeft de vraagsteller daar iets aan.
Heb ik het wel mis Willeme 1, dan bij deze mijn excuses. We lgraag reactie waar de vraagsteller iets mee kan.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Willeme1

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Willeme1 » zo 3 nov 2019 20:17

Ervaringsdeskundige nog wel. Beetje dislecties anders had je het automerk wel geweten. Of te haastig om aardig gevonden te worden
Maar goed nee sinds kort lid hier verder alleen twee stukjes in een vakblad verder niet actief op social media
Voornamelijk door het kuddegedrag aldaar en ook hier.

Peutje
Berichten: 643
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Peutje » zo 3 nov 2019 21:35

Bedankt voor alle reacties tot nu toe, er zitten wat 'diepgaande' technische details in die niet helemaal in de vraagstelling opgenomen waren en helaas zijn er ook reacties 'op het persoonlijke' geplaatst, dat kan natuurlijk niet en hoeft ook niet.
Laten we dat met deze post in ieder geval stoppen. danku.gif danku.gif

Wat mijn initiële vraag was of er juist caravaners met ervaring zaten met deze kleine technische wondertjes.
Juist omdat de laatste jaren heel veel van dit soort auto's met kleine motoren op de markt gekomen zijn. Sterker nog het lijkt dat de fabrikant de CO2 footprint hierop baseert waardoor je bij veel merken niet heel veel keus meer hebt voor een 'torretje'.

De vraag kwam bij me op omdat ik binnenkort voor de keuze sta voor een andere auto en diesel niet meer 'mag'. Rekening houdend met een caravan wordt dan (incl budget) de keuze wat lastiger.
Qua specs geloof ik dat het wel kan, maar was eigenlijk alleen benieuwd naar ervaringen van mensen hier op het forum.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16288
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

3 cilinder als trekker

Bericht door Jan van Vijven » zo 3 nov 2019 21:50

@Willeme1,
Aangezien je mensen alleen maar op de ziel wilt trappen en niet aardig gevonden wilt worden lijkt het me beter om elders te gaan schoppen, zoals je zelf zegt: je hebt geen ervaring met social media, doe wat aan dat sociale of reageer niet meer!

Dit is een officiële waarschuwing, indien je berichten deze toon houden worden ze verwijderd.
Je lidmaatschap staat ook op de tocht!

Discussies hierover worden ook verwijderd!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

3 cilinder als trekker

Bericht door Erwin1987 » zo 3 nov 2019 21:52

Re re:

Oom van mijn vrouw trekt al een aantal jaar een caravan met qashqai 1.2 turbo (wel 4 cilinder zelfde als in diverse Renaults zit) maar dat schijnt gewoon prima te gaan. Andere kennis trekt een caravan met goed focus 1.0 turbo 3 cilinder en die trekt het ook prima.


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Conradi » zo 3 nov 2019 22:12

Waarom ook niet? Als autofabrikanten ergens een hekel aan hebben is het gedoe: onbetrouwbaarheid is slechts voor het imago, voor klantenbinding en brengt heel veel kosten mee in de aftersales. Dat zullen ze altijd proberen te vermijden. Je ziet dat ook bij bijvoorbeeld hybrides die best wel iets zouden kunnen trekken, maar de fabrikant wil niet in de problemen raken met iets net nieuws in de markt.
Kortom, als een auto een trekgewicht heeft dan kan 'ie dat dus ook aan :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Willeme1

Re: 3 cilinder als trekker

Bericht door Willeme1 » zo 3 nov 2019 22:26

Conradi schreef:
zo 3 nov 2019 22:12
Blablablabla
En al iets gevonden over de elektrische pompjes en superturbo op Google ?

Leer graag iets bij

(verwijderd)

Gesloten

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”