Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door Conradi » ma 9 sep 2019 20:02

rutgerg schreef:
ma 9 sep 2019 18:22
Eigenlijk is de wettelijke pak m beet 250kg laadvermogen van de 560kmfe dan al aan de lage kant.
Mwahh, afgezien dat laadvermogen altijd mooi is 200-250 kg een mooi getal. Je sjouwt meer door die deur heen dan je denkt :wink:

Ga vooral eens rondkijken en oriënteren. Nadeel - kuch - is natuurlijk wel dat je nu een 2m50 caravan op het oog hebt. Dan oogt alles daaronder eng. Bedenk dat caravans best wel waardevast zijn. Als je een mooie op de kop tikt, kun je later altijd overstappen als jullie behoeften of mogelijkheden zich wijzigen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door eurotrotter » ma 9 sep 2019 20:15

dieseltijger schreef:
ma 9 sep 2019 17:19

Dan argument nummer drie: Als jouw auto geschikt was om 1600 kg te trekken, dan hadden onze Beierse vrienden dat als uitgangspunt genomen: het verkoopt immers. Ze hebben het echter niet gedaan. dat geeft te denken. Leuk hoor, die Duitse ingenieurs hebben natuurlijk veel minder verstand van auto's dan wij op dit forum.

Heb je je wel eens verdiept hoe dit maximale trekgewicht tot stand komt?
dat word echt nietb alleen op de technische specificaties w.b.gewichten beoordeeld.
Soms word dit max trekgewicht bewust beperkt om een bepaalde emissie waarde te kunnen halen.
Kijk maar bij hybride en electrische auto,die heebn ,vergelijkbaar met hun "verbrandingsmotor broertjes"dikwijls een veel lager trekgewicht.
Trekgewicht is niet altijd afhenkelijk van de constructie van een voertuig.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door eurotrotter » ma 9 sep 2019 20:23

Volvodriver schreef:
ma 9 sep 2019 15:57
RE.gif
Ik vind dat jij je hier op heeeeel glad ijs gaat begeven. Eigenlijk een strafbaar advies.
Vooropgesteld de Bimmer kan het technisch echt wel aan.
Maar er mag wettelijk gewoon maar 1500 kg achter. Daar moeten TS en wij ons aan houden. Geen wettelijke overbelading aanmoedigen, ook al is het "slechts" 6,5%. We worden hier als maar gekker en onverantwoordelijker lijkt het.
TS is daar hopelijk wel van doordrongen. En zal zich gezien de vraagstelling ook wel aan houden.
Overdrijven is ook een kunst natuurlijk.
IK geef slechts aan dat de wettelijke tolerantie slechts opgaat voor het maximale gewicht wat de auto mag trekken.
Nergens worden de aslasten overtreden,zelfs niet met een tolerantie.
En een strafbaar advies?? kom kom;als je adviseerd over een toleratie wat de wetgever toelaat is dat niet strafbaar hoor.
Natuurlijk houd ik me ook altijd zo veel mogelijk aan de wet,maar ik ben niet heiliger dan de paus hoor.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door Conradi » ma 9 sep 2019 21:00

eurotrotter schreef:
ma 9 sep 2019 20:23
Natuurlijk houd ik me ook altijd zo veel mogelijk aan de wet,maar ik ben niet heiliger dan de paus hoor.
Ik heb het tweemaal gelezen en neem maar aan dat je heilige vader niet op iets onwettelijke betrapt hebt.... :wink:
Gelukkig ben ik wel blij dat TS niet de intentie heeft om structureel over te beladen thumbup.gif
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door eurotrotter » ma 9 sep 2019 21:47

RE.gif

IK hoop dat je t spreekwoord: Heiliger ( Roomser) dan de paus kent ?? mrgreen.gif

https://www.woorden.org/spreekwoord.php ... an+de+paus


T.S stond wat in dubio vertelde hij.
Wat zijn intentie is weet ik niet,wat ik wel weet is dat,als ik in zijn situatie zou zijn ,ik met een gerust hart met deze combi zou gaan rijden.
Hij zal zijn aslasten niet overschrijden en als hij van het meer dan royale laadvermogen van zijn trekker gebruik maakt,hij zelfs misschien nog beneden het maximale trekgewicht blijft.

Maar de beslissing blijft uiteraard bij T.S. zelf.
Laatst gewijzigd door eurotrotter op ma 9 sep 2019 22:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door Hobby Linka » ma 9 sep 2019 21:49

Voordat dit een babbelbox draadje wordt…


Graag weer terug naar het onderwerp a.u.b.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door erichendri » ma 9 sep 2019 21:51

Trekgewicht heeft totaal niets met de uitstoot te maken.
Tijdens de meting hangt er niks aan de auto.
Belading auto en eigenlijk alles is voorgeschreven.
Het is meer de constructie van de auto of versnellingsbak.
Collega van mij heeft een bmw 320 sedan automaat van 2 jaar en
mag ook maar 1500 kg trekken.
Mijn vorige subaru legacy automaat 1500 kg, huidige legacy met handbak
mag 1600 kg trekken.

Er is geen namelijk geen fabrikant die weet hoe er na aankoop met de auto omgegaan wordt en dat weet de wltp keuringsinstantie ook niet.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door eurotrotter » ma 9 sep 2019 22:00

RE.gif

Sommige instanties denken daar anders over :

Hoe wordt het trekgewicht bepaald?
De fabrikant geeft aan wat het maximaal trekgewicht is. De keurende instanties binnen Europa en in Nederland de RDW neemt dat over als dat wettelijk kan en als aannemelijk is gemaakt dat de auto daarmee op een 12% helling in een bepaalde tijd een aantal keer kan wegrijden vanuit stilstand.

Fabrikanten kunnen heel veel redenen hebben om het trekgewicht voor sommige modellen te beperken ook als dat onlogisch lijkt. Denk daarbij aan andere versnellingsbak(verhoudingen), koelingsproblemen, de kans op garantie claims of zelfs 'marketing' overwegingen.


Bron:https://www.caravantrekker.nl/info/maxi ... t_auto.php
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door erichendri » ma 9 sep 2019 22:09

Rutgerg, kan je niet voor je vakanties in het buitenland ruilen met een collega.
Je hebt een leaseauto las ik, hier bij mij in de straat doet iemand dat ook.
Hij rijdt nl electrisch.

@ Eurotrotter, lees in jouw link alleen constructie wat ik ook
aangaf maar niets over emissie.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door Conradi » ma 9 sep 2019 22:28

erichendri schreef:
ma 9 sep 2019 22:09
.....lees in jouw link alleen constructie wat ik ook aangaf maar niets over emissie.
Nope, daar is ook geen directe relatie tussen. Indirect wel, als de fabrikant bijvoorbeeld een onderstel met grotere banden voorschrijft dan standaard, bij montage van een trekhaak. Als je dan - af fabriek - een trekhaak besteld krijg je door de banden een hogere CO2-uitstoot en dus extra BPM. Achteraf kun je dan geen trekhaak monteren, want met het standaard onderstel zet de fabrikant het aanhangwagengewicht op nihil.
Berucht is een Mercedes Hybride die dan net buiten de 50 gr/km - en dus lage bijtelling - viel.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door rutgerg » ma 9 sep 2019 22:46

RE.gif RE.gif nee dat zit er niet in helaas ruilen van auto.

Ik meen mij inderdaad wel te herinneren dat emmissietesten etc impact hebben. Zo waren er de bmw 320 efficient dynamics uitvoeringen en die mochten minder trekken terwijl het om dezelfde motor/versnellingsbak etc ging. Was volgens mij ook zo bij de Audi A4 ultra modellen.

Voor nu denk ik dat we gewoon eens moeten gaan kijken bij een 495uk of 500kmfe. Al zullen die, inderdaad tegenvallen na het zien vd 560kmfe. knipoog.gif
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door Niels83 » ma 9 sep 2019 23:00

ik zou me niet druk maken en gewoon 1600 kilo achter de auto hangen in NL.

maar met 3 kinderen zou ik zoeken naar een 'lichte' caravan met veel laad vermogen zodat je de basis gewoon makkelijk kwijt kan. Hobby is nu niet perse een lichtgewicht merk dacht ik.

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door DanielW » di 10 sep 2019 08:13

Buiten om dat ik ook denk dat het laadvermogen van de KMFe zonder verzwaarde as echt schraal is, denk ik dat die 1600kg aslast bij deze BMW met max gewicht 2140kg gewoon prima rijd. Of je het moet doen is jou pakkie aan, ja het mag niet, maar er mag een hoop niet. Ook de mensen die zeggen dat het niet mag doen soms iets wat niet mag knipoog.gif . Ik zet aslast bewust vet, je kan "polderen" met de kogeldruk van 75kg (weinig voor 1600kg caravan denk ik, maak er gerust 85-90kg van), dan kom je al sneller bij de max trekgewicht van de auto.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door rutgerg » di 10 sep 2019 09:30

We gaan wel eens kijken, en natuurlijk kunnen we een ander merk kopen of een kleinere caravan kopen maar ik vind dit persoonlijk een beetje dooddoeners. Ik vraag om advies voor deze specifieke caravan en anders dit specifieke merk en krijg opmerkingen als: met een kleinere wordt de vakantiepret niet minder... of dit merk is nu eenmaal zwaar... Als iemand een Audi a4 wil kopen zeg je toch ook niet een Dacia brengt je ook van A naar B...?
Sorry niet persoonlijk bedoeld maar moest het wel even kwijt. thumbup.gif
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door DanielW » di 10 sep 2019 09:57

RE.gif

In dat geval succes met de zoektocht, we zien de plaatjes wel verschijnen!

ps; Iets een dooddoener vinden wat uiteindelijk misschien een goed advies is zooooooooooooo'n dooddoenner knipoog.gif thumbup.gif .
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door Conradi » di 10 sep 2019 11:30

rutgerg schreef:
di 10 sep 2019 09:30
We gaan wel eens kijken, en natuurlijk kunnen we een ander merk kopen of een kleinere caravan kopen maar ik vind dit persoonlijk een beetje dooddoeners.
Het voordeel van een forum is dat iedereen de vrijheid heeft te reageren, dat is trouwens ook het nadeel. Kortom, laat het gebeuren dat reacties verder kijken dan je zou verwachten of misschien wensen :wink:

OT:
Ik heb geen idee of je al naar veel caravans gekeken hebt. Bij automerken is merkbeleving vaak belangrijk. Mijn ervaring hier is dat, dat voor caravans veel minder is. Je 'valt' ergens voor en of dat Hobby, Dethleffs, Bürstner, Knaus of Adria is, komt op de tweede plaats. De 560kmfe is typisch zo'n populaire indeling dat ieder merk wel in het programma heeft. Vandaar dat rondkijken best nieuwe inzichten kan verschaffen, je weet maar nooit.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door eurotrotter » di 10 sep 2019 12:10

erichendri schreef:
ma 9 sep 2019 22:09
Rutgerg, kan je niet voor je vakanties in het buitenland ruilen met een collega.
Je hebt een leaseauto las ik, hier bij mij in de straat doet iemand dat ook.
Hij rijdt nl electrisch.

@ Eurotrotter, lees in jouw link alleen constructie wat ik ook
aangaf maar niets over emissie.

Eric
Fabrikanten kunnen heel veel redenen hebben om het trekgewicht voor sommige modellen te beperken
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door eurotrotter » di 10 sep 2019 12:27

DanielW schreef:
di 10 sep 2019 08:13
, je kan "polderen" met de kogeldruk van 75kg (weinig voor 1600kg caravan denk ik, maak er gerust 85-90kg van), dan kom je al sneller bij de max trekgewicht van de auto.
Voor T.S. valt er weinig te polderen met de kogeldruk,de caravan mag zwz al meer wegen als dat T.S. mag trekken.
Het enige waar T.S zich van bewust moet zijn is dat de kogeldruk van het totaalgewicht van de caravan afgetrokken word ,als bij weging de aslast vastgesteld word,deze kogeldruk rust immers op de trekker en komt bij het gewicht van de trekker bij( gaat dus van het laad vermogen van de trekker af).

Belangrijkste is(dacht ik) dat T.S. eerst eens langs een ge-ijkte weegbrug rijdt,en de exacte gewichten van zijn caravan vaststelt,zowel van trekker als van caravan,en ook de kogeldruk meet ( dat kan met de personenweegschaal)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door Morgoth » di 10 sep 2019 17:29

Wat een discussies. 160kg laadvermogen in de caravan is misschien niet zo veel maar wel prima te doen. Je hebt in de auto genoeg over. Er gaan dan wel 5 personen in maar het zijn niet 5 volwassenen. Dus met een dakkoffer op de auto en de caravan wat leger, is het prima te doen. Ik heb zelf ook maar 175kg over. Ik neem nog twee E-Bikes op de caravan mee ook. Niks aan de hand, ik blijf keurig binnen de lijntjes. Wij stouwen alle spullen in kratten die precies in de caravankastjes passen. Op de camping gaan de kratten zo uit de auto in de caravan. 5 minuten werk en super gemakkelijk.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door dieseltijger » di 10 sep 2019 17:43

Inderdaad. 160 kg bagage in de caravan is prima te doen - zolang het leeggewicht van de caravan ook gemeten is inclusief zaken als reservewielen e.d.

Je past je gewoon aan. Argument pro is dat je kan stellen dat als je zo verkikkerd bent op het model, dan kan je later altijd nog een auto kopen die qua toegelaten trekgewicht wat meer speelruimte heeft. Argument contra is, dat als je later een kleinere auto wil dan.... Lood om oud ijzer dus.

Mijn zwager heeft wel een paar jaar gereden met een caravan waarvan de MTM 200 kilo zwaarder was dan was toegestaan voor zijn auto, en ongetwijfeld was het werkelijke gewicht ook te hoog. Anyway, het betreft een ander type caravan en een andere auto - dus dat valt buiten de scope van de discussie. Vinger opsteken dus als je de combi BMW 220i Gran Tourer Automaat 192 pk en een Hobby 560 KMFE hebt (gehad).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door Oenema » di 10 sep 2019 18:36

rutgerg schreef:
ma 9 sep 2019 18:22
Zal ook eens gaan kijken naar een maatje kleiner. Al zit de 500kmfe met een max mtm van 1400 en een ledig gewicht van 1180 niet veel ruimer in zn laadvermogen. We willen toch wel erg graag bij Hobby blijven maar je weet maar nooit.
Rutger,

Wij hebben een 500KMFE en zijn met ons 6-en.
Onze caravan heeft een MTM van 1500kg en wij zitten met een aslast van ongeveer 1400-1430kg de laatste 2jaar.
Hierbij een kogeldruk van rond de 100kg, dit mag de auto etc ook allemaal hebben.

Mocht je deze overwegen heb je toch nog 100kg meer laadvermogen.

Mocht je eea willen weten, vraag maar.
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door Niels83 » di 10 sep 2019 20:20

rutgerg schreef:
di 10 sep 2019 09:30
We gaan wel eens kijken, en natuurlijk kunnen we een ander merk kopen of een kleinere caravan kopen maar ik vind dit persoonlijk een beetje dooddoeners. Ik vraag om advies voor deze specifieke caravan en anders dit specifieke merk en krijg opmerkingen als: met een kleinere wordt de vakantiepret niet minder... of dit merk is nu eenmaal zwaar... Als iemand een Audi a4 wil kopen zeg je toch ook niet een Dacia brengt je ook van A naar B...?
Sorry niet persoonlijk bedoeld maar moest het wel even kwijt. thumbup.gif
tsjah als je alleen wil horen dat het kan. ja het kan prima.. in NL kom je er met een polo ook wel. langzaam maar je komt er wel.

de beperking is je laad gewicht in werkelijkheid tussen de 100 en 50 kilo. dat is met 3 kinderen vol voordat je vrouw haar koffer beneden heeft. maar jij wilt nu eenmaal deze caravan. prima wagen, kan achter je auto gewoon, kopen. lekker je vakantie heen en weer rijden omdat je niks mee kan nemen.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door erichendri » di 10 sep 2019 21:26

Ga eerst die caravan maar eens wegen, mischien valt het wel mee.

Nijsink caravanverhuur heeft ook een paar kmfe modellen in de verhuur.
Ook een eifeland holyday 502tk '03 weegt 1100 kg.
Sterckeman 526e '07 en weegt 1100 kg.
Zijn ook te koop.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”