Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door rutgerg » ma 9 sep 2019 10:12

Ik zit een beetje in dubio. Vorige maand zijn wij de trotse ouders geworden van ons derde kindje. Nu ben ik stiekem een beetje om mij heen aan het kijken naar een wat ruimere caravan waar we wat beter met 3 kids mee uit de voeten kunnen. Nu is mijn oog gevallen op de Hobby 560 KMFE, sommige zelfs met 3 stapelbedden wat echt ideaal zou zijn. Qua budget zit ik rond de bouwjaren 2004-2008 te kijken. Nu vraag ik mij af of het een verstandige combi is met mijn auto. De auto wordt uiteraard zo zwaar mogelijk beladen met 5 personen en flink wat bagage in de auto. Daarnaast ben ik in bezit van BE en vind ik een caravan van 2,50 breed geen probleem. Hieronder de specs, wat vinden jullie:

Auto
BMW 220i Gran Tourer Automaat
2 liter 4 cilinder turbo blok met 192 pk
Massa rijklaar: 1560kg
max massa: 2140
Max aanhangermassa: 1500KG

Hobby 560 KMFE mag max 1600 wegen en zitten leeg zo rond de 1340 (op papier).

Eerlijkheid gebied te zeggen dat wij steeds vaker ook zomers in Nederland blijven maar ik wil niet uitsluiten dat we in de toekomst weer naar bijv Italie gaan. We verblijven wel altijd op 1 plek en trekken niet rond met de caravan.

Ik heb de auto en caravan al eens ingegeven op caravantrekker maar ben ook benieuwd naar jullie mening.
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door Conradi » ma 9 sep 2019 10:53

Ik verwacht dat dit een nette combinatie is, de BMW trekt dat wel.

Echter, er is een maar. Met een leeggewicht van 1340 kg heb je dus nog maar 160 kg laadcapaciteit. En dat is gewoon tè weinig. Er zijn al heel wat draadjes volgeschreven over lichtgewicht zaken, spullen in de auto stoppen, en ga zo maar door. Toch is minimaal 200 kg belading gewoon ene practische waarde, zeker voor 2 volwassene plus 3 kinderen.
Dan verwacht ik niet dat je de hobby voor 1340 kg gaat vinden, je schreef zelf ook al 'papier' tussen haken. Met een ditje en een datje zit je zo over de 1400kg en dus ga je straks structureel overbeladen.

Zolang je in NL blijft, kun je bijvoorbeeld 2x rijden en zo de tijd volmaken tot een zwaardere trekker.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door rutgerg » ma 9 sep 2019 11:04

RE.gif Dankje. De auto hebben we net een half jaar dus die moet nog wel een jaartje of 3 a 4 mee :-). Maar dat zou eigenlijk wel betekenen dat de 1600kg die de KMFE max mag wegen maar net toereikend is?

Twee keer rijden of met twee auto's in is Nederland inderdaad een goede optie.
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door Gemineye » ma 9 sep 2019 11:29

RE.gif

De ervaring van veel wegingen leert dat caravans eigenlijk structureel zwaarder blijken dan dat ze op papier suggereren. 160kg laadvermogen is écht heel weinig, eigenlijk vind ik zelfs 260 al aan de krappe kant voor zo'n caravan.

De auto trekt het best wel denk, maar de kans dat je met deze caravan onder die 1500kg blijft lijkt me niet heel groot.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door Hans 555 » ma 9 sep 2019 11:41

Wellicht is het een optie om met de beoogde caravan langs een weegbrug te gaan. In de regel zijn caravans die bij de dealer staan leeg. Dus als je een caravan op het oog hebt eerst even laten wegen en dan kan je zelf uitmaken hoeveel inboedel je in de caravan mee kan nemen. Succes. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Volvodriver

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door Volvodriver » ma 9 sep 2019 11:53

Ik snap je overwegingen. Maar toch zou ik kijken naar een lichtere caravan. En ik denk hierbij dan aan de Beyerland 470 490 of 510 TK(M) indelingen.

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door rutgerg » ma 9 sep 2019 11:56

RE.gif Is zeker een optie. Hobby heeft ze ook een slag kleiner 495 Uk & 500 KMFE. Vond alleen de 2,50 breedte en 3 stapelbedden (als optie) in de 560 wel ideaal.
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door rutgerg » ma 9 sep 2019 11:59

Ik vind overigens die 100KG minder trekgewicht dan het maximale gewicht vd caravan niet echt het meest belangrijke aan het geheel. Ik wil daar best wat risico innemen, wat marge inbouwen en eventueel 2 keer rijden.
Ik vroeg mij meer af of zo'n grote caravan achter mijn auto te doen is.
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Volvodriver

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door Volvodriver » ma 9 sep 2019 12:02

RE.gif RE.gif
Ja, die 2.5 meter is natuurlijk top. Eens.
Enne RE.gif Dat is geen discussie hoor. Maar ik "speel" liever op "safe".
Enne die Bimmer zal er "technisch" geen probleem mee hebben.

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door rutgerg » ma 9 sep 2019 12:51

RE.gif precies dat hoop ik dus. De 320i touring van het uitgaande model heeft exact dezelfde motor en vergelijkbare ledige/rijklaar/maximum gewichten voor de auto als mijn 220i gran tourer, maar mag 1800kg trekken. Terwijl dit blok in de 3 touring 184 pk heeft tov 192 in de 2 gran tourer...Waar zou dat verschil dan inzitten vraag ik mij af...? RWD vs FWD maakt niet zo’n verschil voor trekgewicht lijkt mij....

Eigenlijk is mijn vraag dus niet zozeer over wat mag en kan qua belading maar meer of de 2 serie een stabiele en technisch/motorisch goede combi zou zijn met de 560. Of vinden jullie dat een dergelijk grote caravan achter een heel ander soort auto thuis hoort... bijv X3,X5, 5 touring etc.
Laatst gewijzigd door rutgerg op ma 9 sep 2019 13:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

workel

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door workel » ma 9 sep 2019 13:07

RE.gif
Overgewicht en laadvermogen is al genoeg geschreven.

Wellicht een optie op te kijken naar een ander merk met stapelbed(den). Volgens mij heeft Knaus, Dethleffs, LMC, Adria caravans die deze indeling ook heeft maar qua gewicht een stuk lichter zijn dan een Hobby.

Tis het overwegen waard.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door erichendri » ma 9 sep 2019 13:24

Volgens mij is de automaat de beperkende factor wat betreft trekgewicht.
Aan de motor zal het echt niet liggen gezien het vermogen.
Sowieso zou ik de caravan altijd voor de aankoop laten wegen.
Uitkomst voor jullie kan ook een grote dakkoffer zijn, heb er zelf ook pas eentje
aangeschaft van hapro met een inhoud van 530 liter.
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door Conradi » ma 9 sep 2019 13:27

rutgerg schreef:
ma 9 sep 2019 12:51
Eigenlijk is mijn vraag dus niet zozeer over wat mag en kan qua belading maar meer of de 2 serie een stabiele en technisch/motorisch goede combi zou zijn met de 560. Of vinden jullie dat een dergelijk grote caravan achter een heel ander soort auto thuis hoort... bijv X3,X5, 5 touring etc.
Het één hoort natuurlijk wel bij het ander :wink:
Kijk, natuurlijk is de massa van de trekker dé oplossing. Zet er een X5 voor en je moet af en toe in de spiegel kijken of 'ie er nog is. Maar ja, dat betekent ook X5 prijs plus het hele jaar X5 verbruik, X5 onderhoud en X5 wegenbelasting :roll:

Maar een 220i kan dit gewoon handelen schat ik in. Opletten bij afdalingen en opletten bij turbulentie. Bekende zaken zijn achter sommige vrachtauto's (autotrailers, tankwagens) of als je door een expresse busje wordt ingehaald.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door eurotrotter » ma 9 sep 2019 15:48

Van deze combi zou ik niet wakker liggen.
Al mag je BMW maar 1500 kg trekken,als je de caravan belaadt tot 1600 kg ben je nog maar 6,5% overladen,op het trekgewich dan he,
DE caravan is dan technisch nog lang niet overladen,zeker niet als je bij een totaalgewicht van 1600 kg de kogeldruk over kunt hevelen naar de trekker.
Als de asdruk klopt is er geen ene weldenkende polizist die ook nog je caravan eens apart gaat wegen.

Je trekker,de BMW ,kan het gewichtsmatig en powermatig met twee vingers in de neus hebben.
Daar heb je een laadvermogen van 580 kg,trek daar de kogeldruk af (80 kg) dan blijft er nog ruim voldoende over voor baggage en 5 passagiers.

Houdt er echter wel rekening mee dat je niet voor de 100 km keuring in Duiotsland in aanmerking komt,omdat het max gewicht van de caravan( 1600 kg) hoger is dan het rijklare gewicht van de trekker(1560 kg)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Volvodriver

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door Volvodriver » ma 9 sep 2019 15:57

RE.gif
Ik vind dat jij je hier op heeeeel glad ijs gaat begeven. Eigenlijk een strafbaar advies.
Vooropgesteld de Bimmer kan het technisch echt wel aan.
Maar er mag wettelijk gewoon maar 1500 kg achter. Daar moeten TS en wij ons aan houden. Geen wettelijke overbelading aanmoedigen, ook al is het "slechts" 6,5%. We worden hier als maar gekker en onverantwoordelijker lijkt het.
TS is daar hopelijk wel van doordrongen. En zal zich gezien de vraagstelling ook wel aan houden.

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door rutgerg » ma 9 sep 2019 16:34

RE.gif Uiteraard is het niet mijn intentie om structureel te gaan overbeladen. Daarom wilde ik met deze opmerking:
Eigenlijk is mijn vraag dus niet zozeer over wat mag en kan qua belading maar meer of de 2 serie een stabiele en technisch/motorisch goede combi zou zijn met de 560. Of vinden jullie dat een dergelijk grote caravan achter een heel ander soort auto thuis hoort... bijv X3,X5, 5 touring etc.
de discussie over belading en maximale gewichten enzo voorkomen. Ik ben altijd best precies in beladen/kogeldruk etc. Ik zal niet zeggen dat ik heilig ben en dat als ik vanuit Breda naar noem maar is wat, Camping de Paal rijdt het niet zou doen met 1540kg als 1500 is toegestaan maar de intentie is natuurlijk om gewoon rond die 1500 te blijven.
Vandaar nogmaals voor mensen die nog willen reageren, het gaat mij er echt om, is het een verantwoordde combi qua trekkracht, stabiliteit, afmetingen noem maar op thumbup.gif iets tot 1600 kg kunnen beladen wil natuurlijk niet zeggen dat je dat moet doen.
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door dieseltijger » ma 9 sep 2019 17:19

Ooit gehoord van het gezegde: "Better safe than sorry"? Als de MTM van de caravan hoger is dan de MTM op jouw kentekenbewijs van de BMW ben je in overtreding. Dat is één. Eén controle bij de grens en je mag de hut afkoppelen.

Vervolgens loop je risico nummer twee mocht je onverhoopt betrokken raken bij een ongeval: verzekeraars hebben al de reputatie dat ze aanleiding proberen te vinden om niet uit te hoeven keren - je geeft het ze op een presenteerblaadje.

Dan argument nummer drie: Als jouw auto geschikt was om 1600 kg te trekken, dan hadden onze Beierse vrienden dat als uitgangspunt genomen: het verkoopt immers. Ze hebben het echter niet gedaan. dat geeft te denken. Leuk hoor, die Duitse ingenieurs hebben natuurlijk veel minder verstand van auto's dan wij op dit forum.

Kortom: ik kan het netjes zeggen of duidelijk: het komt er op neer dat je geen stommiteiten moet uithalen. Forummers inclusief ikzelf maken uitermate vrijblijvende opmerkingen - en jij mag er voor opdraaien. Niemand op dit forum die jouw handje vastpakt als jij met auto en al in de vangrail (of erger) belandt. Dus ik ben even in de contramine: Jouw auto kan die caravan gewoon niet trekken. Punt.

Dan is de vervolgvraag: is een slagje kleiner een optie? Yep: De kwaliteit van jouw vakantie is volledig ontkoppeld van de afmetingen en het gewicht van jouw caravan.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door PD » ma 9 sep 2019 17:36

dieseltijger schreef:
ma 9 sep 2019 17:19
Ooit gehoord van het gezegde: "Better safe than sorry"? Als de MTM van de caravan hoger is dan de MTM op jouw kentekenbewijs van de BMW ben je in overtreding. Dat is één. Eén controle bij de grens en je mag de hut afkoppelen.
Sorry hoor, volstrekte onzin :( De MTM van de caravan mag veel hoger zijn dan het maximale trekgewicht van de auto zolang de werkelijke massa van de caravan het trekgewicht niet overschrijft.... Lees je beter in voordat je onzin schrijft en twijfel zaait whistle.gif


In reactie aan TS:

De door jou gewenste combi van de 560 KMFe in combinatie met de BMW is technisch gezien zeker een verantwoorde en stabiele combinatie wanneer je het trekgewicht van de BMW niet overschrijft. Ook ik zou het zeker aandurven om met deze combi op stap te gaan, in binnen- en buitenland thumbup.gif

Echter.... ik betwijfel het of het een praktische combi is voor een gezin met 3 kinderen gezien het zeer beperkte laadvermogen wat je daadwerkelijk ter beschikking hebt. In NL kun je zoals geschreven al snel 2x rijden maar naar het buitenland is dit vanzelfsprekend niet handig. Geen idee of jullie een tweede auto hebben, dan zou je ook nog met 2 auto's kunnen rijden.

Het gewicht aan "kampeerbenodigdheden" wat je meesleept, wordt vaak onderschat.

(paar keer taalfoutjes eruit gevist...)
Laatst gewijzigd door PD op ma 9 sep 2019 17:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door rutgerg » ma 9 sep 2019 17:39

dieseltijger schreef:
ma 9 sep 2019 17:19
Ooit gehoord van het gezegde: "Better safe than sorry"? Als de MTM van de caravan hoger is dan de MTM op jouw kentekenbewijs van de BMW ben je in overtreding. Dat is één. Eén controle bij de grens en je mag de hut afkoppelen.
Hier ga je de fout al in. Sorry dat ik het zo zeg maar dit is gewoon niet waar en je veroorzaakt onnodig een storm in een glas water. Ik mag een aanhanger met een mtm van bij wijze van 3500 kg achter mn auto hangen. Als ie maar minder weegt dan die 1500kg. Zeker als je BE hebt. Ik ken de regels echt wel. Maargoed hier is al genoeg over geschreven en gediscussieerd. Ik kwam enkel voor de vraag die ik hierboven nog eens gequote heb.
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door dieseltijger » ma 9 sep 2019 17:48

Yep, jullie hebben gelijk.

Nee, ik zou de werkelijke massa van de caravan niet het maximale trekgewicht van de auto laten overschrijden - om de redenen die ik al aangaf: volkomen onverantwoord.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door rutgerg » ma 9 sep 2019 17:59

RE.gif

Maar ook dat was mijn intentie niet ;-) goed lezen.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op ma 9 sep 2019 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd. Zie de spelregels m.b.t. quoten.
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door dieseltijger » ma 9 sep 2019 18:02

Ik had het goed gelezen, en nam jouw intentie waar, maar ik gaf mijn mening (zoals gevraagd).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

IreneH
Berichten: 73
Lid geworden op: do 23 mei 2019 19:49

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door IreneH » ma 9 sep 2019 18:14

Gefeliciteerd met de geboorte van de kleine aflower.gif

Als de auto 1500 kilo mag trekken, dan ga ik er vanuit dat hij het ook gewoon kan, waarom zou hij het anders mogen, nietwaar? :wink:
Maar net als alle anderen zou ik toch liever een caravan hebben met meer laadvermogen want daarvan heb je nooit genoeg, zeker niet met 3 kinderen mrgreen.gif

Wij hebben nog niet zolang geleden een andere caravan gekocht en wat me opviel is dat de wat "goedkopere" merken over het algemeen meer laadvermogen hebben dan de meer "premium". Kan uiteraard ook toeval geweest zijn, ik heb er nu ook weer geen 100-en bekeken)) Wij zijn uiteindelijk uitgekomen op een Delta, op papier 840 en MTM 1300. Meer dan genoeg voor ons tweeen :lol:

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door rutgerg » ma 9 sep 2019 18:22

Bedankt allemaal in ieder geval voor de reacties. Eigenlijk is de wettelijke pak m beet 250kg laadvermogen van de 560kmfe dan al aan de lage kant. Zal ook eens gaan kijken naar een maatje kleiner. Al zit de 500kmfe met een max mtm van 1400 en een ledig gewicht van 1180 niet veel ruimer in zn laadvermogen. We willen toch wel erg graag bij Hobby blijven maar je weet maar nooit.
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Gebruikersavatar
Megano81
Berichten: 283
Lid geworden op: wo 31 mei 2017 15:32

Re: Combi auto en caravan zouden jullie dit aandurven/doen

Bericht door Megano81 » ma 9 sep 2019 18:26

Ik zou het wel aandurven maar is het verstandig? Als je nog wat extra's op de caravan wil in de richting van een mover blijft er niet veel laadvermogen over.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”