zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door eurotrotter » ma 2 sep 2019 18:57

Conradi schreef:
zo 1 sep 2019 22:07

Dat klopt, ik geloof dat er ook nog een kabelhaspel bij hoort. Het is een EU-regel omdat een caravan dus nooit 'leeg' is. Die standaard bagage omvat ongeveer 85kg en dat is vooral afhankelijk van de grootte van je watertank. Hoe je daar in de praktijk mee omgaat is natuurlijk je eigen zaak. Ik rij met 2x 5kg lichtgewicht gasflessen (ipv 2x 11kg staal volgens de norm) en met een bijna lege watertank.
Ik ben heel benieuwd welke EU regel dat dan wel is. mrgreen.gif
Nog nooit van gehoord,maar een mens is nooit te oud om te leren. thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door Conradi » ma 2 sep 2019 19:17

RE.gif

Citaat uit een prijslijst:
De massa rijklaar toestand .... volgens EN 1645-2.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

caravader
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 30 aug 2019 19:03

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door caravader » ma 2 sep 2019 19:30

eurotrotter schreef:
ma 2 sep 2019 18:53
Peutje schreef:
zo 1 sep 2019 21:42

Knaus hanteert wel degelijk verschil tussen 'leeggewicht' en rijklaar gewicht.
Op basis van leeggewicht geven ze in de kleine lettertjes het rijklaar gewicht aan zijnde gevulde watertank, boiler, toilet en 2 gasflessen.
IK ga ,voor het gemak,even uit van de wettelijke eisen,zoals die ook voor motorvoertuigen geldig zijn.
Het leeg gewicht van een caravan is voor mij een caravan zoals die op de weg gezet word door de fabrikant,inclusief de vast ingebouwde accesoires,zoals een legen koelkast,een leeg keukenblok een toiletblok zonder vloeistoffen,zonder gasflessen.
Sommige fabrikanten doen dat toch niet zo handig vind ik. Knaus is daar een voorbeeld van. Probeer van de Sport silver edition maar eens het leeggewicht te bepalen. (en nee die kan echt niet hetzelfde zijn als een gewone Knaus sport)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door eurotrotter » ma 2 sep 2019 20:16

Conradi schreef:
ma 2 sep 2019 19:17
RE.gif

Citaat uit een prijslijst:
De massa rijklaar toestand .... volgens EN 1645-2.
OVER DEZE NORM
STATUS Ingetrokken

Bron:https://www.nen.nl/NEN-Shop/Norm/NENEN- ... tw.-en.htm

weenie.gif

IN de instructie van Hobby kom ik wel t volgende tegen:

• Na het beladen het totaalgewicht op een
openbare weegbrug controleren.
De bijlading is gelijk aan het verschil van de
‘technisch toelaatbare totaalmassa’ en de ‘massa
in rijklare toestand’. In deze waarde moeten de
massa’s van:
- extra uitrusting (aanvullend op de
standaarduitvoering in de fabriek of bij de dealer
ingebouwde uitrusting)
- persoonlijke uitrusting (bijv. kleding,
levensmiddelen, tv-toestel, speelgoed,
huisdieren etc.) zijn verdisconteerd.



Bron:https://www.hobby-caravan.de/fileadmin/ ... _06_nl.pdf

Hier kun je dus alle kanten mee op;de standaard uitrusting uit de fabriek aangevuld met wat er allemaal nog meer op en aangebouwd is.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

caravader
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 30 aug 2019 19:03

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door caravader » di 3 sep 2019 16:36

Met dank aan wat suggesties toch even verder aan het kijken omdat je anders met dat gewichtgeneuzel blijft zitten. Een stapelbed is natuurlijk voor nu misschien wel handig, maar we geven toch de voorkeur aan een rondzit.
Bij deze poging 2 knipoog.gif

Afbeelding
Afbeelding

Knaus sudwind 450FU met 1110kg leegewicht, met 1500kg aslast kan er best lekker wat bagage mee. Ik heb deze in het echt gezien en werd erg blij van de kwaliteit. De rondzit zit in ieder geval echt fantastisch. Even kijken wat wijs is, want in de 2020 zit een wat grotere koelast. De kids dus op de rondzit (voorlopig). Alleen nog even kijken of we iets kunnen verzinnen om dat met een gordijntje of iets enigzins af te sluiten. Iemand tips / tricks?

De trekker: een Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T Automaat. Mag 1600kg trekken en nieuw net buiten budget, maar als een jong tweedehandsje (2017-2018) wel haalbaar. De eclipse cross heeft een CVT automaat. De wegenbelasting is hetzelfde als een Kia Niro. Verbruik als niet trekker ligt uiteraard wat hoger, maar met ongeveer 10000km per jaar scheelt dat misschien 200 a 300 euro per jaar. Leeggewicht is 1431kg. Mtm is 2150kg. Dus dat wordt of een BE-rijbewijs of terugkeuren naar 2000kg (dan kan er nog bijna 500kg bagage in de auto...)

Wat denken jullie van deze combinatie?

Peutje
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door Peutje » di 3 sep 2019 17:57

Over de Knaus kan ik alleen maar positief antwoorden, ik heb de 2019-2020 modellen Links laten liggen juist vanwege de grote koelkast, deze maakt nm de rondzit kleiner.
Als je nog een 2018 model kunt vinden, die heeft altijd een kleine kk. Alternatief is dan de sport silver selection 2019 die ook een kleine kk heeft.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door Conradi » di 3 sep 2019 18:23

eurotrotter schreef:
ma 2 sep 2019 20:16
OVER DEZE NORM
STATUS Ingetrokken

Bron:https://www.nen.nl/NEN-Shop/Norm/NENEN- ... tw.-en.htm
Ja zeg, natuurlijk is die ingetrokken want je hebt een 2007-ontwerp variant gegoogeld, die uiteindelijk als 2008-norm is vrijgegeven. En die is ook al weer opgevolgd :wink:
Overigens laat ik 't daarbij. Het ging me om over het rijdklaargewicht te informeren en dat fabrikanten daar dezelfde gegevens voor hanteren.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 282
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door sander_knaus » di 3 sep 2019 18:49

Wij hebben ook deze indeling,en onze kids zijn 3 en 7. Die slapen savonds op het Franse bed zodat wij de rondrit kunnen gebruiken. En leggen ze dan om als wij naar bed gaan. Daar zit wel een schuifgordijn
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Peutje
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door Peutje » di 3 sep 2019 21:04

sander_knaus schreef:
di 3 sep 2019 18:49
Wij hebben ook deze indeling,en onze kids zijn 3 en 7. Die slapen savonds op het Franse bed zodat wij de rondrit kunnen gebruiken. En leggen ze dan om als wij naar bed gaan. Daar zit wel een schuifgordijn
Precies zo doen wij dat ook hoewel die van ons vaker in een tentje slapen, maar voor tijdelijk prima, en kun je zelf nog heerlijk rustig zitten in de ruime rondzit.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door Conradi » di 3 sep 2019 21:17

caravader schreef:
di 3 sep 2019 16:36
Een stapelbed is natuurlijk voor nu misschien wel handig, maar we geven toch de voorkeur aan een rondzit.
....
Knaus sudwind 450FU met 1110kg leegewicht, met 1500kg aslast kan er best lekker wat bagage mee.
Nadeel van een stapelbed is dat je dan ook nog een dinette wilt hebben, dat maakt de caravan groter en zwaarder.

Je keuze voor Knaus Südwind is natuurlijk prima, ik denk dat er heel wat forumleden zijn die wat graag met zo'n caravan zouden willen beginnen. Maar een caravan van 4,5 meter met deze indeling heeft eigenlijk ieder fabrikant wel in het programma. Ik zou gewoon eens - digitaal - rondneuzen en me laten verrassen door andere handigheden, prijzen of kwaliteit dan alleen deze Knaus.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

caravader
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 30 aug 2019 19:03

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door caravader » wo 4 sep 2019 15:16

Peutje schreef:
di 3 sep 2019 21:04
sander_knaus schreef:
di 3 sep 2019 18:49
Wij hebben ook deze indeling,en onze kids zijn 3 en 7. Die slapen savonds op het Franse bed zodat wij de rondrit kunnen gebruiken. En leggen ze dan om als wij naar bed gaan. Daar zit wel een schuifgordijn
Precies zo doen wij dat ook hoewel die van ons vaker in een tentje slapen, maar voor tijdelijk prima, en kun je zelf nog heerlijk rustig zitten in de ruime rondzit.
Beide bedankt, dat is inderdaad een prima oplossing. thumbup.gif

Ik heb wat merken bekeken (en verschillende uitvoeringen). Het is natuurlijk ook allemaal een smaakkwestie, maar Dethleffs en Adria vind ik wat te clean / sfeerloos. Fendt weer een tikje te klassiek en ze wegen vaak ook wel veel. Hobby en Knaus spraken me het meeste aan, met een kleine voorkeur voor knaus.
Sowieso in oktober naar de beurs in Utrecht, dan zie ik misschien nog wat nieuws.

Dit jaar nog even heel licht gepakt want we gaan vliegend naar de camping deze keer. (enkel de kinderwagen staat er niet op)

Afbeelding

Volgend jaar sowieso met de caravan en veeeeel meer mee ;)

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door erichendri » wo 4 sep 2019 22:37

De lmc style serie zijn ook niet al te zware caravans.
Zelf zou ik voor een knaus 500 gaan of kijken of je de 450 niet eerst een
weekje kan huren ergens.
Lijkt mij best klein voor 4 personen en je kinderen worden groter. .

Eriv
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Re di Coppi
Berichten: 1441
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door Re di Coppi » wo 4 sep 2019 23:20

RE.gif
En elke dag ombouwen van zit naar bed.
Een caravan koop je niet voor het leven.
Wanneer die van ons in een tent willen slapen, verkopen wij ons hok met stapelbed en vastbed voor iets wat ons dan past qua indeling.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 282
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door sander_knaus » do 5 sep 2019 08:57

RE.gif

Het ombouwen is minder dan 1 minuut werk,een caravan koop je inderdaad niet voor het leven,maar op basis van behoefte,geld, gewicht... Dat is voor iedereen verschillend. Voor ons voldoet deze caravan met 4 personen ook al is meer ruimte per definitie altijd fijner. Maar zoals eerder geschreven maakt budget, gewicht ook uit
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door PD » do 5 sep 2019 09:34

Re di Coppi schreef:
wo 4 sep 2019 23:20
RE.gif
En elke dag ombouwen van zit naar bed.
Een caravan koop je niet voor het leven.
Wanneer die van ons in een tent willen slapen, verkopen wij ons hok met stapelbed en vastbed voor iets wat ons dan past qua indeling.
Mee eens, ombouwen lijkt relatief eenvoudig maar waar laat je het beddengoed en kussens in zo'n caravan.... ik moet er ook niet aan denken !

Caravans zijn relatief waardevast, zeker wanneer je jonggebruikt koopt en dan is een meegroeiende en dus veranderende indeling heerlijk zonder dat het qua kosten uit de hand loopt !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door DanielW » do 5 sep 2019 12:25

Ombouwen is relatief eenvoudig en waar je het overige beddengoed laat? Onze jongens slapen op de rondzit op een topper. Topper gaat gewoon op onze eigen topper, dekbed over ons dekbed. Kussens zijn klein, want kleine jongens, dus die kunnen onder die van ons. Soms bouwen we de zit niet eens om, maken het bed netjes op en laten het liggen, omdat we toch in de tent kunnen zitten. Maar goed, ieder zn heug en mogelijkheden. Een caravan zonder vast bed en zonder goede zit is voor ons geen handige caravan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19711
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door Daphne » do 5 sep 2019 12:34

Elke dag ombouwen is vaak niet nodig als je buiten leeft. Mijn eerste 2 caravans waren 2 tafel modellen zonder vast bed. Ideaal met kleinere kinderen, zeker met slecht weer. Je kunt overdag de kinderen lekker aan hun eigen zitje laten spelen en de volwassenen kunnen ongestoord aan de eigen kant koffie drinken. Beddengoed van de kinderen rol je op en stop je aan elk uiteinde van de bank, kunnen ze er lekker op hangen en van de ouders rol je ook strak op en kan onder de bank. Goh, ik was vroeger zo flexibel mrgreen.gif

Natuurlijk zou ik er nu niet meer voor kiezen, want dat is ook niet nodig. Maar als je ergens een concessie moet doen vanwege gewicht, is het een goede optie. En als starter weet je niet beter toch? Ik zou het niet afraden omdat ik er zelf niet meer voor zou kiezen, niet iedereen wil een grote caravan, net zoals niet iedereen een kleinere caravan wil.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door jessedew » vr 22 nov 2019 13:48

Ik heb zelf een Skoda Octavia 1.4 TSI met 140 PK uit 2013. Deze is in het dagelijks gebruik redelijk zuinig. Haalt fluitend 1 op 16 of meer. (toch een vrij grote station)

Wij trekken er een Hobby 400 KB mee. (dat is maar een oudje, vergeleken met caravans waar jij naar kijkt) maar deze heeft wel een stapelbed, die eventueel om te bouwen is naar een zitje.

Enige nadeel is dat je dan de rest op je eigen bed moet leggen, want we liggen zelf op de treinzit.

Het stapelbed is wel af te sluiten met een plisee gordijn.

Wij hebben tot nu toe altijd buiten alles gedaan, met 2 kinderen in een caravan moet je de voortent of luifel wel opzetten, tenzij je op doorreis bent, maar wij nemen zoveel rommel mee.

Ohja de Hobby is 980 kilo leeg, mag maximaal 1350 kilo zijn beladen en de Octavia mag 1500 kg trekken.

Als je rond de 1200 blijft is alles prima te doen moet ik zeggen, de Octavia weegt zelf ook slechts 1200+ kg dacht ik.

CampInge
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 2 jan 2019 09:01

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door CampInge » ma 25 nov 2019 15:22

Tja, wij hebben een Sterckeman 465pe, deze heeft zowel een stapelbed als treinzit en vast 2 persoonsbed. De caravan is 4.70.
Hij weegt leeg even 900 kg en maag tot 1200 beladen worden. Wij hebben er een Renault Captur voor. Uiteindelijk willen we wel een wat zwaardere trekker, maar voor nu is het echt prima, boven verwachting.
Het is een wat lichtere caravan en dat merk je ook wel aan het interieur, maar voor ons voldoet hij echt, was precies wat wij zochten in een eerste caravan. De nieuwere modellen gaan wel net de 1000kg over. Mogen tot 1300 beladen worden. Maar je hoeft dus niets om te bouwen, dat vonden wij ook erg fijn. Onze dochter knutselt in de ochtend (als het nog fris is in het voorjaar) lekker in haar pyjama aan de treinzit.

https://sterckeman.nl/specificaties-starlett-comfort/
Volvo XC 40 Elektrisch - Caravelair Antares 476 family

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door VIP » ma 25 nov 2019 15:42

caravader schreef:
di 3 sep 2019 16:36
Met dank aan wat suggesties toch even verder aan het kijken omdat je anders met dat gewichtgeneuzel blijft zitten. Een stapelbed is natuurlijk voor nu misschien wel handig, maar we geven toch de voorkeur aan een rondzit.
Bij deze poging 2 knipoog.gif

Afbeelding
Afbeelding

Knaus sudwind 450FU met 1110kg leegewicht, met 1500kg aslast kan er best lekker wat bagage mee. Ik heb deze in het echt gezien en werd erg blij van de kwaliteit. De rondzit zit in ieder geval echt fantastisch. Even kijken wat wijs is, want in de 2020 zit een wat grotere koelast. De kids dus op de rondzit (voorlopig). Alleen nog even kijken of we iets kunnen verzinnen om dat met een gordijntje of iets enigzins af te sluiten. Iemand tips / tricks?

De trekker: een Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T Automaat. Mag 1600kg trekken en nieuw net buiten budget, maar als een jong tweedehandsje (2017-2018) wel haalbaar. De eclipse cross heeft een CVT automaat. De wegenbelasting is hetzelfde als een Kia Niro. Verbruik als niet trekker ligt uiteraard wat hoger, maar met ongeveer 10000km per jaar scheelt dat misschien 200 a 300 euro per jaar. Leeggewicht is 1431kg. Mtm is 2150kg. Dus dat wordt of een BE-rijbewijs of terugkeuren naar 2000kg (dan kan er nog bijna 500kg bagage in de auto...)

Wat denken jullie van deze combinatie?

Toch zou ik zo'n 200,--250,- investeren en E bij B halen (via vakantieveilingen) heb je je hele leven wat aan en kun je alle kanten op qua combi's.
Porsche + Tabbert

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door erichendri » ma 25 nov 2019 22:24

Met 2 kinderen zou ik voor een knaus 500 gaan.
Bij slecht weer meer ruimte binnen en grote kk met gewichts verhoging
maar daarna teruggezet op 1500 kg houd je nog genoeg over.
De auto is een goede keuze, cvt rijdt heerlijk.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”