zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

caravader
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 30 aug 2019 19:03

zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door caravader » za 31 aug 2019 22:22

Dit topic
Ik heb dit topic geopend als zoektocht topic, waar ik zeker graag meningen van anderen hoor over de combinaties die ik aan het uitzoeken ben. De combinaties die ik tegenkom ga ik hier ook aanvullen en updaten. Suggesties en opmerkingen zijn meer dan welkom en dat is ook de reden dat ik deze zoektocht met jullie wil delen. Dus schroom niet knipoog.gif

Achtergrond
Ik ben me de afgelopen weken aan het oriënteren geweest voor een nieuwe caravan en trekauto. Als gezin met 2 jonge kinderen (2 en 4) willen we de komende jaren met de caravan op pad. Met name dus voor 2 a 3 weken in het hoogseizoen (ook buitenland) en af en toe een weekendje weg (in Nederland).
We willen de combinatie rond februari / maart 2019 wel hebben, dus het leek me goed om vast te gaan rondkijken.
Onze huidige toyota auris station hybrid bevalt heel goed, maar mag helaas niets trekken. Daarom besloten om die weg te doen en indien mogelijk een hele nieuwe combinatie aan te schaffen.

De "requirements" voor de auto:
  1. bij voorkeur een automaat
  2. benzine of hybride
  3. liefst suv of crossover of anders een station.
  4. trekgewicht 1300kg of meer (ik hoef niet als eerste over de finish, rij graag rustig...)
  5. als combi < 3500kg (dus niet perse met e achter b nodig)
  6. niet zwaarder dan nodig, maar wel weer stabiel genoeg / veilig voor de caravan. (75% regel...)
  7. enigszins zuinig als de caravan er niet aan hangt (~ 1 op 15 of beter in de stad)
  8. ~ 30k euro
De "requirements voor de caravan"
  1. Een 2-persoons bed voor mijzelf en mijn vrouw. Frans of dwars bed allebei prima.
  2. bij voorkeur 2 stapelbedden of anders een rondzit waar de kinderen op slapen (nog heel erg in dubio op dit vlak. Jullie mening voor 2 jonge kinderen?)
  3. een zitje voor 4 om met echt slecht weer te kunnen eten. (of dus de rondzit)
  4. een toilet
  5. een soort van douche of buitendouche om in ieder geval wat kunnen afspoelen.
  6. atc
  7. vloerverwarming een pre
  8. mover
  9. liefst een reservewiel
  10. 5kg gasfles
  11. ~100kg te beladen vanaf "rijklaar". Dus echt enkel de eigen spullen. (kleding / beddengoed / luifel / bbqtje / tafel / stoelen etc)
  12. max 25k euro
Resultaten van de zoektocht tot nu toe

combinatie 1:
Afbeelding
de auto: een Kia Niro Hybrid. Hier is al het een en ander over gezegd in dit forum, maar dit lijkt prima aan onze wensen tegemoet te komen met 1300kg trekgewicht en 1421kg eigen gewicht.

Afbeelding
de caravan: aardig in love met de knaus sport 500 qdk silver edition.
Overwegingen:
Rijklaar zit die wel dik aan de 1200kg dus dan zit de hele combinatie volgeladen wel echt aan de max. In Nederland lijkt me dit nog niet zo een probleem, maar gaat dit eventueel nog een berg op? Iemand ervaring met een vergelijkbare combinatie?


combinatie 2:
In progress.
Laatst gewijzigd door caravader op za 31 aug 2019 22:30, 3 keer totaal gewijzigd.

caravader
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 30 aug 2019 19:03

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door caravader » za 31 aug 2019 22:23

.
Laatst gewijzigd door caravader op za 31 aug 2019 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door Conradi » za 31 aug 2019 22:55

Welkom!
Tja, die vraag is wel heel erg open. Zonder beperking zal je dadelijk vooral de combinaties voorbij zien komen die forumleden bezitten.

Toch wil ik iets anders benoemen: uit je post blijkt dat je dus € 55K aan een combi wilt uitgeven. Dat is gewoon hele smak geld en daar kun je een hele mooie combi voor kopen. Waarom zou je jezelf dan beperken met enkel een B-rijbewijs? Die paar centen - kuch - kunnen er dan ook best wel bij voor een BE-rijbewijs. Naast dat dan de beperking opgeheven is, leer je ook nog eens heel veel caravan rijvaardigheden!

p.s.
Je kun geen post reserveren. de tijd dat je een post kunt editen is beperkt.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door VIP » za 31 aug 2019 23:09

En dan punt K bij de caravan, die 100 kilo gaat je niet lukken........
Porsche + Tabbert

caravader
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 30 aug 2019 19:03

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door caravader » za 31 aug 2019 23:18

Conradi schreef:
za 31 aug 2019 22:55
Welkom!
Tja, die vraag is wel heel erg open. Zonder beperking zal je dadelijk vooral de combinaties voorbij zien komen die forumleden bezitten.

Toch wil ik iets anders benoemen: uit je post blijkt dat je dus € 55K aan een combi wilt uitgeven. Dat is gewoon hele smak geld en daar kun je een hele mooie combi voor kopen. Waarom zou je jezelf dan beperken met enkel een B-rijbewijs? Die paar centen - kuch - kunnen er dan ook best wel bij voor een BE-rijbewijs. Naast dat dan de beperking opgeheven is, leer je ook nog eens heel veel caravan rijvaardigheden!

p.s.
Je kun geen post reserveren. de tijd dat je een post kunt editen is beperkt.
Misschien inderdaad wel een wat open topic, maar het leek me handig om de complete "zoektocht" met achtergrond en overwegingen te delen. Misschien heb je gelijk en kan ik beter wat concreter zijn met een vraag als:
kan de Kia Niro een knaus sport 500qdk trekken, of heel concreet: welke combi voor € 55K?
Ik kijk het wel even aan wat er gaat gebeuren, ik heb er nog vertrouwen in ;)

Je suggestie om een een BE rijbewijs te halen is zeker niet verkeerd. Al is het alleen al voor de caravan rijvaardigheden inderdaad. Mijn vrouw moet dit dan ook halen, maar staat daar ook wel voor open. 55k lijkt een hoop geld, maar die 3500kg ga je niet zomaar overheen voor dat bedrag volgens mij? Suggesties voor zwaardere combinaties zijn ook welkom uiteraard.
Bedankt voor de "edit" waarschuwing. Zie nu al dat het niet meer gaat inderdaad. oops...
Laatst gewijzigd door caravader op za 31 aug 2019 23:32, 2 keer totaal gewijzigd.

caravader
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 30 aug 2019 19:03

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door caravader » za 31 aug 2019 23:25

VIP Premium schreef:
za 31 aug 2019 23:09
En dan punt K bij de caravan, die 100 kilo gaat je niet lukken........
Ik denk misschien te minimalistisch. Maar voor je idee: ik dacht ongeveer dit in de caravan te stoppen (en er gaat ook nog wat in de auto), maar ik mis vast nog het e.a. scratch.gif

tafel: 12kg
4 stoelen: 20kg
bestek: 2kg
pannensetje: 2kg
servies: 5kg
luivel / voortent: 30kg
(kleine) weber bbq: 5kg
kleding: 25kg
beddegoed: 5kg (2x?)
waterkoker: 1kg
handdoeken / keukendoeken / overig linnengoed: 5kg
ander kleinspul: 5kg
------------------------------
~ 117kg (al iets er over heen inderdaad, maar mis ik nog grote dingen?)

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door erichendri » za 31 aug 2019 23:42

Nieuwe auto of gebruikt?
Zag een gebruikte toyota rav4 hibrid 4wd onder jouw prijs bijvoorbeeld
en die mag 1650kg trekken.
Ook gunstiger want je ruilt bij toyota een toyota in.
Caravan wel nieuw las begreep volgens mij.
Ga dan wel voor een zwaardere as, kan je terugzetten op kenteken.
En kijk ook eens bij eriba en lmc of burstner.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door Conradi » za 31 aug 2019 23:42

caravader schreef:
za 31 aug 2019 23:18
....maar die 3500kg ga je niet zomaar overheen voor dat bedrag volgens mij?
Als je echt een nieuwe auto rond de € 30K wilt, zal dat idd een beperking zijn. Jong gebruikt daar en tegen :roll:
Bedenk overigens dat het daarbij gaat om de totale massa. Voor de caravan is dat logisch, maar het geldt óók voor de auto. Bij een auto komt zo maar 300 kg aan passagiers, bagage etc bij.
Daar komt bij dat als je een nieuwe caravan koopt, voor een klein bedrag het maximale gewicht verhoogd kan worden. Want later komt misschien de wens voor een mover (30kg) of airco (25kg).
caravader schreef:
za 31 aug 2019 23:25
Ik denk misschien te minimalistisch. Maar voor je idee: ik dacht ongeveer dit in de caravan te stoppen (en er gaat ook nog wat in de auto), maar ik mis vast nog het e.a.
Jôh, hierover zijn al heel veel draadjes volgeschreven. Als je een pannenset meeneemt, is gas ook wel handig. Ook een elektriciteitshaspel is geen overbodige luxe. Kortom, het telt snel op. Reken zeker aan 200~250kg.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

caravader
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 30 aug 2019 19:03

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door caravader » za 31 aug 2019 23:53

Conradi schreef:
za 31 aug 2019 23:42
..
thumbup.gif
De bagage ga ik me ook nog even verder op verdiepen daar is vast genoeg over te vinden inderdaad.
Als er echt 200kg mee gaat moet ik inderdaad een andere keuze gaan maken. Misschien toch een zwaardere (jonge tweedehands) trekker dan.
Een kleinere caravan is misschien nog een optie: Ik heb bijvoorbeeld ook gekeken naar de Adria altea 462pk, maar ik vond dat echt een sfeerloze caravan en wat betreft bouwkwaliteit een stuk minder vergeleken bij een knaus sport of een hobby on tour.

edit: even goed gekeken. Ik denk dat wij redelijk minimalistisch kamperen. Ik zie lijsten van minstens 200kg, maar daar zit een hoop spullen bij die wij thuis zouden laten. Ik denk wel dat ergens tussen de 150kg - 200kg voor ons realistisch is. Een aslast verhoging is mits niet te zwaar altijd wel slim, mocht er in de toekomst toch inderdaad extra spullen mee gaan.

Volvodriver

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door Volvodriver » zo 1 sep 2019 07:44

RE.gif
De bouwkwaliteit van elke Adria is in mijn ogen altijd beter dan die van een Hobby On Tour. Adria is van budget merk uitgegroeid tot één van de beste en betrouwbaarste merken op de markt. Vergis je daar niet in.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door p_vingerhoets » zo 1 sep 2019 08:36

Een eventueel luifel of voortent is soms praktisch maar ook die zitten in het laadvermogen (van caravan of auto) ook speelgoed voor de kid's gaat doorwegen fietsen drager want er zal ook wel een fiets of step mee moeten

Vergis je niet in kookgerei gaat stiekum best wat gewicht in zitten als moeders eenmaal gaat pakken
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 282
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door sander_knaus » zo 1 sep 2019 08:59

caravader schreef:
za 31 aug 2019 23:25
VIP Premium schreef:
za 31 aug 2019 23:09
En dan punt K bij de caravan, die 100 kilo gaat je niet lukken........
Ik denk misschien te minimalistisch. Maar voor je idee: ik dacht ongeveer dit in de caravan te stoppen (en er gaat ook nog wat in de auto), maar ik mis vast nog het e.a. scratch.gif

tafel: 12kg
4 stoelen: 20kg
bestek: 2kg
pannensetje: 2kg
servies: 5kg
luivel / voortent: 30kg
(kleine) weber bbq: 5kg
kleding: 25kg
beddegoed: 5kg (2x?)
waterkoker: 1kg
handdoeken / keukendoeken / overig linnengoed: 5kg
ander kleinspul: 5kg
------------------------------
~ 117kg (al iets er over heen inderdaad, maar mis ik nog grote dingen?)
- speelgoed voor de kinderen
- wat te lezen
- toiletspullen!
- eten en drinken wat in de koelkast ligt
- schoenen
- kinderwagen
- luiers
- camping bedje
- afwasspullen
- haringen
- lamp voor buiten
- ander klein spul is geen 5 kg,eerder 30. Als ik zie hoeveel klein spul er op het laatste moment nog in gaat bij ons..

100 kg is met een gezin niet realistisch, tenzij je alles vanuit de auto gaat overpakken.

En een voortent gaat eerder richting de 50 kg dan 30

En gewichten van caravans kunnen ook nog 5 % afwijken.dus reken met marge
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door Re di Coppi » zo 1 sep 2019 09:51

RE.gif

👍🏻

En de kinderen worden groter, willen dan ander speelgoed meenemen. Bijv meer doe dingen, zoals fietsen, stepjes, zwemspullen. En dat kan voor jullie ook gelden, dus een variatie in gewicht van de mee te nemen spullen.
En eenmaal een caravan in het bezit, geldt zoals PD schreef: “Elke keer als dat deurtje opengaat....”
In de loop vd tijd gaat er ongemerkt toch steeds wat meer spullen in de caravan.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

caravader
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 30 aug 2019 19:03

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door caravader » zo 1 sep 2019 10:13

Volvodriver schreef:
zo 1 sep 2019 07:44
RE.gif
De bouwkwaliteit van elke Adria is in mijn ogen altijd beter dan die van een Hobby On Tour. Adria is van budget merk uitgegroeid tot één van de beste en betrouwbaarste merken op de markt. Vergis je daar niet in.
Ik heb de een adria altea 2019 en hobby on tour 2019 goed bekeken van binnen. Beide hebben zo hun "dingetjes", maar de hobby kwam toch net wat degelijker over. Bijvoorbeeld betere matrassen, stevigere stapelbed valbescherming. Opbergkastjes met minder scherpe hoeken. Het chassis / de buitenboel e.d. kan ik trouwens niets over zeggen want daar heb ik niet op gelet. Ik zag trouwens dat de altea 2020 wel verandert is en een hoop verbeterpunten heeft, maar die heb ik nog niet in het echt gezien.
p_vingerhoets schreef:
zo 1 sep 2019 08:36
..
sander_knaus schreef:
zo 1 sep 2019 08:59
....
Re di Coppi schreef:
zo 1 sep 2019 09:51
...
Bedankt voor jullie input. Goede aanvullingen op ons meeneem lijstje. Ik denk dat als het echt moet dat het ons zou lukken om die bagage rond die 100kg - 125kg te krijgen in de caravan, maar de vraag is wel of we dit wel moeten willen. Dat betekend namelijk echt heel veel thuis laten en zo ongeveer alles in de auto proppen. Zeker als de meiden wat groter worden gaat dat niet meer lukken natuurlijk. Ook verstandig dus om de caravan vooraf aan de aanschaf even te laten wegen, om het echte gewicht te weten.
Even puur hypothetisch: stel je houdt die sport 500 caravan van 7m31 lang onder die 1300kg zou die combinatie dan wel een beetje in balans zijn? De caravan is relatief lang / groot voor de auto, of heeft dat niet zo veel invloed?

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door Conradi » zo 1 sep 2019 10:25

caravader schreef:
zo 1 sep 2019 10:13
Ook verstandig dus om de caravan vooraf aan de aanschaf even te laten wegen, om het echte gewicht te weten.
....
stel je houdt die sport 500 caravan van 7m31 lang onder die 1300kg zou die combinatie dan wel een beetje in balans zijn?
Vroeger werd er met het gewicht van caravans gerommeld, maar dankzij EU-regels kloppen de gewichten van nieuwe caravans heel aardig. Maar wegen is zo gedaan. Toen ik 'm woog zat ik trouwens (ruim) onder het opgegeven gewicht.

Een caravan beladen is vooral je aan wat vastregels houden: zware zaken laag en dicht bij de as, kogeldruk hoog houden. Je kunt je combinatie altijd laten doorrekenen op caravantrekker.nl. Theoretisch natuurlijk, maar het geeft wel een goed idee wat je kunt verwachten.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door Re di Coppi » zo 1 sep 2019 10:37

RE.gif RE.gif
👍🏻
Tijdens onze zoektocht, voor we onze huidige Fendt kochten, hebben we ook naar de Knaus 500 FDK of QDK gekeken (hebben dezelfde massa) maar 1300 kg is mijn inziens te weinig. Ik denk echt dat je met (min) 1500 kg moet werken.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door DanielW » zo 1 sep 2019 10:46

Leuk, eerste caravan! Om in te gaan op je vraag wel geen stapelbed; gezien je wensen en met kleine kinderen vind ik persoonlijk ruimte om binnen te kunnen zitten als dat moet en een vast bed voor jullie belangrijker dan vaste bedden voor de kinderen. Wij hebben dan ook voor rondzit zonder stapelbed gekozen. Wij hebben ook kinderen in die leeftijdscatagorie en die slapen prima met zn 2en op de rondzit. Tuurlijk is het ff keten voor het slapen, het blijven jongens, maar als ze slapen dan slapen ze. Tegen de tijd dat het te krap is staat er toch al een tent. Gezien je voor mij ruime budget denk ik dat voor beide nieuw echt een brug te ver is, zeker als je kijkt naar laadvermogen van de caravan en max trekgewicht trekker. De suggestie van "nieuw" gebruikt als totale combi vind ik dan ook een hele goede. En E achter B is echt geen rakettechnologie en zeer leerzaam! Ook voor het zelfvertrouwen in rijden met een aanhanger.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door Re di Coppi » zo 1 sep 2019 11:06

RE.gif

Stapelbed is idd een persoonlijke keuze. Wij willen niet elke avond de zit ombouwen tot bed. Uiteraard kan je het gedurende vakantie als bed laten. Wij willen kunnen zitten en vaste bedden. De keuze is reuze👍🏻
@caravader
In Dusseldorf is gisteren de caravan en camper beurs begonnen, duurt tot volgende week.
Ga daar heen en geef je ogen goed de kost. 80 miljard verschillende modellen staan daar met alle gegevens erbij mbt gewichten.
Maakt de keuze weer makkelijker.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

caravader
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 30 aug 2019 19:03

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door caravader » zo 1 sep 2019 11:16

Re di Coppi schreef:
zo 1 sep 2019 10:37
Tijdens onze zoektocht, voor we onze huidige Fendt kochten, hebben we ook naar de Knaus 500 FDK of QDK gekeken (hebben dezelfde massa) maar 1300 kg is mijn inziens te weinig. Ik denk echt dat je met (min) 1500 kg moet werken.
Ja daar ben ik ook wel achter. Of je moet echt 100% overtuigd zijn dat je geen mover / airco / andere opties op je caravan wilt, maar dat zie ik niet helemaal gebeuren :)
DanielW schreef:
zo 1 sep 2019 10:46
Leuk, eerste caravan! Om in te gaan op je vraag wel geen stapelbed; gezien je wensen en met kleine kinderen vind ik persoonlijk ruimte om binnen te kunnen zitten als dat moet en een vast bed voor jullie belangrijker dan vaste bedden voor de kinderen. Wij hebben dan ook voor rondzit zonder stapelbed gekozen. Wij hebben ook kinderen in die leeftijdscatagorie en die slapen prima met zn 2en op de rondzit. Tuurlijk is het ff keten voor het slapen, het blijven jongens, maar als ze slapen dan slapen ze. Tegen de tijd dat het te krap is staat er toch al een tent. Gezien je voor mij ruime budget denk ik dat voor beide nieuw echt een brug te ver is, zeker als je kijkt naar laadvermogen van de caravan en max trekgewicht trekker. De suggestie van "nieuw" gebruikt als totale combi vind ik dan ook een hele goede. En E achter B is echt geen rakettechnologie en zeer leerzaam! Ook voor het zelfvertrouwen in rijden met een aanhanger.
Re di Coppi schreef:
zo 1 sep 2019 11:06

Stapelbed is idd een persoonlijke keuze. Wij willen niet elke avond de zit ombouwen tot bed. Uiteraard kan je het gedurende vakantie als bed laten. Wij willen kunnen zitten en vaste bedden. De keuze is reuze👍🏻
@caravader
In Dusseldorf is gisteren de caravan en camper beurs begonnen, duurt tot volgende week.
Ga daar heen en geef je ogen goed de kost. 80 miljard verschillende modellen staan daar met alle gegevens erbij mbt gewichten.
Maakt de keuze weer makkelijker.
De rondzit vs stapelbed. Ik neig naar het stapelbed en een treinzit en dan zorgen dat je altijd lekker in de voortent kan blijven zitten bij slecht weer. Maar stel we doen eens gek en nemen hem in maart eens mee naar wintersport dan is die rondzit natuurlijk wat prettiger.
Bedankt voor de tip van de beurs, maar of "80 miljard" verschillende modellen de keuze makkelijker maakt ;) Ik ga er wel over nadenken, want er zijn een aantal merken waar ik geen dealer van in de buurt heb.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door eurotrotter » zo 1 sep 2019 13:01

caravader schreef:
za 31 aug 2019 22:22
Dit topic

[*] als combi < 3500kg (dus niet perse met e achter b nodig)

[*] ~100kg te beladen vanaf "rijklaar".

Resultaten van de zoektocht tot nu toe

combinatie 1:

de auto: een Kia Niro Hybrid. Hier is al het een en ander over gezegd in dit forum, maar dit lijkt prima aan onze wensen tegemoet te komen met 1300kg trekgewicht en 1421kg eigen gewicht.

[ide knaus sport 500 qdk silver edition.
Overwegingen:
Rijklaar zit die wel dik aan de 1200kg dus dan zit de hele combinatie volgeladen wel echt aan de max.
Je gaat in je zoektocht uit van de verkeerde criteria:

Je wilt een combi waarbij je geen E achter B nodig hebt en schrijft dat je Kia Niro Hybrid een leeggewicht heeft van 1421 kg,dat is totaal niet relevant.
Je moet met het MTM rekenen zoals dat aangegeven staat onder F.2 op de kenteken card,dat isdus dit rijklaar gewicht + wat je auto mag laden,dit alleen is maatgevend.

Hetzelfde voor de caravan;wat deze leeg weegt is totaal niet relevant,het gaat er ook hier om wat er onder F.2 van de kentekencard staat.
( overigens heeft een caravan geen"rijklaar gewicht,wel een leeg gewicht)

Deze twee gewichten,F.2 van trekker en caravan bij elkaar opgeteld beslissen of je wel of geen E achter B nodig hebt.

Ook al weegt je combi veel minder dan 3500 kg,als de gewichten op de kentekenbewijzen meer zijn heb je toch B-E nodig.
Indien je daar overheen gaat riskeer je een boete en een rijverbod omdat je niet over het juiste rijbewijs beschikt,ook in geval van betrokkenheid bij een ongeval zal de verzekering kunnen weigeren om uit te betalen.

Anderzijds;als je combi op papier minder weegt dan 3500 kg,maar bij weging 100 kg te zwaar is,dus méér dan 3500 kg weegt, krijg je alleen een kleine boete en kun je gewoon je weg vervolgen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 282
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door sander_knaus » zo 1 sep 2019 13:34

Maar max 100 kg in de caravan scratch.gif

Vergeet het gewoon,dat is een utopie. Want de eerste keer lukt je dat misschien,de tweede keer vind je het werk heel erg makkelijk om wel alle kleren in de caravan te hebben liggen, de tweede keer wil je graag een koud biertje als je aankomt ,en bij de derde keer is je inventaris pas compleet, en bij de vierde keer moet toch de mover er onder en de airco op het dak.

Er zijn maar weinig mensen met een een gezin die elk jaar lichter op vakantie gaan en zin hebben om bij aankomst eerste de hele auto leeg te pakken en de caravan in te pakken. Het is veel handiger om dingen als de voortent ,reservewiel,haring,kabel ( zware dingen voor buiten in de auto te doen)

Neem gewoon aan wat iedereen hier zegt... 100kg is een utopie. ,Voorkom een miskoop en zorg voor voldoende laad vermogen. Of koop een kleinere en lichtere caravan zodat je met een lichtere trekker ook uit de voeten kan
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door eurotrotter » zo 1 sep 2019 13:58

sander_knaus schreef:
zo 1 sep 2019 13:34
zorg voor voldoende laad vermogen.
Dat weet je pas als je de caravan weegt( op een ge eikte weegbrug) en dat gewicht aftrekt van het gewicht zoals aangegeven onder F.2 van de kentekencard.
Dan weet je precies hoeveel je mag laden.

( er staat ook een gewicht onder F.1,dat is de technisch toegelaten massa,indien deze gelijk is aan F.2 is de caravan niet terug gekeurd,indie F.2 minder is dan F.1( meer kan nooit) is de caravan terug gekeurd en zou in de toekomst weer opgewaardeerd kunnen worden.)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

caravader
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 30 aug 2019 19:03

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door caravader » zo 1 sep 2019 14:23

eurotrotter schreef:
zo 1 sep 2019 13:01
...
Ik begrijp hoe het werkt voor het rijbewijs. Dat een BE rijbewijs niet nodig is, zou ik handig vinden, maar anders ook geen ramp. Ik kijk echter ook vooral naar het leeggewicht van de auto. Stel de Kia niro weegt maar 1200kg leeg, dan wordt het eigenlijk wel een onmogelijke opgave om daar 1300kg veilig mee te kunnen trekken omdat dan de combinatie helemaal uit balans is.

Dat stukje van die overtredingen en gevolgen daarvan wist ik echter nog niet. Stel je wil dus toch een beetje overladen kun je dat relatief het veiligst en slimst doen door bijvoorbeeld een 1400kg aslast te nemen, die terug te laten keuren naar 1300kg voor je rijbewijs en dan toch stiekem vol te laden tot 1400kg knipoog.gif
Ja ik snap dat je dat niet moet willen, maar mocht het ooit eens nodig zijn...
sander_knaus schreef:
zo 1 sep 2019 13:34
...Neem gewoon aan wat iedereen hier zegt... 100kg is een utopie. ,Voorkom een miskoop en zorg voor voldoende laad vermogen. Of koop een kleinere en lichtere caravan zodat je met een lichtere trekker ook uit de voeten kan
Ja daar ben ik nu ook wel achter gekomen. Het wordt of een andere auto ervoor of een lichtere caravan.

Peutje
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door Peutje » zo 1 sep 2019 16:00

Zonder echt veel mee te nemen, hadden wij op basis van leeggewicht van onze nieuwe Knaus alles gewogen wat er in ging, en kwamen dan op 180kg, hele Excelsheet met alle geneuzel gevuld. Hierin meegenomen, tafel+4 stoelen, 2 gasflessen, alleen een zakluifel, pp 10kg kleding, BBQ, bed textiel handdoeken etc, je zit er echt heel erg snel aan. Zo kwam ik op 1220kg uit waar de as 1500 mag hebben, lekker binnen de marge alleen al vanwege trekgewicht auto (1300). Er rijden zoveel mensen overbeladen rond, als je ziet wat de meeste mensen meenemen en de caravan mag wegen. Alleen al waar je steeds vaker een mover ziet, maar ook een voortent is compleet gauw 40kg.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

caravader
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 30 aug 2019 19:03

Re: zoektopic aanschaf nieuwe combinatie onder 3500kg

Bericht door caravader » zo 1 sep 2019 17:12

Peutje schreef:
zo 1 sep 2019 16:00
Zonder echt veel mee te nemen, hadden wij op basis van leeggewicht van onze nieuwe Knaus alles gewogen wat er in ging, en kwamen dan op 180kg, hele Excelsheet met alle geneuzel gevuld. Hierin meegenomen, tafel+4 stoelen, 2 gasflessen, alleen een zakluifel, pp 10kg kleding, BBQ, bed textiel handdoeken etc, je zit er echt heel erg snel aan. Zo kwam ik op 1220kg uit waar de as 1500 mag hebben, lekker binnen de marge alleen al vanwege trekgewicht auto (1300). Er rijden zoveel mensen overbeladen rond, als je ziet wat de meeste mensen meenemen en de caravan mag wegen. Alleen al waar je steeds vaker een mover ziet, maar ook een voortent is compleet gauw 40kg.
Bedankt voor je toelichting. Een knaus 450 fu is volgens mij inderdaad een prima kandidaat voor een 1300kg trekker als je een rondzit wil.

leeg: 1000kg
opties silver selection: 70kg

hou je nog 230kg over, dat is met een beetje opletten denk ik wel te doen.

edit: zie nu dat je een sudwind hebt. Die is toch wel wat zwaarder?

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”