station of hatchback
station of hatchback
het duurt nog wel even maar ik ben mij aan het oriënteren op een ander auto.(duurt nog wel een jaar of zo, maar vind rondneuzen en zoeken altijd leuk)
wordt weer een oudje (lees goedkoop).
waar heb ik interesse in?
skoda octavia 1.6 tdi.
renault megane 1.5dci
golf 1.6 tdi
kia c,eed ook diesel
kia venga, diesel.
vanaf bouwjaar 2012 voor een bedrag ruim onder de 10000.
waarom diesel? ik rijd maar 10000-15000 per jaar, dat is omdat ik tijden de laatste vakantie op de heen reis naar spanje 120 euro diesel heb verstookt.
en op de terug reis met de leenauto 680 euro aan benzine mocht aftikken.
dan heb ik de wegenbelasting er al bijna uit. nu is niet elke wagen zo zuinig als mijn Dacia en niet elke wagen zo,n zuiperd als de geleende volvo.
maar ik neem aan dat voor doel een diesel zuiniger is als een benzine.(en ik rijd graag diesel.)
de GROTE vraag is: van de meeste van deze modellen zijn zowel stations als hatchback,s te vinden.
Maakt dit nog wat uit op het rijgedrag van een auto? uiteraard met een caravan er achter? qua. wegenbelasting en verbruik maakt het op papier niet zoveel uit.
maar de renault megane bijv. mag de hatchback 200 kg minder trekken. heeft dat een reden?
wordt weer een oudje (lees goedkoop).
waar heb ik interesse in?
skoda octavia 1.6 tdi.
renault megane 1.5dci
golf 1.6 tdi
kia c,eed ook diesel
kia venga, diesel.
vanaf bouwjaar 2012 voor een bedrag ruim onder de 10000.
waarom diesel? ik rijd maar 10000-15000 per jaar, dat is omdat ik tijden de laatste vakantie op de heen reis naar spanje 120 euro diesel heb verstookt.
en op de terug reis met de leenauto 680 euro aan benzine mocht aftikken.
dan heb ik de wegenbelasting er al bijna uit. nu is niet elke wagen zo zuinig als mijn Dacia en niet elke wagen zo,n zuiperd als de geleende volvo.
maar ik neem aan dat voor doel een diesel zuiniger is als een benzine.(en ik rijd graag diesel.)
de GROTE vraag is: van de meeste van deze modellen zijn zowel stations als hatchback,s te vinden.
Maakt dit nog wat uit op het rijgedrag van een auto? uiteraard met een caravan er achter? qua. wegenbelasting en verbruik maakt het op papier niet zoveel uit.
maar de renault megane bijv. mag de hatchback 200 kg minder trekken. heeft dat een reden?
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)
Re: station of hatchback
https://www.autoweek.nl/carbase_data.ph ... &id2=64816
Bij de Megane zijn er toch wel wat verschillen. Bijvoorbeeld wielbasis, leeggewicht, max laadvermogen.
Dus kennelijk veroorzaakt dat ook een trekverschil. Langere wielbasis is denk ik beter voor de stabiliteit.
Met 4 personen is het in een station makkelijker om meer gewicht toe te voegen aan de auto voor betere stabiliteit.
Met minder personen kan bij een hatchback ook de bank plat. Dan maakt het minder uit.
Bij een Octavia is er trouwens geen verschil in trekgewicht tussen station en hatchback.
Daar zit ook geen verschil in wielbasis of leeggewicht.
Bij de Megane zijn er toch wel wat verschillen. Bijvoorbeeld wielbasis, leeggewicht, max laadvermogen.
Dus kennelijk veroorzaakt dat ook een trekverschil. Langere wielbasis is denk ik beter voor de stabiliteit.
Met 4 personen is het in een station makkelijker om meer gewicht toe te voegen aan de auto voor betere stabiliteit.
Met minder personen kan bij een hatchback ook de bank plat. Dan maakt het minder uit.
Bij een Octavia is er trouwens geen verschil in trekgewicht tussen station en hatchback.
Daar zit ook geen verschil in wielbasis of leeggewicht.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
Re: station of hatchback
verhip dat is gemakkelijk. die link.
had zelf in excel zitten frutten voor de vergelijking.
bedankt!!
zal alle eventuele toekomstige bolides er eens in zetten.
Thanks...
had zelf in excel zitten frutten voor de vergelijking.
bedankt!!
zal alle eventuele toekomstige bolides er eens in zetten.
Thanks...
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)
- sander_knaus
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11
Re: station of hatchback
Dus je hebt een verbruik gehad van 680/120 dat 5,6 keer zo hoog was? Ik vind het een bizar verschil.
Dat zou betekenen dat de Volvo bij een 1 op 12 vebruik van de Dacia 12/5,6 1 op 2,1 zou rijden.
Ik heb een verbruik van 1 op 10 met een Skoda 1.6 TDI bij 100 km/h met 1300 kilo erachter en solo 1 op 18. Dat zijn realistisch cijfers om mee te rekenen
Ik ben van dezelfde brandstof prijzen voor diesel en benzine uitgegaan aangezien er op de peage niet een heel erg Groot verschil in zit
En vergeet de restwaarde niet,bij diesels is deze momenteel een drama. Je raakt hem bijna niet meer kwijt. Mijn leasemaatschappij hanteert voor een middenklasse auto zoals de Octavia een omslagpunt van 75000 km. Geen typefout.. bedenk je echt heel goed met zo weinig km of je wel echt een diesel wilt financieel
Dat zou betekenen dat de Volvo bij een 1 op 12 vebruik van de Dacia 12/5,6 1 op 2,1 zou rijden.
Ik heb een verbruik van 1 op 10 met een Skoda 1.6 TDI bij 100 km/h met 1300 kilo erachter en solo 1 op 18. Dat zijn realistisch cijfers om mee te rekenen
Ik ben van dezelfde brandstof prijzen voor diesel en benzine uitgegaan aangezien er op de peage niet een heel erg Groot verschil in zit
En vergeet de restwaarde niet,bij diesels is deze momenteel een drama. Je raakt hem bijna niet meer kwijt. Mijn leasemaatschappij hanteert voor een middenklasse auto zoals de Octavia een omslagpunt van 75000 km. Geen typefout.. bedenk je echt heel goed met zo weinig km of je wel echt een diesel wilt financieel
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)
Re: station of hatchback
We hebben een Octavia 20 tdi gehad.
Ik vond deze auto met onze knaus geen prettige stabiele combinatie. Ook niet na monteren hulpveren. Onze uitvoering had een starre achteras ipv multilink oid.
Misschien dat dat uitmaakt. De golf 1.6tdi die we daarna hadden reed veel en veel prettiger en stabieler.
Ik vond deze auto met onze knaus geen prettige stabiele combinatie. Ook niet na monteren hulpveren. Onze uitvoering had een starre achteras ipv multilink oid.
Misschien dat dat uitmaakt. De golf 1.6tdi die we daarna hadden reed veel en veel prettiger en stabieler.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: station of hatchback
€680 hoeveel km enkele rit ?
Ik heb een Astra k 1.4t hatchback benzine 1250km enkele rit. Met caravan ongeveer€160 verstookt.
Caravan max1150 kg.
Ik heb een Astra k 1.4t hatchback benzine 1250km enkele rit. Met caravan ongeveer€160 verstookt.
Caravan max1150 kg.
Geen Caravan.
Re: station of hatchback
Vind het ook een groot bedrag. Wij waren voor een hele vakantie van om en nabij 3300km met een megane tce 1.4 ongeveer +- € 600 kwijt. Het verbruik lag dacht ik rond de 1 op 10.
Re: station of hatchback
had heel stuk getikt. en verwijderd.
en gezocht naar de bonnetjes van het tanken. niet meer gevonden dus.(veel cash betaald met zwart geld)
met de dacia kan ik ongeveer 700-800 km rijden met de caravan op 1 tank en dan niet geheel leeg .(op diesel)
met de volvo werd het 300-400 km. (op benzine)met de volvo hebben we veel meer km gemaakt dus daar is mijn berekening vaut gegaan.
deze volvo reed ongeveer 1 op 5-6. dacia ongeveer 1 op 15
de dacia is op 1/2 van de trip afgevoerd naar NL. zonder zelf te hoeven rijden.
het gemak om een paar 100en km verder te kunnen rijden op diesel prefereer ik boven een benzine wagen.
en inruil? ik doe meestal een jaar of 5 -6 met een auto en dan is hij toch wel afgeschreven.
maar als er iemand een suggestie heeft voor een benzine auto die net zo zuinig is? ik sta open voor alles.
maarrrrrrrrrrrrr dat was mijn vraag niet. dat was: is er veel verschil in rijden met een station of een hatchback met een caravan?
en gezocht naar de bonnetjes van het tanken. niet meer gevonden dus.(veel cash betaald met zwart geld)
met de dacia kan ik ongeveer 700-800 km rijden met de caravan op 1 tank en dan niet geheel leeg .(op diesel)
met de volvo werd het 300-400 km. (op benzine)met de volvo hebben we veel meer km gemaakt dus daar is mijn berekening vaut gegaan.
deze volvo reed ongeveer 1 op 5-6. dacia ongeveer 1 op 15
de dacia is op 1/2 van de trip afgevoerd naar NL. zonder zelf te hoeven rijden.
het gemak om een paar 100en km verder te kunnen rijden op diesel prefereer ik boven een benzine wagen.
en inruil? ik doe meestal een jaar of 5 -6 met een auto en dan is hij toch wel afgeschreven.
maar als er iemand een suggestie heeft voor een benzine auto die net zo zuinig is? ik sta open voor alles.
maarrrrrrrrrrrrr dat was mijn vraag niet. dat was: is er veel verschil in rijden met een station of een hatchback met een caravan?
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)
Re: station of hatchback
Denk niet dat er heel veel verschil is.
Het lijkt mij dat bij een hatchback waar de overhang minder groot is dit lekkerder rijd. Maar dat is gebaseerd op een aanname
Het lijkt mij dat bij een hatchback waar de overhang minder groot is dit lekkerder rijd. Maar dat is gebaseerd op een aanname
Geen Caravan.
Re: station of hatchback
Straf verhaal. Ik had hiervoor een dacia duster 1.5 dci en die verbruikte net zoveel als de vervanger: kodiaq 2.0 tsi = 13/100 km @ 100 km/u.
Hou bij het zoeken van een vervanger zeker rekening met het roetfilter / erg kleppen probleem bij weinig kilometers in combi met recente diesels. Ik ken meerdere mensen die hiervoor op regelmatige basis naar de garage moeten: beveiliging af en alles laten “uitsmoren”. Kan niet gezond zijn voor de levensduur van je wagen.
Voor de aanschaf van de nieuwe kodiaq (2019) was de garage redelijk duidelijk: koop GEEN diesel wanneer je niet op zeer regelmatige basis langere trajecten rijdt en onder de 20 000 per jaar blijft, los van de fiscale nadelen en de afschrijving...
Hou bij het zoeken van een vervanger zeker rekening met het roetfilter / erg kleppen probleem bij weinig kilometers in combi met recente diesels. Ik ken meerdere mensen die hiervoor op regelmatige basis naar de garage moeten: beveiliging af en alles laten “uitsmoren”. Kan niet gezond zijn voor de levensduur van je wagen.
Voor de aanschaf van de nieuwe kodiaq (2019) was de garage redelijk duidelijk: koop GEEN diesel wanneer je niet op zeer regelmatige basis langere trajecten rijdt en onder de 20 000 per jaar blijft, los van de fiscale nadelen en de afschrijving...
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023
Adria Adora 573 PT 2023
Re: station of hatchback
Ik zou lekker voor een diesel station gaan. Hij zegt dat hij een goedkope auto wil kopen dus de meeste afschrijving is er al vanaf. Daarbij zijn diesels nu veel goedkoper en ze rijden super. Dat van de egr kleppen en roetfilters valt allemaal wel mee. Gewoon lekker rijden.
1.6tdi van volkswagen of Skoda zijn gewoon goed en weinig problemen mee. Om de 15000km nieuwe olie erin, nieuwe filtertjes en rijden maar.
Mijn Passat 1.6tdi station van 2013 met Knaus van 1400kg deed 1op11 met 100km/u trouwens.
1.6tdi van volkswagen of Skoda zijn gewoon goed en weinig problemen mee. Om de 15000km nieuwe olie erin, nieuwe filtertjes en rijden maar.
Mijn Passat 1.6tdi station van 2013 met Knaus van 1400kg deed 1op11 met 100km/u trouwens.
- sander_knaus
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11
Re: station of hatchback
1 op 15?
Volgens mij reken je jezelf rijk met een diesel, 1 op 10 is voor de meeste diesel gebruikers vrij normaal. En 1 op 20 solo. Reken eens met die getallen en eerlijke restwaarde. Dan kan je voor zelf de financiële beslissing maken.
En even over de afstand. In mijn Octavia zit een 45 liter tank en bij een gebruik van 1 op 10 riid ik dus ook maar 370 km voordat het lampje aangaat. Dus heel veel meer kilometers gaat het hem niet worden.
Maar het is wel een ontzettend fijn blok de 1.6 TDI. Geen centje pijn met 1300 kilo
Volgens mij reken je jezelf rijk met een diesel, 1 op 10 is voor de meeste diesel gebruikers vrij normaal. En 1 op 20 solo. Reken eens met die getallen en eerlijke restwaarde. Dan kan je voor zelf de financiële beslissing maken.
En even over de afstand. In mijn Octavia zit een 45 liter tank en bij een gebruik van 1 op 10 riid ik dus ook maar 370 km voordat het lampje aangaat. Dus heel veel meer kilometers gaat het hem niet worden.
Maar het is wel een ontzettend fijn blok de 1.6 TDI. Geen centje pijn met 1300 kilo
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)
Re: station of hatchback
1:5 / 1:6 t.o.v. 1:15 is weer een heel extreem groot verschil.
Met mijn Grand Espace met 1500kg Bürstner aan de haak reed ik ook ca. 1:6 op benzine maar dan wel met 110km op teller.
(Ook bij een 7% helling...)
Wil je het verschil kunnen verklaren in verbruik is er waarschijnlijk ook een verschil in rijstijl tussen de auto's.
Met een Citroën C5 benzine met 85km op de teller reed ik ca. 1:8 - 1:9
Met een BMW 320D met 110km op de teller reeds ik ook 1:8 - 1:9
Re: station of hatchback
Die 1.5dci heb ik ook, ik rijd normaal gezien ongeveer 5,1:100km, met caravan er achter had ik deze vakantie een gemiddelde van 7,8:100km.
Ik denk dat dat realistische cijfers zijn.
Ik denk persoonlijk dat dat dieselgebeuren zwaar wordt opgeblazen. Als je een euro 5 of euro 6 diesel hebt dan kun je daar nog prima mee vooruit hoor. Aanschafwaarde is lager, je eigen restwaarde natuurlijk ook.
Mijn volgende auto wordt weer een diesel net als nu en wordt in november geleverd. Leverde geen enkele discussie op trouwens.
Ik denk dat dat realistische cijfers zijn.
Ik denk persoonlijk dat dat dieselgebeuren zwaar wordt opgeblazen. Als je een euro 5 of euro 6 diesel hebt dan kun je daar nog prima mee vooruit hoor. Aanschafwaarde is lager, je eigen restwaarde natuurlijk ook.
Mijn volgende auto wordt weer een diesel net als nu en wordt in november geleverd. Leverde geen enkele discussie op trouwens.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: station of hatchback
Ik had tot voor de zomervakantie een Megane Estate dci 130. Deze zomer voor het eerst met een hatchback, en ook nog op benzine (tce 160). Op beide had ik overigens wel hulpveren. Qua rijgedrag vond ik er niet veel verschil in zitten. Hatchback heeft idd kortere wielbasis, en die ruimte komt niet alleen uit de kofferbak! Ook op de achterbank is de beenruimte kleiner bij de hatchback. Qua prestaties geef ik toch verreweg de voorkeur aan de dci 130 die ik voorheen had. Is toch veel soepeler. Vorig jaar met diesel zo'n 300 euro verstookt. Dit jaar met loodvrij 700 euro (was dit jaar wel 200 km verder weg). Voor de volledigheid : caravan gewogen op 1400 kg.
Kortom: als ik zelf kon beslissen zou ik zeker de diesel pakken.
Verstuurd vanaf mijn P01Z met Tapatalk
Kortom: als ik zelf kon beslissen zou ik zeker de diesel pakken.
Verstuurd vanaf mijn P01Z met Tapatalk
Re: station of hatchback
Ik lees met grote verbazing 680 euro benzine voor een geleende Volvo naar Spanje of vv...
Ik kom net uit Spanje en heb best een zuipende Volvo...2.5 T op benzine.
Alleen voor de bijna 1500 km ( heen en weer dus 3000 km) was ik heeeeel veel minder aan brandstof kwijt hoor.
Schatten....mmm heen en terug..400 euro.
In Spanje kost benzine € 1,25 de liter, in FR aan de Peage €1,78 gemiddeld, maar naast de snelweg rond €1,45.
Beetje slim tanken is een sport...
Ik kom net uit Spanje en heb best een zuipende Volvo...2.5 T op benzine.
Alleen voor de bijna 1500 km ( heen en weer dus 3000 km) was ik heeeeel veel minder aan brandstof kwijt hoor.
Schatten....mmm heen en terug..400 euro.
In Spanje kost benzine € 1,25 de liter, in FR aan de Peage €1,78 gemiddeld, maar naast de snelweg rond €1,45.
Beetje slim tanken is een sport...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- mrbullmastiff
- Berichten: 1946
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: station of hatchback
Ik heb zowel Hatchback als stations gereden, naar mijn idee had ik met mijn stations een stabielere combinatie. Een station is vaak net iets steviger afgeveerd waar ik met mijn andere auto’s wel hulpveren had kunnen gebruiken.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i