Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

A&E
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 aug 2019 23:56

Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door A&E » di 20 aug 2019 13:38

Hallo allemaal!

We zijn hier als kersvers lid op het forum en dat terwijl we nog niet eens een caravan hebben! ;)
De afgelopen jaren hebben we met onze prachtige Karstentent gekampeerd. Schitterende tent met slaapaanbouw en luifels, alles compleet met een prima aanhanger.

Maar nu willen we toch wel graag de overstap maken naar een caravan om qua opzetten en afbreken minder te hoeven ‘werken’. En ook om je wat minder zorgen te maken over nat weer richting het einde van de vakantie. Dat is met een tent toch wel een dingetje, hoewel het wegdoen van onze set toch echt wel met dubbele gevoelens gaat. Maar goed, we willen toch echt wel weer een stap gaan maken in aankomst-, vertrek en evt. doorreisgemak, dus de kogel is door de kerk!

Nu hebben we ons oog laten vallen op een Eriba Touring Triton 418 óf een Eriba Touring Troll 530. De eerste jaren zullen onze kinderen nog in de caravan slapen, maar de verwachting is dat dat via een tentje in de voortent uiteindelijk naar een eigen tentje naast de caravan gaat opschuiven. Met een (kleine) aanpassing denken we qua ruimte voorlopig prima uit de voeten te kunnen met 1 van deze 2 Eriba’s en qua gevoel past deze caravan helemaal bij ons!

Maar nu hebben we wel de vraag of deze caravans (hoewel ze sowieso al niet zo heel zwaar zijn), goed te trekken zijn door onze auto. We hebben een Toyota Avensis 1.8 op benzine. 129 PK, 170 NM bij 4200 toeren. Max toegestaan trekgewicht 1300 KG. Met onze aanhanger erachter was het natuurlijk wel te merken dat er wat achter hing in de bergen/tolwegen van Frankrijk (route du soleil of richting Bretagne en Dordogne), maar dat was verder geen probleem. Maar dan had je het ook over zo’n 600 kilo. Een caravan van zo’n 1000 kilo is toch wat anders natuurlijk.

Ik heb de boel al op caravantrekker.nl ingevuld en dan komt er een duidelijk beeld uit voor zowel vlakke als bergachtige wegen, maar hoe zal het in de praktijk nou ongeveer uitpakken? Ik hoop dat er hier mensen zijn die ervaring met deze combinatie of trekauto hebben of die hier op basis van hun ervaring met caravans wat over kunnen zeggen. J We zullen er ook mee in NL op vakantie gaan en dan zal het wel loslopen, maar we willen ook gewoon door Frankrijk blijven rijden en mogelijk andere Europese landen aan gaan doen. En wat kunnen we dan met deze combi verwachten?

Nou, hopelijk is hier door iemand (of meerderen) wat over te zeggen.

Groeten A&E

Gebruikersavatar
stoney33
Berichten: 647
Lid geworden op: do 5 jul 2018 21:33
Locatie: 072

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door stoney33 » di 20 aug 2019 14:09

Beide Caravans hebben zo hun eigen voor en tegens. Ik vind zelf de binnenruimte van de 418 te smal (het bed is dan 1,9 mtr lang), bij de 530 is het bed 2 mtr lang.
De 530 heeft een toilet, vind de bazin wel handig voor snachts en onderweg!
De 418 is daarentegen wat minder zwaar

Groet, Rob

Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door RichTrip » di 20 aug 2019 14:11

Het is een atmosferische motor, dus dat betekent dat het vermogen en koppel vooral in de hogere toeren zit. Je ziet het al aan het koppel, maximaal bij 4200 toeren.

Mijn antwoord is dan ook, dat zal prima gaan. Maar niet als je net hebt geleerd over "het nieuwe rijden". Dus je moet meer doorhalen in de versnellingen en niet perse direct willen doorschakelen naar de hoogste versnelling. Ik weet niet of je een 5-bak of een 6-bak hebt. Maar er vanuit gaande dat het een 5-bak is, dan zou het zo kunnen zijn dat je in wat glooiende stukken in zijn 5 rijdt, maar dat je het gevoel hebt dat het niet goed gaat. Zet hem dan in zijn 4 en het gaat opeens veel beter.

Wellicht ter info: ik heb dit jaar 5000 kilometer gereden met een 1.0 3-cylinder met 115 pk en 1300 kilo aan de haak. Dat ging uitstekend. Was wel een turbomotor, dus mijn koppel lag wat hoger bij een lager toerental (200 nm bij 2000 toeren). Maar de pk's zaten ook bij mij hoger in de toeren, dus ik kon niet schakellui gaan rijden. Ook ik moest toch echt wel wat hoger in de toeren klimmen voor een optimaal resultaat.

Bottomline: als je weet welk type motor je hebt en je past je rijgedrag daar op aan, dan gaat het prima. Ik ben van mening dat minstens de helft van alle caravanrijders prima weet hoeveel pk de motor heeft, maar dat ze geen idee hebben waar precies die pk's en het koppel "verstopt" zitten.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

A&E
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 aug 2019 23:56

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door A&E » di 20 aug 2019 15:20

stoney33 schreef:
di 20 aug 2019 14:09
Beide Caravans hebben zo hun eigen voor en tegens. Ik vind zelf de binnenruimte van de 418 te smal (het bed is dan 1,9 mtr lang), bij de 530 is het bed 2 mtr lang.
De 530 heeft een toilet, vind de bazin wel handig voor snachts en onderweg!
De 418 is daarentegen wat minder zwaar

Groet, Rob
Dank je voor je reactie. Die verschillen had ik idd al op de korrel... Afhankelijk van hoe goed we wel/niet in het bed van de 418 passen stappen we naar de 530 door. Dus eerst maar eens proefliggen. Voordeel van de 418 kan voor ons wel weer het ruimere tweede bed zijn. Die is er ook in een 120cm brede variant.
Ik zie dat jij een troll 530 hebt. Zoals ik het zie is het bed voorin (als onze kids van 8 en 5 er niet samen inpassen) nog uit te breiden naar een stapelbed met het optionele Hymer ‘hangbed’ toch?

A&E
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 aug 2019 23:56

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door A&E » di 20 aug 2019 16:01

@RichTrip: bedankt voor je reactie. Dat geeft hoop! Op zich heb ik er geen probleem mee om hem op toeren te rijden, dus als de combi dan door de berggebieden zou komen lijkt dat me ok.

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door wim » di 20 aug 2019 16:40

RichTrip schreef:
di 20 aug 2019 14:11
Het is een atmosferische motor, dus dat betekent dat het vermogen en koppel vooral in de hogere toeren zit. Je ziet het al aan het koppel, maximaal bij 4200 toeren.

Mijn antwoord is dan ook, dat zal prima gaan. Maar niet als je net hebt geleerd over "het nieuwe rijden". Dus je moet meer doorhalen in de versnellingen en niet perse direct willen doorschakelen naar de hoogste versnelling. Ik weet niet of je een 5-bak of een 6-bak hebt. Maar er vanuit gaande dat het een 5-bak is, dan zou het zo kunnen zijn dat je in wat glooiende stukken in zijn 5 rijdt, maar dat je het gevoel hebt dat het niet goed gaat. Zet hem dan in zijn 4 en het gaat opeens veel beter.

Wellicht ter info: ik heb dit jaar 5000 kilometer gereden met een 1.0 3-cylinder met 115 pk en 1300 kilo aan de haak. Dat ging uitstekend. Was wel een turbomotor, dus mijn koppel lag wat hoger bij een lager toerental (200 nm bij 2000 toeren). Maar de pk's zaten ook bij mij hoger in de toeren, dus ik kon niet schakellui gaan rijden. Ook ik moest toch echt wel wat hoger in de toeren klimmen voor een optimaal resultaat.

Bottomline: als je weet welk type motor je hebt en je past je rijgedrag daar op aan, dan gaat het prima. Ik ben van mening dat minstens de helft van alle caravanrijders prima weet hoeveel pk de motor heeft, maar dat ze geen idee hebben waar precies die pk's en het koppel "verstopt" zitten.
Maar ook met je 3 cilinder turbo zal je door moeten trekken in toeren. Als je met 2000 toeren de berg op gaat met de caravan er achter, dan trap je wel de lagers van de motor er uit. De meeste mensen zijn bang om hoge toeren te maken. Daar kan de motor veel beter tegen dan volle belasting op 2000 toeren.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Citrorob

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door Citrorob » di 20 aug 2019 16:48

Ik heb vroeger wel gereden met een 1.8 met 90pk en 140Nm koppel en 1200kg Hobby aan de haak.
Natuurlijk is het geen vergelijk met de bijna 200pk met 400Nm die we later reden.

We kwamen echter ook overal zonder problemen.
Soms alleen wat vaker even op de rechterbaan blijven hangen maar in totaal tijd maakt het weinig uit.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door RichTrip » di 20 aug 2019 17:14

wim schreef:
di 20 aug 2019 16:40

Maar ook met je 3 cilinder turbo zal je door moeten trekken in toeren. Als je met 2000 toeren de berg op gaat met de caravan er achter, dan trap je wel de lagers van de motor er uit. De meeste mensen zijn bang om hoge toeren te maken. Daar kan de motor veel beter tegen dan volle belasting op 2000 toeren.
Zeker weten dat dat moet! Heuvelop staat ie in zijn drie, met 4000 toeren en meer. Maar dan gaat het ook 85 km/u of harder (en caravancombinaties inhalend.....). Heb een review aangemaakt op de Autoweek site. Ik was verbaasd dat er meerdere personen zijn die het bizar vinden dat ik dan in zijn drie omhoog ga. Dat zou getuigen van zwakte en/of overbelasting van de motor. Kijk, dan snap ik wel dat het overgrote deel veel vermogen nodig heeft. Dat is dan in dat geval overcompensatie van hun eigen onkunde.

Voordat nu iedereen met 4, 5,6 of 8 cilinders en 200+ pk of meer nu in de pen klimt.......stiekem wil ik dat ook best wel hoor, als geld geen rol speelde.......
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door Conradi » di 20 aug 2019 17:27

A&E schreef:
di 20 aug 2019 13:38
Met onze aanhanger erachter was het natuurlijk wel te merken dat er wat achter hing in de bergen/tolwegen van Frankrijk (route du soleil of richting Bretagne en Dordogne), maar dat was verder geen probleem. Maar dan had je het ook over zo’n 600 kilo. Een caravan van zo’n 1000 kilo is toch wat anders natuurlijk.
Het grote verschil is niet zozeer die 400 extra kilo's - als het rolt dan rolt het wel - maar de extra luchtweerstand van het frontaal oppervlak. Dan zit je met de compacte Eriba's wel goed. We kregen ooit als leenauto een V70 met 2.4 atmosferische motor mee (140pk/200Nm). Daar hebben we een 2,3 m / 1500kg caravan naar Millau (A75) mee getrokken. Je bent niet de snelste omhoog, maar het rijdt verder prima .
Belangrijker blijft de afdaling, maar daar is 1000 kg ook niet zo'n punt :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

A&E
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 aug 2019 23:56

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door A&E » di 20 aug 2019 17:43

Bedankt voor de snelle en duidelijke reacties allemaal, zeg!
Als ik het zo lees dan moet het zeker te doen zijn. Mogelijk komen we uiteindelijk op een versie uit die max een toelating van 1300 heeft (meer mag sowieso niet achter onze auto)
Die zullen we dan misschien niet benutten, maar zelfs als we qua gewicht die kant opraken zou het met de juiste rijstijl prima moeten gaan als ik het zo lees... 😃

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door dieseltijger » di 20 aug 2019 18:06

Gaat goed. Ik heb met onze Shuttle (Max massa: 1300 kg) De hele Avensis range gehad:

Carina-e 1.8 115 pk,
Avensis D4D diesels: 110 pk en 116 pk
Avensis 1.8 148 pk

Bij een diesel rijd je in een lager toerental. Ik weet goed te herinneren dat ik met de Carina in z'n 5 kon rijden met de caravan, maar dan zat je wel plankgas te rijden, en in de vierde versnelling ging het prima, en heuveltjes in de drie. In Wales met hellingen tot 18..20% ging het prima in de eerste versnelling.

Je hoort weleens dat een turbo motor "met minder moeite" de caravan trekt. Laat ik het zo zeggen: De Carina heeft 520 duizend kilometer achter de kiezen gehad zonder problemen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door Nimma » di 20 aug 2019 18:30

Sinds dit jaar verder met een Knaus. Daarvoor ruim 20 jaar Tourings, 1 Pan en 2 x Troll. Idd toeren maken = bij mijn auto nu met de Knaus veel vaker tanken. Met de laatste Troll 540GT 2010 max 1300kg werkelijk 1200kg gemiddeld 11 liter op 100km. Nu net 1000km gehad naar Bretagne zette hij het op een zuipen: 17,5 liter op 100km. Maar boven komen doen jullie met de Avensis zeker ook knipoog.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

jxp
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 19 okt 2014 20:21

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door jxp » di 20 aug 2019 19:34

Gewoon de airco afzetten. Scheelt zo maar 10%. Brandstof verbruik. En meer vermogen over voor het trekken van de caravan. Zeker bij kleinere motoren.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door Conradi » di 20 aug 2019 19:50

Airco uit en 1000 km afleggen...? :roll:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door Morgoth » wo 21 aug 2019 15:53

Of de combinatie fijn rijdt heeft meer te maken met de gewichtsverhouding caravan - auto. Hoe meer overgewicht in de auto, hoe fijner de combinatie rijdt. Een motor met veel vermogen is heel fijn maar met een minder krachtige motor kom je er ook, alleen iets minder snel en je moet wat meer schakelen.
En inderdaad, de wind is een grote factor op het geheel. Ik ben dit weekend tegen de wind in naar het Gooi gereden met de caravan. Resultaat 13,5l op 100km. De zelfde weg terug met de wind in de rug 11,4 l op 100km.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door Gemineye » wo 21 aug 2019 16:05

RichTrip schreef:
di 20 aug 2019 17:14
Ik was verbaasd dat er meerdere personen zijn die het bizar vinden dat ik dan in zijn drie omhoog ga. Dat zou getuigen van zwakte en/of overbelasting van de motor. Kijk, dan snap ik wel dat het overgrote deel veel vermogen nodig heeft. Dat is dan in dat geval overcompensatie van hun eigen onkunde.
Tja dat hoor ik hier toch ook wel eens; trekt die megane die caravan wel?? Voor mijn gevoel trekt ie dat prima, maar er zijn klaarblijkelijk mensen die vinden dat je een caravan in de 6e versnelling een berg op moet kunnen trekken en dat de motor anders te klein is. Een groot deel van de reis rij ik in de 5, een kleine beetje heuvelop moet ik al snel naar de 4 (plm 2300-2500rpm) en mocht het écht steil worden of te langzaam gaan dan brul ik in de 3 naar boven met zo'n 3300-3500rpm. Ja, dan brult zo'n diesel lekker inderdaad, maar dat gaat prima hoor. Ik heb nog geen enkele snelweg helling gehad waarbij ik de 90 niet haalde. Als ik dan wel eens terug denk naar hoe wij dat vroeger deden met zn vijven in een VW Jetta met een 75pk benzinemotor op LPG voor een caravan van 1100kg; dan moest vaderlief regelmatig terug naar de 2e versnelling en liep de snelheid langzaam terug, zodat je toch wel weer opgelucht was als je boven kwam mrgreen.gif Ook daarmee kwamen we in Spanje, ik bedoel maar.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
stoney33
Berichten: 647
Lid geworden op: do 5 jul 2018 21:33
Locatie: 072

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door stoney33 » wo 21 aug 2019 16:27

A&E schreef:
stoney33 schreef:
di 20 aug 2019 14:09
Beide Caravans hebben zo hun eigen voor en tegens. Ik vind zelf de binnenruimte van de 418 te smal (het bed is dan 1,9 mtr lang), bij de 530 is het bed 2 mtr lang.
De 530 heeft een toilet, vind de bazin wel handig voor snachts en onderweg!
De 418 is daarentegen wat minder zwaar

Groet, Rob
Dank je voor je reactie. Die verschillen had ik idd al op de korrel... Afhankelijk van hoe goed we wel/niet in het bed van de 418 passen stappen we naar de 530 door. Dus eerst maar eens proefliggen. Voordeel van de 418 kan voor ons wel weer het ruimere tweede bed zijn. Die is er ook in een 120cm brede variant.
Ik zie dat jij een troll 530 hebt. Zoals ik het zie is het bed voorin (als onze kids van 8 en 5 er niet samen inpassen) nog uit te breiden naar een stapelbed met het optionele Hymer ‘hangbed’ toch?
Stapel bedje is prima te doen. Alhoewel wij deze zelf nooit gehad hebben. Toen onze meiden nog onder de 9 jr waren hadden we een "dikke Fendt". Daarna sliepen ze al snel in een tentje (samen)

Groet, Rob


Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530

Volvodriver

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door Volvodriver » wo 21 aug 2019 16:35

Even als reactie op naar boven in zijn 6 en anders niet groot of sterk genoeg.

Ik heb 286 PK en 420 Nm.(3.0 liter 6 cylinder Turbo)
Maar ook ik ga met de caravan erachter handmatig terug naar 4 of zelfs 3 als het wat steiler omhoog gaat. In de 6 (automaat) kom ik haast nooit. Hij heeft kracht zat maar draait dan veel te weinig toeren naar mijn zin op de vlakke weg.

Citrorob

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door Citrorob » wo 21 aug 2019 16:49

jxp schreef:
di 20 aug 2019 19:34
Gewoon de airco afzetten. Scheelt zo maar 10%. Brandstof verbruik. En meer vermogen over voor het trekken van de caravan. Zeker bij kleinere motoren.
Op mijn eerste auto met airco meer dan 25 jaar geleden zat al een functie dat de airco even uitging als je plakgas gaf.
Dus nooit gemerkt dat ik vermogen miste als de airco aan stond.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door dieseltijger » wo 21 aug 2019 17:04

met zn vijven in een VW Jetta met een 75pk benzinemotor op LPG
hèhè....eindelijk eens niet de benadering "meer is beter".
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door RichTrip » wo 21 aug 2019 17:10

RE.gif

Ik bedoel maar.......maar toch leuk om deze reacties te lezen. Ik zat vroeger ook achterin een Renault 11 GTD + aanhanger met wel 55 hele pk's whistle.gif
Niet vooruit te branden......maar we zijn er (uiteindelijk....) wel gekomen mrgreen.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door dieseltijger » wo 21 aug 2019 17:23

Hihihi....mijn record was een 2CV, een sportuitvoering met wel 602 hele cc's en 29 bulderende PK's. Hiermee met 3 vrienden op vakantie, een zelfgebouwde aanhanger trekkend. Zelfs de mont Ventoux beklommen met deze configuratie. Even rekenen: 560 kg eend, 250 kg inzittenden, 200 kg aanhanger = 1110 kg trekken met 28 PK. Als blijvend aandenken kwam er vanaf die vakantie een blauw pluimpje rook uit de uitlaat vlak na de start.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Citizen Kane
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 11 jul 2018 19:50

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door Citizen Kane » wo 21 aug 2019 19:05

RE.gif thumbup.gif

Hier wel eens met een 1.6 VW vento de avento van mijn ouders naar de Moezel getrokken. 1200 kg ong. Grotendeels in de 4, alleen bergaf op de terugreis in de 5. In het moezeldal omhoog naar de camping over een slalomweg moest in de 2 (ooit een vrouw naast je in de auto in paniek zien raken?) .

Ik zeg: knoop gerust een eriba achter je toy. Ga vervolgens bewust eens in de versnellingen doortrekken tot aan het rode toerengebied. Wees niet bang om het gas wat dieper in te trappen. Vervolgens ga je "voelen" wanneer de combinatie in verhouding steeds harder eraan gaat sleuren maar ook wanneer de versnelling af gaat nemen. Binnen deze toerentallen zit je powerband en die bepaalt de schakelmomenten met de combinatie als je trekkracht nodig hebt of op de motor wilt afremmen (bergop, optrekken, bergaf etc...)

A&E
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 aug 2019 23:56

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door A&E » wo 21 aug 2019 20:41

Haha, wat veel reacties, zeg! Geweldig. 👍🏻 En leuk en nuttig om te lezen. Ik ga alle tips uitproberen als het eenmaal zover is, maar durf nu in ieder geval met een gerust hart voor een Troll te gaan. Bedankt allemaal!

Gebruikersavatar
Hans met Troll
Berichten: 232
Lid geworden op: di 8 mei 2018 18:48
Locatie: Midden limburg

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door Hans met Troll » do 22 aug 2019 11:18

als jij bij mij in de buurt woont mag je graag en proefrit maken...echte 1200kg
Blauwe Trekker,witte Caravan whistle.gif

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”