Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door Roland54 » do 22 aug 2019 12:22

Ik denk dat je Toyota het prima zal doen. Veel belangrijker is dat je combinatie stabiel is.

Vroeger hadden wij een combinatie Peugeot 406 met een 1800 cc en 90PK motor En Kip kompakt 32EK.
Op snelwegen reed ik gewoon in z'n vijfde versnelling en moest ik zelfs de snelheid in de gaten houden.
Bij hellingen schakelde ik terug naar z'n 4 en bij echte klimwerk soms naar z'n 3.
De auto trok de kleine kip op z'n gemakkie en lag als een blok op de weg. Ik had ook totaal geen last van harde wind.

Ons huidige combinatie is wel even wat anders. De auto mag max 1300kg trekken en ik zorg dan ook dat de caravan niet boven de 1300kg beladen is.(max 1500kg)
Bij hellingen op de snelweg (boven 7%) schakelt ik handmatig terug naar z'n 3e versnelling en merk ik dat de motor nu echt moet werken.
Op de afsluitdijk had ik een straffe tegenwind van windkracht 5 en moest ik ook terugschakelen naar z'n 4e versnelling.
Dan rijd ik ook wat langzamer.
Ook ons huidige combinatie rijd heel stabiel op de weg.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11132
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door dieseltijger » do 22 aug 2019 12:24

En wat is het gedrag van de auto als je de automaat niet overruled? Of heeft deze hybride geen automaat?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door Roland54 » do 22 aug 2019 15:18

RE.gif
Ja is een hybride. De automaat kan je in sportstand zetten en dan handmatig schakelen, maar gebruik ik voornamelijk in heuvelachtige gebieden.
Hierdoor kan je bij komende helling vooraf op anticiperen. In de meest voorkomende situaties, schakel ik in automatische stand en dat gaat prima.
Met de sleurhut gebruik ik nooit de CC, want dat gaat minder goed.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Gebruikersavatar
Hans met Troll
Berichten: 232
Lid geworden op: di 8 mei 2018 18:48
Locatie: Midden limburg

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door Hans met Troll » do 22 aug 2019 15:28

interessant..ik rij net anders met die auto(mat).
CC ingeschakelt normaal op het platte land, en VOOR de heuvels op het Sportknopje tikken.
Nooit problemen met wat gehad.
Blauwe Trekker,witte Caravan whistle.gif

A&E
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 aug 2019 23:56

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door A&E » za 24 aug 2019 17:47

Hans met Troll schreef:
do 22 aug 2019 11:18
als jij bij mij in de buurt woont mag je graag en proefrit maken...echte 1200kg
Bedankt voor het aanbod! Denk alleen dat we niet zozeer in de buurt wonen. (Wij bovenin Noord-Holland)

Maar wie weet ooit...

Gebruikersavatar
stoney33
Berichten: 647
Lid geworden op: do 5 jul 2018 21:33
Locatie: 072

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door stoney33 » za 24 aug 2019 21:37


A&E schreef:
Hans met Troll schreef:
do 22 aug 2019 11:18
als jij bij mij in de buurt woont mag je graag en proefrit maken...echte 1200kg
bovenin Noord-Holland...
Juliana dorp?


Groet, Rob

Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530

Gebruikersavatar
Eefje
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 10:55
Locatie: regio oud blauw...

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door Eefje » zo 25 aug 2019 16:26

leuk dat jullie voor een eriba touring troll mss gaan!
wij hebben al een paar jaar een eriba troll 540, lengteslaper dus voorin een kleine dinette, daarin hadden we toen de kids klein waren zelf een stapelbed gebouwd. nu een paar jaar slapen ze lekker in een tentje....
wij hadden juist dit jaar de keuze niet uit type caravan maar wat voor auto we ervoor wilden/konden kopen... (we hadden een renault espace die op was)
ook nog naar een toyota avensis gekeken, maar wilden toch graag turbo erbij.
ik denk dat jullie auto het prima zal doen, wij zijn net terug van vakantie en hebben met onze nwe auto een prima ervaring gehad. de troll is echt een makkelijk te trekken caravan! en prima met 2 kids te doen! (en zeker met toilet is fijn met kids als ze kleiner zijn ;) )
succes met zoeken!
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line caravan.gif

A&E
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 aug 2019 23:56

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door A&E » zo 25 aug 2019 22:17

stoney33 schreef:
za 24 aug 2019 21:37
A&E schreef:
Hans met Troll schreef:
do 22 aug 2019 11:18
als jij bij mij in de buurt woont mag je graag en proefrit maken...echte 1200kg
bovenin Noord-Holland...
Juliana dorp?


Groet, Rob
Jij mag niet meer raden. 😁

A&E
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 aug 2019 23:56

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door A&E » zo 25 aug 2019 22:19

Eefje schreef:
zo 25 aug 2019 16:26
leuk dat jullie voor een eriba touring troll mss gaan!
wij hebben al een paar jaar een eriba troll 540, lengteslaper dus voorin een kleine dinette, daarin hadden we toen de kids klein waren zelf een stapelbed gebouwd. nu een paar jaar slapen ze lekker in een tentje....
wij hadden juist dit jaar de keuze niet uit type caravan maar wat voor auto we ervoor wilden/konden kopen... (we hadden een renault espace die op was)
ook nog naar een toyota avensis gekeken, maar wilden toch graag turbo erbij.
ik denk dat jullie auto het prima zal doen, wij zijn net terug van vakantie en hebben met onze nwe auto een prima ervaring gehad. de troll is echt een makkelijk te trekken caravan! en prima met 2 kids te doen! (en zeker met toilet is fijn met kids als ze kleiner zijn ;) )
succes met zoeken!
Klinkt goed. We zijn inmiddels ergens een showroom in geweest en nog meer verkocht dan we al waren 😃
Nu alleen nog een geschikte vinden die prijstechnisch een beetje in verhouding is 😁

Gebruikersavatar
Eefje
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 10:55
Locatie: regio oud blauw...

Re: Gaat onze Toyota een Eriba een beetje trekken?

Bericht door Eefje » ma 26 aug 2019 15:05

RE.gif
natuurlijk wordt het wel vrij krap, want veel loopruimte heb je niet in een troll en zeker niet als er 2 kids ook nog in zijn, maar vandaar voortent in voorjaar en met kouder weer en luifeltje (isabella shadow vonden we er mooi bij staan en zet makkelijk op) bij mooi weer. en in de caravan aankleden na elkaar, wat meer geduld hebben ;)
en nu ze er al een paar jaar uit zijn, de kids (13 en 10) in hun eigen tent, meer ruimte omdat je dinette ook kan benutten voor even zitten en spullen mrgreen.gif

oja, toen het stapelbed er eenmaal uit was en kids in tentje (black fresh, pop up van decathlon) hebben we ook wel eens op een overnachtingscamping met zijn 4-en in de caravan geslapen omdat we tentje net iets teveel werk vonden ;) 1 volw op bed dinette en 1 volw met 2 kids op grote bed thumbup.gif
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line caravan.gif

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”