ToyotaRAV4 Hybride- EribaFeeling 470

Plaats reactie
R.Centen

ToyotaRAV4 Hybride- EribaFeeling 470

Bericht door R.Centen » ma 19 aug 2019 11:28

Afgelopen Juni-Juli op vakantie geweest naar Kroatië met :
RAV 4 Hybride Executive Business AWD Automaat 2017
Caravan Eriba Feeling 470 totaal gewicht 1600 KG .

Voorheen diverse lange vakanties gereden met de RAV 4 Executive Business benzine Automaat .

De RAV Hybride rijd echt fantastisch met de caravan er achter. De auto heeft ongekend veel trekkracht. Het overschakelen tussen elektra en de benzine motor gaat bijna ongemerkt en is te zien op het display in CAR . Ook deze vakantie heeft de auto veel moeten klimmen tot 14 % wat hij zonder problemen doet.

Het rijden in de bergen en op bochtige wegen werkt het prettigste als je met de hand schakelt in Manuel . In de automaat is hij erg onrustig en bij het minste of geringste stijging gaat hij als een speer naar een erg hoog toerental. Afdalingen gaat ook prima in de M . De auto remt perfect met terug schakelen in de gewenste versnelling. Dit doet hij veel beter als zijn voorganger de ( niet Hybride).

Alleen in de steden of op drukke doorgaande wegen gebruik ik de Sport stand. Je kunt dan beter met het snelle doorstroom verkeer mee komen.

Met de Lane Departure Alert heb ik geen last gehad van een onrustig rijgedrag met de caravan tijdens de correcties. De LDA gebruik ik weinig omdat het lastig is wanneer je op bochtige wegen rijd en je (bewust ) regelmatig de lijnen raakt om wat vloeiender te rijden als dat kan. Je heb dan geen last van het alarm piepje en de stuur correcties.

De Cruise Control gebruik ik hoofdzakelijk alleen op de autobanen tolwegen de automatische afstand houder werkt dan prima. Bij stijgingen haal ik hem daar van af en schakel zelf terug als dat nodig is , of laat de snelheid gewoon iets terug lopen .

Zeer prettig bij het wegrijden en in de file is dat hij dan elektrisch rijd . Ook de waarschuwings lichten in de buiten spiegel voor verkeer dat in de dode hoek nadert is veilige toe voeging.

Zoals gewoonlijk hebben we veel campings aangedaan dus veel smalle en steile toegangswegen moeten nemen zonder problemen. Wel lastig is het achteruit rijden met caravan . Je hebt dan geen zicht en je wordt gek van al het gepiep van de Alert -Parkeer sensoren . Je kunt het wel uitzetten maar dat is een heel gezoek.

Dat geld voor nog meerdere functies die kunnen worden aan of uit gezet.
Onder het rijden is het zeer lastig de juiste knoppen of het via de display te vinden .

Het navigatie systeem laat te wensen over. Regelmatig heeft het ons vroegtijdig van de grote weg afgehaald en via steile D wegen met een omweg naar de plaats van bestemming gebracht . Als je door steden wordt gestuurd loopt het systeem regelmatig vast en mag je het zelf uit zoeken. We maken veel gebruik van de GPS coördinaten om i.p.v. plaats en straatnaam dit werkt erg gemakkelijk.


Je kunt met gemak 100 tot 110 km met de combinatie rijden . Het benzine verbruik is zeer wisselend en afhankelijk van de omstandigheden waarin je rijd. Het hoogste verbruik was 1:8 en het laagste 1: 13. Gemiddeld over 4250 Km verbruikte we 400 liter. Dat is 1:10 niet slecht gezien de wegen die we hebben gereden.

Al met al een zeer prettige auto om verre reizen te maken met de caravan er achter.
Bijlagen
IMG_2579.JPG
IMG_2579.JPG (130.97 KiB) 1456 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2012
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: ToyotaRAV4 Hybride- EribaFeeling 470

Bericht door Hans 555 » ma 19 aug 2019 11:38

Nou een duidelijk en helder relaas van het rijden met de Toyota RAV Hybride. En het verbruik valt zeker erg mee. Maar de caravan is natuurlijk niet zo'n windvanger dan de "gewone" caravan zonder hefdak.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: ToyotaRAV4 Hybride- EribaFeeling 470

Bericht door Jan Br » ma 19 aug 2019 11:55

Wij rijden ook in een RAV4 Hybride en kunnen de beschrijving eigenlijk 1 op 1 bevestigen. Alleen met de hand schakelen heb ik bergop nog nooit gedaan. Ja de motor maakt soms wel veel toeren, maar is toch steeds van korte duur. Het verbruik met een caravan met standaard hoogte ligt iets hoger, maar bij ons is dat tussen 1 op 8 en 1 op 12. (1700kg)

Het beschreven probleem met de navigatie hebben we niet zo ervaren, maar ik denk er wel hard over om toch een tomtom te gaan kopen, omdat je aan dit navigatiesysteem weinig kunt veranderen zoals bv camping laden. Ze zitten er wel in, maar het is een heel gezoek om de juiste camping te vinden.

Zoals gezegd voor hellingen hoef je niet te vrezen, want hij trekt je moeiteloos ertegenop en mede dankzij het hogere eigengewicht is het ook een heel stabiele combinatie.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”