octavia 1.6tdi 2013/2014
octavia 1.6tdi 2013/2014
Hallo.
ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een wat grotere auto. nu hebben we een fabia 1.4tdi greenline (1 van de eerste) hij begint nu steeds kuurtjes te krijgen die te verwachten zijn bij een 10 jaar oude auto met 3ton op de teller. 10 jaar nooit wat aan gehad maar nu komen de koppeling wiellagers ed, ws een never ending story.
nu wilde ik een octavia op benzine, maar na wat rekenen blijkt diesel nog steeds 600 euro goedkoper, en dan neem ik de lagere aanschaf prijs op dit moment niet eens mee.
de benzine mag alleeb 1300 trekken en de diesel 1000. genoeg voor ons caravannetje van 850 kilo beladen.
mijn vraag is eigenlijk vooral hoe hij trekt in de bergen? nu blijven we weg bij het echt hoge dus met de fabia geen italie spanje of kroatie omdat ik het niet aandurf met 75pk.
ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een wat grotere auto. nu hebben we een fabia 1.4tdi greenline (1 van de eerste) hij begint nu steeds kuurtjes te krijgen die te verwachten zijn bij een 10 jaar oude auto met 3ton op de teller. 10 jaar nooit wat aan gehad maar nu komen de koppeling wiellagers ed, ws een never ending story.
nu wilde ik een octavia op benzine, maar na wat rekenen blijkt diesel nog steeds 600 euro goedkoper, en dan neem ik de lagere aanschaf prijs op dit moment niet eens mee.
de benzine mag alleeb 1300 trekken en de diesel 1000. genoeg voor ons caravannetje van 850 kilo beladen.
mijn vraag is eigenlijk vooral hoe hij trekt in de bergen? nu blijven we weg bij het echt hoge dus met de fabia geen italie spanje of kroatie omdat ik het niet aandurf met 75pk.
Re: octavia 1.6tdi 2013/2014
Voor de hand liggend antwoord; wat zegt Caravantrekker van de combinatie?
Niet voor de hand liggen antwoord;
Niet voor de hand liggen antwoord;
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
Re: octavia 1.6tdi 2013/2014
Oktavia zijn echt wel goeie auto's mijn zwager heeft er ook 1 wel is waar de rs uitvoering 200pk.
Maar echt fijne auto voor de caravan.
Maar diesel die minder mag trekken dan benzine dat heb ik nooit gehoord.
Ik weet uit ervaring dat diesel met caravan toch fijne rijd dan benzine net meer koppel heb je.
In de bergen zal je met caravan onder de 1000Kg weinig problemen hebben.
Oke je bent misschien niet als eerste boven tijdens de sprint naar boven maar gok dat je dit ook niet doet.
Succes met je besluit altijd leuk nieuwe auto kopen
Maar echt fijne auto voor de caravan.
Maar diesel die minder mag trekken dan benzine dat heb ik nooit gehoord.
Ik weet uit ervaring dat diesel met caravan toch fijne rijd dan benzine net meer koppel heb je.
In de bergen zal je met caravan onder de 1000Kg weinig problemen hebben.
Oke je bent misschien niet als eerste boven tijdens de sprint naar boven maar gok dat je dit ook niet doet.
Succes met je besluit altijd leuk nieuwe auto kopen
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------
Re: octavia 1.6tdi 2013/2014
Hey Niels , kijk eens bij specificaties van autoweek van het bouwjaar dat je zoekt. Skoda heeft verschillende motoren ivm milieuvriendelijke uitvoeringen. Niet al deze auto's mogen het zelfde trekken. Ook ivm koelsysteem volgens mij.
Re: octavia 1.6tdi 2013/2014
RE.gif
Klopt helemaal. De 1.6 diesel van 105 pk mag gewoon 1500 kg trekken. Micky weet daar alles van.
Klopt helemaal. De 1.6 diesel van 105 pk mag gewoon 1500 kg trekken. Micky weet daar alles van.
Re: octavia 1.6tdi 2013/2014
Is het niet een of ander speciaal Greentech type?
Heb er hier eentje die maar 1400 mag trekken
https://www.autoweek.nl/auto/70233/skod ... ch-arctic/
Ford heeft ook een bijtellingsvriendelijke Focus spaardiesel gemaakt die maar 800 kilo mocht trekken en waar mensen zich ook helaas in vergisten.
Heb er hier eentje die maar 1400 mag trekken
https://www.autoweek.nl/auto/70233/skod ... ch-arctic/
Ford heeft ook een bijtellingsvriendelijke Focus spaardiesel gemaakt die maar 800 kilo mocht trekken en waar mensen zich ook helaas in vergisten.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: octavia 1.6tdi 2013/2014
Ik zou wel even doorsparen voor het nieuwe type, een heel andere auto
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: octavia 1.6tdi 2013/2014
2013/2014 is dat nog de O2?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: octavia 1.6tdi 2013/2014
RE.gif
Dat is de O3 2013/2014. Liepen er 15 van bij ons bedrijf.
De O3 greentech 1.6tdi heeft 110 pk, 5bak en mag slechts 1000 kg trekken.
De 03 1.6tdi heeft 105 PK, 6bak en mag 1400 of 1500 kg trekken.
Even uit mijn hoofd gedaan. Ik heb mijn bibliotheek niet bij me
Dat is de O3 2013/2014. Liepen er 15 van bij ons bedrijf.
De O3 greentech 1.6tdi heeft 110 pk, 5bak en mag slechts 1000 kg trekken.
De 03 1.6tdi heeft 105 PK, 6bak en mag 1400 of 1500 kg trekken.
Even uit mijn hoofd gedaan. Ik heb mijn bibliotheek niet bij me
- sander_knaus
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11
Re: octavia 1.6tdi 2013/2014
Ik heb zelf een O3 station uit 2016 met een 1.6 TDI 5 bak! Deze mag 1500kg trekken. De 6 bak 1000kg. Wij rijden met 1300 kilo aan de haak. En door het standaard wat hogere koppel van de diesel heb ik totaal geen problemen met de "bergen"
De Brenner of de klim bij Luik gaan allebei prima met 100 in zijn 3 als je dat wilt. ook een bochtige pas met klimmers tot 12 procent geen probleem. Het is geen snelheidsmonster maar alles gaat zonder pijn.
Ik heb geen hulpveren,maar merk daardoor dat de kogeldruk wel precies moet kloppen. In mijn geval tussen de 80 en 85 kg. Zwaarder vindt de Octavia niet fijn ,en lichter gaat die boven de 110 toch heel iets wiebelen. Maar dat komt omdat de auto leeg maar 1305 kg is. Dus goed laden is het devies. En je hebt een fijne trekauto
De Brenner of de klim bij Luik gaan allebei prima met 100 in zijn 3 als je dat wilt. ook een bochtige pas met klimmers tot 12 procent geen probleem. Het is geen snelheidsmonster maar alles gaat zonder pijn.
Ik heb geen hulpveren,maar merk daardoor dat de kogeldruk wel precies moet kloppen. In mijn geval tussen de 80 en 85 kg. Zwaarder vindt de Octavia niet fijn ,en lichter gaat die boven de 110 toch heel iets wiebelen. Maar dat komt omdat de auto leeg maar 1305 kg is. Dus goed laden is het devies. En je hebt een fijne trekauto
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)
Re: octavia 1.6tdi 2013/2014
Ik denk dat de niet greenline auto's allemaal regelrecht de export ingaan. kom ze nog nauwelijks tegen. in iedergeval binnen mijn budget. zal eens kijken of ze in de hogere prijsklasse wel voorkomen.
en het verschil in koppel eens bekijken of het qua trekkracht uit maakt. De koppeling wordt nog gerapareert omdat we het geld nog niet hebben liggen dus is geen verhaal voor op kort termijn.
en het verschil in koppel eens bekijken of het qua trekkracht uit maakt. De koppeling wordt nog gerapareert omdat we het geld nog niet hebben liggen dus is geen verhaal voor op kort termijn.
- sander_knaus
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11
Re: octavia 1.6tdi 2013/2014
Omdat de green Line 14 % bijtelling was zijn de non green Line niet zoveel geleased en zie je ze dus minder
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)
Re: octavia 1.6tdi 2013/2014
Misschien ook naar de VW Golf Variant kijken? Ze ontlopen elkaar niet veel qua prijs. Maar de Golf met de 1.6 tdi motor is volgens mij wat zwaarder dan de Skoda wat weer ten goede komt aan de stabiliteit.
Re: octavia 1.6tdi 2013/2014
RE.gif
dat denk ik niet en de O3 is echt heel veel ruimer dan de Golf..
dat denk ik niet en de O3 is echt heel veel ruimer dan de Golf..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: octavia 1.6tdi 2013/2014
RE.gif
is toch eigenlijk de zelfde auto.
een zwaardere auto kost ook meer belasting en ws diesel.
stabikiteit is nu met de Fabia geen enkel probleem. geen gewiebel em gestuitert ed. dus zal met de octavia geen probleem opleveren.
is toch eigenlijk de zelfde auto.
een zwaardere auto kost ook meer belasting en ws diesel.
stabikiteit is nu met de Fabia geen enkel probleem. geen gewiebel em gestuitert ed. dus zal met de octavia geen probleem opleveren.
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: octavia 1.6tdi 2013/2014
De overhang vd Octavia is wel langer dan de Fabia maar verwacht dat dit voor jouw combi geen invloed zal hebben. De Octavia is groter en zwaarder.
De O3 is binnen ruimer dan de Golf 7 variant maar alleen achterin. Voorin maakt het niets uit. Wat wel veel uitmaakt in 'wobbelig' gedrag met de caravan achter de auto, is wel of geen sportonderstel en banden met minder hoogte. De golf variant 7 is stiller dan de O3 en ik vind het veergedrag voor/achter beter op elkaar afgestemd. Bij de Octavia vind ik de voorkant relatief zacht afgeveerd en de achter relatief hard, 'bonkig'.
De O3 is binnen ruimer dan de Golf 7 variant maar alleen achterin. Voorin maakt het niets uit. Wat wel veel uitmaakt in 'wobbelig' gedrag met de caravan achter de auto, is wel of geen sportonderstel en banden met minder hoogte. De golf variant 7 is stiller dan de O3 en ik vind het veergedrag voor/achter beter op elkaar afgestemd. Bij de Octavia vind ik de voorkant relatief zacht afgeveerd en de achter relatief hard, 'bonkig'.
V60, Fendt Saphir 510 TFK
- sander_knaus
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11
Re: octavia 1.6tdi 2013/2014
RE.gif
klopt, mijn octavia O3 is wat "licht" in de neus ,ook solo..
klopt, mijn octavia O3 is wat "licht" in de neus ,ook solo..
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: octavia 1.6tdi 2013/2014
RE.gif
En sterk genoeg, met de Golf 1.6 TDI trok ik de Fendt
En sterk genoeg, met de Golf 1.6 TDI trok ik de Fendt
V60, Fendt Saphir 510 TFK
Re: octavia 1.6tdi 2013/2014
Nee, dat denken velen, ze hebben hetzelfde platform, maar dat heeft een Passat en de TT ook, de Octavia is 10cm langer dan de Golf, de wielbasis is 5 cm langer dan bij de golf
de kofferbak is 120 liter groter. ze hebben veel dezelfde onderdelen uiteraard, maar het zijn echt andere auto's.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: octavia 1.6tdi 2013/2014
wat is dan beter wel of geen sport onderstel. de greenline is ws net als de andere greenlines bij Skoda verlaagd. Bij de Fabia werd dat een puntje toen de schokbrekers ouder werden maar nog niet op waren.Re di Coppi schreef: ↑vr 9 aug 2019 08:24De overhang vd Octavia is wel langer dan de Fabia maar verwacht dat dit voor jouw combi geen invloed zal hebben. De Octavia is groter en zwaarder.
De O3 is binnen ruimer dan de Golf 7 variant maar alleen achterin. Voorin maakt het niets uit. Wat wel veel uitmaakt in 'wobbelig' gedrag met de caravan achter de auto, is wel of geen sportonderstel en banden met minder hoogte. De golf variant 7 is stiller dan de O3 en ik vind het veergedrag voor/achter beter op elkaar afgestemd. Bij de Octavia vind ik de voorkant relatief zacht afgeveerd en de achter relatief hard, 'bonkig'.
Re: octavia 1.6tdi 2013/2014
RE.gif
Wel, ik had hem verlaagd met Eibach, mijn broer had hem niet verlaagd, dit heeft hij na 100k alsnog gedaan met een veel fijner gedrag met de aanhanger als gevolg, hij heeft natuurlijk eerst met de mijne gereden.
De diesel die 1000KG mag trekken, heeft hele lange versnellingen en dat is minder ideaal met trekken van de caravan, maar hij is zeker krachtig genoeg om met jullie caravan door welke bergen dan ook te gaan. de Greenline is maar 1 cm verlaagd, die had mijn broer en hij heeft hem dus alsnog verlaagd met Eibach.
Wel, ik had hem verlaagd met Eibach, mijn broer had hem niet verlaagd, dit heeft hij na 100k alsnog gedaan met een veel fijner gedrag met de aanhanger als gevolg, hij heeft natuurlijk eerst met de mijne gereden.
De diesel die 1000KG mag trekken, heeft hele lange versnellingen en dat is minder ideaal met trekken van de caravan, maar hij is zeker krachtig genoeg om met jullie caravan door welke bergen dan ook te gaan. de Greenline is maar 1 cm verlaagd, die had mijn broer en hij heeft hem dus alsnog verlaagd met Eibach.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: octavia 1.6tdi 2013/2014
Wel.
Zoals Micky ook schrijft.
Met de Passat die ik nu heb, met sportonderstel, rijdt de combi snaarstrak. Uiteraard moeten alle andere voorwaarden ook goed zijn.
Zoals Micky ook schrijft.
Met de Passat die ik nu heb, met sportonderstel, rijdt de combi snaarstrak. Uiteraard moeten alle andere voorwaarden ook goed zijn.
V60, Fendt Saphir 510 TFK