Begrijp ik het goed of verkeerd?
- Ronald Jan
- Berichten: 183
- Lid geworden op: zo 30 jun 2019 03:02
- Locatie: IJmond
- Contacteer:
Begrijp ik het goed of verkeerd?
Hallo allemaal ik heb een vraag ,ik ben totaal nieuw hier en wil graag weten of ik het goed begrijp.
Ik rijd in een Hyundai Kona en die mag trekken 1200 kg staat op het kenteken.
Maar als er een caravan is waar staat ledig gewicht 960 kg en max gewicht 1300 kg of ik er dan met mijn auto mee mag rijden als ik maar zorg dat het max gewicht als ik er mee rijd niet boven de 1200 kg uitkomt?
Graag hoor van u of ik dat goed of fout beredeneer?
Ik rijd in een Hyundai Kona en die mag trekken 1200 kg staat op het kenteken.
Maar als er een caravan is waar staat ledig gewicht 960 kg en max gewicht 1300 kg of ik er dan met mijn auto mee mag rijden als ik maar zorg dat het max gewicht als ik er mee rijd niet boven de 1200 kg uitkomt?
Graag hoor van u of ik dat goed of fout beredeneer?
Als je aan het praten bent kan je nooit horen wat een ander zegt.
Re: Begrijp ik het goed of verkeerd?
Je beredeneert het goed.... ja dit mag zolang de aanhanger of caravan op het moment van trekken niet zwaarder is dan het max. trekgewicht van de auto.
De mtm van aanhanger en auto zijn wel van belang voor het benodigde rijbewijs maar met deze combi blijf je ruim onder de 3.500 kg, dus B volstaat.
De mtm van aanhanger en auto zijn wel van belang voor het benodigde rijbewijs maar met deze combi blijf je ruim onder de 3.500 kg, dus B volstaat.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Begrijp ik het goed of verkeerd?
Idd dat is correct, let wel op er gaan mensen hier vertellen dat je beter kunt terugkeuren, maar dat is dus gewoon niet nodig omdat je aan de wet voldoet, je kunt er heel Europa en verder mee rondrijden.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Begrijp ik het goed of verkeerd?
Je begrijpt het goed,
ik wil alleen wel adviseren voordat je een caravan aanschaft deze laat wegen op het werkelijke lege gewicht. Veel caravans zijn namelijk zwaarder dan het “lege” kenteken gewicht.
Het zou jammer zijn als je zo goed als niets meer meekan nemen omdat de caravan te veel daarvan afwijkt.
ik wil alleen wel adviseren voordat je een caravan aanschaft deze laat wegen op het werkelijke lege gewicht. Veel caravans zijn namelijk zwaarder dan het “lege” kenteken gewicht.
Het zou jammer zijn als je zo goed als niets meer meekan nemen omdat de caravan te veel daarvan afwijkt.
Als je het niet meer trekt, moet je duwen.
Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.
Re: Begrijp ik het goed of verkeerd?
Toen ik mijn huidige caravan aanschafte had deze 1500 kg op het kentekenbewijs staan maar mocht mijn inmiddels vervangen auto slechts 1400 kg trekken. Mijn rijbewijs was BE (E kreeg ik er vroeger gewoon bij).
De dealer beweerde dat kentekenbewijs moest worden aangepast, op de factuur staat “as op 1400 kg € 115,70”.
Volgens deskundigen hier (onderwerp is vaker aan de orde geweest) ben ik niet juist voorgelicht.
Een tijd geleden ben ik eens onder de caravan gekropen en heb het plaatje op de as gefotografeerd.....
De dealer beweerde dat kentekenbewijs moest worden aangepast, op de factuur staat “as op 1400 kg € 115,70”.
Volgens deskundigen hier (onderwerp is vaker aan de orde geweest) ben ik niet juist voorgelicht.
Een tijd geleden ben ik eens onder de caravan gekropen en heb het plaatje op de as gefotografeerd.....
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Begrijp ik het goed of verkeerd?
RE.gif
Wat was het gewicht en het gewicht incl. laadvermogen van die auto?
Daar zit wellicht het probleem. Ook mocht je onder de oude wetgeving van voor 2013 met alleen B geen caravan trekken met maximaal gewicht boven het leeggewicht van de trekkende auto en het totaal mocht niet boven de 3500kg.
Wat was het gewicht en het gewicht incl. laadvermogen van die auto?
Daar zit wellicht het probleem. Ook mocht je onder de oude wetgeving van voor 2013 met alleen B geen caravan trekken met maximaal gewicht boven het leeggewicht van de trekkende auto en het totaal mocht niet boven de 3500kg.
Re: Begrijp ik het goed of verkeerd?
In België mag dit niet. Het MTM van je aanhanger of caravan mag nooit hoger zijn dan het maximale trekgewicht van je voertuig.
Mvg Kristof
Mvg Kristof
Toyota Hilux 3.0 2015 met aan den bol Dethleffs C'GO 495 QSK 2018.
Re: Begrijp ik het goed of verkeerd?
RE.gif
Dit is Europese wetgeving. En daar heeft ook de Belgische wetgever en handhaver naar te leven. (Nederland was zelfs het laatste land in Europa wat zich daar aan geconformeerd heeft.)
Dit is Europese wetgeving. En daar heeft ook de Belgische wetgever en handhaver naar te leven. (Nederland was zelfs het laatste land in Europa wat zich daar aan geconformeerd heeft.)
Re: Begrijp ik het goed of verkeerd?
RE.gif toch 3 jaar geleden een boete voor gekrege.
De wagen van mijn vrouw mocht 1300 kg trekken en mijn autotransporten hing er achter met MTM 3500 en was niet beladen.
De wagen van mijn vrouw mocht 1300 kg trekken en mijn autotransporten hing er achter met MTM 3500 en was niet beladen.
Toyota Hilux 3.0 2015 met aan den bol Dethleffs C'GO 495 QSK 2018.
Re: Begrijp ik het goed of verkeerd?
RE.gif
Daarvoor had je dus in beroep moeten gaan. Het mag Europees gezien gewoon.
Of je vrouw had alleen B. En dan mag het idd niet!
Daarvoor had je dus in beroep moeten gaan. Het mag Europees gezien gewoon.
Of je vrouw had alleen B. En dan mag het idd niet!
Re: Begrijp ik het goed of verkeerd?
@Citrorob,
Even gecheckt bij de RDW....
- Massa ledig voertuig 1355 kg
- Toegestane max. massa voertuig 1930 kg
- Maximum massa samenstel 3330 kg
- Aanhangwagen geremd 1400 kg
En als gemeld had ik rijbewijs BE, ik stam nog uit de tijd dat je dat er gratis bij kreeg.
Even gecheckt bij de RDW....
- Massa ledig voertuig 1355 kg
- Toegestane max. massa voertuig 1930 kg
- Maximum massa samenstel 3330 kg
- Aanhangwagen geremd 1400 kg
En als gemeld had ik rijbewijs BE, ik stam nog uit de tijd dat je dat er gratis bij kreeg.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Begrijp ik het goed of verkeerd?
Met B mocht je in die tijd niet meer dan 1355kg erachter hebben en met BE maximaal 1400kg werkelijk ongeacht de MTM van de aanhanger.janoniem schreef: ↑ma 29 jul 2019 15:45@Citrorob,
Even gecheckt bij de RDW....
- Massa ledig voertuig 1355 kg
- Toegestane max. massa voertuig 1930 kg
- Maximum massa samenstel 3330 kg
- Aanhangwagen geremd 1400 kg
En als gemeld had ik rijbewijs BE, ik stam nog uit de tijd dat je dat er gratis bij kreeg.
Re: Begrijp ik het goed of verkeerd?
Voor B moet het op papier i.i.g. onder de 3500kg moet blijven ongeacht wat het werkelijk weegt.
Laatst gewijzigd door Citrorob op ma 29 jul 2019 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Begrijp ik het goed of verkeerd?
Omdat het totaal van de gewichten op papier onder de 3500kg moet blijven mag de MTM van de Kona niet meer zijn dan 2200kg maar dat lijkt mij wel.Ronald Jan schreef: ↑ma 29 jul 2019 07:21Hallo allemaal ik heb een vraag ,ik ben totaal nieuw hier en wil graag weten of ik het goed begrijp.
Ik rijd in een Hyundai Kona en die mag trekken 1200 kg staat op het kenteken.
Maar als er een caravan is waar staat ledig gewicht 960 kg en max gewicht 1300 kg of ik er dan met mijn auto mee mag rijden als ik maar zorg dat het max gewicht als ik er mee rijd niet boven de 1200 kg uitkomt?
Graag hoor van u of ik dat goed of fout beredeneer?
Dus geen probleem.
Begrijp ik het goed of verkeerd?
Dit bedoelde ik dus met mijn boven genoemde opmerkingBambi schreef:In België mag dit niet. Het MTM van je aanhanger of caravan mag nooit hoger zijn dan het maximale trekgewicht van je voertuig.
Mvg Kristof
Svp voor zulke uitspraken te doen zou het fijn zijn even de laatst geldende gegevens uit de wet te halen en die te vermelden.....
Nu ontstaat dus toch de onnodige discussie die ik probeerde te voorkomen met mijn opmerking......
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Begrijp ik het goed of verkeerd?
We zijn dan wel 1 europa maar binnen de regelgeving zijn er nog steeds verschillende wetten per land mogelijk of je als Nederlander aan de Nederlandse wet mag houden in het buitenland wordt bepaald door de dienster ter plaatse en dan is het aan de bestuurder om de diender op andere gedachten te krijgen succes als je de taal aldaar niet machtig bent.
Maar ja hoe groot is de kans dat je aangehouden wordr.
Maar ja hoe groot is de kans dat je aangehouden wordr.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Begrijp ik het goed of verkeerd?
Zoals gezegt mag gewoon, ik twijfel er aan of de Kona überhaupt aan het BE rijbewijs treingewicht komt! Mijn Ford bijvoorbeeld net niet, 3400kg
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
Re: Begrijp ik het goed of verkeerd?
Sorry ik zal volgende maal mijn muil wel houden.
Ik heb een CE dus ik was met alles in orde. Dat dacht ik dus en de verkeerspolitie zei van niet. Maar vergeet maar wat ik heb getypt.
Ik heb een CE dus ik was met alles in orde. Dat dacht ik dus en de verkeerspolitie zei van niet. Maar vergeet maar wat ik heb getypt.
Toyota Hilux 3.0 2015 met aan den bol Dethleffs C'GO 495 QSK 2018.
Re: Begrijp ik het goed of verkeerd?
RE.gif
Dan was die Diender fout! En had je in beroep moeten gaan!
Dan was die Diender fout! En had je in beroep moeten gaan!
Re: Begrijp ik het goed of verkeerd?
Ronald Jan, hier ook een kona rijder, ik hoop nog eens te horen hoe het je bevalt met de caravan er achter. Wij hebben er een caravelair 390 style achter en zijn erg tevreden met de combi. Ook in de bergen doet de kona het erg goed. De geladen caravan weegt net iets boven de 1000 kg.
Veel succes en veel fijne kilometers.
Veel succes en veel fijne kilometers.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: Begrijp ik het goed of verkeerd?
Zou ik ook denken dat je in orde was, maar nu ik het even ben gaan opzoeken, ben ik niet zo zeker meer...
Belgische wegcode, hoofdstuk 3, artikel 21, paragraaf 2b
1° :
De massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximale toegelaten sleepbare massa van het trekkend voertuig, vastgelegd in het proces-verbaal van goedkeuring, niet overschrijden.
MAAR
3°:
De maximale toegelaten sleepbare massa mag niet meer bedragen dan de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig, indien het gaat om een aanhangwagen uitgerust met een reminrichting van het oplooptype.
Dit laatste lees is dat de mtm van je aanhanger niet hoger mag zijn dan de mtm van je auto...?
Lijkt me vreemd. De MTM van mijn auto is 3200kg, maximale sleep 3500 kg. Zou dan toch niet kunnen?
bron:
https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /140-art21
2022 Knaus Südwind 540 ue 60yrs
Re: Begrijp ik het goed of verkeerd?
Die wetgeving is vanuit de tijd dat je een rijbewijs gewoon kon ophalen in BE zonder enige vorm van examen...
Er staat ook:
De maximale toegelaten sleepbare massa mag niet meer bedragen dan 75 % van de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig, indien het gaat om een aanhangwagen uitgerust met een reminrichting van het oplooptype, d.w.z. deze welke de krachten benut die ontstaan door nadering van de aanhangwagen tot het trekkend voertuig.
Dus is zelfs blijkbaar niet van belang wat er op het is kenteken geregistreerd dat en kan je blijkbaar al een te zware aanhanger hebben zonder boven het maximale trekgewicht van de auto uit te komen.
Er staat ook:
De maximale toegelaten sleepbare massa mag niet meer bedragen dan 75 % van de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig, indien het gaat om een aanhangwagen uitgerust met een reminrichting van het oplooptype, d.w.z. deze welke de krachten benut die ontstaan door nadering van de aanhangwagen tot het trekkend voertuig.
Dus is zelfs blijkbaar niet van belang wat er op het is kenteken geregistreerd dat en kan je blijkbaar al een te zware aanhanger hebben zonder boven het maximale trekgewicht van de auto uit te komen.
Re: Begrijp ik het goed of verkeerd?
Hiermee bevestig je dat ook in België de MTM van de aanhanger/caravan hoger mag zijn dan het maximaal trekgewicht van de auto. Natuurlijk mag de werkelijk beladen aanhanger/caravan niet zwaarder zijn dan het maximaal trekgewicht.bartv schreef: ↑vr 2 aug 2019 10:04Zou ik ook denken dat je in orde was, maar nu ik het even ben gaan opzoeken, ben ik niet zo zeker meer...
Belgische wegcode, hoofdstuk 3, artikel 21, paragraaf 2b
1° :
De massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximale toegelaten sleepbare massa van het trekkend voertuig, vastgelegd in het proces-verbaal van goedkeuring, niet overschrijden.
MAAR
3°:
De maximale toegelaten sleepbare massa mag niet meer bedragen dan de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig, indien het gaat om een aanhangwagen uitgerust met een reminrichting van het oplooptype.
Dit laatste lees is dat de mtm van je aanhanger niet hoger mag zijn dan de mtm van je auto...?
Lijkt me vreemd. De MTM van mijn auto is 3200kg, maximale sleep 3500 kg. Zou dan toch niet kunnen?
bron:
https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /140-art21
Over je tweede punt: er wordt dus een een beperking gesteld aan het maximum trekgewicht als de aanhangwagen een oplooprem heeft. Dan mag de aanhanger niet meer dan het MTM van het trekkende voertuig wegen.
3500 kg aanhanger met elektrische rem die onafhankelijk van het trekkende voertuig kan remmen kan dan wel achter jouw auto met een MTM van 3200 kg.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Begrijp ik het goed of verkeerd?
RE.gif
Het is dubbel. Echt vreemde regelgeving.
Stel: je trekker heeft een mtm van 2200 kg, en mag 1700 kg trekken.
Geen probleem om een aanhanger met mtm 2000kg te trekken, maar leeg of beladen massa < 1700kg.
Wél een probleem om een aanhanger met mtm 2500kg te trekken, leeg of beladen massa < 1700kg.
En dàt zal het probleem bij Bambi geweest zijn...
Het is dubbel. Echt vreemde regelgeving.
Stel: je trekker heeft een mtm van 2200 kg, en mag 1700 kg trekken.
Geen probleem om een aanhanger met mtm 2000kg te trekken, maar leeg of beladen massa < 1700kg.
Wél een probleem om een aanhanger met mtm 2500kg te trekken, leeg of beladen massa < 1700kg.
En dàt zal het probleem bij Bambi geweest zijn...
2022 Knaus Südwind 540 ue 60yrs