zandvoorta schreef:Het leek me leuk om een lijst aan te leggen met combinaties van de leden hier. Hieronder een invullijstje. Even knippen en plakken in een nieuw berichtje en invullen maar :D
Caravan
Merk: Hobby
Type: 495 UL
Bouwjaar: 2006
Leeggewicht: 1150
Totaal gewicht: 1500
Stabilisator: Ja
Auto
Merk: VW
Type: Touran 2.0 TDI
Bouwjaar: 1996
Gewicht: 1500
Max. aanhangergewicht: 1500
Vermogen: 140 PK
Stabiliteit combinatie: Goed
Prestatie: Zeer goed
Opmerkingen: Een ideale combinatie deze VW met een zware caravan.
Off-topic berichten in dit lijntje worden verwijderd.
Als er vragen zijn naar aanleiding van een berichtje, kun je dat even vragen middels een PB-tje aan de berichtgever of in de babbelbox
Caravan-auto combinaties
Re: Caravan-auto combinaties
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: Caravan-auto combinaties
Zijn de stabiliteitsproblemen nu opgelost met de fietsendrager en de fietsen op de dissel?Dutchdrummer schreef:
Stabiliteit combinatie: bedroevend.
Oorzaak: te weinig kogeldruk.
Eerste rit met kogeldruk 50 kg: heel onstabiel, bij 95-100 km/h (en redelijk wat wind)
Tweede rit kogeldruk 70 kg: iets stabieler bij dezelfde snelheden, maar het houdt nog niet over
Prestaties: ruim voldoende
Opmerkingen: kogeldruk is alles..... Met de nu gemonteerde Thule Superb fietsendrager en 2 fietsen op de dissel zal het ongetwijfeld stabieler zijn
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
- Dutchdrummer
- Berichten: 1255
- Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
- Locatie: NBr NL
Re: Caravan-auto combinaties
Heenweg:
fietsendrager met 1 fiets, 11 kg gasfles in de disselbak.
Stabiliteit: nog niet om over naar huis te schrijven.
Terugweg: alles vanuit de rondzit banken op het bed (voorin) gelegd, een gevulde 15 liter jerrycan in de disselbak, nog steeds fietsdrager met 1 fiets, en een iets lichtere gasfles.
Thuis gemeten: kogeldruk 95 kg
Stabiliteit: veel beter dan op de heenweg, maar nog niet bevredigend.
Waarbij ik me steeds meer begin te beseffen dat stabiliteit iets relatiefs is. Wat voor de een heel stabiel aanvoelt, kan voor de ander ontzettend 'slingerig' en zenuwachtig overkomen. Wij zijn voorheen verwend met een superstabiele Eriba, met een kogeldruk van rond de 100 kg. Dus bij deze voortaan met 2 fietsen op stap
fietsendrager met 1 fiets, 11 kg gasfles in de disselbak.
Stabiliteit: nog niet om over naar huis te schrijven.
Terugweg: alles vanuit de rondzit banken op het bed (voorin) gelegd, een gevulde 15 liter jerrycan in de disselbak, nog steeds fietsdrager met 1 fiets, en een iets lichtere gasfles.
Thuis gemeten: kogeldruk 95 kg
Stabiliteit: veel beter dan op de heenweg, maar nog niet bevredigend.
Waarbij ik me steeds meer begin te beseffen dat stabiliteit iets relatiefs is. Wat voor de een heel stabiel aanvoelt, kan voor de ander ontzettend 'slingerig' en zenuwachtig overkomen. Wij zijn voorheen verwend met een superstabiele Eriba, met een kogeldruk van rond de 100 kg. Dus bij deze voortaan met 2 fietsen op stap
Don't count the days.
Make the days count.
Make the days count.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18818
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Caravan-auto combinaties
Moest onderweg naar huis nog aan jullie denken. Voor een groot deel van de reis de wind pal van rechts. Een beetje schommelen. Het laatste stuk de wind recht van voren. Als een speer. Kogeldruk 90 kg. En 95 km/h op de teller.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
- Dutchdrummer
- Berichten: 1255
- Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
- Locatie: NBr NL
Re: Caravan-auto combinaties
Ik had 98/99 op de teller (92 echte km's). Waarbij me ook opviel dat hij stabieler aanvoelt als ik wat harder rij (110 op de teller).
Don't count the days.
Make the days count.
Make the days count.
Re: Caravan-auto combinaties
Een luifel en airco op het hoogste punt zijn natuurlijk ook niet bevorderlijk voor de stabiliteit.
En verder (het kan gezichtsbedrog zijn), is de dissel niet wat aan de korte kant?
En verder (het kan gezichtsbedrog zijn), is de dissel niet wat aan de korte kant?
Re: Caravan-auto combinaties
RE.gif RE.gif
Balen dat je je stabiliteitsgevoel een beetje kwijt bent
Worden jullie nu kampeerders met 2 mud aardappelen in de auto
Balen dat je je stabiliteitsgevoel een beetje kwijt bent
Worden jullie nu kampeerders met 2 mud aardappelen in de auto
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
- Dutchdrummer
- Berichten: 1255
- Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
- Locatie: NBr NL
Re: Caravan-auto combinaties
Denk dat we een paar stoeptegels in de disselbak zullen moeten leggenPremiumDiscovery schreef:RE.gif RE.gif
Balen dat je je stabiliteitsgevoel een beetje kwijt bent
Worden jullie nu kampeerders met 2 mud aardappelen in de auto
Aan onze vorige caravan hadden we ook een Fiamma luifel hangen. Enige verschil is dus de airco, en die zit precies in het midden recht boven de as.janoniem schreef:Een luifel en airco op het hoogste punt zijn natuurlijk ook niet bevorderlijk voor de stabiliteit.
En verder (het kan gezichtsbedrog zijn), is de dissel niet wat aan de korte kant?
Het is inderdaad gezichtsbedrog, de dissel is best lang... De Thule Superb past er ruim op.
Don't count the days.
Make the days count.
Make the days count.
Re: Caravan-auto combinaties
Kon zo snel niet zien of dit al was genoemd, maar heb je de bandenspanning van auto (zeker achter) en caravan op het maximale staan?
Ik zag laatst in het boekje van mijn auto dat voor 100 km/uur met aanhanger zelfs 0,2 bar boven het aangegeven op het bandenspanningsstickertje wordt geadviseerd.
De kogeldruk lijkt nu wel voldoende.
Ik zag laatst in het boekje van mijn auto dat voor 100 km/uur met aanhanger zelfs 0,2 bar boven het aangegeven op het bandenspanningsstickertje wordt geadviseerd.
De kogeldruk lijkt nu wel voldoende.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
- Dutchdrummer
- Berichten: 1255
- Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
- Locatie: NBr NL
Re: Caravan-auto combinaties
Bandenspanning auto 2.9 bar.
Bandenspanning caravan niet gemeten, maar net geleverd, dus ik neem aan dat de dealer 'm op 4 bar heeft gezet.
De auto mag 90 kg kogeldruk hebben. Met de vorige caravan zaten we meestal aan 105 a 110 kg, en dat reed prima.
Bandenspanning caravan niet gemeten, maar net geleverd, dus ik neem aan dat de dealer 'm op 4 bar heeft gezet.
De auto mag 90 kg kogeldruk hebben. Met de vorige caravan zaten we meestal aan 105 a 110 kg, en dat reed prima.
Don't count the days.
Make the days count.
Make the days count.
Re: Caravan-auto combinaties
Het is ook geen slingeren wat de caravan doet. Wij voelen de caravan en dat zijn we niet gewend. Misschien ligt het wel aan onspvaken schreef:Ik rij met een vergelijkbare combi (iets zwaarder ook met airco luifel en mover) en dat rijdt met een kogeldruk van 85-90 kg bijzonder stabiel.
In frankrijk (heel even) 130 mee gereden en geen enkele last van slingeren of wat dan ook.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Caravan-auto combinaties
RE.gif
Jullie hebben wel een langere caravan met een groter oppervlak dat wind vangt. In Nederland waait het ook altijd (zeker hier in het westen) dus dat helpt ook niet voor de stabiliteit.
Als ik het goed zag stond er een mtb op de dissel. Dat is ook lichte fiets, twee 'normale' fietsen zijn een stuk zwaarder waarmee ook weer extra kogeldruk wordt gecreëerd. En ja misschien was de eriba wel stabieler, dat kan natuurlijk ook.
Ik ben benieuwd hoe de onze straks aanvoelt. Wij hebben wel ATC, dat geeft wel een extra veilig gevoel. We hadden een Hobby 400SF en lag altijd heel stabiel achter de auto, maar diecwascdan wel weer een stuk lichter (1200 kg).
Jullie hebben wel een langere caravan met een groter oppervlak dat wind vangt. In Nederland waait het ook altijd (zeker hier in het westen) dus dat helpt ook niet voor de stabiliteit.
Als ik het goed zag stond er een mtb op de dissel. Dat is ook lichte fiets, twee 'normale' fietsen zijn een stuk zwaarder waarmee ook weer extra kogeldruk wordt gecreëerd. En ja misschien was de eriba wel stabieler, dat kan natuurlijk ook.
Ik ben benieuwd hoe de onze straks aanvoelt. Wij hebben wel ATC, dat geeft wel een extra veilig gevoel. We hadden een Hobby 400SF en lag altijd heel stabiel achter de auto, maar diecwascdan wel weer een stuk lichter (1200 kg).
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016
Re: Caravan-auto combinaties
Waarom niet gecontroleerd kan veel verschil maken.Dutchdrummer schreef: Bandenspanning caravan niet gemeten, maar net geleverd, dus ik neem aan dat de dealer 'm op 4 bar heeft gezet.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groet Arnold
Re: Caravan-auto combinaties
Ik vermoed dat hier ook een verschil in Eriba en Knaus naar voren komt.
Kan zelf niet uit die ervarning spreken. Alleen maar Hobby en Dethleffs erachter gehad.
Maar wellicht dat er andere leden hier zijn die wel een verschil hebben ervaren?
En inderdaad toch de bandenspanning controleren. Ik heb ook al eens na een garage bezoek een fiks verschil moeten corrigeren.
Kan zelf niet uit die ervarning spreken. Alleen maar Hobby en Dethleffs erachter gehad.
Maar wellicht dat er andere leden hier zijn die wel een verschil hebben ervaren?
En inderdaad toch de bandenspanning controleren. Ik heb ook al eens na een garage bezoek een fiks verschil moeten corrigeren.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Caravan-auto combinaties
Die Knaus moet gewoon snaarstrak kunnen rijden, Daphne en DD ik zou gewoon nog een beetje spelen met de gewichten als dat kan, gooi een keer wat zwaars in de dissel en kijk wat het verschil is, PD rijdt soms ook gewoon met extra gewichten voor, wie weet werkt dat als een tierelier
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan-auto combinaties
Ik zou toch eens met die bandenspanning aan de gang gaan. Heb zelf (op aanraden dealer en onderhoudsbedrijf) met 4 bar gerden, hoewel Homecar 4,5 bar op gaf. Want 4,5 bar zou volgens beiden "te veel stuiteren". Na een paar jaar toch maar eens op 4,5 bar gezet. Van stuiteren heb ik nooit wat gemerkt, maar met 4 bar wiebelde de caravan altijd wat en met 4,5 bar was dat over.
Volvo V70 D4 GT + HomeCar 48 KMU Racer
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt
Re: Caravan-auto combinaties
Ik rijd inderdaad met maximaal 5 massastukken van elk 10 kg wanneer de fietsen niet meegaan; veel makkelijker dan de belading verplaatsenmicky schreef:... PD rijdt soms ook gewoon met extra gewichten voor, wie weet werkt dat als een tierelier
Ook wanneer de caravan onbeladen naar de stalling of de dealer gaat, plaats ik de massastukken, niet alleen voor de rit maar ook ter voorkoming van achterover slaan bij onoordeelkundig manoeuvreren.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Caravan-auto combinaties
Dutchdrummer schreef:
Bandenspanning caravan niet gemeten, maar net geleverd, dus ik neem aan dat de dealer 'm op 4 bar heeft gezet.
Nou daar zou ik zomaar niet vanuit gaan bij mij bleek de bandenspanning op 6.5 bar te staan toen ik het thuis controleerde n.b. bij een splinternieuw afgeleverde caravan.
Bandenspanning caravan niet gemeten, maar net geleverd, dus ik neem aan dat de dealer 'm op 4 bar heeft gezet.
Nou daar zou ik zomaar niet vanuit gaan bij mij bleek de bandenspanning op 6.5 bar te staan toen ik het thuis controleerde n.b. bij een splinternieuw afgeleverde caravan.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: za 27 feb 2016 10:34
Re: Caravan-auto combinaties
Caravan
Merk: burnstner
Type: club
Bouwjaar: 1984
Leeggewicht: 550
Totaal gewicht: 850
Stabilisator: nee
Auto
Merk: opel
Type: astra 1.6 16V
Bouwjaar: 2002
Gewicht: 1178
Max. aanhangergewicht:1100
Vermogen: 101pk
Stabiliteit combinatie:goed
Prestaties: middelmatig
Opmerkingen:
Merk: burnstner
Type: club
Bouwjaar: 1984
Leeggewicht: 550
Totaal gewicht: 850
Stabilisator: nee
Auto
Merk: opel
Type: astra 1.6 16V
Bouwjaar: 2002
Gewicht: 1178
Max. aanhangergewicht:1100
Vermogen: 101pk
Stabiliteit combinatie:goed
Prestaties: middelmatig
Opmerkingen:
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16221
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Caravan-auto combinaties
@ Micky,
Knaus en Fendt rijden beide idd super strak. Weet ik uit ervaring.
Onze huidige Fendt is ongeveer het zelfde als onze vorige Knaus, maar toch heeft de Fendt direct een zwaardere kogeldruk...wellicht staat de as iets verder naar achteren (10 a 20 cm kan het verschil al maken) en moet je dat bij de Knaus iets meer compenseren door achter wat spullen te verwijderen?
Wij hebben achterin nagenoeg niets liggen. Vanwege de hogere kogeldruk van de Fendt heb ik dan voorin wat verwijderd.
Knaus en Fendt rijden beide idd super strak. Weet ik uit ervaring.
Onze huidige Fendt is ongeveer het zelfde als onze vorige Knaus, maar toch heeft de Fendt direct een zwaardere kogeldruk...wellicht staat de as iets verder naar achteren (10 a 20 cm kan het verschil al maken) en moet je dat bij de Knaus iets meer compenseren door achter wat spullen te verwijderen?
Wij hebben achterin nagenoeg niets liggen. Vanwege de hogere kogeldruk van de Fendt heb ik dan voorin wat verwijderd.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Caravan-auto combinaties
Onze combinatie tot 9 maart.
Caravan
Merk: Adria
Type: Unica B 431 DB
Bouwjaar: 1998
Leeggewicht: 830
Totaal gewicht: 1100
Stabilisator: SSK II
Auto
Merk: Suzuki
Type: Grand Vitara 2.4 Exclusive
Bouwjaar: 2008
Gewicht: 1627
Max. aanhangergewicht: 1850
Vermogen: 124 Kw 170 Pk
Stabiliteit combinatie: Zeer goed (indien belading en kogeldruk op 75 kg.)
Prestaties: Zeer goed
Opmerkingen: Gaspedaal in de gaten houden omdat neiging om sneller als 95 km/uur zeer groot is.
Caravan
Merk: Adria
Type: Unica B 431 DB
Bouwjaar: 1998
Leeggewicht: 830
Totaal gewicht: 1100
Stabilisator: SSK II
Auto
Merk: Suzuki
Type: Grand Vitara 2.4 Exclusive
Bouwjaar: 2008
Gewicht: 1627
Max. aanhangergewicht: 1850
Vermogen: 124 Kw 170 Pk
Stabiliteit combinatie: Zeer goed (indien belading en kogeldruk op 75 kg.)
Prestaties: Zeer goed
Opmerkingen: Gaspedaal in de gaten houden omdat neiging om sneller als 95 km/uur zeer groot is.
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: ma 8 feb 2016 15:31
- Locatie: Oudenaarde
Re: Caravan-auto combinaties
Caravan
Merk: hobby
Type: prestige 650 kfu
Bouwjaar: 2016
Leeggewicht: 1750 kg
Totaal gewicht: 2200 kg
Stabilisator: winterhoff
Auto
Merk: Opel
Type: Vivaro 2.0 cdti
Bouwjaar: 2014
Gewicht: 3100 kg
Max. aanhangergewicht: 2000 kg
Vermogen: 115 pk
Stabiliteit combinatie:
Prestaties:
Opmerkingen:
Merk: hobby
Type: prestige 650 kfu
Bouwjaar: 2016
Leeggewicht: 1750 kg
Totaal gewicht: 2200 kg
Stabilisator: winterhoff
Auto
Merk: Opel
Type: Vivaro 2.0 cdti
Bouwjaar: 2014
Gewicht: 3100 kg
Max. aanhangergewicht: 2000 kg
Vermogen: 115 pk
Stabiliteit combinatie:
Prestaties:
Opmerkingen:
- Bijlagen
-
- image.jpeg (55.92 KiB) 1894 keer bekeken
Opel vivaro l2h1 2014, hobby prestige 650 kfu (2016)
Re: Caravan-auto combinaties
Bevalt de Vivaro nog steeds goed Kristoff?
Nog geen helling mee gedaan zeker?
Ik ben heel erg benieuwd, wat ik er tot nu toe mee gedaan heb kon ik niet zo heel erg positief over zijn.....
Ik zie dat jullie 650 aardig wat zwaarder mag zijn als die van ons, die van ons is MTM 1900 kg.
En dan heeft je Vivaro nog wat minder PK's , ik hoor graag van je als je op verlof bent geweest zoals jullie dat zeggen!
Nog geen helling mee gedaan zeker?
Ik ben heel erg benieuwd, wat ik er tot nu toe mee gedaan heb kon ik niet zo heel erg positief over zijn.....
Ik zie dat jullie 650 aardig wat zwaarder mag zijn als die van ons, die van ons is MTM 1900 kg.
En dan heeft je Vivaro nog wat minder PK's , ik hoor graag van je als je op verlof bent geweest zoals jullie dat zeggen!
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: ma 8 feb 2016 15:31
- Locatie: Oudenaarde
Re: Caravan-auto combinaties
Bevalt mij zeker tot nu toe en idd nog geen bergen mee gedaan, maar we wonen in de Vlaamse Ardennen dus hier is geen meter plat (vraag maar aan de wielrenners)
We wonen op een helling met een max van 16% dus veel steiler of de gemiddelde berg en dat ging prima en de mover gaat ook prima (deze niet op 16% voor de duidelijkheid).
Is natuurlijk een andere motor of u vivaro dus mss nie echt te vergelijken?
We wonen op een helling met een max van 16% dus veel steiler of de gemiddelde berg en dat ging prima en de mover gaat ook prima (deze niet op 16% voor de duidelijkheid).
Is natuurlijk een andere motor of u vivaro dus mss nie echt te vergelijken?
Opel vivaro l2h1 2014, hobby prestige 650 kfu (2016)
Re: Caravan-auto combinaties
Is idd een andere motor, tegenwoordig maar liefst 1600 cc!
Wel 140 PK en 340 Nm.
Die 340 Nm zul jij niet redden zeker?
Denk wel dat je verbruik beter is......
Nu kan ik niet vergelijken met andere busjes hoor, dit is onze eerste bus met dubbele cabine.
Hiervoor hadden we een Mercedes R 3 ltr V6 met 550 Nm.
Dat is waarschijnlijk ook de reden dat het rijden met de caravan mij een beetje tegenvalt......
Wel 140 PK en 340 Nm.
Die 340 Nm zul jij niet redden zeker?
Denk wel dat je verbruik beter is......
Nu kan ik niet vergelijken met andere busjes hoor, dit is onze eerste bus met dubbele cabine.
Hiervoor hadden we een Mercedes R 3 ltr V6 met 550 Nm.
Dat is waarschijnlijk ook de reden dat het rijden met de caravan mij een beetje tegenvalt......