Caravan-auto combinaties
Re: Caravan-auto combinaties
Caravan
Merk: Kip.
Type: Isa White 47 TBL
Bouwjaar: 2010
Leeggewicht: 1135 kg.
Totaal gewicht: 1500 kg
Stabilisator: Ja
Mover: Truma SER.
Vloerverwarming: Ja
Auto
Merk: Subaru.
Type: Forester.
Bouwjaar: 2006.
Gewicht: Massa rijklaar 1465 kg.
Max. aanhangergewicht: 1500 kg.
Vermogen: 158 pk.
Stabiliteit combinatie: Prima.
Prestaties: Prima.
Opmerkingen: Nog effe kijken waar ik de fietsen laat, waarschijnlijk op de dissel.
Merk: Kip.
Type: Isa White 47 TBL
Bouwjaar: 2010
Leeggewicht: 1135 kg.
Totaal gewicht: 1500 kg
Stabilisator: Ja
Mover: Truma SER.
Vloerverwarming: Ja
Auto
Merk: Subaru.
Type: Forester.
Bouwjaar: 2006.
Gewicht: Massa rijklaar 1465 kg.
Max. aanhangergewicht: 1500 kg.
Vermogen: 158 pk.
Stabiliteit combinatie: Prima.
Prestaties: Prima.
Opmerkingen: Nog effe kijken waar ik de fietsen laat, waarschijnlijk op de dissel.
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBL
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo 1 mei 2011 11:09
Re: Caravan-auto combinaties
Wij hebben exact dezelfde Subaru, alleen dan in het zwart en heb de achterveren vervangen door versterkte exemplaren van carsupport. 2 fietsen op de dissel met een druk van ongeveer 70 kg is voor zowel auto als onze caravan (Knaus Sport 400 QD) geen enkel probleem...
- erik-waalwijk
- Berichten: 196
- Lid geworden op: do 22 okt 2015 11:39
- Locatie: waalwijk
Re: Caravan-auto combinaties
Caravan
Merk:Hobby
Type:495UFE
Bouwjaar:2003
Leeggewicht:1080kg
Max. gewicht:1400kg
Stabilisator:ja
Trekauto
Merk:Volkswagen
Type:Jetta 2.0 FSI Sportline
Bouwjaar:2006
Brandstof:Benzine
Vermogen:110KW - 150PK
Leeggewicht:1294KG
Rijklaargewicht:1394KG
Max.gewicht:1910KG
Trekgewicht max.:1400KG
Stabiliteit:Goed bij 90km/h
Trekkracht:6 versnelling handgeschakeld is goed.
Opmerking:goed beladen
Minpunt:het nieuwe rijden kun je vergeten. 1:7/8. ( normaal 1:14/15
Merk:Hobby
Type:495UFE
Bouwjaar:2003
Leeggewicht:1080kg
Max. gewicht:1400kg
Stabilisator:ja
Trekauto
Merk:Volkswagen
Type:Jetta 2.0 FSI Sportline
Bouwjaar:2006
Brandstof:Benzine
Vermogen:110KW - 150PK
Leeggewicht:1294KG
Rijklaargewicht:1394KG
Max.gewicht:1910KG
Trekgewicht max.:1400KG
Stabiliteit:Goed bij 90km/h
Trekkracht:6 versnelling handgeschakeld is goed.
Opmerking:goed beladen
Minpunt:het nieuwe rijden kun je vergeten. 1:7/8. ( normaal 1:14/15
VW Jetta 2.0 fsi met Hobby 495 ufe excellent
Re: Caravan-auto combinaties
Het nieuwe rijden met een caravan moet je sowieso vergeten. Te laag in de toeren levert alleen maar een zwaardere belasting van de motor op. Laat maar lekker toeren maken, dat vind ie fijn
Hier nog geen nieuwe combi, hopelijk in december wel een nieuwe trekker.
Hier nog geen nieuwe combi, hopelijk in december wel een nieuwe trekker.
Mazda CX-30 SkyActiv-X aut. (2020) met een Hobby Classic 420TM (1993)
Re: Caravan-auto combinaties
Ik heb ook een 6-bak, maar heb wel gemerkt dat ik dan beter 100 km/h in de 5 kan rijden.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: Caravan-auto combinaties
Zie ook bericht van RvL. Voor een automaat geldt hetzelfde. In de sportstand pakt hij een versnelling lager. Beter voor de koppelomvormer die je anders veel te warm kunt stoken bij lage toeren en veel belasting
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Caravan-auto combinaties
Ik kon het tijdens het rijden al vernemen. Als je dan plankgas geeft gebeurt er eerst weinig. De motor moet dus veel te hard werken.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
- erik-waalwijk
- Berichten: 196
- Lid geworden op: do 22 okt 2015 11:39
- Locatie: waalwijk
Re: Caravan-auto combinaties
Bij mij geeft ie ook aan dat ie bij 3500 tpm meeste koppel heeft. Normaal komt ie daar nooit in de buurt. Aangezien dat ik maar 50 km per week met de luxe wagen rij, is t wel eens goed als ie moet werken!
VW Jetta 2.0 fsi met Hobby 495 ufe excellent
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: wo 2 dec 2015 12:38
Re: Caravan-auto combinaties
Caravan.
Merk Hoby :
Type 560 prest:
Bouwjaar 2010:
Leeggewicht 1330 kg:
Totaal gewicht 1600 maar is terrug gekuerd naar 1500kg van wegen het trekgewicht auto (1500kg ):
Stabilisator ja:
Auto
Merk Skoda:
Type: Superb 1.8 TSI combi
Bouwjaar:15-8-2010
Gewicht 1340kg
Max. aanhangergewicht 1500kg:
Vermogen:160 pk
Stabiliteit combinatie:Goed blijft goed op koers geen gezwabber
Prestaties:heel goed
Opmerkingen:Ben zeer te vreden over deze combi,
Merk Hoby :
Type 560 prest:
Bouwjaar 2010:
Leeggewicht 1330 kg:
Totaal gewicht 1600 maar is terrug gekuerd naar 1500kg van wegen het trekgewicht auto (1500kg ):
Stabilisator ja:
Auto
Merk Skoda:
Type: Superb 1.8 TSI combi
Bouwjaar:15-8-2010
Gewicht 1340kg
Max. aanhangergewicht 1500kg:
Vermogen:160 pk
Stabiliteit combinatie:Goed blijft goed op koers geen gezwabber
Prestaties:heel goed
Opmerkingen:Ben zeer te vreden over deze combi,
Caravan-auto combinaties
Caravan
Merk: dethleffs
Type: 450 db
Bouwjaar: 2002
Leeggewicht: 1160
Totaal gewicht: 1350
Stabilisator: ja
Auto
Merk: ford
Type: F150
Bouwjaar: 2005
Gewicht: 2800
Max. aanhangergewicht: 2800
Vermogen: 300pk/ 224kw
Stabiliteit combinatie: goed
Prestaties: heel goed
Opmerkingen: rijdt op lpg is dus ook nog eens financieel interresant
Merk: dethleffs
Type: 450 db
Bouwjaar: 2002
Leeggewicht: 1160
Totaal gewicht: 1350
Stabilisator: ja
Auto
Merk: ford
Type: F150
Bouwjaar: 2005
Gewicht: 2800
Max. aanhangergewicht: 2800
Vermogen: 300pk/ 224kw
Stabiliteit combinatie: goed
Prestaties: heel goed
Opmerkingen: rijdt op lpg is dus ook nog eens financieel interresant
YOLO
Re: Caravan-auto combinaties
Caravan
Merk: Hobby
Type: 540 KMFe
Bouwjaar: 2016
Leeggewicht: circa 1280kg
Totaal gewicht: 1750
Stabilisator: ja
Auto
Merk: ford
Type: S-Max
Bouwjaar: 2015
Gewicht: 1690 leeg, beladen 2505kg, totaal toegestane treingewicht 4305kg
Max. aanhangergewicht: 2000
Vermogen: 163pk
Stabiliteit combinatie: zeer goed
Prestaties: zeer goed
Opmerkingen: komfortabel 90-100 rijden in de zesde versnelling. Genoeg reserve om vlot een vrachtwagen in te halen.
Merk: Hobby
Type: 540 KMFe
Bouwjaar: 2016
Leeggewicht: circa 1280kg
Totaal gewicht: 1750
Stabilisator: ja
Auto
Merk: ford
Type: S-Max
Bouwjaar: 2015
Gewicht: 1690 leeg, beladen 2505kg, totaal toegestane treingewicht 4305kg
Max. aanhangergewicht: 2000
Vermogen: 163pk
Stabiliteit combinatie: zeer goed
Prestaties: zeer goed
Opmerkingen: komfortabel 90-100 rijden in de zesde versnelling. Genoeg reserve om vlot een vrachtwagen in te halen.
Re: Caravan-auto combinaties
Huh, dus ook bij de Smax een "probleem" met het Max combinatie gewicht?
Ik dacht dat dit een typisch Frans probleem was?
Ik dacht dat dit een typisch Frans probleem was?
Caravan-auto combinaties
RE.gif
Dit soort kleine verschillen zie je vaker bij, vooral grote, niet Franse auto's.
Echt een probleem is dit toch niet? Hier blijft nog 615 kg voor de auto over wanneer het maximum trekgewicht wordt gebruikt. Dat moet te doen zijn voor personen en bagage. Het Franse probleem was/is, bij verbruik van het maximum trekgewicht, de auto nog net voldoende laadvermogen heeft voor 1 persoon, namelijk de bestuurder. Het gezin en bagage mag niet mee.
Verzonden met Tapatalk
Dit soort kleine verschillen zie je vaker bij, vooral grote, niet Franse auto's.
Echt een probleem is dit toch niet? Hier blijft nog 615 kg voor de auto over wanneer het maximum trekgewicht wordt gebruikt. Dat moet te doen zijn voor personen en bagage. Het Franse probleem was/is, bij verbruik van het maximum trekgewicht, de auto nog net voldoende laadvermogen heeft voor 1 persoon, namelijk de bestuurder. Het gezin en bagage mag niet mee.
Verzonden met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Caravan-auto combinaties
Echt een probleem is dit niet?
De Smax is een lel van een auto, daar kun je met 6 à 7 personen in.
Als je er maar met 4 flinke personen in zit heb je heel veel bagageruimte maar niet zoveel kg laadvermogen meer.
Maar je kunt voorbeeld berekeningen maken zoveel als je wilt, het hele principe vind ik belachelijk.
Maak een auto die aan kan wat moet, en dat is in mijn ogen het laadvermogen van de auto gebruiken EN het max gewicht kunnen trekken.
En dat dan tegelijkertijd!
Dat Ford dit systeem ook toepast was mij niet bekend, was het alleen nog maar tegen gekomen bij Franse auto's.
Vandaar mijn reacties.
Overigens vind ik dik 200 kg verschil de moeite waard.
De Smax is een lel van een auto, daar kun je met 6 à 7 personen in.
Als je er maar met 4 flinke personen in zit heb je heel veel bagageruimte maar niet zoveel kg laadvermogen meer.
Maar je kunt voorbeeld berekeningen maken zoveel als je wilt, het hele principe vind ik belachelijk.
Maak een auto die aan kan wat moet, en dat is in mijn ogen het laadvermogen van de auto gebruiken EN het max gewicht kunnen trekken.
En dat dan tegelijkertijd!
Dat Ford dit systeem ook toepast was mij niet bekend, was het alleen nog maar tegen gekomen bij Franse auto's.
Vandaar mijn reacties.
Overigens vind ik dik 200 kg verschil de moeite waard.
Re: Caravan-auto combinaties
RE.gif
We gaan wel helemaal off topic...... [sinthuil.gif]
Caravantrekkers die echt 2000 kg aan de haak willen, en ook veel gewicht in de auto plaatsen, laten deze auto staan en kiezen voor iets gewichtigers en ook veel krachtiger. Als de autofabrikant ervoor kiest om voor de zeer kleine groep die wel de volle belading en het maximum trekgewicht nodig heeft, de auto aan te passen, en daarmee waarschijnlijk duurder maakt, raakt de fabriek de eigenlijke doelgroep kwijt, nl de doorsnee gezinnen. Want zeg nou zelf, voor het gros van de forumbezoekers zouden deze specificaties meer dan voldoende zijn. Het is maar de enkeling die hier niet mee uit zou komen.
We gaan wel helemaal off topic...... [sinthuil.gif]
Eerlijk gezegd vind ik van niet. Jij gaat uit van uitersten, de fabrikant gaat voor de massa. Het overgrote deel van de kopers van deze auto heeft het uiterste niet nodig. Is vaak een gezin met jonge kinderen en het grootste deel daarvan heeft niet eens een caravan. Papa zit het grootste deel van het jaar alleen in de auto op weg naar het werk. Als ze dan wel een caravan hebben, dan is dat een stapelbed caravan, die zelden 2000 kg mag wegen. Maar het staat natuurlijk wel heel ruig dat de auto wel 2000 kg mag trekken.arnovariante schreef:Echt een probleem is dit niet?
Caravantrekkers die echt 2000 kg aan de haak willen, en ook veel gewicht in de auto plaatsen, laten deze auto staan en kiezen voor iets gewichtigers en ook veel krachtiger. Als de autofabrikant ervoor kiest om voor de zeer kleine groep die wel de volle belading en het maximum trekgewicht nodig heeft, de auto aan te passen, en daarmee waarschijnlijk duurder maakt, raakt de fabriek de eigenlijke doelgroep kwijt, nl de doorsnee gezinnen. Want zeg nou zelf, voor het gros van de forumbezoekers zouden deze specificaties meer dan voldoende zijn. Het is maar de enkeling die hier niet mee uit zou komen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Caravan-auto combinaties
We gaan idd off topic.....
Maar mij bevreemd wel dat "we" altijd vallen over het rare systeem bij de Franse auto's dat het sommetje van de gewichten niet klopt en nu gaat het over een Smax met een rekensommetje wat dik 200 kg verkeerd gaat en nu is het ineens niet belangrijk!?
[sintscratch.gif]
Een ieder kan natuurlijk voor zichzelf bepalen of het sommetje voor hem/haar wel goed uitpakt, dat scheelt.
Het gaat mij ook een beetje om het principe.
Het zal vast wel wat te maken hebben met geld.....
Maar mij bevreemd wel dat "we" altijd vallen over het rare systeem bij de Franse auto's dat het sommetje van de gewichten niet klopt en nu gaat het over een Smax met een rekensommetje wat dik 200 kg verkeerd gaat en nu is het ineens niet belangrijk!?
[sintscratch.gif]
Een ieder kan natuurlijk voor zichzelf bepalen of het sommetje voor hem/haar wel goed uitpakt, dat scheelt.
Het gaat mij ook een beetje om het principe.
Het zal vast wel wat te maken hebben met geld.....
Re: Caravan-auto combinaties
RE.gif
Ik snap dat wel een beetje Arno, bij de Franse auto's kun je met goed fatsoen niets mee nemen, hier blijft nog steeds een hele bult laadvermogen over.
Ik snap dat wel een beetje Arno, bij de Franse auto's kun je met goed fatsoen niets mee nemen, hier blijft nog steeds een hele bult laadvermogen over.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan-auto combinaties
[sintduim.gif]
Daar moet ik jullie dan toch wel gelijk in geven!
Daar moet ik jullie dan toch wel gelijk in geven!
Re: Caravan-auto combinaties
RE.gif
Bij Franse auto's moet de papa z'n gezin thuislaten bij maximaal verbruik van het trekgewicht. Dan kan een volle brandstoftank en 1 persoon in de auto eigenlijk al teveel zijn. Ja dan mag je met recht spreken over een PROBLEEM! Maar misschien vindt de papa dat helemaal niet
Bij Franse auto's moet de papa z'n gezin thuislaten bij maximaal verbruik van het trekgewicht. Dan kan een volle brandstoftank en 1 persoon in de auto eigenlijk al teveel zijn. Ja dan mag je met recht spreken over een PROBLEEM! Maar misschien vindt de papa dat helemaal niet
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Caravan-auto combinaties
Het zou zo maar kunnen dat dit bij een Nederlandse S-Max anders, ik woon in Duitsland, en daar wordt het maximale treingewicht in het kentekenbewijs vermeld.arnovariante schreef: Maak een auto die aan kan wat moet, en dat is in mijn ogen het laadvermogen van de auto gebruiken EN het max gewicht kunnen trekken. En dat dan tegelijkertijd!
Dat Ford dit systeem ook toepast was mij niet bekend, was het alleen nog maar tegen gekomen bij Franse auto's.
Vandaar mijn reacties. Overigens vind ik dik 200 kg verschil de moeite waard.
Hoe het ook zij, wij hebben drie kleine kinderen, en hebben een enorme ruimte in der kofferbak. Daar zal dan in ons geval ook altijd het meeste zware spul in gaan. Ik heb bewust voor deze combinatie gekozen, een nog zwaardere caravan willen wij niet. Eerder een kleinere en lichtere zodra de kinderen in een eigen tentje willen.
Ik denk ook dat ik, wanneer ik echt 2000kg aan de haak zou willen hebben, dat ik een andere auto zou kiezen, omdat ik bij de huidige setup dan inderdaad 200kg minder in de auto mag pakken. Maar zoals gezegd, op dit moment is dat voor ons geen enkel probleem.
Re: Caravan-auto combinaties
Inderdaad vond mijn schoondochter dat geen probleem; om te vliegen met de kinderen en (v)echtgenoot te laten rijden met de bagage naar Bologna,
waar ze elkaar weer troffen. En de papa van mijn kleinkinderen was inderdaad heel erg blij (met super hoge snelheden en een nacht doorrijden; foei).
Win-win situatie! (ook op de terugreis)
Voor staanders; niet voor toerders
ps: met de (v) van vakantie.....
enne,
ook wij mogen volgens de fabriek 300kg minder trekken dan het kentekenbewijs aangeeft.
waar ze elkaar weer troffen. En de papa van mijn kleinkinderen was inderdaad heel erg blij (met super hoge snelheden en een nacht doorrijden; foei).
Win-win situatie! (ook op de terugreis)
Voor staanders; niet voor toerders
ps: met de (v) van vakantie.....
enne,
ook wij mogen volgens de fabriek 300kg minder trekken dan het kentekenbewijs aangeeft.
Re: Caravan-auto combinaties
Ik had van jou niet verwacht dat je zo snel zou toegevenarnovariante schreef:[sintduim.gif]
Daar moet ik jullie dan toch wel gelijk in geven!
Ik ben het met je eens dat het principe niet klopt. Ook al is het probleem veel kleiner dan bij die Franse auto's, het blijft raar. Zet dan het maximaal trekgewicht een paar honderd kilo lager. Ik denk dat er een heleboel mensen die in eerste instantie helemaal niet op het MTM letten en er later pas achterkomen dat ze niet alles mee kunnen nemen ondanks voldoende laadvermogen in de caravan en maximum trekgewicht van de auto.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016
Re: Caravan-auto combinaties
Dat is dan wellicht per bouwjaar verschillend.arnovariante schreef:Huh, dus ook bij de Smax een "probleem" met het Max combinatie gewicht?
Ik dacht dat dit een typisch Frans probleem was?
Bij mijn S-Max is het max trekgewicht 1750KG.
MTM auto is 2505KG en max Treingewicht 4205.
Dat komt neer op een 50KG minder laadvermogen bij max treklast.
Leeggewicht bij mij is overigens 1643KG en rijklaar 1743KG.
Groet André
"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"
[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]
"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"
[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]
Re: Caravan-auto combinaties
Misschien is het ook wel een Duits iets.
Op mijn kentekenbewijs wordt het max combi gewicht niet aangegeven.
Maar het rekensommetje klopt wel iig.
Op mijn kentekenbewijs wordt het max combi gewicht niet aangegeven.
Maar het rekensommetje klopt wel iig.
Re: Caravan-auto combinaties
Bij mijn duitser wordt het ook niet aangegeven.
Wel heb ik hem laatst gewogen (zonder bagage, alleen brandstof) en kwam op 1990 kg terwijl massa rijklaar 1845 is. MTM 2420....
Gaat dan best hard die 430 kilo daadwerkelijke laadvermogen. 90 er af voor kogeldruk en je kunt er nog 340 instoppen aan mensen en bagage.
Typisch gevalletje van meten is weten en niet alleen op de papieren vertrouwen. Of ben ik de enige gek hier die ook zijn auto weegt?
Wel heb ik hem laatst gewogen (zonder bagage, alleen brandstof) en kwam op 1990 kg terwijl massa rijklaar 1845 is. MTM 2420....
Gaat dan best hard die 430 kilo daadwerkelijke laadvermogen. 90 er af voor kogeldruk en je kunt er nog 340 instoppen aan mensen en bagage.
Typisch gevalletje van meten is weten en niet alleen op de papieren vertrouwen. Of ben ik de enige gek hier die ook zijn auto weegt?
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo