Niveauregeling Volvo en overnachten

Gebruikersavatar
Mistral
Berichten: 302
Lid geworden op: ma 7 jan 2019 15:13

Niveauregeling Volvo en overnachten

Bericht door Mistral » ma 8 jul 2019 19:04

Hi all,

Ik (of eigenlijk mijn man) zit met een simpele vraag. We kunnen voor het eerst in 10 jaar (eindelijk! blij.gif ) weer iets verder weg op vakantie dan we gewend waren (Maar ook weer niet heel ver, we gaan naar Normandië...). We gaan in twee etappes naar onze bestemming rijden. We gebruiken onze Volvo V70 met automatische niveauregeling als trekauto.

Mijn vraag: Wanneer we een tussenovernachting maken op onze reis, kan de caravan dan 's nachts aan de auto gekoppeld blijven? Of is dat schadelijk voor de niveauregeling van de Volvo en moet de caravan afgekoppeld worden?

Kunnen jullie "ons op weg helpen"? :-)
Volvo V70 2007, 136KW/185pk, automaat
Elddis Crusader Hurricane, 2004 i.c.m. Fortex Aronde Combi Plus

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Niveauregeling Volvo en overnachten

Bericht door Erwin1987 » ma 8 jul 2019 19:27

Ik heb hem een nacht onderweg aangekoppeld gelaten, wel de steunen van de caravan uitgedraaid, maar ik zie er zo weinig voordeel in dat ik het verder niet heb gedaan. Denk overigens als je de steunen uitdraait dat het geen kwaad kan.


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Niveauregeling Volvo en overnachten

Bericht door Micky » ma 8 jul 2019 19:37

Die kun je gewoon aangekoppeld laten, het is hetzelfde als je auto met volle kofferbak voor de deur hebben staan. overigens staan wij maar zelden aangekoppeld omdat meestal de plek niet vlak genoeg is, dus echt voordeel heb je er niet van als je ook een beetje waterpas wilt staan.
Vorig jaar toevallig, maar als je dan ziet hoever ik door heb moeten rijden voordat ik waterpas stond scratch.gif

Afbeelding
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Niveauregeling Volvo en overnachten

Bericht door PD » ma 8 jul 2019 19:53

Onze Disco heeft luchtvering en om die reden laat ik de combi altijd even "tot rust" komen voordat ik de uitdraaisteunen uitdraai wanneer we aangekoppeld blijven staan. In de praktijk sta je echter vrijwel nooit horizontaal waardoor ik de caravan toch losgooi. De koppeling staat dan boven de trekhaak en 's ochtends dus alleen even het neuswiel indraaien en de combi is weer een setje !

De enkele keer dat ik aangekoppeld blijf staan, twijfel ik toch nog om af te koppelen.... het valt dan ook niet mee om aangekoppeld te blijven staan awhoea.gif

Deze vakantie op beide overnachtingscampings in Monnerville en Flagey hebben we aangekoppeld overnacht maar dat blijven dus uitzonderingen.

Plaatjes zijn van Monnerville (net onder Parijs); echt een aanrader om te overnachten; makkelijk in en uit te parkeren door het brede pad met aan beide zijden ca. 15 m diepe insteekhavens met eigen water en stroom:
Bijlagen
20190614_174902-mail.jpg
DSC00141mail.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Niveauregeling Volvo en overnachten

Bericht door VIP » ma 8 jul 2019 21:21

Mistral schreef:
ma 8 jul 2019 19:04
Hi all,

Ik (of eigenlijk mijn man) zit met een simpele vraag. We kunnen voor het eerst in 10 jaar (eindelijk! blij.gif ) weer iets verder weg op vakantie dan we gewend waren (Maar ook weer niet heel ver, we gaan naar Normandië...). We gaan in twee etappes naar onze bestemming rijden. We gebruiken onze Volvo V70 met automatische niveauregeling als trekauto.

Mijn vraag: Wanneer we een tussenovernachting maken op onze reis, kan de caravan dan 's nachts aan de auto gekoppeld blijven? Of is dat schadelijk voor de niveauregeling van de Volvo en moet de caravan afgekoppeld worden?

Kunnen jullie "ons op weg helpen"? :-)

Niet vergeten om de stekker van de caravan uit de auto te halen als je aangekoppeld blijft staan, anders gaat je autoalarm af als je bijvoorbeeld water pakt.

En even een briefje op het dashboard leggen “stekker caravan” anders rijdt je de volgende dag weg zonder verlichting.
Porsche + Tabbert

Volvodriver

Re: Niveauregeling Volvo en overnachten

Bericht door Volvodriver » ma 8 jul 2019 22:01

Idd kan het gewoon. Mits de pootjes uitgedraaid en de wagen na rijden in "ruststand" is teruggekeerd. (Gaat na afzetten contact vrij snel)

Gebruikersavatar
Mistral
Berichten: 302
Lid geworden op: ma 7 jan 2019 15:13

Re: Niveauregeling Volvo en overnachten

Bericht door Mistral » ma 8 jul 2019 22:20

Dank jullie wel. Heb jullie reacties allemaal net voorgelezen hier.

Handig om te weten dat het gewoon kan. Inderdaad,
waterpas zetten is inderdaad wel een lastig detail en het alarm/ stekker is inderdaad ook wel iets dat heel snel te vergeten is als je net wat gehaast/afgeleid bent. (Dat alarm van de volvo zal zeker niemand op de camping ontgaan als hij afgaat.)

We gaan de Elddis gewoon loskoppelen en de auto dan een fractie (10 - 50 cm) naar voren zetten. Dat voelt (voor ons om mee te beginnen) wel veilig.

En mooie overnachtingscamping trouwens ook! Zeer praktisch. Wij overnachten even ten noorden van Parijs bij een klein kasteeltje op een minicamping. Ben benieuwd.

Thanks!
Volvo V70 2007, 136KW/185pk, automaat
Elddis Crusader Hurricane, 2004 i.c.m. Fortex Aronde Combi Plus

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Niveauregeling Volvo en overnachten

Bericht door Conradi » ma 8 jul 2019 23:13

PremiumDiscovery schreef:
ma 8 jul 2019 19:53
De enkele keer dat ik aangekoppeld blijf staan, twijfel ik toch nog om af te koppelen.... het valt dan ook niet mee om aangekoppeld te blijven staan
Mijn auto staat het liefst los 's nacht, da's goed voor z'n nachtrust :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Niveauregeling Volvo en overnachten

Bericht door evr66 » di 9 jul 2019 06:25

ald het voorkomt, draaien we neuswiel even uit om de auto te ontlasten, stekker er uit, dat is het wel
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Niveauregeling Volvo en overnachten

Bericht door p_vingerhoets » di 9 jul 2019 06:45

Technisch zou het geen probleem hoeven zijn om aangekoppeld te laten staan. Ik verwacht dat de vering zich niet aanpast als het contact uit staat. Hooguit dat teveel beweging het alarm zou kunnen triggeren.

Is de vering ook handmatig aan te passen ? Dan zou je ook kunnen levelen met de auto zonder af te koppelen. Kontje van de auto wat omhoog of omlaag om waterpas te krijgen. Pootjes aan de grond om wat stabieler te staan en klaar.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Volvodriver

Re: Niveauregeling Volvo en overnachten

Bericht door Volvodriver » di 9 jul 2019 07:18

RE.gif
Nivomat is niet handmatig in te stellen. Is ook geen luchtvering of hydropneumatic maar wel een "actieve" vering. Waarbij ik uit ervaring weet dat het na het afzetten contact in "rust" gaat. Dus ook iets "inzakt" bij zwaardere belading.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Niveauregeling Volvo en overnachten

Bericht door PD » di 9 jul 2019 07:28

evr66 schreef:
di 9 jul 2019 06:25
ald het voorkomt, draaien we neuswiel even uit om de auto te ontlasten, stekker er uit, dat is het wel
Wij draaien bewust ook de uitdraaisteunen aan de voorzijde uit. We slapen voorin en ik verwacht dat dit een forse toename van de kogeldruk zou geven.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Niveauregeling Volvo en overnachten

Bericht door evr66 » di 9 jul 2019 08:27

RE.gif ook met neuwsiel uitgedraaid? Hoe dan?
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 524
Lid geworden op: ma 4 apr 2011 14:39
Locatie: Veluwe

Re: Niveauregeling Volvo en overnachten

Bericht door willem » di 9 jul 2019 09:30

Als je V70 uitgevoerd is met een beweging censor/alarm zou ik die ook uitzetten bij aangekoppeld overnachting, ik spreek uit ervaring stom.gif
Volvo XC60 T5 Inscription MY2018, Fendt Bianco 515 SG selection (bj.2017)+Mover Enduro EM305+Reich PeakPowerPack.
You can't always get, what you want!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Niveauregeling Volvo en overnachten

Bericht door Chris » di 9 jul 2019 10:10

Ook deze Volvo bestuurder koppelt los.
Maar ik heb alleen Niveaumats achterin.... geen hoogte regeling.
Gewoon ook omdat je dan de caravan makkelijker waterpas zet, en het span lang niet altijd "past" op een overnachtingsplekje.
Zo'n 12,3 meter is dan wel lang.
En afkoppelen is een kleine moeite.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Citrorob

Re: Niveauregeling Volvo en overnachten

Bericht door Citrorob » di 9 jul 2019 10:15

Ik koppelde altijd even los bij de auto's met niveauregeling.
Wanneer je immers je pootjes uitzet en de auto wil toch nog iets omhoog of omlaag dan zorgt dit voor enorme krachten op de koppeling, dissel en pootjes zorgen.

Volvodriver

Re: Niveauregeling Volvo en overnachten

Bericht door Volvodriver » di 9 jul 2019 11:08

RE.gif RE.gif
Chris, nivomats zitten altijd alleen achter. En een V70 heeft nooit "hoogteregeling". Die Nivomats houden de auto tijdens het rijden op "hoogte". Maar "zakken" na afzetten contact iets in (ze hoeven dan geen veerwegen en gewicht meer te corrigeren). Dat was bij mijn V70 (2005) in ieder geval wel het geval. Het principe is bij de V70 III (dus die van jou en Mistral) niet veranderd.
Dus die automatische niveauregeling waar Mistral over spreekt zijn Nivomats. (Zo schrijf je het echt)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Niveauregeling Volvo en overnachten

Bericht door Chris » di 9 jul 2019 11:43

RE.gif
Ik weet dat die dingen alleen achter zitten bij mij.
Maar, ik heb wel eens die 3 drukknopjes op de middenconsole zien zitten, dat is toch hoogteregeling..??
Excuses als ik daar mis zit, voor zulke detail info heb ik jou toch?? whistle.gif
Blijft dat het heerlijk is om te hebben, wat je er ook ingooit... altijd mooi recht..
Enne... ik was te luxe.. Niveau moet dus nivo zijn... in zo'n klassebak beetje simpel woord... awhoea.gif

Edit.. net even opgezocht in het automanual.. ik mix het Four-C en niveauregeling... snap het al.
(heb zelf geen Four-C)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Niveauregeling Volvo en overnachten

Bericht door myalexx » di 9 jul 2019 11:53

Die knopjes zijn voor hardheid rondom chris.

Er zit electronica in de dempers welke door iets van magnetische verandering ofzo de hardheid aanpast.

Ik heb handmatig haha, bovenop de demper even zachter of stugger zetten ( inslag )

Verder hebben de duurdere klasse van volvo volgens mij tegenwoordig allemaal dit systeem v90/xc90 etc
Het is begonnen bij de V70N R
Medio 2004

Bron google:
"het Four C-chassismanagementsysteem. Four C staat voor Continuously Controlled Chassis Concept. Vorig jaar debuteerde deze voorziening op de S60 R en de V70 R. Bij de laatste twee is het afgestemd op vierwielaandrijving, bij de S80 op voorwielaandrijving. Bovendien moet Four C in de S80 vooral het comfort naar een hoger plan brengen, waar het in de R-versies van de S60 en V70 vooral de sportiviteit ten goede komt.
Four C stemt de dempingskarakteristiek continu op de staat van het wegdek af. Wanneer je sportievere rijeigenschappen verlangt, bijvoorbeeld op een bochtig traject, volstaat een druk op de Four C-toets om het onderstel stugger te maken. De schokdempers worden straffer en overhelneigingen van de koets nemen af."Afbeelding
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Niveauregeling Volvo en overnachten

Bericht door Chris » di 9 jul 2019 12:25

RE.gif
Tja... je kan niet alles hebben he..blijft dat het een mooi systeem is.. mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Mistral
Berichten: 302
Lid geworden op: ma 7 jan 2019 15:13

Re: Niveauregeling Volvo en overnachten

Bericht door Mistral » di 9 jul 2019 12:33

Wij hebben ook geen four-C. (Wel een leuke optie trouwens.. knipoog.gif )

Ik vind het ook wel handig om te weten dat de nivomats vanzelf weer inzakken nadat de auto uit is gezet. Wisten we eigenlijk ook nog niet.

Wanneer pompen de nivomats eigenlijk op? Moet je er per sé 1,5/2 kilometer voor rijden met de caravan? Of gebeurt het ook als de caravan gekoppeld en de auto warmdraait? (ik heb hier tegenstrijdige berichten over gehoord)
Volvo V70 2007, 136KW/185pk, automaat
Elddis Crusader Hurricane, 2004 i.c.m. Fortex Aronde Combi Plus

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Niveauregeling Volvo en overnachten

Bericht door Conradi » di 9 jul 2019 12:35

Mijn auto heeft luchtvering rondom, waarbij de niveauregeling en four-C gecombineerd zijn. Als ik stop zakt trouwens de auto naar een instapniveau.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Niveauregeling Volvo en overnachten

Bericht door myalexx » di 9 jul 2019 12:39

Onthoud dat 9/10 Volvo's werken met een "standalone systeem"

Of te wel zit geen electronica aangesloten niks.

Een nivomat is een belastinggecorrigeerde luchtvering, die zichzelf instelt naar de belasting van de auto. Meer niet

Alleen de dure klassen hebben electronica, dus met four c systemen etc
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Niveauregeling Volvo en overnachten

Bericht door Chris » di 9 jul 2019 13:13

RE.gif
Voor zover ik weet is er niks te pompen ofzo.
Hoe het werkt weet ik eigenlijk niet.
Alleen dat het werkt..
Gewoon aanhaken en gaan bij mij hoor. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Niveauregeling Volvo en overnachten

Bericht door myalexx » di 9 jul 2019 13:40

Klopt dat zeg ik ook haha :)
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”