Ford transit custom 130pk of 170pk
Ford transit custom 130pk of 170pk
Hallo allemaal.
Ik sta op het punt om een ford transit custom dubbele cabine aan te schaffen maar ik moet alleen kiezen of het een 130pk of een 170pk wordt.
Mijn vraag of dit de zelfde moter is alleen meer pk
Deze moet een caravan van 1600kilo trekken dat kunnen ze allebei technisch wel maar wat is beter er zit toch veel geld verschil in.
Misschien iemand een idee/tip
Alvast bedankt
Ik sta op het punt om een ford transit custom dubbele cabine aan te schaffen maar ik moet alleen kiezen of het een 130pk of een 170pk wordt.
Mijn vraag of dit de zelfde moter is alleen meer pk
Deze moet een caravan van 1600kilo trekken dat kunnen ze allebei technisch wel maar wat is beter er zit toch veel geld verschil in.
Misschien iemand een idee/tip
Alvast bedankt
Bergland 550, Ford transit custum dubbele cabine
Re: Ford transit custom 130pk of 170pk
RE.gif
dat kun je op de website van Ford zo uitzoeken, persoonlijk zou ik voor zo'n grote bus met caravan zeker voor de zwaarste gaan als de portemonnee dat toelaat uiteraard.
Volgens de Website zijn het beide 2.0 TDCI EcoBlue motoren, dus in de grote lijn zullen ze wel hetzelfde zijn.
dat kun je op de website van Ford zo uitzoeken, persoonlijk zou ik voor zo'n grote bus met caravan zeker voor de zwaarste gaan als de portemonnee dat toelaat uiteraard.
Volgens de Website zijn het beide 2.0 TDCI EcoBlue motoren, dus in de grote lijn zullen ze wel hetzelfde zijn.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Ford transit custom 130pk of 170pk
Of een chiptunen bellen vragen of het dezelfde motoren zijn en of de 130 op 170 gezet kan worden.
Erwin
Erwin
Home-car racer 48
Re: Ford transit custom 130pk of 170pk
Pk's maakt niet veel uit. Koppel is belangrijker.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Ford transit custom 130pk of 170pk
Meer pk’s is vaak ook hoger koppel.
Maar koppel is idd trekkracht en vandaar ook bij lage toerentallen. Pk’s is snelheid en daarom dus bij bijna max toerental beschikbaar.
Mocht het kunnen lekker de 170pk en anders idd informeren naar een partij die tuning doen.
Maar koppel is idd trekkracht en vandaar ook bij lage toerentallen. Pk’s is snelheid en daarom dus bij bijna max toerental beschikbaar.
Mocht het kunnen lekker de 170pk en anders idd informeren naar een partij die tuning doen.
Fendt Saphir 470TF bj.2003 met een BMW 525iA Touring bj.2006
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Ford transit custom 130pk of 170pk
Een tegengeluid: Je hebt de bus - neem ik aan- voor bedrijfsmatige doeleinden? Aannemende dat dat het geval is: het aantal kilometers dat je met een caravan rijdt staat in geen verhouding tot het aantal bedrijfsmatige kilometers. En hoewel de 170 pk uitvoering haar maximum koppel over een bredere toerenrange realiseert dan de uitvoeringen met minder vermogen: Je hebt die 170 pk bedrijfsmatig niet nodig, je bent er na drie maanden aan gewend en met 130 pk kom je er met de caravan ook. Makkelijk.
Chiptunen...kijk eens in het blad AMT of vraag bij de dealer de verschillen in componenten tussen de 130 en 170 pk uitvoering. Als de chiptuners gelijk hebben dan zijn er geen andere verschillen dan de softwareversie. Nou, dat valt dus tegen. Ik noem: verschillen in de capaciteit van het koelsysteem, andere overbrengingsverhoudingen in de transmissie, en de uitlaatgasbehandeling.
Het scheelt eenmalig meer dan drie duizend Euro, en jaarlijks in ieder geval verzekeringspremie. Ben je zakelijk verstandig bezig, of prevaleert de (sporadische) fun?
Chiptunen...kijk eens in het blad AMT of vraag bij de dealer de verschillen in componenten tussen de 130 en 170 pk uitvoering. Als de chiptuners gelijk hebben dan zijn er geen andere verschillen dan de softwareversie. Nou, dat valt dus tegen. Ik noem: verschillen in de capaciteit van het koelsysteem, andere overbrengingsverhoudingen in de transmissie, en de uitlaatgasbehandeling.
Het scheelt eenmalig meer dan drie duizend Euro, en jaarlijks in ieder geval verzekeringspremie. Ben je zakelijk verstandig bezig, of prevaleert de (sporadische) fun?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Ford transit custom 130pk of 170pk
Dank je wel allemaal.
Inderdaad is het voor zakelijk rijden en maximaal 2 tor 3x per jaar met de caravan rijden. Maar wat ik me af vroeg of de 170pk minder slijtage zou hebben. Technisch kunnen ze het aan maar wil natuurlijk ook comfortabel rijden. Dat de koppel belangrijker is dan pk had ik begrepen maar meer pk meer koppel.
Het chippen wil ik niet aan want bij een nieuwe bus en garantie zullen niet samen gaan. Tevens wat dieseltijger zei over koeling en overbrenging zullen anders zijn.
Ook 130pk is goedkoper nsmelijk 2000€ dit geld ook tevens voor de bijtelling die is ook niet misselijk.
Mijn complimenten voor deze leuke site en vooral de antwoorden
Inderdaad is het voor zakelijk rijden en maximaal 2 tor 3x per jaar met de caravan rijden. Maar wat ik me af vroeg of de 170pk minder slijtage zou hebben. Technisch kunnen ze het aan maar wil natuurlijk ook comfortabel rijden. Dat de koppel belangrijker is dan pk had ik begrepen maar meer pk meer koppel.
Het chippen wil ik niet aan want bij een nieuwe bus en garantie zullen niet samen gaan. Tevens wat dieseltijger zei over koeling en overbrenging zullen anders zijn.
Ook 130pk is goedkoper nsmelijk 2000€ dit geld ook tevens voor de bijtelling die is ook niet misselijk.
Mijn complimenten voor deze leuke site en vooral de antwoorden
Bergland 550, Ford transit custum dubbele cabine
Re: Ford transit custom 130pk of 170pk
RE.gif
Als je in de hoogste belastingschaal zit kost de 170pk je dus maar 19 euro per maand extra, als je daar al tegen opziet zou ik de 130 nemen.
Als je in de hoogste belastingschaal zit kost de 170pk je dus maar 19 euro per maand extra, als je daar al tegen opziet zou ik de 130 nemen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Ford transit custom 130pk of 170pk
Verstandig advies vanuit zakelijk oogpunt, ook gelet op de hogere afschrijving en verzekeringspremie.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Ford transit custom 130pk of 170pk
Ik heb voor de aardigheid even gekeken. De 130pk versie heeft 385Nm koppel vanaf 1500 rpm, de 170pk versie heeft 405Nm koppel vanaf 1600rpm.
Het verschil is dus slechts 20Nm en ook nog eens bij een hoger toerental. Je zult het verschil waarschijnlijk niet eens merken. Verder is het verbruik van de 170pk 0,2l/100km hoger, is hij duurder in de verzekering, duurder in de belasting want hij is 55kg zwaarder, duurder in de aanschaf, duurder in de bijtelling en hij heeft minder(!) laadvermogen.
Ik zie geen enkele reden om voor de 170pk versie te gaan, tenzij je de 5km hogere topsnelheid (170 t.o.v. 165) belangrijk vindt.
Het verschil is dus slechts 20Nm en ook nog eens bij een hoger toerental. Je zult het verschil waarschijnlijk niet eens merken. Verder is het verbruik van de 170pk 0,2l/100km hoger, is hij duurder in de verzekering, duurder in de belasting want hij is 55kg zwaarder, duurder in de aanschaf, duurder in de bijtelling en hij heeft minder(!) laadvermogen.
Ik zie geen enkele reden om voor de 170pk versie te gaan, tenzij je de 5km hogere topsnelheid (170 t.o.v. 165) belangrijk vindt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Ford transit custom 130pk of 170pk
Dat ook. Maar het kan geen kwaad om eens een andere kant te belichten van "meer is beter". Soms geldt ook: "less is more". Ook al zou de 170 pk uitvoering lekkerder rijden enzovoorts, enzovoorts: een ander belangrijk aspect is dat je vakantieplezier (volgens mij - maar ik kan het mis hebben) in de praktijk nauwelijks afhangt van pk's, of toeters en bellen.
Minder kosten op zakelijk vlak betekenen ook: meer weerstandsvermogen als er financiële tegenwind aankomt.
Minder kosten op zakelijk vlak betekenen ook: meer weerstandsvermogen als er financiële tegenwind aankomt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Ford transit custom 130pk of 170pk
Wat super zeg,
Als.ik dit zo allemaal lees dan hou ik mijn keuze op de 130pk die gaat onze caravan van 1600kilo wel trekken.
Doen we het gewoon wat rustigere aan en komen wat later aan.
De technische aspecten wat ik lees gaat niet op tegen de koste en afschrijving.
Als er een wereld van verschil zou zijn qua stabiliteit, slijtage, verbruik dan zou ik het kunnen overwegen.
Ik heb altijd gedacht maar vermogen is zuiniger want de moter hoeft niet zo hard te werken
Zover alvast bedankt
Als.ik dit zo allemaal lees dan hou ik mijn keuze op de 130pk die gaat onze caravan van 1600kilo wel trekken.
Doen we het gewoon wat rustigere aan en komen wat later aan.
De technische aspecten wat ik lees gaat niet op tegen de koste en afschrijving.
Als er een wereld van verschil zou zijn qua stabiliteit, slijtage, verbruik dan zou ik het kunnen overwegen.
Ik heb altijd gedacht maar vermogen is zuiniger want de moter hoeft niet zo hard te werken
Zover alvast bedankt
Bergland 550, Ford transit custum dubbele cabine
Re: Ford transit custom 130pk of 170pk
we zien de foto van de combi wel verschijnen :-)
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Ford transit custom 130pk of 170pk
Gaan we doen
Bergland 550, Ford transit custum dubbele cabine
Re: Ford transit custom 130pk of 170pk
Hallo iedereen,
Ik heb bovenstaande met veel plezier gelezen . Begrijp ik goed dat 40 pk extra of iets minder dan 30% meer pk weinig effect zal hebben behoudens dan topsnelheid. Zal toch allicht veel sneller moeten optrekken? Is iemand zo kundig om dat concreet te maken? Ga je dan bijv 2 seconden langer doen om van 0 naar 100 te gaan of ga he bijv veel langzamer hellingen kunnen nemen?
Ik heb bovenstaande met veel plezier gelezen . Begrijp ik goed dat 40 pk extra of iets minder dan 30% meer pk weinig effect zal hebben behoudens dan topsnelheid. Zal toch allicht veel sneller moeten optrekken? Is iemand zo kundig om dat concreet te maken? Ga je dan bijv 2 seconden langer doen om van 0 naar 100 te gaan of ga he bijv veel langzamer hellingen kunnen nemen?
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Ford transit custom 130pk of 170pk
Vermogen is energie per tijdseenheid. Dus ja: hogere topsnelheid en een sneller optrekken. Verder is vermogen ook het product van koppel x toerental. De 170 pk uitvoering heeft een hoger koppel, en bij een zekere snelheid heb je (om de rol- en luchtweerstand te overwinnen) een zeker vermogen nodig. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat je met de 170 pk uitvoering in een hogere versnelling kan rijden - wat herrie scheelt / belangrijk meer comfort geeft.
De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid. In theorie zou de topsnelheid van de 170 pk uitvoering (170/130) ^0,5 = 1,145 hoger zijn dan bij de 130 pk uitvoering. Dus stel dat de 130 pk uitvoering een top heeft van 160 km/u, dan zou de 170 pk uitvoering zo'n 180 km/u halen ongeveer. En qua optrekken: tienden van seconden.
Dus stel dat je met een Transit die oorspronkelijk een top van 160 km/u heeft Max Verstappen wil inhalen op het circuit, dan zal je op het rechte stuk toch wel zo'n 375 km/u moeten halen. Dat is dus 375/160 = 2,34 keer de huidige topsnelheid. Het benodigde vermogen is dan 130 * 2,34 * 2,34 = 700+ pk.
De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid. In theorie zou de topsnelheid van de 170 pk uitvoering (170/130) ^0,5 = 1,145 hoger zijn dan bij de 130 pk uitvoering. Dus stel dat de 130 pk uitvoering een top heeft van 160 km/u, dan zou de 170 pk uitvoering zo'n 180 km/u halen ongeveer. En qua optrekken: tienden van seconden.
Dus stel dat je met een Transit die oorspronkelijk een top van 160 km/u heeft Max Verstappen wil inhalen op het circuit, dan zal je op het rechte stuk toch wel zo'n 375 km/u moeten halen. Dat is dus 375/160 = 2,34 keer de huidige topsnelheid. Het benodigde vermogen is dan 130 * 2,34 * 2,34 = 700+ pk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Ford transit custom 130pk of 170pk
RE.gif
Dat is nu eens een duidelijk uitleg. Lees al jaren over pk en koppel zonder het echt te verstaan. Dat is nu verleden tijd super bedankt!
Dat is nu eens een duidelijk uitleg. Lees al jaren over pk en koppel zonder het echt te verstaan. Dat is nu verleden tijd super bedankt!
Re: Ford transit custom 130pk of 170pk
Ik rijd nu een bijna een jaartje met de 170 pk rond en ik ben blij dat ik deze gekozen heb. In het dagelijks leven ligt er minimaal 500 kg achterin en kan lekker vlot met het verkeer meerijden. Op dit moment staat er bijna 26.000km op de teller en denk dat hiervan ongeveer 4000km met caravan en 1000 km met aanhanger is.
Wel achteraf gekozen om een extra bladveer te plaatsen vanwege het zwabberen boven de 120km/u (zonder aanhanger of caravan ). Dit is toch vanwege dat het gewicht meer naar achter ligt tov een enkele cabine. Extra bladveer gaf een grote verbetering en het comfort is nagenoeg hetzelfde. Ik had wel eerst proef gereden met een andere Custom die een extra bladveer had.
De eerste keuze viel op de automaat maar je zit al snel op het treingewicht, bij een 130 pk is dit volgens mij 4000 kg en bij een 170 pk is dit 4200 kg. Custom weegt 2200 kg, onze caravan 1500 kg, 200 kg aan personen dan heb je aan de 130pk tekort op papier.
Toch voor een handgeschakelde gekozen vanwege het totale treingewicht van 5200kg. Stel je voor dat je ergens in het buitenland met de caravan erachter staat en de bak gaat kapot.......denk dat je weinig van de verzekering terugkrijgt als blijkt dat je over het totale gewicht heen zit.
Met de caravan kom ik zelden in de 5e versnelling, in z’n 4 zit ik met 100 km/u op iets van 2100rpm, in z’n 5 met deze snelheid rijdt hij voor geen meter vanwege te laag toerental en het beschikbare koppel.
Een paar weken gelden stond ik nog op de weegbrug met een totaalgewicht van rond de 6400kg. Toen had hij het wel zwaar
Mocht je nog wat info willen kun je een PB-tje sturen.
Wel achteraf gekozen om een extra bladveer te plaatsen vanwege het zwabberen boven de 120km/u (zonder aanhanger of caravan ). Dit is toch vanwege dat het gewicht meer naar achter ligt tov een enkele cabine. Extra bladveer gaf een grote verbetering en het comfort is nagenoeg hetzelfde. Ik had wel eerst proef gereden met een andere Custom die een extra bladveer had.
De eerste keuze viel op de automaat maar je zit al snel op het treingewicht, bij een 130 pk is dit volgens mij 4000 kg en bij een 170 pk is dit 4200 kg. Custom weegt 2200 kg, onze caravan 1500 kg, 200 kg aan personen dan heb je aan de 130pk tekort op papier.
Toch voor een handgeschakelde gekozen vanwege het totale treingewicht van 5200kg. Stel je voor dat je ergens in het buitenland met de caravan erachter staat en de bak gaat kapot.......denk dat je weinig van de verzekering terugkrijgt als blijkt dat je over het totale gewicht heen zit.
Met de caravan kom ik zelden in de 5e versnelling, in z’n 4 zit ik met 100 km/u op iets van 2100rpm, in z’n 5 met deze snelheid rijdt hij voor geen meter vanwege te laag toerental en het beschikbare koppel.
Een paar weken gelden stond ik nog op de weegbrug met een totaalgewicht van rond de 6400kg. Toen had hij het wel zwaar
Mocht je nog wat info willen kun je een PB-tje sturen.
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.
Re: Ford transit custom 130pk of 170pk
Wat top allemaal om dit te mogen lezen.
Ik heb gekozen voor een ford transit custom 340 met 130pk en automaat.
Zo zijn we niet overbeladen met het totale combinatie gewicht van 4365. En de caravan weegt 1600, kan ik tenminste wat laden ruim 500kilo.
170 pk werd ons te duur met de bijtelling, verzekering, belasting en duurdere aanschaf .
Als ik hem heb post ik een foto van de combinatie.
Ik heb gekozen voor een ford transit custom 340 met 130pk en automaat.
Zo zijn we niet overbeladen met het totale combinatie gewicht van 4365. En de caravan weegt 1600, kan ik tenminste wat laden ruim 500kilo.
170 pk werd ons te duur met de bijtelling, verzekering, belasting en duurdere aanschaf .
Als ik hem heb post ik een foto van de combinatie.
Bergland 550, Ford transit custum dubbele cabine
Re: Ford transit custom 130pk of 170pk
Veel plezier ermee, weer een zorg minder
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Ford transit custom 130pk of 170pk
Alvast gefeliciteerd!!JolRixs schreef: ↑do 20 jun 2019 07:22Wat top allemaal om dit te mogen lezen.
Ik heb gekozen voor een ford transit custom 340 met 130pk en automaat.
Zo zijn we niet overbeladen met het totale combinatie gewicht van 4365. En de caravan weegt 1600, kan ik tenminste wat laden ruim 500kilo.
170 pk werd ons te duur met de bijtelling, verzekering, belasting en duurdere aanschaf .
Als ik hem heb post ik een foto van de combinatie.
Denk alleen dat je iets te optimistisch bent qua laadvermogen.
Ledig gewicht van een 340 is 2169kg, hier komt nog de brandstof, personen, accessoires bij. 80 liter brandstof, 200 kg personen en misschien een paar sidebars of extra bladveer zou op ongeveer 325 kilo komen.
Als je hier de caravan bij optelt kom je op ongeveer 4100 kg uit. Dan komt het laadvermogen op 265 kilo uit ipv de 500 kg die jij aangeeft.
Na mijn ervaringen in de bergen van de afgelopen weken, waaronder Plockenpass en Gerlospass, ben ik blij met de handgeschakelde versie.
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Ford transit custom 130pk of 170pk
PK's zijn natuurlijk ook belangrijk.
Eric
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.