Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Bericht door Nordicman » zo 7 okt 2007 11:27

Shell V - power is de mindere van alle upgrade brandstoffen, Bp ultimate en Total exelium de betere.

Shell in F1 is echt niet dezelfde als in de tank langs de weg.

Shell V - power haalt met pijn en moeite 98 Ron. en in Dld 100 Ron.

Rollentestbank uitdraaien hebben nog steeds geen pluspunt aangetoond voor V - power.

De grote winst zit hem in de jaarcijfers van Koninklijke Shell, dus als je hen wil verrijken, tank V - power.

Als jouw Merk 98 Ron voorschrijft, zou ik dit wel doen, want bij 95 Ron gaat je pingel sensor ingrijpen en gaat vermogen terug.

En maak je borst maar nat bij de Bio-ethanol brandstoffen, heeft de halve wereld niet meer te eten omdat ze liever grondstoffen voor biobrandstof maken dan eten verbouwen, dus de dillema's worden je opgedrongen.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

FuturA

Bericht door FuturA » zo 7 okt 2007 11:36

Nordicman schreef:Shell V - power haalt met pijn en moeite 98 Ron. en in Dld 100 Ron.
De Nederlandse V-Power haalt "slechts" een octaangetal van 97. Dat mag dan weer niet op de pomp staan (van de overheid, ivm te verwarrend) dus daar staat dan weer 95.

Met een auto die 98 nodig heeft kan je daarentegen weer prima V-Power tanken, om het extra ingewikkeld te maken ;-)

sailor wim
Berichten: 2666
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door sailor wim » di 24 jul 2018 16:05

Even een oude koe uit de sloot gehaald, maar of dit nu slim is met deze hite scratch.gif
Heeft het zin om V power Ron 98 te tanken tijdens de vakantie?
Volgens mij wat geclaimde vermogens winst en een schonere motor.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door meeder » di 24 jul 2018 16:11

Ik heb geen bewijzen voorhanden in de vorm van uitdraaien van een rollenbank maar ik weet wel dat er een aantal auto's met zowel 95 als 98 op een rollenbank zijn gezet en dan is er wel een vermogenswinst van in sommige gevallen +/- 10pk gemeten.
Dit gaat echter vooral op bij direct ingespoten benzinemotoren met turbo. Deze motoren kunnen goed reageren op verschillende brandstoffen en kunnen inspuiting en ontsteking dus aanpassen wat vermogenswinst met zich mee kan brengen.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door PD » di 24 jul 2018 16:31

Wat ik ervan weet, is dat onze leasemaatschappij het niet toestaat om de duurdere benzine te tanken, dus het zal geen rendement geven. Met mijn Passat ben ik vanwege de Shell-card gedwongen tot Shell maar dan alleen de reguliere benzine.

Afgelopen zomervakantie heb ik per ongeluk een keer Shell V-power diesel getankt met de Disco... toen ik eenmaal verkeerd stond (het hele pompeiland was uitsluitend V-power) heb ik het toch maar getankt... het enige merkbare verschil was € 0,15 per liter, dus ca. € 10,-- voor de tankbeurt :(
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door Hobby Linka » di 24 jul 2018 16:37

RE.gif

Mijn leasemaatschappij staat ook geen V-power achtige brandstoffen (meer) toe. De ervaring zal wel hebben uitgewezen dat kosten baten tegen elkaar wegvallen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door Micky » di 24 jul 2018 16:54

Ik denk dat het de werkgever is die het niet toestaat vanwege de kosten, dat was bij mijn vorige werkgever zo.
Nu gebruik ik geen tankpas maar betaal ik met de creditcard van de zaak, kan dus kiezen wat ik wil, maar ook ik merk geen noemenswaardig verschil, ook met de prive auto’s wel geprobeerd, ik denk dat het grootste verschil tussen de oren zit.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18185
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door deusjevo » di 24 jul 2018 17:11

Wat ik wel ondervonden heb is dat de E10 benzine de tank uitgiert, de kalorische waarde (energie) is lager.
Als ik een reisdag met caravan heb en redelijk veel vraag van mijn 1.2 torretje kies ik in Frankrijk meestal voor Super SP98, dit is benzine met een octaangetal van 98 RON.
Volgens de geleerden die nogal ethanol minded zijn zou het verschil in verbruik maar ca. 2% hoger moeten liggen met E10.
Ik haal echter voor zover ik heb kunnen meten ca. 10% meer kilometers uit een liter SP98.

Bij normaal autogebruik in NL tank ik altijd E10, dan haal je er denk ik geen voordeel uit door een hoger RON te tanken.

In onze sloep (diesel) tanken wij altijd V-Power Diesel, daar loopt de motor merkbaar mooier op en ruikt vooral minder.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18185
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door deusjevo » di 24 jul 2018 17:32

Oh ja, Micky weet dat vast nog wel, op het Skoda forum waren ze altijd bezig met tuning van benzine en dieselmotoren bij welbekende tuners als JD Engineering met dus meetbare resultaten op rollenbanken.
Wat ik mij herinner is dat de effecten van tuning bij gebruik van premium brandstoffen pas optimaal waren maar heb mij daar zelf nooit zo mee bezig gehouden.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door Micky » di 24 jul 2018 17:36

RE.gif

Bij een zwaar getunede auto heeft het zeker nut, dat bleek daar wel, maar met de wagens waar de gemiddelde caravannee hier mee rijdt is het de moeite niet, vind ik.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door j.dreves » di 24 jul 2018 17:46

Weggegooid geld, alleen nut op het circuit.
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door henry12 » di 24 jul 2018 17:47

Met mijn vito merk ik geen verschil tussen gewone diesel of al die Premium diesel soorten , het aantal km op een tank blijft gelijk .
Wat wel enorm scheelt is diesel van bp/Shell ten opzichte van een tango.
Dat scheelt maar zo 150 km op een volle tank , met het zelfde rijgedrag .
En nee ik heb geen voorkeur voor pomp kan tanken wat ik wil ben net als micky niet gebonden aan een tankpas .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door meeder » di 24 jul 2018 17:48

Wat is zwaar getuned? Een 150pk 1.5 Ecoboost geeft op een rollenbank +/- 10pk meer. Een VW 1.2 TSI hetzelfde ongeveer.

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door Re di Coppi » di 24 jul 2018 17:55

Met V-power wel dubbele miles dus het is efficiënter met het opbouwen vd puntjes mrgreen.gif
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door Conradi » di 24 jul 2018 18:06

Het is alweer uit 2010 maar Vara's Kassa heeft al eens uitgezocht dat Dure premiumbenzine rijdt niet zuiniger. Intressant detail: Tankauto's van Shell, BP en Total halen de Euro-95 benzine op bij dezelfde terminal in Amsterdam. De Excellium, Ultimate of V-power ingrediënten worden daarna aan de tankinhoud van de vrachtauto toegevoegd.

Euro-95, eventueel -95 10%, of -98 is een heel andere discussie. Lees daarvoor je instructieboekje omdat, dat per automoter verschillend is. Ik tank normaal E95 10% maar als 'ie moet/mag werken met de caravan gaat er E98 in.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door Micky » di 24 jul 2018 18:09

meeder schreef:
di 24 jul 2018 17:48
Wat is zwaar getuned? Een 150pk 1.5 Ecoboost geeft op een rollenbank +/- 10pk meer. Een VW 1.2 TSI hetzelfde ongeveer.
Stage 3 en meer bijv.

Dus aangepaste hardware en niet alleen een chip en een filtertje.

je schrijft bijv. 10 pk meer, op de 190 die ik nu heb is ongeveer 5% en niet voelbaar vind ik
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door meeder » di 24 jul 2018 18:15

Ik denk ook niet dat het direct voelbaar is. Verschil in verbruik merk ik ook niet.
Wat ik wel merk is dat hij vooral onder zware belasting wat mooier loopt.

BMW zal het ook niet helemaal zonder reden in hun handleiding zetten.
Afbeelding

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18185
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door deusjevo » di 24 jul 2018 18:24

Dit onderzoek waar Conradi aan refereert was overigens in 2010, voor de introductie van de E10 benzine.

Er worden geen dopes toegevoegd in Eurobenzine na laden, simpelweg omdat de Premium brandstoffen gewoon gebruiksklaar geblend worden op de opslagbedrijven en iets achteraf in een tankauto benzine kieperen zeer gevaarlijk is ivm opwekken van statische electriciteit.
Het is dus geen kwestie van ik gooi een litertje geconcentreerd Premium in een tankauto waar al 25.000 liter benzine in zit.
Dat hogere octaangetal krijg je door toevoegen van meer zuurstofhoudende bestanddelen zoals ethers.
Vroeger gebeurde dat verhogen door het toevoegen van meer TEL, tetra-ethyllood, maar dat TEL werd na uitstoot massaal opgenomen door het menselijk lichaam en werd in de jaren 90 dus terecht verboden en afgeserveerd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door Oenema » di 24 jul 2018 20:31

Ik tank sinds 2011 alleen maar premium brandstof.
In de benzineauto omdat daar zo weinig meegereden wordt en ik er meer vertrouwen in heb dat deze brandstof langer goed blijft.

Met de diesel tank ik wekelijks en vindt ik de auto gewoon mooier op lopen.
Daarbij had ik bij de vorige auto van begin af aan een melding van de EGR klep.
Auto uit en opnieuw starten verhielp het probleem voor even.
In het begin had ik de melding meerdere keren per dag, echter na een 2jaar had ik de melding nog maar eens in de 3-4maanden en op het eind de melding nog maar 1x per half jaar.

In mijn optiek is de uitstoot dus wel degelijk schoner dan met gewone diesel.
Qua verbruik scheelt het nagenoeg niets denk ik, heb het verschil niet meer uitgezocht.
Ik voel me er prettig bij en rij er zelfs voor om.
Voor die paar Euro per tankbeurt...
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door Jaco1 » di 24 jul 2018 20:32

Robknaus,

Kan iemand mij nou voor eens en altijd vertellen of je als je de caravan trekt beter uit bent als je euro 98 tankt (ivm trekkracht zuiniger enz)
Is die V-power echt meer Power?

Laat je niet in de war brengen door de verschillen in octaanGETAL Deze waar de indiceert alleen een gegarandeerde WAARDE waarbij het mengsel in de verbrandingskamer tot zelfontbranding komt. De waarde die voor je motor vereist is is constructief bepaald door de compressieverhouding. Hoe hoger de compressieverhouding, hoe hoger het vereiste octaanGETAL om zelfontbranding te voorkomen ( ook wel pingelen genoemd, harde tikken uit de motor veroorzaakt doordat het mengsel te vroeg ontbrand en de zuiger voor het gewenste kantelpunt tegen de anderzijde van de zuigerwand slaat. Normaal ligt de zuiger al aan op de andere zijde voor dat de drukopbouw boven de zuiger begint)
Het verhaal van meer vermogen bij 98 benzine komt uit de tijd dat de katalysator werd geïntroduceerd. In die tijd was het nog niet nog niet eenvoudig om een motor goedkoop te produceren die aan de emissie-eisen voldeed en veel vermogen had. De goedkope oplossing was motoren met een lagere compressie verhouding in autos te zetten. Het gevolg de Kadett met katalysator had minder vermogen op 95 benzine dat de "oude" die op 98 benzine liep. daarom kwam er de fabel dat de katalysator vermogen kostte en deze werd verwijderd. ( hielp niet, omdat de compressieverhouding even laag bleef)
Nu met de elektronischeregelingen is alles veel beter te monitoren en haalt met veel hogere vermogens uit motoren.
Dus als je motor voor 95 benzine geschikt is ben je een dief van je portemonnee als je 98 benzine gaat tanken, omdat het niet van invloed is op je vermogen. Immers de constructie van de motor veranderd niet.
Of bijv V-Power tankt de auto de caravan beter trekt? Ik verwacht van niet. Tenzij je ALTIJD dit tankt en altijd je motor zwaar belast. In deze soorten benzine zitten meer en/of andere additiven die je motor schoon(er) houden en zware belasting zorgt ook dat de motor inwendig schoon(er) blijft.
Dus als je het nooit tankt en de motor nooit zwaar belast, zal je eerst de boel schoon moeten maken en dat gaat niet in een paar tanken benzine als de auto al wat km achter de wielen heeft.
Vergelijk het maar met een gezond iemand en iemand met bronchitis die maximaal moeten presteren. En daarbij gaat het echt niet helpen als diegene met bronchitis betere lucht krijgt. Immers zijn luchtwegen zijn het probleem.

En besparen? In theorie klinkt het mooi, maar als je even in de file staat is je voordeel weer weg om je alleen kan besparen met je rechtervoet en/of door bijzondere brandstoffen te gebruiken bij topbelasting. ( enne, half gas is ook bronchitis voor je motor om dat je gasklep dan half dicht zit )
Voor meer informatie een paar onafhankelijke testen:

https://d3heg8p4kr6m9p.cloudfront.net/a ... toffen.pdf

https://d3heg8p4kr6m9p.cloudfront.net/a ... toffen.pdf

Groet,

Jaco1

sailor wim
Berichten: 2666
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door sailor wim » di 24 jul 2018 21:08

RE.gif
Dan ga ik alleen voor de reinigende werking.
Gemiddeld heeft mijn ASX 7400 km/j getuft.
En moet over een maandje wel naar Luxemburg de nieuwe hut trekken.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re:

Bericht door Conradi » di 24 jul 2018 22:22

meeder schreef:
di 24 jul 2018 18:15
BMW zal het ook niet helemaal zonder reden in hun handleiding zetten.
Ja en nee :wink:
Alle brandstof moet in Europa aan dezelfde normen voldoen EN 228 (benzine) en EN 590 (regulier diesel). Deze normen worden ook door de autofabrikanten gebruikt om motoren en emissies te ontwikkelen en testen. De grote brandstofmerken voegen ook aan gewone benzine en diesel wat additieven toe oa om afzettingen te voorkomen. Vandaar dat merkbenzine als het ware altijd boven deze norm zit.
deusjevo schreef:
di 24 jul 2018 18:24
Er worden geen dopes toegevoegd in Eurobenzine na laden, simpelweg omdat de Premium brandstoffen gewoon gebruiksklaar geblend worden op de opslagbedrijven en iets achteraf in een tankauto benzine kieperen zeer gevaarlijk is ivm opwekken van statische electriciteit.
Hen je de uitzending bekeken?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18185
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door deusjevo » di 24 jul 2018 23:16

RE.gif

Ik heb hem vroeger wel gezien, ik zie nu geen link naar een uitzending?
Maar nogmaals, het onderzoek is van 8 jaar geleden.

Oliemaatschappijen spelen al jaren leentjebuur bij elkaar, kijk alleen maar naar de gezamenlijke opslagterminals waar de ruwe olie en naphtha’s binnen komen en gemengd opgeslagen worden.
Over heel NL verspreid liggen brandstofdepots waar meerdere maatschappijen inzitten en opslaan.
Wat daar wel kan is bijvoorbeeld benzine of diesel injecteren tijdens lossen van tankschepen of beladen van trucks, dan kunnen er wel dopes of bijvoorbeeld rode kleurstof en een herkenningsmiddel in rode gasolie toegevoegd worden.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door koos » wo 25 jul 2018 09:48

- Is een motor geschikt voor RON95 dan heeft RON98 (of hoger) geen enkele zin. Ook niet bij het trekken van een caravan.
- Vereist een motor minimaal RON98 dan kan het tanken van RON95 schadelijk zijn voor de auto. Vooral bij zware belasting (pingelen).
- Van premium brandstoffen is nooit aangetoond dat ze beter zijn voor een motor. Wie er in gelooft en er voor wil betalen moet het zelf weten.
- Lood in benzine is verleden tijd. Loodvervangers zijn alleen noodzakelijk voor bepaalde oldtimers. Lood is pas vanaf de jaren 50 toegevoegd aan benzine de hele oude auto's hebben het ook niet nodig. Is afhankelijk van de compressieverhouding van een motor.
- Euro E10 (10% ethanol toegevoegd) kan getankt worden door de meeste huidige auto's. Even nakijken in het instructieboekje. Maar de motor zal wel meer verbruiken omdat de calorische waarde van ethanol lager is dan van benzine.
- Een merkbenzine kan andere additieven hebben dan benzine van een witte pomp. De meerwaarde is discutabel. Vooral de premium merken zeggen dat het veel beter is voor de motor. Maar dat doet mij aan een WC-eend reclame denken knipoog.gif

'Vroeger' had je twee soorten benzine; de normale en super benzine. Vooral het woordje 'super' deed mensen geloven dat dit veel beter was voor de motor en tankten dan ook graag 'super' als het helemaal niet nodig was. Het dure bezit (een auto had nog status) werd dan extra verwend. Bij sommige mensen speelt dit fenomeen nog steeds.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door erichendri » wo 25 jul 2018 10:41

Hoger kan altijd, lager zou ik nooit doen.
Super benzine geeft wel een paar kleine voordelen.
Ik tank het zelf ook wel eens.
Aangemengde benzine kan ik ook tanken maar doe ik nooit.
Ik drink toch ook echt bier.

Eric. knipoog.gif
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”