Euro 95 of euro 98 of V-power ?

RobKnaus

Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door RobKnaus » wo 27 jun 2007 15:56

Kan iemand mij nou voor eens en altijd vertellen of je als je de caravan trekt beter uit bent als je euro 98 tankt (ivm trekkracht zuiniger enz)
Is die V-power echt meer Power?

wie heeft hier ervaring mee?

Jarno

Bericht door Jarno » wo 27 jun 2007 16:48

Ik tank altijd V-Power diesel. Merkbaar meer vermogen heb je echt niet. Zuiniger is het ook niet echt.
Schijnt wel wat beter voor het milieu te zijn.

Maar als ik geen tankpas had zou ik er de extra euro's er niet voorover hebben.

RVE5800

Bericht door RVE5800 » wo 27 jun 2007 17:08

Dus eigenlijk geeft u het geld gewoon maar uit omdat een ander het betaald?

gr,
Rob

LekensMark
Berichten: 1037
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Bericht door LekensMark » wo 27 jun 2007 17:38

Gewoon euro 95 of diesel tanken, voldoet prima.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

Jarno

Bericht door Jarno » wo 27 jun 2007 19:10

rve5800 schreef:Dus eigenlijk geeft u het geld gewoon maar uit omdat een ander het betaald?

gr,
Rob
En omdat de leasemaatschappij en de VW dealer het adviseren.

Gebruikersavatar
R_d_K
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 jun 2007 17:12

Bericht door R_d_K » wo 27 jun 2007 21:29

Ik tank altijd bp ultimate diesel of v-power en merk dat de auto (volgens boardcomputer) zuiniger rijdt, maar niet dusdanig dat het de meerprijs rechtvaardigd. Tevens merk ik dat de motor rustiger/mooier loopt.

Het milieu aspect speelt voor mij ook mee, eerlijkheidshalve is het makelijk praten met een tankpas... :lol:
Hartelijk groet,

Ray

Dethleffs Generation 515 LE - Volvo V60 T6 Recharge (2021)
"tutto compreso"

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » wo 27 jun 2007 22:04

Ik tank sowieso altijd Super 98 ivm. het zuiniger rijden en het hogere vermogen wat de auto dan heeft.

Als ik (op vakantie) wel eens V-power tank (dat is volgens mij oktaan 100 :roll: ) dan heb ik ook het gevoel dat de auto (nog) meer vermogen heeft en tevens zuiniger is.....doch ik ga er niet extra voor naar de Shell rijden :wink:

Ik mag in de auto ook Euro 95 tanken maar dat heb ik nog nooit gedaan ivm. voornoemde zaken als minder vermogen en hoger verbruik (tenminste zo zegt BMW) :wink:
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Elvis
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 29 jan 2006 17:19
Locatie: Arnhem

Bericht door Elvis » do 28 jun 2007 03:17

Euro 98 heeft een hoger octaangehalte dan Euro 95. Dit betekent dat er in dezelfde hoeveelheid benzine meer energie zit. Dus zal je in principe met één liter Euro 98 iets verder komen dan met één liter Euro 95. Maar of de extra kosten van Euro 98 de extra afstand per liter rechtvaardigen waag ik te betwijfelen.
Tevens wag ik te betwijfelen of er merkbaar verschil is tussen beide brandstoffen. Zet iemand in een auto zonder te vertellen welke brandstof erin zit en hij/zij zal niet weten te zeggen wat het is.

Kortom, een goede stunt van de olieboeren om nog meer geld te genereren.
caravanner sinds 1989
Volvo V90 T4 190pk 300 Nm bj 2019 + Fendt Opal 465 SFB bj 2014

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » do 28 jun 2007 07:32

De meeste moderne "gewone" auto's kunnen gewoon op Euro 95 tanken.

Alleen super geconditioneerde of "hoogvermogende" auto's halen echt profijt van het tanken met Super 98 of V-power. Dit is ooit al eens getest door het engelse autoprogramma 5th Gear. (de serieuze tegenhanger van Top Gear)
Let er daarbij wel op dat V-power in Nederland maar 97 Octaan is en in Duitsland 100.
Stoekie heeft met zijn "hoogvermogende" 3 liter BMW motor idd echt voordeel.
Ook een 170 pk TFSI motor van VW zal hier voordeel bij hebben.
Echter de 5 cylinder 170 pk motor van Volvo heeft dat weer niet.
De Volvo T5 van 250 pk dan weer wel.

Je moet hierbij dus gewoon kijken naar is de motor op "prestaties" gebouwd of is het gewoon een "huis tuin en keuken" motor.
En dan zelf de beslissing nemen of het de meerprijs waard is.

Met V-power diesel (En BP-ultimate) is het iets anders en ingewikkelder.
Deze diesel heeft minder zwavel en is daardoor minder "vervuilend". Ook zijn er wat andere "dopes" toegevoegd. Sommige motoren lopen er ook beter op maar anderen merken totaal geen verschil.
Zo had het voor prestaties en verbruik bij mijn vorige auto dus totaal geen effect, heb ik proefondervindelijk uitgevonden.
Omdat ik het zelf moet betalen heb ik dat "experiment" dus maar beëindigd.
Met mijn huidige auto ben ik er nog niet aan toe gekomen om hetzelfde experiment te herhalen. Ook omdat het kostenaspect behoorlijk meespeelt.

Yogi

Bericht door Yogi » do 4 okt 2007 20:10

elvis schreef:Euro 98 heeft een hoger octaangehalte dan Euro 95. Dit betekent dat er in dezelfde hoeveelheid benzine meer energie zit.
Dit is volgens mij niet waar. Een hoger octaangehalte wil alleen maar zeggen dat de benzine moeilijker (minder makkelijk) brand. En als benzine moeilijker brand kan het ontstekingstijdstip van de motor later, zonder risico op zelfontbranding (=pingelen). Het is het latere ontstekingstijdstip dat meer vermogen en efficientie opleverd. Dit is ook de reden dat als je je (benzine)auto laat tunen vaak ook ron98 benzine moet gaan tanken.

mvg,

Marco.

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » vr 5 okt 2007 07:55

Ik heb begin dit jaar twee keer total excellium getankt, mijn auto vond het veel te lekker, hij zoop het. Ik hou het lekker bij de normale diesel, is ie veel zuiniger op.

Kongstrub
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 16 nov 2003 12:49
Locatie: Bierbeek

Euro 95 of euro 98 of V-power

Bericht door Kongstrub » vr 5 okt 2007 09:17

OctaanGEHALTE=flauwe kul.

Het octaangetal is een eigenschap van brandstof zoals bvb.het kookpunt of de viscositeit.
Octaan is dus geen additief dat aan de brandstof word toegevoegd maar een waarde.
Er kunnen wel stoffen aan de brandstof toegevoegd worden om het octaangetal te verhogen.Lood is het goedkoopste en eenvoudigste additief maar al jaren verboden.

mvg.J.A.
Een auto zonder 4x4 is slechts een noodoplossing.Een caravan zonder mover eveneens.

Alfons

Bericht door Alfons » vr 5 okt 2007 12:19

Volvodriver schreef:
Met V-power diesel (En BP-ultimate) is het iets anders en ingewikkelder.
Deze diesel heeft minder zwavel en is daardoor minder "vervuilend". Ook zijn er wat andere "dopes" toegevoegd. Sommige motoren lopen er ook beter op maar anderen merken totaal geen verschil.
Einde quote volvodriver.

Ik heb jaren BP Ultimate gebruikt in onze Toyota corolla 2.0 d4d 90 pk.
Tot op een goeie dag het lampje van het motormanagement ging branden.
Bij controle door de dealer zou het om defecte brandstofkleppen te gaan.(vlg. de computer)
De monteur haalde de code uit de computer en gaf mij de raad gewone diesel te tanken bij de volgende tankbeurt.
Het lampje ging overigens de volgende dag weer branden en bij de eerstvolgende tankbeurt met normale diesel ging het lampje uit om nooit meer aan te gaan 8)

*Peter*

Bericht door *Peter* » vr 5 okt 2007 13:03

Het lampje ging overigens de volgende dag weer branden en bij de eerstvolgende tankbeurt met normale diesel ging het lampje uit om nooit meer aan te gaan
Lampje of sensor kapot? :lol: :lol: :lol: :oops: :roll:

Frederik

euro 98

Bericht door Frederik » vr 5 okt 2007 14:58

Ik heb tijdens de vakantie met de caravan er achter euro 98 getankt.
Ik DENK dat het profijt zat in het wegrijden bij lage toeren, de auto "bokt" dan niet zo snel als met euro 95. Of is dat een illusie? :roll:
Verder was er niet/weinig verschil, behalve in de prijs natuurlijk maar dat heb ik deels ondervangen door de goedkopere tankstations (net even van de snelweg af) op te zoeken. Ik heb een dagelijks gemiddelde van zo'n 450 kilometer en dat haal ik makkelijk met een volle tank. Onze gewoonte was dus om vóór we de camping opzochten even boodschappen te doen, als je een supermarkt zoekt is er vaak ook wel een tankstation in de buurt, scheelt soms wel bijna € 8.00 op een tank.
Fred.

Wilk 562
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 16:36
Locatie: Dinteloord

Bericht door Wilk 562 » vr 5 okt 2007 16:59

hallo ik lees een heleboel zin en onzin over benzine's. Ultimate van bp is ontwikkeld om het zuiniger en schoner rijden. Vpower van shell daarintegen voor het vermogen. (vandaar de link met ferrari)
en het werkt terdege echt wel. ultimate diesel is zeker schoner en heeft een heel andere verbranding. V power benzine wordt veel in de motorsport gebruikt
Groeten van een benzine tankwagen chauffeur

Alfons

Bericht door Alfons » vr 5 okt 2007 19:30

*Peter* schreef:
Het lampje ging overigens de volgende dag weer branden en bij de eerstvolgende tankbeurt met normale diesel ging het lampje uit om nooit meer aan te gaan
Lampje of sensor kapot? :lol: :lol: :lol: :oops: :roll:
Hallo het is een toyota hoor :(
Die gaan niet kapot 8)
















Of... :roll: :wink:
Neeee geloof er niks van :wink:

Frederik

Bericht door Frederik » vr 5 okt 2007 21:10

Ja, hallo, nu even een serieuze vraag.........
Wat betekent het verschil van What ever het merk euro 95 of 98 voor een 1600, 16 kleppen handgeschakelde benzine motor 8)
Wie 't echt weet mag 't zeggen, ik luister :roll:
Fred

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18360
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » vr 5 okt 2007 23:38

frederik schreef:Ja, hallo, nu even een serieuze vraag.........
Wat betekent het verschil van What ever het merk euro 95 of 98 voor een 1600, 16 kleppen handgeschakelde benzine motor 8)
Wie 't echt weet mag 't zeggen, ik luister :roll:
Fred
Uhh,

De Volkswagen Groep motor 1.6 MPI = 8 kleps uitvoering en vraagt volgens de VAG Groep als brandstof Euro 95.

De Volkswagen Groep motor 1.6 FSI = 16 kleps uitvoering en vraagt volgens de VAG Groep als brandstof Superplus 98.

Waarom :?:
Volgens de Skoda Octavia folder omdat het gebruik van Euro 95 in de 1.6 FSI de motorprestaties negatief kan beïnvloeden....
Da's alles wat ik verder weet :wink:
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

René

Bericht door René » za 6 okt 2007 07:17

Maar even wat anders! hoe zit hetdan met de catalisator.
volgens mijn boekje mag ik alleen 95 tanken,in nood gevallen 98.
gr René

Alfons

Bericht door Alfons » za 6 okt 2007 08:49

Dat zou je voor kunnen leggen aan de dealer.
Die kent de auto als geen ander.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18360
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » za 6 okt 2007 11:42

René schreef:Maar even wat anders! hoe zit hetdan met de catalisator.
volgens mijn boekje mag ik alleen 95 tanken,in nood gevallen 98. gr René
De katalysator gaat alleen kapot van verlode benzine, die is in Nederland naar mijn weten niet meer te krijgen aan de pomp.

Euro 95 en Superplus 98 zijn beide ongelood dus kunnen geen kwaad voor je katalysator.

Voor wat betreft de vermeende verschillen in kwaliteit tussen benzine van stunters (Tango etc.) en Shell.....

De Tango bevoorradings auto's kwamen van de week weer hun benzine halen bij het Shell depot in Pernis.
Het komt allemaal uit dezelfde landtank als waar de Shell auto's uit laden. :wink: :)
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Kongstrub
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 16 nov 2003 12:49
Locatie: Bierbeek

Bericht door Kongstrub » za 6 okt 2007 12:43

Of je benzinemotor 95 of 98 nodig is in de eerste plaats afhankelijk van de compressieverhouding.Een hogere verhouding vereist een hoger octaangetal.
98 tanken voor een motor met lage compressie kan geen kwaad voor de motor.Of het een voordeel heeft(minder verbruik,meer kracht ),daar bestaan verschillende meningen over en is het laatste woord nog niet gezegd.
95 tanken voor een motor met hoge compressie mag je echter niet doen want dat zal in principe problemen geven.

groeten.
Een auto zonder 4x4 is slechts een noodoplossing.Een caravan zonder mover eveneens.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18360
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » za 6 okt 2007 13:24

Inderdaad,
de 1.6 MPI heeft een compressieverhouding van 10,5 : 1
de 1.6 FSI ----------"----------------"--------------- 12,0 : 1

Rijdt dus op duurdere benzine zo'n FSI terwijl de MPI meer kracht onderin schijnt te hebben wat beter is voor het caravannen.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

FuturA

Bericht door FuturA » zo 7 okt 2007 10:20

deusjevo schreef:
René schreef:Voor wat betreft de vermeende verschillen in kwaliteit tussen benzine van stunters (Tango etc.) en Shell.....

De Tango bevoorradings auto's kwamen van de week weer hun benzine halen bij het Shell depot in Pernis.
Het komt allemaal uit dezelfde landtank als waar de Shell auto's uit laden. :wink: :)
In principe klopt dat, er zijn in Nederland maar 3 bevoorradingspunten waar de tankwagens van ALLE merken komen. Slechte benzine bestaat dan ook niet, het is in principe allemaal hetzelfde (theoretisch kan er een verschil zijn tussen de 3 bevoorradingspunten).

Echter, bij het vullen van de tankwagens worden de merkspecifieke dopes toegevoegd. Die maken een brandstof beter. Bij de benzine voor de witte pomp / Tango / etc gaat er niets in, bij merkbenzines wel en bij de "betere" brandstoffen wat meer.
Met dopes kan je een heleboel bereiken, dat heeft de F1 ondertussen wel bewezen. Ook voor onze normale auto's dus.



Voor wat betreft het tanken van 95 in een auto die voor 98 gemaakt is: geen idee hoe het met de FSI zit, maar VW maakt al langer motoren die feitelijk gemaakt zijn voor 98. Niettemin kan er door gebruik van een pingelsensor toch 95 getankt worden. De prestaties gaan dan zeker achteruit en de motor loopt ook wat minder mooi.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”