Ervaring Volvo V70 2.4D automaat en caravan
Ervaring Volvo V70 2.4D automaat en caravan
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en nieuw met zoeken op forums.
Maar heb een vraag, heeft er iemand ervaring met het rijden met een Volvo V70 2.4D automaat uit 2009 in combinatie met een caravan van maximaal 1300kg (Dethleffs Beduin 450 DB)
Zou geen probleem moeten zijn voor de combinatie maar weet niet hoe de automaat er op gaat reageren?
Ben benieuwd of er iemand ervaring heeft met deze combi
Gr Klaas
Ik ben nieuw op dit forum en nieuw met zoeken op forums.
Maar heb een vraag, heeft er iemand ervaring met het rijden met een Volvo V70 2.4D automaat uit 2009 in combinatie met een caravan van maximaal 1300kg (Dethleffs Beduin 450 DB)
Zou geen probleem moeten zijn voor de combinatie maar weet niet hoe de automaat er op gaat reageren?
Ben benieuwd of er iemand ervaring heeft met deze combi
Gr Klaas
Re: Ervaring Volvo V70 2.4D automaat en caravan
Ik heb dezelfde auto met een Dethleffs rondo 460 1200kg max gaat prima alleen de automaat handmatig in de 5 zetten en niet in de 6 rijden.
Erwin
Erwin
Home-car racer 48
Re: Ervaring Volvo V70 2.4D automaat en caravan
Dank voor je reactie
Nooit in 5 of alleen met klimmen? en wat verbruikt die ongeveer..
En hoe ben je er toe gekomen om in zijn 5 te rijden en niet in de automaat te laten staan?
Nooit in 5 of alleen met klimmen? en wat verbruikt die ongeveer..
En hoe ben je er toe gekomen om in zijn 5 te rijden en niet in de automaat te laten staan?
Ervaring Volvo V70 2.4D automaat en caravan
Doordat ik bij volvotune in Elst ben geweest voor chiptuning en automaatbak spoelen en daar met klem werd geadviseerd niet in de 6 te rijden omdat de bak dan te weinig toeren draait om voldoende te koelen. Verbruik euhm 1:10? Ongeveer best veel tegen de 1:18,5-19 die ik normaal makkelijk haal.
Erwin
Erwin
Home-car racer 48
Re: Ervaring Volvo V70 2.4D automaat en caravan
Omdat de V70 zo makkelijk trekt schakelt hij ook lekker door, event. naar 6.
Dan zit de bak met 90 nog niet in de zg "Lock Up"
Dus rij je dan met slip in de bak en wordt de automaatolie gloeiend heet.
( kan zelfs verbranden)
Zelf gebruik ik de automaat best veel maar zodra ik een constante snelheid rij zet ik hem op manual, en max in 5.
Werkt prima, de automaat schakelt wel terug als je remt.
En..de motorrem werkt dan ook gewoon.
Bij mij is de hut max 1700 kg trouwens.
Heeft de auto geen moeite mee..
Dan zit de bak met 90 nog niet in de zg "Lock Up"
Dus rij je dan met slip in de bak en wordt de automaatolie gloeiend heet.
( kan zelfs verbranden)
Zelf gebruik ik de automaat best veel maar zodra ik een constante snelheid rij zet ik hem op manual, en max in 5.
Werkt prima, de automaat schakelt wel terug als je remt.
En..de motorrem werkt dan ook gewoon.
Bij mij is de hut max 1700 kg trouwens.
Heeft de auto geen moeite mee..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Ervaring Volvo V70 2.4D automaat en caravan
Dus de oplossing zou ook kunnen zijn een beetje doorrijden zodat de motor hogere toeren maakt..
trekkracht maak ik me ook geen zorgen over en die 1300kg bij mij zal zeker niet het probleem zijn.
Enig idee hoeveel toeren je minimaal moet draaien? 2000 lijkt me vrij normaal
trekkracht maak ik me ook geen zorgen over en die 1300kg bij mij zal zeker niet het probleem zijn.
Enig idee hoeveel toeren je minimaal moet draaien? 2000 lijkt me vrij normaal
Re: Ervaring Volvo V70 2.4D automaat en caravan
Bij mij in de 6 is dat pas bij 120 dus wel flink doorrijden.
Erwin
Erwin
Home-car racer 48
Re: Ervaring Volvo V70 2.4D automaat en caravan
Klaas, die caravan van je trek je echt met 2 vingers in je neus, ik denk dat velen jaloers op je trekkracht en gewicht tov je caravan zullen zijn
idd even de hoogste versnelling in de gaten houden, niet omdat het nu direct stuk gaat, maar zeker ook omdat je er prettiger mee rijdt!
idd even de hoogste versnelling in de gaten houden, niet omdat het nu direct stuk gaat, maar zeker ook omdat je er prettiger mee rijdt!
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Ervaring Volvo V70 2.4D automaat en caravan
Klaas, we hebben deze ook gehad (welke Volvo niet... )
Gewoon “doorrijden” lukt vaak niet wegens drukte en heuvel op...
Je hoort het wel aan het geluid.
Gewoon een versnelling terug, die Volvo komt echt de berg wel op, maar het toerental zou ik op zo'n 1800 a 2000 toeren houden.
En houdt je oliepeil in de gaten!
Wij hadden een D5 en die verbruikte vrijwel geen olie... na een stevige rit naar Annecy (door de alpen) het peil op minimum!
Na de vakantie was het olieverbruik weer bijna nul.
Gewoon “doorrijden” lukt vaak niet wegens drukte en heuvel op...
Je hoort het wel aan het geluid.
Gewoon een versnelling terug, die Volvo komt echt de berg wel op, maar het toerental zou ik op zo'n 1800 a 2000 toeren houden.
En houdt je oliepeil in de gaten!
Wij hadden een D5 en die verbruikte vrijwel geen olie... na een stevige rit naar Annecy (door de alpen) het peil op minimum!
Na de vakantie was het olieverbruik weer bijna nul.
Re: Ervaring Volvo V70 2.4D automaat en caravan
Misschien ook handig ivm olie pijl, tussen min en max zit bijna 2 liter.
Erwin
Erwin
Home-car racer 48
Re: Ervaring Volvo V70 2.4D automaat en caravan
Ik denk dat 2000 toren ook geen enkel probleem is om te halen lijkt me maar ik ga het allemaal mee maken
met een beetje gevoel en een beetje op de toren letten bij de hoge versnellingen moet het dus geen punt zijn.
dank allen
en olie checken is zeker een goeie tip doe ik nu nooit omdat er gewoon geen verbruik is
met een beetje gevoel en een beetje op de toren letten bij de hoge versnellingen moet het dus geen punt zijn.
dank allen
en olie checken is zeker een goeie tip doe ik nu nooit omdat er gewoon geen verbruik is
Re: Ervaring Volvo V70 2.4D automaat en caravan
Ik heb geen D5 maar een ander blok erin liggen.
Jij wil vast geen 2000 RPM met de caravan erachter rijden.
Kost een vermogen aan bekeuringen voor snelheidsovertredingen...
Dus echt het advies om max in zn 5 te rijden.
Ik he het van heel veel kanten gehoord.
En..met 90-100 in zn 5 tuft het ook heel rustig hoor.
Grote voordeel is ook nog dat je kan afremmen op de motor, in D doet ie dat niet..
Lock up en lock down..
ps.. Mijn lock up zit bij 1700 RPM.
Daar rij ik dus altijd boven.
GT6 bak
Jij wil vast geen 2000 RPM met de caravan erachter rijden.
Kost een vermogen aan bekeuringen voor snelheidsovertredingen...
Dus echt het advies om max in zn 5 te rijden.
Ik he het van heel veel kanten gehoord.
En..met 90-100 in zn 5 tuft het ook heel rustig hoor.
Grote voordeel is ook nog dat je kan afremmen op de motor, in D doet ie dat niet..
Lock up en lock down..
ps.. Mijn lock up zit bij 1700 RPM.
Daar rij ik dus altijd boven.
GT6 bak
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Ervaring Volvo V70 2.4D automaat en caravan
Ik heb met een D5 met GT5 (dus de voorganger) gereden. Met 1500 kg caravan erachter dus ietsje zwaarder. Echt twee vingers in de neus. Maar altijd handmatig schakelen en hooguit de 4e versnelling. Dan zat ie mooi tussen de 2000 en 2100 toeren. Dat is het meest fijne toerental bij ongeveer 95 km op de teller.
Re: Ervaring Volvo V70 2.4D automaat en caravan
Nog ff mijn ervaringen
Nu Bezig met mijn derde V70D5. 1e Bj2003 automaat, 2e met bj2007 handbak en nu bj2011 automaat. Altijd in hoogste versnellingen gereden en bij de automaten altijd de bak laten kiezen welk verzet. Alleen bij serieuze klimmen handmatig geschakeld zodat ik met een mooi toerental vs snelheid naar boven kon rijden. Nooit last van wat dan ook gehad.
Nu Bezig met mijn derde V70D5. 1e Bj2003 automaat, 2e met bj2007 handbak en nu bj2011 automaat. Altijd in hoogste versnellingen gereden en bij de automaten altijd de bak laten kiezen welk verzet. Alleen bij serieuze klimmen handmatig geschakeld zodat ik met een mooi toerental vs snelheid naar boven kon rijden. Nooit last van wat dan ook gehad.
Volvo V70D5 AWD 6GT - Knaus Sport 500FDK
Re: Ervaring Volvo V70 2.4D automaat en caravan
Met een D6 (zeg maar een D5 met trapondersteuning) in automaatstand, behalve bij een serieuze klim (alleen hybrid of AWD, in power niet nodig, dan draait ze al meer toeren en heeft trapondersteuning).
1500kg aan de haak en geen centje pijn. Dit jaar alleen bij de klim naar La Jonquera de waarschuwing dat ik langzamer moest rijden ivm motortemperatuur. Snelheid op dat moment 110km/u, buitentemperatuur 28 graden. Maar dat is een bekend D6 'probleem'.
De D5 is een bruut blok en zal je met een big smile de hut laten trekken.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
1500kg aan de haak en geen centje pijn. Dit jaar alleen bij de klim naar La Jonquera de waarschuwing dat ik langzamer moest rijden ivm motortemperatuur. Snelheid op dat moment 110km/u, buitentemperatuur 28 graden. Maar dat is een bekend D6 'probleem'.
De D5 is een bruut blok en zal je met een big smile de hut laten trekken.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.