koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
RE.gif
Dat lijkt me ook een goed idee. Want je leest in sommige reacties in dit topic een enorme bak onzin. Tuurlijk, mijn auto leeft. Hij rookt, wipt en zuipt.
Kijk beste mensen. Om deze reden moet je een tandje hoger met de toeren: Deze kromme is wellicht niet helemaal de juiste maar zo verloopt wel de vermogens- en koppelopbouw. Je ziet dus ook dat de motor bij lage toeren veel minder kracht heeft. Ga je bewust in te lage toeren rijden maar verg je wel veel van kracht van hem, dan belast je hem dus zwaar. Bij hogere toeren heeft ie meer kracht over en gaat het hem makkelijker af. En natuurlijk is het zo dat je in het vlakke Nederland met een windje in de rug niet zoveel vergt van een motor. Maar met tegenwind of heuveltje op is dat andere koek.
Maar goed, het zal mij verder een zorg zijn. Als je vindt dat je motor niet moet zeuren dan mag je wat mij betreft lekker in een te groot verzet blijven rijden.
Dat lijkt me ook een goed idee. Want je leest in sommige reacties in dit topic een enorme bak onzin. Tuurlijk, mijn auto leeft. Hij rookt, wipt en zuipt.
Kijk beste mensen. Om deze reden moet je een tandje hoger met de toeren: Deze kromme is wellicht niet helemaal de juiste maar zo verloopt wel de vermogens- en koppelopbouw. Je ziet dus ook dat de motor bij lage toeren veel minder kracht heeft. Ga je bewust in te lage toeren rijden maar verg je wel veel van kracht van hem, dan belast je hem dus zwaar. Bij hogere toeren heeft ie meer kracht over en gaat het hem makkelijker af. En natuurlijk is het zo dat je in het vlakke Nederland met een windje in de rug niet zoveel vergt van een motor. Maar met tegenwind of heuveltje op is dat andere koek.
Maar goed, het zal mij verder een zorg zijn. Als je vindt dat je motor niet moet zeuren dan mag je wat mij betreft lekker in een te groot verzet blijven rijden.
Laatst gewijzigd door Morgoth op di 9 apr 2019 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
Het is beter, ik kan in mijn auto alles monitoren incl. koppel turbodruk, olietemperatuur. als ik in de 6 een lange heuvel oprij zoals bij luik (rij dan zo'n 110-115), dan loopt de olie en de koelwatertemperatuur op, koelwater een beetje tot net voorbij de 100 graden, de olitemperatuur loopt wel door tot 130 graden, ik kan dan gas bij geven en dan nog versnelt de combi omdat ik kracht genoeg over heb. Echter op het moment dat ik 1 keer terugschakel, dus naar de 5, dan lopen beide temperaturen terug, waarbij de koelwater een beetje en de olie zo 5-10 graden.Erwin1987 schreef: ↑di 9 apr 2019 14:53Ik zou bij de dealer is navraag doen of het voor het behoud van de bak en motor met name koeling en smering beter is een versnelling lager te rijden, ik weet dat bij bijv onze Volvo automaten ( en ja ik weet dat het niet dezelfde is) door de dealer en Volvo specialisten word gezegd dat je met caravan beter in de 5 kan rijden in plaats van de 6 met 90.Psjaak schreef:Vandaag terug van een zonnig weekend aan de Noordzee. Nieuwe caravan uitgeprobeerd en dit is uitstekend bevallen. Maar ik heb een vraag. De terugreis op de adaptieve cruise control zo rond de negentig en de draait de motor ongeveer 1400 toeren in de zevende versnelling (automaat). Maximale koppel ligt tussen de 100 en 3940 toeren. Is dit slim of de automaat manueel in de zesde versnelling te zetten om zo binnen mijn maximale koppel te rijden. Maximale gewicht caravan 1500kg.
Groet Sjaak (geen techneut).
Erwin
Ik probeer met elke trekauto altijd uit wat het best bij me overkomt en voelt, overigens raakt de auto echt niet aan de kook als ik niet terugschakel
Edit: RE.gif idd
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
Dat is wat ik bedoel koppel is er waarschijnlijk nog wel genoeg, misschien wel meer als zat. Alleen worden er misschien niet genoeg toeren gedraaid om goed te koelen en olie en koelvloeistof zijn meestal goed in de gaten te houden olie van de automaat meestal wat minder makkelijk. ( Kun jij die lezen in de auto micky?) @ morgoth
Erwin
Erwin
Home-car racer 48
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
RE.gif
Van de automaat niet standaard op het dashboard zoals wat ik hier boven schreef, wel met de VAGCOM kabel die ik heb.
Maar om eerlijk te zijn vind ik die niet zo belangrijk, mijn auto heeft geen vloeistofkoppeling.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Van de automaat niet standaard op het dashboard zoals wat ik hier boven schreef, wel met de VAGCOM kabel die ik heb.
Maar om eerlijk te zijn vind ik die niet zo belangrijk, mijn auto heeft geen vloeistofkoppeling.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
Nee snap ik, ik was gewoon nieuwschierig ik kan niks aflezen in de auto geen koelvloeistof temperatuur ofzo alles via vida.
Erwin
Erwin
Home-car racer 48
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
Ik heb een bluetooth OBD2 module. Met een app op de telefoon kun je ook het een en ander uitlezen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
Dat is wel wat handzamer als mij laptop met kabels erbij ga ik ff zoeken.
Erwin
Erwin
Home-car racer 48
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
Ik schrijf het hier wel vaker, houdt je motor gewoon boven de 2500 toeren.
Is veel beter voor de smering, belasting en koeling.
Een gegeven is ook dat geen enkele motor het fijn vind onder de 1600 toeren.
Dat wordt al een tijdje opgevangen door 2massa vliegwielen etc….
En meer toeren is bij een gelijk blijvend koppel ook meer vermogen.
En versnelling 5-6-7-8 of 9 bij 90 km zegt helemaal niks.
Hoevvel toeren hij dan draaid des te meer
Feit is dat de boel afgeregeld is op eco en weinig uitstoot dus
het liefst al bij 50 km/u in de hoogste versnelling tijdens de WLTP meting.
Wat betreft de verzwaarde veren, de auto hoeft helemaal niet hoger
komen te staan na montage ven vervangende zwaardere MAD veren.
Monteer je een bijzet veer loop je dat risico wel.
Eric
Is veel beter voor de smering, belasting en koeling.
Een gegeven is ook dat geen enkele motor het fijn vind onder de 1600 toeren.
Dat wordt al een tijdje opgevangen door 2massa vliegwielen etc….
En meer toeren is bij een gelijk blijvend koppel ook meer vermogen.
En versnelling 5-6-7-8 of 9 bij 90 km zegt helemaal niks.
Hoevvel toeren hij dan draaid des te meer
Feit is dat de boel afgeregeld is op eco en weinig uitstoot dus
het liefst al bij 50 km/u in de hoogste versnelling tijdens de WLTP meting.
Wat betreft de verzwaarde veren, de auto hoeft helemaal niet hoger
komen te staan na montage ven vervangende zwaardere MAD veren.
Monteer je een bijzet veer loop je dat risico wel.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
Dank voor de antwoorden. Ik ga zeker de S stand gebruiken of een lagere versnelling gebruiken om zo het toerental omhoog te krijgen.
Groet Sjaak
Groet Sjaak
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
Ik heb ook zo een ding, werkt perfect.Morgoth schreef:Ik heb een bluetooth OBD2 module. Met een app op de telefoon kun je ook het een en ander uitlezen.
Ik heb de torque app gekocht en dan kan je je eigen dashboard bouwen.
Er zijn ook gratis appjes en zo een dongle kost een paar euro op AliExpress.
Wel leuk om te zien wat je auto nu werkelijk doet, bij het forum weekend ga ik ook eens kijken als de caravan erachter hangt.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
Welke app gebruik je? Deze is mooi!
Excuus. Torque. Ik lees niet goed
Excuus. Torque. Ik lees niet goed
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
Re:
Net gekeken maar waar in mijn dash komt dat dan?
Erwin
Net gekeken maar waar in mijn dash komt dat dan?
Erwin
Home-car racer 48
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
RE.gif
In je obd2 socket. En dan verschijnt het in je boardcomputerscherm.
In je obd2 socket. En dan verschijnt het in je boardcomputerscherm.
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
De waterpomp word aangedreven door de distributie, dus als je lage toerentallen gaat rijden met een caravan er achter word het koelwater met onvoldoende snelheid rond gepompt. Dat is ook de reden dat je veel wagens aan de kant ziet staan als het warm is in het buitenland. Mensen weten gewoon niet meer hoe ze moeten rijden.
Ze laten alles maar over aan de electronica en rijden gewoon in de hoogste versnelling. Zeer onverstandig.
Een caravan is een behoorlijke belasting voor de motor en aandrijflijn. Er komen zeer grote krachten op te staan. Handmatig schakelen en vooral een standje terug schakelen en wat hoger in toeren rijden is helemaal niet slecht maar juist zeer goed voor je auto.
Ze laten alles maar over aan de electronica en rijden gewoon in de hoogste versnelling. Zeer onverstandig.
Een caravan is een behoorlijke belasting voor de motor en aandrijflijn. Er komen zeer grote krachten op te staan. Handmatig schakelen en vooral een standje terug schakelen en wat hoger in toeren rijden is helemaal niet slecht maar juist zeer goed voor je auto.
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.