koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
Vandaag terug van een zonnig weekend aan de Noordzee. Nieuwe caravan uitgeprobeerd en dit is uitstekend bevallen. Maar ik heb een vraag. De terugreis op de adaptieve cruise control zo rond de negentig en de draait de motor ongeveer 1400 toeren in de zevende versnelling (automaat). Maximale koppel ligt tussen de 100 en 3940 toeren. Is dit slim of de automaat manueel in de zesde versnelling te zetten om zo binnen mijn maximale koppel te rijden. Maximale gewicht caravan 1500kg.
Groet Sjaak (geen techneut).
Groet Sjaak (geen techneut).
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
Hier missen we een cijfertje.
Je TSI zal nooit meer koppel afgeven dan er gevraagd wordt, dus ook niet in een lagere versnelling.
Je mag best op de automaat vertrouwen, is een hoger toerental nodig dan wordt dat automatisch voor je geregeld.
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
RE.gif RE.gif
Je hebt de 7 bak met droge koppeling (denk ik maar ik weet je koppel niet, deze info ontbreekt).
Ik zou hem in de sportstand rijden, waarschijnlijk (eigenlijk zeker) gaat hij dan 1 terug uit zichzelf, je zult direct merken dat hij beter oppakt bij vertrek en niet minder belangrijk, hij gaat minder snel naar de 2, deze bak gaat na rollen direct naar de 2 als je dan niet doortrekt (bijv. stadsverkeer wat rolt of fileachtig verkeer) dan slipt de koppeling omdat de 2 te laag toerental geeft, dit kan overmatige slijtage aan de koppelingsplaten geven, kies je met de caravan altijd de sportstand dan heb je een betere verdeling van het vermogen en rij je gewoon lekkerder, veel brandstof zal dit niet schelen en het kan eventueel nieuwe platen voorkomen
Je hebt de 7 bak met droge koppeling (denk ik maar ik weet je koppel niet, deze info ontbreekt).
Ik zou hem in de sportstand rijden, waarschijnlijk (eigenlijk zeker) gaat hij dan 1 terug uit zichzelf, je zult direct merken dat hij beter oppakt bij vertrek en niet minder belangrijk, hij gaat minder snel naar de 2, deze bak gaat na rollen direct naar de 2 als je dan niet doortrekt (bijv. stadsverkeer wat rolt of fileachtig verkeer) dan slipt de koppeling omdat de 2 te laag toerental geeft, dit kan overmatige slijtage aan de koppelingsplaten geven, kies je met de caravan altijd de sportstand dan heb je een betere verdeling van het vermogen en rij je gewoon lekkerder, veel brandstof zal dit niet schelen en het kan eventueel nieuwe platen voorkomen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
Ik vind bij mijn auto in de stad, vlak, 50km/u en dan 800 rpm best erg minimaal. Kies vaak liever zelf de verzetten.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
Excuses. Het maximale koppel ligt tussen de 1500 en 3940 toeren.
Groet Sjaak
Groet Sjaak
koppel Tiguan 2.0 tsi dsg 190 pk 320Nm @ 1500 tpm
Mijn ervaring met mijn DSG-7
Ik heb een Seat Altea 1.8 DSG-7 210 pk max. koppel 250 Nm bij 1500 tpm. Mijn ervaring is als ik solo rij en ik trek weg bij een stoplicht, dan staat de versnelling bij het oversteken van de straat al in z’n 3. Rij ik ook solo rustig 50 km per uur in een lange straat cq weg , dan rij ik automatisch gewoon in de 7e versnelling. Maar zo gauw de caravan achter de auto hang, reageert de DSG-7 vele malen sneller en hij trek automatisch langer door in zijn versnellingen. Ook bij mijn rijdt de auto en caravan bij 90 “echte” kilometers in de hoogste versnelling prima. De “Sport-stand” gebruik ik alleen bij het wegrijden met caravan als de helling steiler als 14 % is.
Met de gegevens op de bijlage, moet de 2.0 l TSI DSG-7 zeker nog beter kunnen.
Gr. Theo
Ik heb een Seat Altea 1.8 DSG-7 210 pk max. koppel 250 Nm bij 1500 tpm. Mijn ervaring is als ik solo rij en ik trek weg bij een stoplicht, dan staat de versnelling bij het oversteken van de straat al in z’n 3. Rij ik ook solo rustig 50 km per uur in een lange straat cq weg , dan rij ik automatisch gewoon in de 7e versnelling. Maar zo gauw de caravan achter de auto hang, reageert de DSG-7 vele malen sneller en hij trek automatisch langer door in zijn versnellingen. Ook bij mijn rijdt de auto en caravan bij 90 “echte” kilometers in de hoogste versnelling prima. De “Sport-stand” gebruik ik alleen bij het wegrijden met caravan als de helling steiler als 14 % is.
Met de gegevens op de bijlage, moet de 2.0 l TSI DSG-7 zeker nog beter kunnen.
Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
RE.gif dat is de 190pk die heeft ook een andere bak, met natte koppeling,
De 2 liter is ook met andere vermogens geleverd ik dacht vanaf 120 pk
De bak met droge koppeling is er formeel tot max 275NM
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De 2 liter is ook met andere vermogens geleverd ik dacht vanaf 120 pk
De bak met droge koppeling is er formeel tot max 275NM
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Micky op di 9 apr 2019 08:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
Droge koppeling tot 275Nm denk ik?
De natte kan hopelijk iets meer aan dan 275Nm.
Ik krijg over een paar maanden een Kia Ceed en de DCT van Hyundai Dymos kan 340Nm aan met droge platen.
De natte kan hopelijk iets meer aan dan 275Nm.
Ik krijg over een paar maanden een Kia Ceed en de DCT van Hyundai Dymos kan 340Nm aan met droge platen.
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
RE.gif
Uiteraard, aangepast :)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Uiteraard, aangepast :)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
Daar ben ik helemaal niet mee eens.
Het is helemaal niet goed voor een brandstofmotor om zwaar belast te worden op lage toeren.
1: Vooral bij lage toeren vervuilt de motor intern flink door de EGR
2: Bij lage toeren en flinke belasting wordt de motor veel heter dan bij hogere toeren met gelijke belasting
3: bij lage toeren komt er meer dwarskracht op de zuiger. Dat kan op termijn kantelende zuigers tot gevolg hebben.
4: bij hogere toeren is (bij de meeste auto's) de smerende en koelende werking van de olie beter door een hogere oliedruk.
Een automaat dus altijd in de sportstand zetten bij het trekken van een caravan (of handmatig terug schakelen). 1400 toeren met een caravan erachter is echt niet goed.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
Interessant topic, ik ga morgen voor het eerst op pad met de nieuwe trekker. Ook een 2.0 tsi 7 dsg met natte koppeling (dq381 voor de kenners). Beetje wisselend advies hierboven maar ik was idd van plan de S stand te gebruiken om zo wat langer in lage toeren te blijven hangen. Die reflex heb je met een manueel automatisch onder belasting.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023
Adria Adora 573 PT 2023
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
Heb je dan echt helemaal geen vertrouwen in de VAG ingenieurs of in de geproduceerde spullen?
Bij 90 km/h op de vlakke weg valt die belasting echt wel mee hoor.
En als het allemaal zo fataal zou zijn voor het motortje, waarom zou de boel dan zo zijn ontworpen?
Zelf rij ik ook liever met caravan in de S-stand een versnelling lager maar dat is meer voor het quasi-technisch onderbuikgevoel, zeker niet omdat ik het beter meen te weten dan de ontwerpers. Ik heb geen enkel overtuigend bewijs dat een automaat niet in staat is bij bij hogere belasting de juiste versnelling te kiezen. Ook bij initieel versnellen schakelt de bak toch gewoon terug als dat nodig is?
Kantelen van zuigers is naar mijn overtuiging het resultaat van een serieuze ontwerpfout. Als de koeling tekort schiet doordat deze afhankelijk is van het toerental kun je inderdaad maar beter meer toeren maken maar daar hoor ik TS niet over.
Bij 90 km/h op de vlakke weg valt die belasting echt wel mee hoor.
En als het allemaal zo fataal zou zijn voor het motortje, waarom zou de boel dan zo zijn ontworpen?
Zelf rij ik ook liever met caravan in de S-stand een versnelling lager maar dat is meer voor het quasi-technisch onderbuikgevoel, zeker niet omdat ik het beter meen te weten dan de ontwerpers. Ik heb geen enkel overtuigend bewijs dat een automaat niet in staat is bij bij hogere belasting de juiste versnelling te kiezen. Ook bij initieel versnellen schakelt de bak toch gewoon terug als dat nodig is?
Kantelen van zuigers is naar mijn overtuiging het resultaat van een serieuze ontwerpfout. Als de koeling tekort schiet doordat deze afhankelijk is van het toerental kun je inderdaad maar beter meer toeren maken maar daar hoor ik TS niet over.
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
Als er bedrijven als de "DSG Dokter" nog steeds handen vol werk hebben geeft het je te denken..............
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
10/15 jaar geleden zou ik waarschijnlijk heel hard hebben geroepen dat ik daar het volste vertrouwen in had. Ik moet helaas bekennen dat die reputatie de laatste jaren behoorlijk afgenomen is en ik denk niet dat ik daar alleen in ben. TFSI motoren, DSG bakken; nee die laat ik mooi op marktplaats staan waar ze staan.Jekihero schreef:Heb je dan echt helemaal geen vertrouwen in de VAG ingenieurs of in de geproduceerde spullen?
Ontopic; gevoelsmatig zou ik ook een iets hoger toerental prefereren. Het zou ook heel hoed kunnen trouwens dat het in verbruik niets uitmaakt.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
Tegenwoordig zijn auto's zo ontworpen dat ze zo zuinig mogelijk moeten zijn omdat de aanschafprijs nou eenmaal recht evenredig is met de uitstoot. Er wordt (bewust) geen rekening gehouden met een eventuele caravan die erachter komt. De bak ik zo afgesteld dat hij optimaal reageert op de auto met nominale belading. Als je zwaar gaat trekken moet je een andere stand gebruiken.
Vergelijk het met je fiets. Berg-op of fikse wind tegen doe je ook niet in de hoogste versnelling. Je schakelt dan ook een tandje terug. Dat is in de auto precies zo.
Vergelijk het met je fiets. Berg-op of fikse wind tegen doe je ook niet in de hoogste versnelling. Je schakelt dan ook een tandje terug. Dat is in de auto precies zo.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
Misschien drijven we af van de vraag van de TS, maar natuurlijk is de uitstoot een KPI bij het ontwerp.
Zijn er fabrikanten die in het instructieboekje schrijven dat zware aanhangers c.q. caravans in de S-stand moeten worden getrokken? Is dit bij Volkswagen soms zo? Je kunt er wel vaak lezen dat S en S+ of equivalente keuzestanden bedacht zijn voor sportief rijden. Ook kun je er soms in vinden hoe de diverse electronische beveiligingen kunnen worden uitgezet als je op het circuit wil racen.
Begrijp me goed, ik wil niet dwarsliggen, maar het is m.i. opmerkelijk dat de overtuiging dat hogere toerentallen nodig zijn voor het rijden met een caravan door de fabrikanten niet altijd ondubbelzinnig wordt gedeeld.
Zijn er fabrikanten die in het instructieboekje schrijven dat zware aanhangers c.q. caravans in de S-stand moeten worden getrokken? Is dit bij Volkswagen soms zo? Je kunt er wel vaak lezen dat S en S+ of equivalente keuzestanden bedacht zijn voor sportief rijden. Ook kun je er soms in vinden hoe de diverse electronische beveiligingen kunnen worden uitgezet als je op het circuit wil racen.
Begrijp me goed, ik wil niet dwarsliggen, maar het is m.i. opmerkelijk dat de overtuiging dat hogere toerentallen nodig zijn voor het rijden met een caravan door de fabrikanten niet altijd ondubbelzinnig wordt gedeeld.
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
Hier ook, heerlijk in de sport stand weliswaar geen DSG maar een ZF bak in mijn Bimmer met 8 verzetten.
Naast het feit dat de bak eerder voor een lagere verzet kies en sneller reageert op het gaspedaal wordt mijn demping ook straffer en voel je de 90/95 kg kogeldruk veel minder bij drempels.
Qua verbruik maakt het niks uit of ik nu met caravan in sport of comfort stand rij. De eco-Pro stand is gewoon niet fijn omdat er erg vaak een te hoge versnelling gekozen wordt.
Naast het feit dat de bak eerder voor een lagere verzet kies en sneller reageert op het gaspedaal wordt mijn demping ook straffer en voel je de 90/95 kg kogeldruk veel minder bij drempels.
Qua verbruik maakt het niks uit of ik nu met caravan in sport of comfort stand rij. De eco-Pro stand is gewoon niet fijn omdat er erg vaak een te hoge versnelling gekozen wordt.
Dethleffs Camper 530 FSK 2020
BMW 520d touring lci bj 2013
BMW 520d touring lci bj 2013
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
Ik ook niet...
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
ZF bak is niet te vergelijken met DSG.
Maar hier hebben de DSG eigenaren nog geluk! Gefeliciteerd heren!
Gelukkig maar, over het algemeen een hele dure hobby als ie de geest geeft.
Laat in ieder geval nooit de oliewissel achterwege, en rijdt je veel met aanhangers en caravans wacht dan niet tot 60k met een oliewissel.
Mechatronica is erg gevoelig voor vervuiling.
Maar hier hebben de DSG eigenaren nog geluk! Gefeliciteerd heren!
Gelukkig maar, over het algemeen een hele dure hobby als ie de geest geeft.
Laat in ieder geval nooit de oliewissel achterwege, en rijdt je veel met aanhangers en caravans wacht dan niet tot 60k met een oliewissel.
Mechatronica is erg gevoelig voor vervuiling.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
Ik krijg de indruk dat er mensen zijn die een auto teveel zien als een levend wezen; met gevoel dus.
Dat is natuurlijk niet zo en het zal die motor een worst wezen of hij nou aan een caravan of aan een tegen een helling rijdende losse auto aan het trekken is.
De schakel-elektronica is zo geprogrammeerd dat het verzet wordt aangepast aan de eigenschappen van de motor en de prestaties die op dat moment geleverd moeten worden.
Wij mensen hebben daar een gevoel bij en ervaren het vaak als onprettig dat die motor zo weinig toeren maakt. Het lijkt dan een beetje alsof hij het niet aan kan.
Dat laatste is absoluut niet het geval want daar staat de elektronica voor aan de bres.
Wel is het zo dat in dat hogere verzet de motor wat minder alert reageert. Dat zou een reden kunnen zijn om een verzetje lager te gaan rijden.
Die sportstand in een auto doet eigenlijk precies hetzelfde; hij maakt dat de motor wat alerter reageert door wat langer te wachten met opschakelen.
Dat dit wat meer brandstof kost is evident.
TS. een motor die zijn max. koppel levert vanaf 1500rpm. , zal ook bij 1400rpm. al een behoorlijk koppel leveren.
Probeer in die situatie maar eens door een beetje gas te geven hoe de auto reageert. Gaat hij versnellen dan is dit een teken dat er nog niet het onderste uit de kast werd gevraagd. Gaat de elektronica meteen terugschakelen, dan weet je dat je net tegen het kantelpunt aan zat te rijden maar nog wel binnen de geprogrammeerde marges
Dat is natuurlijk niet zo en het zal die motor een worst wezen of hij nou aan een caravan of aan een tegen een helling rijdende losse auto aan het trekken is.
De schakel-elektronica is zo geprogrammeerd dat het verzet wordt aangepast aan de eigenschappen van de motor en de prestaties die op dat moment geleverd moeten worden.
Wij mensen hebben daar een gevoel bij en ervaren het vaak als onprettig dat die motor zo weinig toeren maakt. Het lijkt dan een beetje alsof hij het niet aan kan.
Dat laatste is absoluut niet het geval want daar staat de elektronica voor aan de bres.
Wel is het zo dat in dat hogere verzet de motor wat minder alert reageert. Dat zou een reden kunnen zijn om een verzetje lager te gaan rijden.
Die sportstand in een auto doet eigenlijk precies hetzelfde; hij maakt dat de motor wat alerter reageert door wat langer te wachten met opschakelen.
Dat dit wat meer brandstof kost is evident.
TS. een motor die zijn max. koppel levert vanaf 1500rpm. , zal ook bij 1400rpm. al een behoorlijk koppel leveren.
Probeer in die situatie maar eens door een beetje gas te geven hoe de auto reageert. Gaat hij versnellen dan is dit een teken dat er nog niet het onderste uit de kast werd gevraagd. Gaat de elektronica meteen terugschakelen, dan weet je dat je net tegen het kantelpunt aan zat te rijden maar nog wel binnen de geprogrammeerde marges
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
RE.gif
Je vergeet "het milieu en uitstoot" in je verhaal mee te nemen.
Het toerental wordt dermate laag gehouden om de met name de NOx en CO2 uitstoot te beperken, anders kwanen ze niet door de keuring.
De geprogrameerde software vanuit de fabriek is al funest gebleken voor heel veel DSG bakken, en hebben tuning firma's de baksoftware aangepast om de boel langer heel te houden.
Maar ja, de uitstoot zal dan omhoog gaan............
We hebben hier een Caddy met DSG en een 2.0TDi, een verschrikking om in te rijden, met name door de stadsverkeer.
Zit je bij 40 al in de hoogste versnelling en dan hoor je dat de motor dat niet fijn vindt.
Not my cup of tea, een verademing als ik weer in mijn hybride stap...............
Je vergeet "het milieu en uitstoot" in je verhaal mee te nemen.
Het toerental wordt dermate laag gehouden om de met name de NOx en CO2 uitstoot te beperken, anders kwanen ze niet door de keuring.
De geprogrameerde software vanuit de fabriek is al funest gebleken voor heel veel DSG bakken, en hebben tuning firma's de baksoftware aangepast om de boel langer heel te houden.
Maar ja, de uitstoot zal dan omhoog gaan............
We hebben hier een Caddy met DSG en een 2.0TDi, een verschrikking om in te rijden, met name door de stadsverkeer.
Zit je bij 40 al in de hoogste versnelling en dan hoor je dat de motor dat niet fijn vindt.
Not my cup of tea, een verademing als ik weer in mijn hybride stap...............
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
Ik heb ervaring met een conventionele automatische 6 bak van Citroen, en de dsg6 bak in een skoda. Beide met 2 liter 140 pk diesel. Met de caravan er achter reden welen meestal in de sport stand. Op vlakke weg en geen tegenwind schakelde de bak naar 6.
Mo Beetje helling of storm tegen naar 5, bij een 90km/h. Bij gas geven in S ook allerter.
Persoonlijk vond ik 90 in 5 prettiger. Motor klonk rustiger en soepeler.
Ook minder neiging tot pendelen tussen 5 en 6.
Daarnaast is mijn overtuiging dat laag in de toeren en caravan erachter, niet de beste belasting voor de motor is.
En verbruik was soms in 5 lager dan in 6.
Mo Beetje helling of storm tegen naar 5, bij een 90km/h. Bij gas geven in S ook allerter.
Persoonlijk vond ik 90 in 5 prettiger. Motor klonk rustiger en soepeler.
Ook minder neiging tot pendelen tussen 5 en 6.
Daarnaast is mijn overtuiging dat laag in de toeren en caravan erachter, niet de beste belasting voor de motor is.
En verbruik was soms in 5 lager dan in 6.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
Ik zou bij de dealer is navraag doen of het voor het behoud van de bak en motor met name koeling en smering beter is een versnelling lager te rijden, ik weet dat bij bijv onze Volvo automaten ( en ja ik weet dat het niet dezelfde is) door de dealer en Volvo specialisten word gezegd dat je met caravan beter in de 5 kan rijden in plaats van de 6 met 90.Psjaak schreef:Vandaag terug van een zonnig weekend aan de Noordzee. Nieuwe caravan uitgeprobeerd en dit is uitstekend bevallen. Maar ik heb een vraag. De terugreis op de adaptieve cruise control zo rond de negentig en de draait de motor ongeveer 1400 toeren in de zevende versnelling (automaat). Maximale koppel ligt tussen de 100 en 3940 toeren. Is dit slim of de automaat manueel in de zesde versnelling te zetten om zo binnen mijn maximale koppel te rijden. Maximale gewicht caravan 1500kg.
Groet Sjaak (geen techneut).
Erwin
Home-car racer 48
Re: koppel Tiguan 2.0 tsi dsg
Rij een vw caddy 1.9 tdi standaard 105 PK middels grotere turbo en verstuivers met ander software naar 204 PK en 420 nm. Een 6 bak dsg van een touran in gezet en nu heeft deze motor met bak 354.000 gereden, enige kosten die we hebben gehad is een nieuwe dynamo die de geest had gegeven. Verder moest de caddy elke 15k nieuwe olie hebben, is gewijzigd na long life en nu om de 30k een beurt plus olie. De caddy trekt een Detleffs 540 v van totaal 1500 kg. Rij met caravan altijd in S stand. Tot nu toe probleemloos.
Nog even voor de duidelijkheid hij staat op ruim 5 ton maar 354.000 met de nieuwe configuratie.
Nog even voor de duidelijkheid hij staat op ruim 5 ton maar 354.000 met de nieuwe configuratie.