Pagina 2 van 2

Re: Mazda en caravan

Geplaatst: di 30 apr 2019 22:02
door AndreVK
In een ander topic onderstaande ervaring beschreven:

Help bij volgende trekker. Longlist crossover, suv, mpv
https://r.tapatalk.com/shareLink?share_ ... are_type=t


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk

Re: Mazda en caravan

Geplaatst: wo 1 mei 2019 17:32
door AndreVK
Begrijp dat de reactie niet leesbaar is voor niet-tapatalk gebruikers.

Bij deze de link op de website-versie: viewtopic.php?p=632072#p632072

Re: Mazda en caravan

Geplaatst: do 2 mei 2019 09:48
door Leo33
Dit is mijn Combi. Mazda CX-5 (2wd) uit 2013 met een Home Car uit 2007. Trekgewicht auto 1800 kg. Max laadgewicht caravan 1300 kg. Afgelopen vrijdag heb ik de caravan uit de stalling gehaald en ga er volgend weekend voor het eerst mee we. Ben benieuwd maar verwacht wel dat het een goede combi is. Even kijken naar een goede gewichtsverdeling omdat de auto met 1295 kg aan de lichte kant is. Ik ben ook benieuwd hoe het met 2 fietsen (e-bike) gaat op de caravan. Ik heb een fietsenrek voor en achter dus voor en achter 1 fiets.

Re: Mazda en caravan

Geplaatst: do 2 mei 2019 10:17
door janoniem
RE.gif
Mooi span, zal zeker lukken.
Zorg voor flink gewicht op de kogel, die Japanner zakt echt niet door.
Houd de motor op toeren, dat vindt ie fijn.
Ik schakel TCS bij wegrijden (op helling) altijd uit.
Gelukkig heeft jouw CX nog TT navigatie, jammer dat ze daar in 2015 mee gestopt zijn.

Re: Mazda en caravan

Geplaatst: do 2 mei 2019 10:37
door Hans 555
Hier een Mazda 6 waarvan de fabriek zegt niet meer dan 75 kg op de haak te leggen. Zelf houd ik ongeveer 85 tot 90 kg. aan en dat gaat heel goed, ook met wat bagage in de auto. Succes. thumbup.gif

Re: Mazda en caravan

Geplaatst: do 4 jul 2019 11:00
door Peter'74
Afgelopen jaar naar Italië geweest met onze 2012 CX-5(benzine, 2WD, handgeschakeld) met een GRUAU 1100kg er achter. Geen centje pijn. Zelfs de Fernpass ging fluitend. Wel wat hoger in de toeren houden ivm het ontbreken van een turbo. Het SkyActiv gaat pas zijn werk doen vanaf 3500/4000 tpm.

Re: Mazda en caravan

Geplaatst: do 4 jul 2019 11:10
door deusjevo
Leo33 schreef:
do 2 mei 2019 09:48
Dit is mijn Combi. Mazda CX-5 (2wd) uit 2013 met een Home Car uit 2007. Trekgewicht auto 1800 kg. Max laadgewicht caravan 1300 kg. Afgelopen vrijdag heb ik de caravan uit de stalling gehaald en ga er volgend weekend voor het eerst mee we. Ben benieuwd maar verwacht wel dat het een goede combi is. Even kijken naar een goede gewichtsverdeling omdat de auto met 1295 kg aan de lichte kant is. Ik ben ook benieuwd hoe het met 2 fietsen (e-bike) gaat op de caravan. Ik heb een fietsenrek voor en achter dus voor en achter 1 fiets.
Leo ook al ervaringen?

Re: Mazda en caravan

Geplaatst: do 4 jul 2019 20:35
door woskam
Ik heb een Mazda CX5-GTM, 2.0L en automaat. De caravan is een Eriba Nova L van max 1400kg, welke met gemak getrokken wordt door de Mazda. We schakel ik met de hand, want anders komt het toerental onder de 2200 en dat vind ik niet oké. Ook in de bergen en passen hebben wij geen problemen gehad in tegenstelling tot onze vorige auto een Kia Sportage 2 L hand geschakeld van 2010. Hoewel deze 2000 aan de trekhaak mocht hebben, was het een regelrecht drama.

De Mazda CX5 2.0L met automaat is een heel goede combi.

Re: Mazda en caravan

Geplaatst: do 4 jul 2019 20:41
door woskam
Leo33 schreef:
do 2 mei 2019 09:48
Dit is mijn Combi. Mazda CX-5 (2wd) uit 2013 met een Home Car uit 2007. Trekgewicht auto 1800 kg. Max laadgewicht caravan 1300 kg. Afgelopen vrijdag heb ik de caravan uit de stalling gehaald en ga er volgend weekend voor het eerst mee we. Ben benieuwd maar verwacht wel dat het een goede combi is. Even kijken naar een goede gewichtsverdeling omdat de auto met 1295 kg aan de lichte kant is. Ik ben ook benieuwd hoe het met 2 fietsen (e-bike) gaat op de caravan. Ik heb een fietsenrek voor en achter dus voor en achter 1 fiets.
De tent en stokken en de zware spullen doe ik allemaal in de auto, zodat de auto lekker zwaar is en de caravan onder zijn laadgewicht blijft. Geeft ook betere rijeigenschappen.

Re: Mazda en caravan

Geplaatst: ma 5 aug 2019 20:16
door peter_s
Ik rijd Mazda CX-5 GTM Line (2WD, 165 pk, 19 inch wielen) en leg BBQ, campingtafel met 4 stoelen in achterbak en nog wat extra spullen om auto zwaarder te maken. Kogeldruk ligt op 75-80 kg met 2 e-bikes - die samen zo'n 55 kg wissen - op de dissel.

Het rijdt als een trein. Bij hellingen > 5% terug naar 4, soms 3de versnelling. Zoals iedereen aangeeft wel toeren houden. Heb 2 keer onverwacht helling van 16% gehad. Toen moest ik ook nog terug naar eerste versnelling i.v.m. S-bocht en tegenliggers. Was spannend maar de Mazda trok het wel! Toerental naar 4000 tpm.

De combinatie Hobby 540UFf en Mazda pakt al met al beter uit dan de berekening op caravan-trekker.nl aangeeft. Gelukkig.

Verwacht in Centraal Massief op steilste/langere hellingen een snelheid van 60 max 70km/uur. Maar hoevaak/hoelang is dat op een lange rit? Niet echt relevant al zeg ik het zelf. Caravangewicht met alle opties erbij en lading zal op zo'n 1550kg liggen schat ik in. Zonder de 2 e-bikes dan! 6de versnelling gebruik je eigenlijk nooit met een caravan erachter.
Volbepakt is brandstofverbruik 1:10 bij een toersnelheid van 90km/hr. Dat is netjes en zuinig in vergelijking met andere SUV's. Zo zou Volkswagen Tiguan richting 1L op 8km gaan las ik in reviews op het internet. Pak je voordeel als je nog gaat kiezen.

Re: Mazda en caravan

Geplaatst: ma 5 aug 2019 21:44
door HutKabouter
Twee weken geleden reden wij met onze CX-5 AWD Automaat en onze Hobby 460 voor het eerst door de bergen in Zwitserland. Het ging prima. Bij de stijle hellingen zette ik de automaat over op handbediening om de toeren meer constant rond de 4000tpm te houden. Dat gaat super goed. Ik ben dik tevreden!

Re: Mazda en caravan

Geplaatst: ma 5 aug 2019 23:26
door janoniem
peter_s schreef:
ma 5 aug 2019 20:16
.....Volbepakt is brandstofverbruik 1:10 bij een toersnelheid van 90km/hr. Dat is netjes en zuinig in vergelijking met andere SUV's.....
De afgelopen jaren reden wij een CX-5 benzine handgeschakeld uit 2012 met daar achter een TEC Travelking (as van max 1500kg).
Ook deze combinatie benaderde met 1:9,85 tijdens de diverse vakanties in Italië en Zuid-Frankrijk het door peter_s genoemd verbruik.

Inmiddels is de 2012 versie vervangen door een jongere uit 2016 welke helaas al meerdere keren retour garage moest voor garantie claims.
- Elektrische handrem rechtsachter blijft hangen, wiel gloeiend heet > opnieuw afgesteld.
- Stuur en carrosserie trilt bij hoge snelheden op autoweg > uitgebalanceerd
- Trillen blijft aanwezig > Bridgestones bevatten een hobbel, vervangen door Vredestein
- Elektrische handrem linksachter blijft hangen > volledig elektrisch systeem handrem vervangen
Gelukkig deden al deze problemen zich voor buiten een vakantieperiode maar vrolijk werd ik er niet van.

Re: Mazda en caravan

Geplaatst: di 6 aug 2019 07:19
door Mzonnet33
RE.gif

Dat trillen in je stuur, carrosserie en banden kan ook komen door remschijven die niet goed (meer) vast zitten of zelfs krom getrokken zijn. De CX-5 van ons is daar 4 keer voor behandeld en terug geweest. Bekend fenomeen bij de dealer scratch.gif

Re: Mazda en caravan

Geplaatst: di 6 aug 2019 08:06
door VIP
RE.gif

Remschijvem krom en dan trillen is bij elk automerk mogelijk.

Maar loszittende remschijven ?? Hoe kan dat, die zitten altijd vast dmv de wielbouten van het wiel aan de wielophanging van de auto.

Re: Mazda en caravan

Geplaatst: di 6 aug 2019 08:27
door Mzonnet33
RE.gif
Vraag me niet hoe het kan, maar telkens als de auto dan terug ging en op de brug hing was de speling voelbaar en zichtbaar. Er zijn tot 3 keer toe nieuwe remschijven geplaatst waarbij het probleem niet verholpen was scratch.gif

Re: Mazda en caravan

Geplaatst: do 29 aug 2019 14:25
door RvL
Goed om te lezen dat Mazda en caravans over het algemeen een goede combi is. Ik zit namelijk sterk na te denken over de nieuwe Mazda CX-30 met de nieuwe SkyActiv-X motor (180pk@6000rpm, 224NM@3000rpm) en automaat als opvolger voor mijn Renault Kadjar 1.5dCi.

Met de verschillen tussen turbomotoren en atmosferisch ben ik bekend. Sowieso laat ik de motor met caravan erachter altijd lekker toeren maken, dat is een stuk beter voor motor. Rijd ook een stuk prettiger. Voordeel is wel dat de CX-30 met z'n benzinemotor een heel stuk stiller zal zijn op toeren dan de Kadjar thumbup.gif

Re: Mazda en caravan

Geplaatst: do 29 aug 2019 17:22
door deusjevo
Ik denk wel de de CX-30 wat lichter is dan de Kadjar?

Re: Mazda en caravan

Geplaatst: do 29 aug 2019 18:51
door RvL
Dat zou je inderdaad wel verwachten, aangezien Mazda's over het algemeen erg licht zijn. De Mazda 2 van m'n vrouw bijvoorbeeld heeft een leeggewicht van 950kg, waar de concurrentie als snel 50kg of meer zwaarder is. Het is destijds ook een reden geweest om niet voor de CX-3 te gaan, buiten dat ik 'm wat klein vond.

Tussen de CX-30 (niet te verwarren met de CX-3) met Sky-X motor er automaat en mijn huidige Kadjar scheelt het maar 3kg: 1366 ledig vs. 1369 ledig. Ik denk niet dat ik die 3 kilo verschil echt ga merken qua stabiliteit ;) En anders leg ik wel 3 pakken melk (of 6 flesjes bier awhoea.gif) extra in de auto.

Maar dan is mijn oude Hobby zelf ook geen zwaargewicht met z'n 1050kg maximaal gewicht. Voortent en stokken gaan eigenlijk al standaard in het dakkoffer samen met b.v. een bak met haringen (stiekem zwaarder dan je denkt...), koelkastje achterin de kofferbak en ga zo maar door. Ik denk dat m'n auto stiekem zwaarder beladen is dan waar ik zelf mee reken scratch.gif

Re: Mazda 5 en caravan

Geplaatst: zo 8 sep 2019 16:27
door roesies
Vraagje: wie heeft ervaring met Mazda 5 ( 2008) met een Hobby 460 in Heuvel- en Bergachtige trajecten Motor 1,8

Re: Mazda en caravan

Geplaatst: wo 11 sep 2019 21:55
door mrbullmastiff
Ik heb in 2003 een nieuwe Mazda 6 met de 1.8 motor gekocht. Ik heb daar 7 jaar en 190000 km mee gereden. Aan de haak vrijwel al die jaren een Chateau Chalet 450 met een totaal toelaatbaar gewicht van 1300 kilo. Ik moest wel regelmatig terug schakelen maar de auto trok de caravan prima.