Motor na rit direct uitzetten of niet?
-
- Berichten: 2686
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Motor na rit direct uitzetten of niet?
Straks met de Eclips Cross richting zuid.
Voor het eerst met een motor met turbo.
Nu na starten blijft ik even stil staan en heb zo het gevoel dat de olie overal zit.
Maar wat doen jullie met het stoppen als je met de hut
onderweg zijn.
Nog wat laten nadraaien?
Wat ik voorheen altijd deed en nog ga doen is, vooraf het tanken al een km langzamer gaan rijden.
Voor het eerst met een motor met turbo.
Nu na starten blijft ik even stil staan en heb zo het gevoel dat de olie overal zit.
Maar wat doen jullie met het stoppen als je met de hut
onderweg zijn.
Nog wat laten nadraaien?
Wat ik voorheen altijd deed en nog ga doen is, vooraf het tanken al een km langzamer gaan rijden.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16326
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Onderweg
Rustig opstarten, zeker als de boel lang stil heeft gestaan.
Beetje laten afkoelen is ook aan te bevelen, laatste stukje wat kalmer rijden doet al veel goed.
Volgens mij smeert mijn auto nog een beetje na als de motor gestopt is.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Beetje laten afkoelen is ook aan te bevelen, laatste stukje wat kalmer rijden doet al veel goed.
Volgens mij smeert mijn auto nog een beetje na als de motor gestopt is.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Onderweg
Na laten lopen is met moderne motoren helemaal niet nodig. Wellicht als je met een racewagen net van het circuit komt maar bij een gewone auto is dat niet nodig. En normaal rustig warm rijden moet bij elke auto.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16326
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Onderweg
Waarom zou een moderne motor niet hoeven nalopen/iets afkoelen?
Van volle belasting naar nul geeft toch de nodige opdonders alleen al aan het blok. Je hoort het zelfs krimpen.
Vroeger en nu, daar is niets aan veranderd!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Van volle belasting naar nul geeft toch de nodige opdonders alleen al aan het blok. Je hoort het zelfs krimpen.
Vroeger en nu, daar is niets aan veranderd!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Onderweg
@Morgoth,
Natuurlijk laat je een turbo motor even na draaien als deze prestatie's heeft geleverd.
Niet zo zeer voor de motor, maar wel voor de turbo die smering nodig heeft voor het verlengen van de levensduur van de turbo.
Natuurlijk laat je een turbo motor even na draaien als deze prestatie's heeft geleverd.
Niet zo zeer voor de motor, maar wel voor de turbo die smering nodig heeft voor het verlengen van de levensduur van de turbo.
Laatst gewijzigd door VIP op ma 18 mar 2019 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16326
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Onderweg
RE.gif
Ik bedoelde eigenlijk beide, veel mensen weten niet dat koelen (naast smeren) één van de belangrijkste dingen is van smeerolie.
De basis is en blijft het zelfde.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik bedoelde eigenlijk beide, veel mensen weten niet dat koelen (naast smeren) één van de belangrijkste dingen is van smeerolie.
De basis is en blijft het zelfde.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Onderweg
Zéker even na laten draaien. Van tevoren iets rustiger rijden zal vast iets helpen, maar denk zelf dat dat effect vooral gevoelsmatig is. De meeste turbo’s draaien al vanaf relatief lage toeren mee, dus vinden een stukje koeling achteraf wel heel prettig.
Ik heb een leaseauto, maar ook die krijgt bij mij diezelfde behandeling. Dat zal de eerste 150.000km vast niet zoveel verschil maken, maar de eigenaar na mij is er vast blij mee.
Ik heb een leaseauto, maar ook die krijgt bij mij diezelfde behandeling. Dat zal de eerste 150.000km vast niet zoveel verschil maken, maar de eigenaar na mij is er vast blij mee.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Onderweg
Precies beide zijn van belang.Jan van Vijven schreef: ↑ma 18 mar 2019 10:17RE.gif
Ik bedoelde eigenlijk beide, veel mensen weten niet dat koelen (naast smeren) één van de belangrijkste dingen is van smeerolie.
De basis is en blijft het zelfde.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mijn reactie was ook op Morgoth.
Porsche + Tabbert
-
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Onderweg
@TS,
Hoewel we nieuwer en nieuwer gaan met de motoren, Holden in Australie heeft al eens eens auto met motor en keramische lagers en cylinder voeringen van Peth naar Sidney laten rijden op 1 liter smeerolie.
Zit ik niet zo in de kleinere motoren, maar war ik mee werkte hadden we boven op de turbo een tankje zitten die bij stoppen van de diesel en nog uitlopen van de turbo de lagers voorziet van smeerolie.
Volgens mijn bescheiden mening zou zeker voor een auto turbo die met 80000 toeren en meer draaien een afkoeling periode gewenst zijn.
En net wat U zelf al zegt de laatste 5-10km turbo niet te veel belasten op snelweg hoe rekening met klimmen en dalen en rij laatste 5-10 minuten rustig.
Zelf eenmalig in 1992 kapotte turbo gehad nadien altijd deze stel regel aangehouden en inmiddels 1,7 miljoen km verder wel met verschillende Mercedes modellen maar toch meestal 350-400000 km gereden geen kapotte turbos gehad, en schade is aanzienlijk want uitlaat ook vervangen.
En voor de motor zelf het koelwater word meestal door denk ventilator nog nagekoeld toch.
Dus - volgens mij - laatste stukje rustig aan doen is behoud van Uw motor - en koel dan zelf gelijk mee - groeten Jaap van Duijn
Hoewel we nieuwer en nieuwer gaan met de motoren, Holden in Australie heeft al eens eens auto met motor en keramische lagers en cylinder voeringen van Peth naar Sidney laten rijden op 1 liter smeerolie.
Zit ik niet zo in de kleinere motoren, maar war ik mee werkte hadden we boven op de turbo een tankje zitten die bij stoppen van de diesel en nog uitlopen van de turbo de lagers voorziet van smeerolie.
Volgens mijn bescheiden mening zou zeker voor een auto turbo die met 80000 toeren en meer draaien een afkoeling periode gewenst zijn.
En net wat U zelf al zegt de laatste 5-10km turbo niet te veel belasten op snelweg hoe rekening met klimmen en dalen en rij laatste 5-10 minuten rustig.
Zelf eenmalig in 1992 kapotte turbo gehad nadien altijd deze stel regel aangehouden en inmiddels 1,7 miljoen km verder wel met verschillende Mercedes modellen maar toch meestal 350-400000 km gereden geen kapotte turbos gehad, en schade is aanzienlijk want uitlaat ook vervangen.
En voor de motor zelf het koelwater word meestal door denk ventilator nog nagekoeld toch.
Dus - volgens mij - laatste stukje rustig aan doen is behoud van Uw motor - en koel dan zelf gelijk mee - groeten Jaap van Duijn
Re: Onderweg
Wat je vroeger wel eens zag op de parkeerplaatsen richting de Soleil, motorkap open.
Ik heb me laten vertellen dat je dat zeker niet moet doen.
Ik heb me laten vertellen dat je dat zeker niet moet doen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Onderweg
Precies!
Er worden hier verhalen uit 1992 aangehaald, of de techniek sindsdien stil staat. Moderne turbo's worden gekoeld met elektrische oliepompen of met aanvullingen om te voorkomen dat de turbo-koeling direct stopt als je de motor uitzet.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Onderweg
RE.gif
Dat is nieuw voor mij,heb je ook reviews van dit soort systemen ?
Verder is t zo dat,zoals JvV al aangaf de motorolie vooral een koelende taak heeft en kan het "even laten nalopen"'van de motor een gunstig effect hebben op het gelijkmatig afkoelen van de motor.
Dat is nieuw voor mij,heb je ook reviews van dit soort systemen ?
Verder is t zo dat,zoals JvV al aangaf de motorolie vooral een koelende taak heeft en kan het "even laten nalopen"'van de motor een gunstig effect hebben op het gelijkmatig afkoelen van de motor.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Onderweg
Als je 300 km over de autoroute gereden hebt zal dit niet zo nodig zijn,maar als je net de Simplonpass of de Gotthard pas beklommen hebt moet je echt je motor niet gelijk afzetten,dat is funest voor je turbo.
Wat er gebeurt is dat het dunne laagje olie in het lager ,door de zeer hoge temperatuur ( + 500 graden) verbrand,en dat zich daardoor een laagje kool ontwikkeld op de lagerbus en de rotoras van de turbo,met alle nare gevolgen van dien.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Onderweg
IK zou niet weten waarom niet,de hitte onder de motorkap kan zo onmiddelijk weg naar de buitenlucht,daarbij geholpen door de "airstream" van de ventilator.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Onderweg
Sorry hoor, het is echt niet nodig.
Ja, als je met je opgevoerde hi-performance auto vol-gas ergens een parkeerplaats op racet en vervolgens vanuit hoge toeren onmiddellijk de motor uit zet, dan is het slecht voor de turbo. Maar als je een bergpas op rijdt en vervolgens bovenaan de pas een parkeerplaats op zoekt, dan is de turbo al lang zijn toeren weer kwijt. Na laten lopen is echt onzin bij normale auto's. Een klein turbootje op een normale auto draait bovendien niet de toeren van de turbo uit een racewagen. De moderne auto's waarbij het uitlopen van de turbo een probleem zou kunnen worden, zijn bovendien voorzien van een turbo timer. Die kunnen niet eens uitgezet worden als de turbo daar schade van kan oplopen.
Wat je overigens NIET moet doen als je een pas bent afgereden of een flinke remactie hebt moeten doen, is dat je de auto stopt en de handrem aantrekt of met de voet op de rem blijft stilstaan. Op de plaats waar de remblokken op de schijven klemmen koelt de remschijf anders af als over de rest van de schijf en trekt ie krom. Natuurlijk rem je zoveel mogelijk op de motor maar soms moet je flink in de ankers. Laat in dat geval de auto heel langzaam iets doorrollen zodat de schijven wat gelijkmatiger hun ergste warmte kwijtraken.
Ja, als je met je opgevoerde hi-performance auto vol-gas ergens een parkeerplaats op racet en vervolgens vanuit hoge toeren onmiddellijk de motor uit zet, dan is het slecht voor de turbo. Maar als je een bergpas op rijdt en vervolgens bovenaan de pas een parkeerplaats op zoekt, dan is de turbo al lang zijn toeren weer kwijt. Na laten lopen is echt onzin bij normale auto's. Een klein turbootje op een normale auto draait bovendien niet de toeren van de turbo uit een racewagen. De moderne auto's waarbij het uitlopen van de turbo een probleem zou kunnen worden, zijn bovendien voorzien van een turbo timer. Die kunnen niet eens uitgezet worden als de turbo daar schade van kan oplopen.
Wat je overigens NIET moet doen als je een pas bent afgereden of een flinke remactie hebt moeten doen, is dat je de auto stopt en de handrem aantrekt of met de voet op de rem blijft stilstaan. Op de plaats waar de remblokken op de schijven klemmen koelt de remschijf anders af als over de rest van de schijf en trekt ie krom. Natuurlijk rem je zoveel mogelijk op de motor maar soms moet je flink in de ankers. Laat in dat geval de auto heel langzaam iets doorrollen zodat de schijven wat gelijkmatiger hun ergste warmte kwijtraken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Onderweg
RE.gif
Het feit dat de motoren bouwers al "turbo timers "ontwikkeld hebben bewijst dat het in veel gevallen wel nodig is.
Het feit dat de motoren bouwers al "turbo timers "ontwikkeld hebben bewijst dat het in veel gevallen wel nodig is.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16326
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Onderweg
Elke turbo motor is “zwaar” opgevoerd...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Onderweg
Je kunt beter na 150 000 km een set remschijven vervangen dan een turbo.Morgoth schreef: ↑ma 18 mar 2019 12:21
Wat je overigens NIET moet doen als je een pas bent afgereden of een flinke remactie hebt moeten doen, is dat je de auto stopt en de handrem aantrekt of met de voet op de rem blijft stilstaan. Op de plaats waar de remblokken op de schijven klemmen koelt de remschijf anders af als over de rest van de schijf en trekt ie krom.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Onderweg
Je kunt ook stellen dat er efficiënter gebruik gemaakt word van het thermisch rendement.Jan van Vijven schreef: ↑ma 18 mar 2019 12:28Elke turbo motor is “zwaar” opgevoerd...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16326
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Onderweg
RE.gif
Klopt ook weer :-)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Klopt ook weer :-)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Onderweg
Met de introductie van turbo's in kleine motoren was er direct een probleem met de koeling icm start/stop systemen. Autofabrikanten hebben hier meerdere oplossingen voor ontwikkeld:
- Oorspronkelijk waren turbo's oliefilm-gelagerd, tegenwoordig zijn de meeste turbo's voorzien van (speciale) kogellagers zodat de lagering goed blijft als de oliedruk wegvalt;
- Sommige merken maken gebruik van elektrische oliepompen (oa MB, Audi en Volvo), maar dat is duur;
- Andere merken (oa VW) maken gebruik van elektrische waterpompen icm watergekoelde turbo's. Die waterkoeling komt extra dan naast de oliekoeling. Het is voldoende om extreme opwarming - en mogelijke olie verbranding en koolstofafzetting - te voorkomen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?
Onderwerp aangepast en verplaatst.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?
Of het bij de nieuwe motoren nog nodig is/ wel of niet beter is laat ik in het midden, echter laat ik altijd de motor eventjes na-draaien ongeveer een 20 sec tot halve minuut, even de spulletjes bij elkaar rapen die mee naar buiten gaan en dan uit.
Echter staat mijn start/stop altijd uit (heb ik zo geprogrammeerd), je mag verwachten dat bij een auto met S/S systeem er sowieso wel aan gedacht is, deze motoren gaan immers uit voor het stoplicht en ook dan ben je gewoon aan komen rijden.
Echter staat mijn start/stop altijd uit (heb ik zo geprogrammeerd), je mag verwachten dat bij een auto met S/S systeem er sowieso wel aan gedacht is, deze motoren gaan immers uit voor het stoplicht en ook dan ben je gewoon aan komen rijden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?
Omdat, op een uitzondering daar gelaten,bijna niemand weet of er onder zijn motorkap een oliepomp met naloop heeft, zou ik aanbevelen om de motor een minuutje of twee na gedane zware arbeid te laten nadraaien zodat de turbo rustig tot stilstand kan komen en af kan koelen.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
-
- Berichten: 2686
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?
Hoi.
Toch maar Mit .nl gebeld.
Alles gaat via een lieve zachte damesstem.
Het nadraaien is niet meer nodig volgens de techneuten daar. Ook niet na een lange rit met de hut.
Ik ben niet tevreden met dit antwoord ,dus ik ga de garage maar bellen.
Het zelfde antwoord bij de garage.
Maar als het mijn auto is dan lekker even nadraaien is daar het devies.
Toch maar Mit .nl gebeld.
Alles gaat via een lieve zachte damesstem.
Het nadraaien is niet meer nodig volgens de techneuten daar. Ook niet na een lange rit met de hut.
Ik ben niet tevreden met dit antwoord ,dus ik ga de garage maar bellen.
Het zelfde antwoord bij de garage.
Maar als het mijn auto is dan lekker even nadraaien is daar het devies.
Laatst gewijzigd door sailor wim op ma 18 mar 2019 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?