Motor na rit direct uitzetten of niet?
Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?
verwijdert vanwege aanpassen quote
Laatst gewijzigd door Micky op ma 18 mar 2019 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?
Quote aangepast.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?
Moet zeggen dat ik deze wuote meer kan waarderen dan 5x een RE.gif Maar dat ff offtopic
Zelf rijd ik de motor altijd netjes warm, niet boven de 3.000 toeren gedurende de eerste 25 km. En het maakt mij eerlijk gezegd niet uit wat een ander doet. Laat de motor eerlijk gezegd zonder caravan nooit stationair draaien. Hou er wel rekening mee dat ik de laatste kilometers het blok niet extra belast.
Met caravan laat ik de auto stationair wel even doordraaien.
Zelf rijd ik de motor altijd netjes warm, niet boven de 3.000 toeren gedurende de eerste 25 km. En het maakt mij eerlijk gezegd niet uit wat een ander doet. Laat de motor eerlijk gezegd zonder caravan nooit stationair draaien. Hou er wel rekening mee dat ik de laatste kilometers het blok niet extra belast.
Met caravan laat ik de auto stationair wel even doordraaien.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?
Ik moet bekennen dat wanneer ik met caravan van de snelweg een tankstation oprijd, ik de auto zoveel mogelijk laat uitrollen. De achterliggende gedachte is dat de motor en turbo's net even wat meer kans krijgen om wat af te koelen voordat ik deze uitzetVIP Premium schreef: ↑ma 18 mar 2019 18:58Toen wij nog met turbomotoren reden, liet ik bij het tanken (als de caravan erachter hing) de motor gewoon draaien voor de turbo.
Of het nodig is... geen idee, maar ik voel me er beter bij
Laatst gewijzigd door PD op ma 18 mar 2019 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?
RE.gif RE.gif
de quote is aangepast, er stond eerst heel iets anders, nu is het idd gewoon netjes een quote van een post van iemand (mij in dit geval)
de quote is aangepast, er stond eerst heel iets anders, nu is het idd gewoon netjes een quote van een post van iemand (mij in dit geval)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?
Je kan gewoon iemand zijn naam noemen, net als in een brief of mail, en dan in je opmerking het onderwerp verwerken.
Een quote kun je ook inkorten, aanpassen of veranderen is niet toegestaan en zal de volgende maal totaal verwijderd worden!
Een quote kun je ook inkorten, aanpassen of veranderen is niet toegestaan en zal de volgende maal totaal verwijderd worden!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?
Even voor mijn beeld (en volledig off topic), ik haal soms in een quote een stuk tekst die ik wil benadrukken. Opbouw pas ik verder niet aan. Mag dat wel?
Dus inkorten kan wel? aanpassen veranderen snap ik dat dat niet echt netjes is.
Ik zou overigens een bericht van een ieder waar ik op zou willen reageren eerder een paar puntjes zetten ipv bla
Dus inkorten kan wel? aanpassen veranderen snap ik dat dat niet echt netjes is.
Ik zou overigens een bericht van een ieder waar ik op zou willen reageren eerder een paar puntjes zetten ipv bla
Komt net iets vriendelijker over
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?
Inkorten om te benadrukken waar je reactie op bedoelt is mag en is soms juist aan te bevelen om herhalende lappen tekst te voorkomen.
En nu weer over de turbo babbelen graag
En nu weer over de turbo babbelen graag
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?
Toen wij onze auto afgeleverd werd door de dealer adviseerde ze ons er om te denken de auto na intensief gebruik niet direct uit te zetten bij stilstand.
Vooral als je op de snelweg hebt gereden of bijvoorbeeld met een caravan hebt gereden en de turbo zijn werk heeft gedaan. Zet je hem te snel uit dan loopt hij droog was het verhaal van hen. Als je in de bebouwde kom 50km rijd zal de turbo niet werken (waarschijnlijk) en is er als je stopt minder kans op drooglopen.
Vind het zelf wel lastig vooral met start-stop, soms rijd je op een weg 70km en moet dan stoppen voor een stoplicht. Volgens mij is het dan volgens het verhaal van de dealer beter om de motor niet meteen uit te zetten. Weet niet op de start stop hier zelf ook rekening mee houdt.
Vooral als je op de snelweg hebt gereden of bijvoorbeeld met een caravan hebt gereden en de turbo zijn werk heeft gedaan. Zet je hem te snel uit dan loopt hij droog was het verhaal van hen. Als je in de bebouwde kom 50km rijd zal de turbo niet werken (waarschijnlijk) en is er als je stopt minder kans op drooglopen.
Vind het zelf wel lastig vooral met start-stop, soms rijd je op een weg 70km en moet dan stoppen voor een stoplicht. Volgens mij is het dan volgens het verhaal van de dealer beter om de motor niet meteen uit te zetten. Weet niet op de start stop hier zelf ook rekening mee houdt.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Motor na rit direct uitzetten of niet?
Slimme dealer.
Dat start stop verhaal is in het leven geroepen vanwege “zuinig” rijden dit is zeker niet bedacht om de motor langer te laten leven, ieder weldenkend en een beetje technisch onderlegt mens zal begrijpen dat dit niet goed is in de file of bij een stoplicht.
Bij langere wachttijden, zoals een brug of spoorwegovergang, kun je de motor wel afzetten. Dit kun je beter zelf inschatten dan dat start stop ding.
Wij zetten bij beide auto’s direct na het starten dat ding uit, helaas kan dit niet permanent uitgezet worden.
Op mijn werk werken we met drie Caterpillar’s als stroomvoorziening, deze zijn allemaal voorzien met dit systeem. Bij stilstand worden ze op temperatuur gehouden en voor gesmeerd, en als we minder vermogen nodig hebben dan draaien ze onbelast nog enkele minuten door alvorens te stoppen. Waar zou dit voor zijn denk je? Juist ja: even afkoelen dus!
Ontploffende of vastlopende turbo’s zit niemand op te wachten, en de overige delen vinden het ook veel fijner.
Edit: soort brandstof heeft er niets mee te maken, dit geld zowel voor benzine, diesel, lpg, enz...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat start stop verhaal is in het leven geroepen vanwege “zuinig” rijden dit is zeker niet bedacht om de motor langer te laten leven, ieder weldenkend en een beetje technisch onderlegt mens zal begrijpen dat dit niet goed is in de file of bij een stoplicht.
Bij langere wachttijden, zoals een brug of spoorwegovergang, kun je de motor wel afzetten. Dit kun je beter zelf inschatten dan dat start stop ding.
Wij zetten bij beide auto’s direct na het starten dat ding uit, helaas kan dit niet permanent uitgezet worden.
Op mijn werk werken we met drie Caterpillar’s als stroomvoorziening, deze zijn allemaal voorzien met dit systeem. Bij stilstand worden ze op temperatuur gehouden en voor gesmeerd, en als we minder vermogen nodig hebben dan draaien ze onbelast nog enkele minuten door alvorens te stoppen. Waar zou dit voor zijn denk je? Juist ja: even afkoelen dus!
Ontploffende of vastlopende turbo’s zit niemand op te wachten, en de overige delen vinden het ook veel fijner.
Edit: soort brandstof heeft er niets mee te maken, dit geld zowel voor benzine, diesel, lpg, enz...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?
Pfff...
Ben ik effe blij dat mijn auto geen turbo heeft....
Ben ik effe blij dat mijn auto geen turbo heeft....
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?
Ik denk dat het antwoord op de vraag van TS, valt of staat met het soort oliepomp wat er in je motor zit.
Een oliepomp die mechanisch wordt aangedreven door de motor stopt ermee als de motor wordt uitgezet.
Een elektrische oliepomp wordt op een andere wijze aangestuurd en kan als dat nodig is nog gewoon zijn werk blijven doen als de motor uit staat.
Vergelijk het met auto's uit de vorige eeuw waarbij de koelventilator achter de radiateur gewoon m.b.v. een v-snaar werd aangedreven door de motor.
Tegenwoordig zijn ook die ventilatoren elektrisch en lopen als de zaak erg warm is gewoon nog een tijdje door als de motor uitstaat. Dat hoor je duidelijk zodat je daar niet aan twijfelt. Die electrische oliepomp maakt veel minder herrie en zal vaak helemaal niet als lopend worden opgemerkt.
Mijn auto heeft ook start-stop die ik altijd aan heb staan. Of de elektronica de start-stop activeert is bij (mijn) Volvo aan een hele rij voorwaarden gebonden zodat ik me regelmatig afvraag waarom die nou weer niet activeert. Ik weet dat daarbij de volgende zaken in ieder geval een rol spelen, aanhanger, buitentemperatuur, accuconditie en de stand van de versnellingspook (achteruit). Wellicht dat ook de motor/turbo-temp. een criterium is waarop de zaak blijft draaien. Allemaal elektronisch geregeld. Ik heb echter nog nooit meegemaakt dat de motor niet uit gaat als ik de start/stop-knop indruk. Lijkt me sterk dat dit in voorkomende gevallen ook niet elektronisch zou worden verhinderd als het technisch niet gewenst is.
En zeg nou zelf; ik denk dat het gros van de Nederlandse chauffeurs/chauffeuses niet bezig is met een evt. te warme turbo en gewoon de "sleutel" omdraaien als ze de plaats van bestemming bereikt hebben.
Ik heb nou niet de indruk dat er daardoor extra veel auto's met kapotte turbo's bij de garage staan.
Ik houdt er dus ook geen rekening mee, ook niet met caravan erachter.
Ik las ook iets over het negatieve advies om de motorkap open te zetten als de zaak erg heet is.
Ik denk dat dat advies is gebaseerd op het feit dat daardoor de luchtstroom die de nog draaiende koelventilator veroorzaakt wellicht wordt verstoord en inefficiënt wordt.
Een oliepomp die mechanisch wordt aangedreven door de motor stopt ermee als de motor wordt uitgezet.
Een elektrische oliepomp wordt op een andere wijze aangestuurd en kan als dat nodig is nog gewoon zijn werk blijven doen als de motor uit staat.
Vergelijk het met auto's uit de vorige eeuw waarbij de koelventilator achter de radiateur gewoon m.b.v. een v-snaar werd aangedreven door de motor.
Tegenwoordig zijn ook die ventilatoren elektrisch en lopen als de zaak erg warm is gewoon nog een tijdje door als de motor uitstaat. Dat hoor je duidelijk zodat je daar niet aan twijfelt. Die electrische oliepomp maakt veel minder herrie en zal vaak helemaal niet als lopend worden opgemerkt.
Mijn auto heeft ook start-stop die ik altijd aan heb staan. Of de elektronica de start-stop activeert is bij (mijn) Volvo aan een hele rij voorwaarden gebonden zodat ik me regelmatig afvraag waarom die nou weer niet activeert. Ik weet dat daarbij de volgende zaken in ieder geval een rol spelen, aanhanger, buitentemperatuur, accuconditie en de stand van de versnellingspook (achteruit). Wellicht dat ook de motor/turbo-temp. een criterium is waarop de zaak blijft draaien. Allemaal elektronisch geregeld. Ik heb echter nog nooit meegemaakt dat de motor niet uit gaat als ik de start/stop-knop indruk. Lijkt me sterk dat dit in voorkomende gevallen ook niet elektronisch zou worden verhinderd als het technisch niet gewenst is.
En zeg nou zelf; ik denk dat het gros van de Nederlandse chauffeurs/chauffeuses niet bezig is met een evt. te warme turbo en gewoon de "sleutel" omdraaien als ze de plaats van bestemming bereikt hebben.
Ik heb nou niet de indruk dat er daardoor extra veel auto's met kapotte turbo's bij de garage staan.
Ik houdt er dus ook geen rekening mee, ook niet met caravan erachter.
Ik las ook iets over het negatieve advies om de motorkap open te zetten als de zaak erg heet is.
Ik denk dat dat advies is gebaseerd op het feit dat daardoor de luchtstroom die de nog draaiende koelventilator veroorzaakt wellicht wordt verstoord en inefficiënt wordt.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?
Ook wij zijn turboloos (maar vinden het niet erg hoor) maar de tendens is wel dat er steeds meer turbomotoren komen.
Nog een nadeel van start stop systemen, je startmotor is ook eerder naar de %$*#^
Porsche + Tabbert
-
- Berichten: 2665
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?
Er staat nu 12k.op de teller.
Ik wil er 10 jaar mee rijden.
Vroeger met de eerste combi 130 km/h onder de Pyreneeën langs gereden, de reden was een kind met een migraine aanval en dan laat je je opjutten. Je wil naar de camping, het koste mij een doorgeslagen bougiekap.
Dus je eerste gedachte is wow verbrande kleppen want het apparaat loopt op 3 poten. 140 gulden verder had ik een nieuwe set via de ANWB.
Nu heb ik een jengel kat in de auto, en de combi zal ongetwijfeld ook zo snel kunnen.
Dat ga ik natuurlijk niet meer doen maar een verbrande turbo zal ook geen 140 € kosten dus rustig aan met de combi en de snelheid limiteren op 115
Ik wil er 10 jaar mee rijden.
Vroeger met de eerste combi 130 km/h onder de Pyreneeën langs gereden, de reden was een kind met een migraine aanval en dan laat je je opjutten. Je wil naar de camping, het koste mij een doorgeslagen bougiekap.
Dus je eerste gedachte is wow verbrande kleppen want het apparaat loopt op 3 poten. 140 gulden verder had ik een nieuwe set via de ANWB.
Nu heb ik een jengel kat in de auto, en de combi zal ongetwijfeld ook zo snel kunnen.
Dat ga ik natuurlijk niet meer doen maar een verbrande turbo zal ook geen 140 € kosten dus rustig aan met de combi en de snelheid limiteren op 115
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?
Dit is iets te kort door de bocht. Er is in de ontwikkeling wel degelijk rekening mee gehouden met de startmotor en het voorzien van de turbo's van externe koelingsmogelijkheden. Bij mij zit het nog wel een beetje ingebakken dat ik de motor laat nadraaien. Maar ja, ik rijd dan ook in hokken van 25 jaar en ouder Er is een hoop zin en onzin over de kleine naaimachinemotors te vinden. Er staan er toch genoeg met 2ton plus op de teller te koop. (in dit geval Polo)Jan van Vijven schreef: ↑di 19 mar 2019 09:27Slimme dealer.
Dat start stop verhaal is in het leven geroepen vanwege “zuinig” rijden dit is zeker niet bedacht om de motor langer te laten leven, ieder weldenkend en een beetje technisch onderlegt mens zal begrijpen dat dit niet goed is in de file of bij een stoplicht.
Bij langere wachttijden, zoals een brug of spoorwegovergang, kun je de motor wel afzetten. Dit kun je beter zelf inschatten dan dat start stop ding.
Wij zetten bij beide auto’s direct na het starten dat ding uit, helaas kan dit niet permanent uitgezet worden.
Op mijn werk werken we met drie Caterpillar’s als stroomvoorziening, deze zijn allemaal voorzien met dit systeem. Bij stilstand worden ze op temperatuur gehouden en voor gesmeerd, en als we minder vermogen nodig hebben dan draaien ze onbelast nog enkele minuten door alvorens te stoppen. Waar zou dit voor zijn denk je? Juist ja: even afkoelen dus!
Ontploffende of vastlopende turbo’s zit niemand op te wachten, en de overige delen vinden het ook veel fijner.
Edit: soort brandstof heeft er niets mee te maken, dit geld zowel voor benzine, diesel, lpg, enz...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Voor wat betreft het start stop systeem. Ik had hem in de Polo wel aan staan en ik gebruikte hem ook. Was een kwestie van wennen. Ook bij het stoplicht en in de file als het erg stroperig was. Maar voor ieder wat wils.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Motor na rit direct uitzetten of niet?
RE.gif
Volgens mij heb ik geen startmotoren genoemd.
Btw: onze CATjes hebben geen elektrische startmotoren dus ook over de accu’s maak ik me ook geen zorgen ;-)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volgens mij heb ik geen startmotoren genoemd.
Btw: onze CATjes hebben geen elektrische startmotoren dus ook over de accu’s maak ik me ook geen zorgen ;-)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?
Wij hebben ook geen turbomotor,toch laat ik de motor,na zware belasting altijd even doordraaien.VIP Premium schreef: ↑di 19 mar 2019 10:27
Ook wij zijn turboloos (maar vinden het niet erg hoor) maar de tendens is wel dat er steeds meer turbomotoren komen.
Nog een nadeel van start stop systemen, je startmotor is ook eerder naar de %$*#^
Ook turboloze motoren worden gekoeld door de smeerolie,vooral de binnenzijde van de zuigers.
Metzware belasting bedoel ik als ik een flinke helling beklommen heb,zoals de Simplon of Mt Cenis .
Als ik op de A16 de van Brienenoordbrug gesloten vind zet ik m wel af zodra ik stilsta,
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?
Er is een hoop zin en onzin over de kleine naaimachinemotors te vinden. Er staan er toch genoeg met 2ton plus op de teller te koop. (in dit geval Polo)
.
[/quote]
Vind je 2 ton zo bijzonder veel dan voor een turbo?
In de vrachtwagen wereld gaan ze een miljoen+ mee,zonder probleem.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?
RE.gif
Nee maar dat de Polo uitkwam werd er geroepen dat die het nog geen 2 ton volhouden. Inmiddels zijn we een aantal jaar verder en zien we dat ze het met onderhoud prima uithouden. Dat was meer mijn punt. Tegenwoordig zijn auto's meer en meer wegwerpartikelen geworden. De tijd van E klasses en Volvo's met meer dan een miljoen op de teller lijken wel heel ver achter ons.
Nee maar dat de Polo uitkwam werd er geroepen dat die het nog geen 2 ton volhouden. Inmiddels zijn we een aantal jaar verder en zien we dat ze het met onderhoud prima uithouden. Dat was meer mijn punt. Tegenwoordig zijn auto's meer en meer wegwerpartikelen geworden. De tijd van E klasses en Volvo's met meer dan een miljoen op de teller lijken wel heel ver achter ons.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.
Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?
eurotrotter schreef: ↑di 19 mar 2019 12:43Wij hebben ook geen turbomotor,toch laat ik de motor,na zware belasting altijd even doordraaien.VIP Premium schreef: ↑di 19 mar 2019 10:27
Ook wij zijn turboloos (maar vinden het niet erg hoor) maar de tendens is wel dat er steeds meer turbomotoren komen.
Nog een nadeel van start stop systemen, je startmotor is ook eerder naar de %$*#^
Ook turboloze motoren worden gekoeld door de smeerolie,vooral de binnenzijde van de zuigers.
Metzware belasting bedoel ik als ik een flinke helling beklommen heb,zoals de Simplon of Mt Cenis .
Als ik op de A16 de van Brienenoordbrug gesloten vind zet ik m wel af zodra ik stilsta,
Ik schrijf ok niet dat ik de motor niet laat nadraaien, alleen dat we turboloos zijn en dus geen turboproblemen kunnen hebben.
Na laten draaien doe ik altijd als er een aanhangwagen of caravan achter heeft gehangen. (of als ie solo echt heeft moeten presteren op de Autobahn).
Porsche + Tabbert