Motor na rit direct uitzetten of niet?

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Motor na rit direct uitzetten of niet?

Bericht door Jan van Vijven » ma 18 mar 2019 15:01

Willem, niet te veel zorgen maken, beetje laten nadraaien kan nooit kwaad.
Het welles nietes spelletje hier heeft totaal geen zin, een beetje na smeren/koelen is altijd goed en heeft totaal geen nadelige affecten.

Lees even het verhaal van Jaap, die heeft echt veel motoren kennis en ervaring, voor mij soms tot vervelens toe...ik zit aan de andere kant van het verhaal, hij levert de power en ik verbruik en heb nooit genoeg :-)



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?

Bericht door VIP » ma 18 mar 2019 15:06

Als aan onze auto een aanhangwagen/caravan is gekoppeld (stekker ingestoken) dan zijn er 2 dingen automatisch veranderd:

1: Het Start Stop systeem werkt niet meer, staat ook in het dashboard vermeld en moet je weg klikken.

2: De elektrische achterklep kan niet meer worden geopend via de sleutel, wel ontgrendelen maar dan moet alsnog de knop op de klep zelf worden ingedrukt zodat ie uit zichzelf opent, volgens Porsche als veiligheid voor voldoende ruimte tussen klep en bv neuswiel of wat dan ook.
Porsche + Tabbert

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?

Bericht door erichendri » ma 18 mar 2019 15:18

Sowieso reed ik de laatste km op de autobaan voor het tanken altijd rustig.
Even de diverse onderdelen een beetje tot rust laten komen en op normale temp laten komen.
Laat mijn motor ook altijd op de camping even warm draaien voordat ik ga rijden.
Ook bij rustig rijden draaien de turbo's al mee, niet hard maar toch leveren ze als druk.
Logisch als het koppel bij 1500 rpm al maximaal is.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

sailor wim
Berichten: 2681
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?

Bericht door sailor wim » ma 18 mar 2019 15:27

Ik moet de hut nog voor de 1ste keer aanhaken .
En dan een poot vervangen, foutje toen de trekker nog de ASX was stom.gif
Dus ik ga het meemaken wat er veranderd aan de instellingen. In de handleiding staat dat de eco stand wel uit moet.
@ Jan.
Ik heb het stukje van Jaap gelezen.
Gr Wim
Laatst gewijzigd door sailor wim op ma 18 mar 2019 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Abve

Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?

Bericht door Abve » ma 18 mar 2019 15:29

Ik ben een dieselrijder van vóór 1992.
Bij een koude start heb ik geleerd de motor een minuutje stationair te laten draaien en rustig weg te rijden.
Bij een stop laat ik hem een minuutje nadraaien.
Misschien hoeft het niet meer, maar het voelt goed en kan geen kwaad.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?

Bericht door Conradi » ma 18 mar 2019 15:30

nitro68 schreef:
ma 18 mar 2019 14:53
Omdat, op een uitzondering daar gelaten,bijna niemand weet of er onder zijn motorkap een oliepomp met naloop heeft, ....
Maar iedereen weet wel of zijn auto een Start/stop-systeem heeft :wink:
Los daarvan, mocht je het zekere voor het onzekere willen weten dan bel je je dealer of importeur.

Terug naar de Elcipse Cross van Sailor Wim. In Engelstalige documentatie van Mitsubishi lees ik the Turbocharger is lubricated by engine oil and cooled
by engine oil and coolant
. Kortom ook zij gebruiken dus de elektrische waterpomp om oververhitting van de turbo te voorkomen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?

Bericht door eurotrotter » ma 18 mar 2019 15:45

RE.gif

En waar lees je dan dat die waterpomp ook een "naloop"heeft als de motor uitgeschakeld word??
Er staat zelfs niet dat de koelvloeistof door een electrische waterpomo word rondgepompt.
Laatst gewijzigd door eurotrotter op ma 18 mar 2019 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?

Bericht door Micky » ma 18 mar 2019 15:45

RE.gif RE.gif

maar de smering valt wel weg als de olie niet meer rond gepompt wordt en daar gaat het nu net om.
Laatst gewijzigd door Micky op ma 18 mar 2019 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Motor na rit direct uitzetten of niet?

Bericht door Jan van Vijven » ma 18 mar 2019 15:48

Waar staat dat dit elektrisch gebeurt? Ik lees dat anders, namelijk: gewoon via de hoofdmotor pompen oftewel mechanisch.

Edit:
Oops, ik reageer blijkbaar ongeveer hetzelfde als mijn voorgangers.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 453
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?

Bericht door Musso53 » ma 18 mar 2019 16:20

Nadraaien van de motor is alleen maar noodzakelijk als in de rit de turbo zeer zwaar belast. Het turbohuis kan dan wel rood gloeiend worden. Als de motor dan direct stil wordt gezet, verbrandt de stilstaande olie in de turbo en kan zich een koollaag vormen. Bij het nadraaien koelt het koudere uitlaatgas het turbohuis en blijft de olie ook doorstromen. Het gaat niet om het smeren want na het uitzetten staat de turbo nagenoeg direct stil.
Bijlagen
Knipsel.JPG
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1269
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?

Bericht door jeroen.25 » ma 18 mar 2019 18:45

Ik ben jaren geleden met een Peugeot 206 sw 1.4HDI met caravan op pad geweest. De caravan had een mtm van 900Kg.
De diesel had maar 68pk, dus moest er hard voor werken.
Bij de eerste stop tijdens een lange rit roken we al snel een vieze lucht. Dacht gelukkig snel aan de motor. De koelvloeistof bleek al veel te warm te zijn, dus meteen weer gestart waarna dat snel weer goed kwam.
Daarbij heeft de turbo waarschijnlijk ook wel flink geleden, want kort na de vakantie heeft die het begeven.

Voor de zekerheid heb ik de motor tijdens volgende stops maar laten draaien (behalve met tanken uiteraard)

Met de huidige DCI laat ik hem voor de zekerheid dan ook altijd even lopen, maar niet meer de hele stop.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?

Bericht door VIP » ma 18 mar 2019 18:58

Toen wij nog met turbomotoren reden, liet ik bij het tanken (als de caravan erachter hing) de motor gewoon draaien voor de turbo.
Laatst gewijzigd door VIP op ma 18 mar 2019 19:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?

Bericht door Cara-Fan » ma 18 mar 2019 19:11

Ik laat de motor ook altijd even draaien als de wagen goed aan het werk is geweest. Ook op aanraden van mijn monteur.

Met een koude motor altijd rustig warm laten lopen in de 1e paar kilometers voordat ik het gaspedaal echt intrap.

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?

Bericht door HanK » ma 18 mar 2019 20:10

VIP Premium schreef:
ma 18 mar 2019 15:06
Als aan onze auto een aanhangwagen/caravan is gekoppeld (stekker ingestoken) dan zijn er 2 dingen automatisch veranderd:

1: Het Start Stop systeem werkt niet meer, staat ook in het dashboard vermeld en moet je weg klikken.

2: De elektrische achterklep kan niet meer worden geopend via de sleutel, wel ontgrendelen maar dan moet alsnog de knop op de klep zelf worden ingedrukt zodat ie uit zichzelf opent, volgens Porsche als veiligheid voor voldoende ruimte tussen klep en bv neuswiel of wat dan ook.
Even een vraag, is het standaard , bij elke auto met Start-Stop, dat dit uitgeschakeld wordt als er een caravan aangesloten wordt?
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1269
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?

Bericht door jeroen.25 » ma 18 mar 2019 20:17

Nee, de mijne heeft geen enkele controle of er iets aangekoppeld is. Start stop werkt ook gewoon met de caravan.
Je kunt het altijd wel voor de zekerheid uitzetten of gewoon je voet op de koppeling houden
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?

Bericht door Micky » ma 18 mar 2019 20:18

RE.gif

S/S op een handgeschakelde auto heeft sowieso weinig zin voor heel veel mensen, je moet een handeling doen waar je niet op zit te wachten, in de vrij en koppeling op laten komen, dat heb ik nooit gedaan toen ik handgeschakeld reed, altijd in de 1 met ingetrapte koppeling voor het stoplicht.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4016
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?

Bericht door Gemineye » ma 18 mar 2019 20:47

Mwah niet eens micky; in gebruik het wel degelijk bij bv wachten voor een spoorwegovergang. Werkt prima. Voor stoplichten gebruik ik het eigenlijk nooit.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?

Bericht door Erwin1987 » ma 18 mar 2019 20:56

Daar staat toch ook dat je je motor moet uitzetten, volgens mij leer je dit ook als je je rijbewijs haalt.


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?

Bericht door Micky » ma 18 mar 2019 21:06

Gemineye schreef:
ma 18 mar 2019 20:47
Mwah niet eens micky; in gebruik het wel degelijk bij bv wachten voor een spoorwegovergang. Werkt prima. Voor stoplichten gebruik ik het eigenlijk nooit.
Je bevestigt toch juist mijn standpunt knipoog.gif jij gebruikt het ook niet voor een stoplicht, dus wanneer wel dan, voor die ene brug of overweg? ik rij morgen bijv. naar kantoor, dus 230km heen en 230km terug, ik kom geen spoorwegovergang tegen, wel verschillende stoplichten, ik heb meerdere handgeschakelde auto's gehad met S/S en meerdere automaten, eigenlijk sinds 2009, 2x handbak samen 300.000km gereden tot 2014, toen 130.000km met DSG en sinds 2016 165.000km met de huidige DSG, het staat sinds de automaten uit geprogrammeerd, bij de handbakken was het niet nodig omdat ik de koppeling niet op liet komen zoals hierboven geschreven, maar bij de automaat wordt ik er echt kriegel van mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?

Bericht door eurotrotter » ma 18 mar 2019 21:35

Musso53 schreef:
ma 18 mar 2019 16:20
Nadraaien van de motor is alleen maar noodzakelijk als in de rit de turbo zeer zwaar belast. Het turbohuis kan dan wel rood gloeiend worden. Als de motor dan direct stil wordt gezet, verbrandt de stilstaande olie in de turbo en kan zich een koollaag vormen. Bij het nadraaien koelt het koudere uitlaatgas het turbohuis en blijft de olie ook doorstromen. Het gaat niet om het smeren want na het uitzetten staat de turbo nagenoeg direct stil.
Inderdaad,bij stationair na draaien is het uitlaatgas vele malen kouder dan bij volle belasting.
Ik reed vroeger, soms,met een vrachtwagen( Volvo F 12) daar kon je op het display verschillende waardes oproepen ,zoals voltage oliedruk,olie en temperatuur van de motor en van de versnellingsbak,daar zat ook een functie op waarbij je de turbodruk en uitlaat temperatuur IN het spruitstuk kon op roepen.
deze zat bij volle belasting,dus in een flinke rit berg op ( Brennerpas o.i.d) zo rond de 500 graden celsius.
Onbelast ,dus stilstaand bleef daar maar een kleine 200 graden van over.

IK heb heel mijn beroepsmatige leven met turbomotoren gewerkt( en nog)en altijd is mij door monteurs,vertegenwoordigers,collega's op het hart gedrukt dat je een turbomotor even moet laten draaien na zware belasting.

Iemand die nu komt met t verhaal dat dit,met moderne technologieën niet meer nodig is ,heeft t mis,een turbo is een precisie instrument dat uitblinkt door zijn eenvoud: een as,met aan één zijde een schoepenrad dat lucht onderdruk in de cylinder brengt,en aan de andere zijde een schoepenrad dat,aangedreven door de uitlaatlucht deze as in beweging brengt.
IN het midden op zijn behuizing bevestigd in een lager,dat door motorolie gesmeerd en gekoeld word.

Sinds de uitvinding van de turbo is er in wezen niks aan het principe veranderd,en als je een turbo een beetje vertroeteld gaat ie jaren mee.
Ik heb iets van een 6 of 7 miljoen kilometer weg ( ruwe schatting) en één keer een turbo opgeblazen( met de auto van een collega waar ik "even"mee naar Luxemburg moest)

Mijn laatste 2 Volvo's hadden beiden meer dan 1 miljoen kilometer weg met dezelfde turbo,mede dank zij het even laten na draaien .

Zelfs met mijn atmosferische ( turboloze) Suzuki 2.4 doe ik dat ,nadat ie flink heeft moeten werken.

Edit:
wie t interesseert kan het volgende eens doorlezen;

https://nl.wikipedia.org/wiki/Turbolader

Lees ook het hoofdstuk "oververhitting"( bijna onder aan de pagina)
Laatst gewijzigd door eurotrotter op ma 18 mar 2019 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?

Bericht door Jan van Vijven » ma 18 mar 2019 21:44

Musso53 schreef:
ma 18 mar 2019 16:20
Het gaat niet om het smeren want na het uitzetten staat de turbo nagenoeg direct stil.
Na het stopzetten van de motor draait de turbo altijd nog even na, dus zonder smeeroliedruk op de lagers.
Ga er maar eens naast staan dan hoor je dat duidelijk.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4016
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Motor na rit direct uitzetten of niet?

Bericht door Gemineye » ma 18 mar 2019 21:50

Micky schreef:
Gemineye schreef:
ma 18 mar 2019 20:47
Mwah niet eens micky; in gebruik het wel degelijk bij bv wachten voor een spoorwegovergang. Werkt prima. Voor stoplichten gebruik ik het eigenlijk nooit.
Je bevestigt toch juist mijn standpunt knipoog.gif jij gebruikt het ook niet voor een stoplicht, dus wanneer wel dan, voor die ene brug of overweg? ik rij morgen bijv. naar kantoor, dus 230km heen en 230km terug, ik kom geen spoorwegovergang tegen, wel verschillende stoplichten, ik heb meerdere handgeschakelde auto's gehad met S/S en meerdere automaten, eigenlijk sinds 2009, 2x handbak samen 300.000km gereden tot 2014, toen 130.000km met DSG en sinds 2016 165.000km met de huidige DSG, het staat sinds de automaten uit geprogrammeerd, bij de handbakken was het niet nodig omdat ik de koppeling niet op liet komen zoals hierboven geschreven, maar bij de automaat wordt ik er echt kriegel van mrgreen.gif
Ah ik dacht dat je bedoelde dat je het dan helemaal nooit gebruikt. Daarmee was ik het niet eens, ik gebruik het af en toe. Maar niet echt vaak idd. Bij bv filerijden zet ik het handmatig uit.
Laatst gewijzigd door Gemineye op ma 18 mar 2019 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?

Bericht door Jan van Vijven » ma 18 mar 2019 21:53

RE.gif
Wat quote je nu eigenlijk?
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?

Bericht door Micky » ma 18 mar 2019 22:01

Gemineye schreef:
ma 18 mar 2019 21:50
Micky schreef:bla
Ah ik dacht dat je bedoelde dat je het dan helemaal nooit gebruikt. Daarmee was ik het niet eens, ik gebruik het af en toe. Maar niet echt vaak idd. Bij bv filerijden zet ik het handmatig uit.
RE.gif
Dat vraag ik me ook af scratch.gif
Laatst gewijzigd door Micky op ma 18 mar 2019 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4016
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Motor na rit direct uitzetten of niet?

Bericht door Gemineye » ma 18 mar 2019 22:01

Een enorm verhaal van micky hierboven die ik niet in zijn geheel wilde quoten.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”