Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.
Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.
Die draaide geen 6000 toeren.........en op 1toerental draaien is veel minder belastend dan van lage naar hogere toeren klimmen.
Die 140000km erna is hij ook gewoon heel gebleven........
Die 140000km erna is hij ook gewoon heel gebleven........
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.
Nouja, misschien iets minder. Maar wel veel. Net een stofzuiger, zo loeien dat ding.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.
Niet fijn..
Mijn trekker vindt 1200 rpm al genoeg bij 100 kmu.
Maar die is weer niet klein en zuinig..dat dan weer niet..
Mijn trekker vindt 1200 rpm al genoeg bij 100 kmu.
Maar die is weer niet klein en zuinig..dat dan weer niet..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.
Als ze al eerder kapot gaan komt dat voornamelijk door verkeerd gebruik.
Dat zegt mijn boerenverstand.
Dat zegt mijn boerenverstand.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.
Door er een caravan achter te hangen?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.
De meeste gedownsizede motoren die kapot lopen komt door LSPI.
Dit is een product eigenschap van kleine moderne motoren en het gebied waarin het zich voor doet is te verkleinen, door goed onderhoud en dus de motor gezocht te houden.
En goede (premium) brandstof te tanken (Ron 98)
LSPI is vandaag de dag een grote veroorzaker van motorschade en kom het met grote regelmaat tegen in de werkplaats.
Voor de liefhebbers wat leesvoer in de link.
https://www.championlubes.com/NL_BE/blo ... -LSPI.aspx
Een gedownsizede motor icm het nieuwe rijden is een echte killer.
Dit is een product eigenschap van kleine moderne motoren en het gebied waarin het zich voor doet is te verkleinen, door goed onderhoud en dus de motor gezocht te houden.
En goede (premium) brandstof te tanken (Ron 98)
LSPI is vandaag de dag een grote veroorzaker van motorschade en kom het met grote regelmaat tegen in de werkplaats.
Voor de liefhebbers wat leesvoer in de link.
https://www.championlubes.com/NL_BE/blo ... -LSPI.aspx
Een gedownsizede motor icm het nieuwe rijden is een echte killer.
Knaus Eurostar 650TF-convoi exceptionnel-VW Transporter 2.0TDI DSG--->
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16326
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.
RE.gif
Beetje “wij van wc eend adviseren...”
Ik beweer niet dat het niet waar is maar motoren die op hun eigen smeerolie gaan draaien (op hol slaan) bestaat al heel lang, zonder turbo gebeurt dit zelfs eerder omdat er geen tegendruk ten opzichte van de carterdruk is!
Smeerolie die in de verbrandings ruimte komt wordt meestal veroorzaakt door slechte zuigerveren.
Btw: er zal altijd een minuscule hoeveelheid smeerolie in de verbrandingsruimte komen vanwege de ruwheid van de voering, als dit niet zo is dan is de wand te glad en kan de smeerolie zijn werk niet doen.
Dat een olieboer dit slecht geschreven verhaal publiceert begrijp ik, hij wil immers verkopen, maar gewoon op tijd verversen en iets minder “het nieuwe rijden” opvolgen zal al veel ellende schelen. Zeker met een hut er achter.
Andere smeerolie zal ook doorlekken!
Dat jij veel van deze schades tegenkomt is ook logisch, er worden immers zeer veel van deze motoren gebouwd!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Beetje “wij van wc eend adviseren...”
Ik beweer niet dat het niet waar is maar motoren die op hun eigen smeerolie gaan draaien (op hol slaan) bestaat al heel lang, zonder turbo gebeurt dit zelfs eerder omdat er geen tegendruk ten opzichte van de carterdruk is!
Smeerolie die in de verbrandings ruimte komt wordt meestal veroorzaakt door slechte zuigerveren.
Btw: er zal altijd een minuscule hoeveelheid smeerolie in de verbrandingsruimte komen vanwege de ruwheid van de voering, als dit niet zo is dan is de wand te glad en kan de smeerolie zijn werk niet doen.
Dat een olieboer dit slecht geschreven verhaal publiceert begrijp ik, hij wil immers verkopen, maar gewoon op tijd verversen en iets minder “het nieuwe rijden” opvolgen zal al veel ellende schelen. Zeker met een hut er achter.
Andere smeerolie zal ook doorlekken!
Dat jij veel van deze schades tegenkomt is ook logisch, er worden immers zeer veel van deze motoren gebouwd!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- dieseltijger
- Berichten: 11212
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.
LSPI heette vroeger "pingelen". Te herkennen aan een tikkend geluid. Niets nieuws onder de zon.
Ook de remedie is niet nieuw: inderdaad iets hogere toerentallen gebruiken bij hoge belastingen. Gebruik je oren en - herhaling - het verstand.
Ook de remedie is niet nieuw: inderdaad iets hogere toerentallen gebruiken bij hoge belastingen. Gebruik je oren en - herhaling - het verstand.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.
Zelf geen ervaring maar mijn buurman, Astra 2016 1.0 3 pitter 16000 km blok helemaal kapot, oorzaak niet te achterhalen, garantie Opel nul (net 1 maand uit de fabrieksgarantie) en dealer doet ook niets. Zit ijzervijlsel in het blok wat schade heeft toegebracht aan, cilinderwand, krukaslager en nokkenas. Als je de foto's ziet van het blok en de onderdelen, echt een ramp.
Schade € 5500 nieuwe onderdelen. Hij heeft juridisch stappen ondernomen maar helaas daar is niets uitgekomen aangezien de oorzaak niet te achterhalen is. 2 Experts bij geweest die geen oorzaak kunnen vinden.
Lang verhaal kort, blok is vervangen door een ruilblok € 1750 totale kosten en er is van de Opel afscheid genomen.
Het zal je gebeuren met je privé auto, pff.
Schade € 5500 nieuwe onderdelen. Hij heeft juridisch stappen ondernomen maar helaas daar is niets uitgekomen aangezien de oorzaak niet te achterhalen is. 2 Experts bij geweest die geen oorzaak kunnen vinden.
Lang verhaal kort, blok is vervangen door een ruilblok € 1750 totale kosten en er is van de Opel afscheid genomen.
Het zal je gebeuren met je privé auto, pff.
Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.
Ja, dat is echt balen.
Ik heb zelf eens een 5 cilinder 2,5JTD van Fiat opgeblazen. Drijfstang van de middelste cilinder gebroken en door het blok naar buiten. Op de Duitse Autobahn. 200m oliespoor, 10km file
De leasemaatschappij gaf mij de schuld en ik moest de schade betalen. Er zou geen olie in gezeten hebben. Onafhankelijke onderzoekers constateerden echter dat de motor kapot was gelopen vanwege een eerder probleem met de oliekoeler waarvoor ik keurig bij de dealer was geweest. Gelukkig dus garantie. Wat wil ik hiermee zeggen: Ook in een leaseauto loop je dus risico op hoge kosten!
Ik heb zelf eens een 5 cilinder 2,5JTD van Fiat opgeblazen. Drijfstang van de middelste cilinder gebroken en door het blok naar buiten. Op de Duitse Autobahn. 200m oliespoor, 10km file
De leasemaatschappij gaf mij de schuld en ik moest de schade betalen. Er zou geen olie in gezeten hebben. Onafhankelijke onderzoekers constateerden echter dat de motor kapot was gelopen vanwege een eerder probleem met de oliekoeler waarvoor ik keurig bij de dealer was geweest. Gelukkig dus garantie. Wat wil ik hiermee zeggen: Ook in een leaseauto loop je dus risico op hoge kosten!
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16326
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.
Zolang er in de loggings niet aangetoond kan worden dat je doorgereden bent ondanks alarmen (rode lampjes) kan geen enkele lease maatschappij je de schuld geven.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.
RE.gif
Maar dat weerhoudt ze er niet van om het toch te proberen. Er waren geen recente storingen of meldingen te vinden. Het was in één klap gedaan. De motor liep overigens nog. Ik moest hem uitzetten. Ongelofelijk.
Maar dat weerhoudt ze er niet van om het toch te proberen. Er waren geen recente storingen of meldingen te vinden. Het was in één klap gedaan. De motor liep overigens nog. Ik moest hem uitzetten. Ongelofelijk.
Hobby 420 De Luxe uit 1988