Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door dieseltijger » zo 24 feb 2019 12:23

Ik denk dat een groot deel van de problemen voorkomen kan worden door niet in een te hoge versnelling te rijden. Een turbo zet je op het verkeerde been doordat het lijkt dat een motor moeiteloos vermogen of koppel levert.

Een lagere versnelling zorgt voor lagere krachten op lagers en lagere verbrandingsdrukken, toch?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Jan van Vijven » zo 24 feb 2019 17:44

Gewoon in de JUISTE juiste versnelling rijden, om en nabij de 2000 toeren is altijd goed, meer mag maar moet niet!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Jstevens
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 3 apr 2016 12:04

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Jstevens » zo 24 feb 2019 18:01

Wat ik vreemd vind is dat bij motorfietsen men ook veel vermogen uit een blok haalt zonder turbo te gebruiken. Ook het koppel is bij een motorfiets best hoog. Uiteraard weegt een motorfiets maar 1/6 van een gemiddelde auto. Mijn motor heeft 165 pk en een koppel van 120 nm. Die blokken draaien ook niet stuk.
Kip Hyline 50 tdb + Mercedes C300e estate

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Jan van Vijven » zo 24 feb 2019 18:09

RE.gif
Die paarden komen alleen van stal tijdens accelereren, tijdens de rit zitten de meeste paarden te rusten.
Daarom kunnen die blokjes (met of zonder turbo) het best lang uitzingen.

Eigenlijk is dat met een auto ook zo.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Niels83 » zo 24 feb 2019 18:24

RE.gif s RE.gif hoeveel cc heeft je motor?

en hoeveel km rijdt je gemiddeld per jaar.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Chris » zo 24 feb 2019 18:48

RE.gif

Vraag dan gelijk eens hoeveel toeren zijn motor draait....
Iets meer... mag dat....
( lijkt de slager van vroeger wel)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door JPGeetje » zo 24 feb 2019 19:13

Jstevens schreef:
zo 24 feb 2019 18:01
Mijn motor heeft 165 pk en een koppel van 120 nm.
Voor een benzinemotor van 165pk is een max. koppel van 120Nm eigenlijk best wel weinig.
Dan zal die motor dus flink wat toeren moeten maken om dat vermogen te bereiken, en dat blijkt ook als je het gaat berekenen kom je op bijna 9700 rpm. bij de gegeven waarden.
Waarschijnlijk zullen de gegevens van JStevens iets genuanceerd moeten worden want het is maar zelden zo dat het max. koppel samenvalt met het max. vermogen.
Bijv. 165 pk bij 12000 rpm terwijl het max. koppel wordt afgegeven bij bijv, 8000 rpm.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door eurotrotter » zo 24 feb 2019 20:04

dieseltijger schreef:
zo 24 feb 2019 12:23
Ik denk dat een groot deel van de problemen voorkomen kan worden door niet in een te hoge versnelling te rijden. Een turbo zet je op het verkeerde been doordat het lijkt dat een motor moeiteloos vermogen of koppel levert.

Een lagere versnelling zorgt voor lagere krachten op lagers en lagere verbrandingsdrukken, toch?
Een turbo zet je niet op het verkeerde been,ween turbo doet wat je van m vraagt;door te accelereren krijg je meer verbrandingen waardoor de turbo sneller gaat draaien en meer druk opbouwt,laat je t gas los gaat ie minder druk opbouwen,daar valt niks op het verkeerde been te zetten.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door meeder » zo 24 feb 2019 22:23

Re.gif
Maar hij nodigt wel uit tot het rijden met lagere toerentallen wat zeker onder belasting niet goed is. Een atmosferische motor laat je veel eerder merken dat hij dat niet kan waarderen.

Wij zijn van een auto met een atmosferische 1.6 motor overgestapt op een geblazen 1.5 motor. Van 132pk naar 150pk en van 160Nm bij 4400tpm naar 240Nm bij 1600tpm. Met de caravan er achter wil ik hem toch niet onder de 2000tpm laten draaien.

De atmosferische motor begon met de caravan er achter onder 2500tpm behoorlijk te protesten maar de geblazen motor doet dat nog niet bij 1500tpm terwijl mij dat toch niet gezond lijkt voor zo'n motor. Ik zet de automaat dan ook in S zodat hij in 5 blijft bij 90km/h en dan ongeveer 2250tpm draait.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door dieseltijger » zo 24 feb 2019 22:45

@Jstevens: Het vermogen van een motor is koppel * toerental. Bij motorfiets motoren wordt een hoog vermogen vooral bereikt door een hoog toerental. Om dat hoge toerental te doorstaan is er veelal sprake van een korte slag in combinatie met een brede zuiger, zodat de gemiddelde zuigersnelheid binnen de perken blijft bij een hoog toerental. Daarnaast is de hoogte van het blok zo laag mogelijk - het moet onder een tank passen.

Dat betekent dat de zuigerstang een behoorlijk grote hoek maakt als de zuiger halverwege de slag is. Dit leidt er toe dat de zgn leibaan-druk (de kracht waarmee de zuiger tegen de cilinderwand aandrukt groter is dan bij een automotor met een wat langere slag. Door de platte zuiger is er ook sprake van een grotere kantelneiging dan bij een gemiddelde automotor. Dit maakt, dat een motorfiets bij het leveren van een hoog koppel sneller zal slijten dan een automotor.

En dan nog: Een benzinemotor die een hoge vullingsgraad van de cilinders heeft, bereikt een hoger thermodynamisch rendement. Daarnaast resulteert een lager toerental ook in een hoger rendement: minder stromingsverliezen en minder energie nodig om de zuiger en drijfstang heen-en-weer te laten bewegen. Daarvoor dient de turbo: door het bereiken van een hogere vullingsgraad bij een laag toerental is een dergelijke motor zuiniger dan zijn grote, atmosferische broer.

Zou je een motorfiets motor in jouw auto plaatsen, dan zou het brandstofverbruik omhoog schieten, en het ding zou binnen no-time versleten zijn.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door dieseltijger » zo 24 feb 2019 22:58

@Eurotrotter: Laten we de discussie over "op het verkeerde been zetten" overslaan. Een turbo geeft een hogere cilindervulling (zeg 1.2...1,5 bar in plaats van 0,95 bar) waardoor tijdens de verbranding de gemiddelde gasdruk hoger is dan bij een atmosferische motor. En dat betekent per definitie dat de krachten op de drijfstang- en krukaslagers eveneens hoger zijn.

Dat is niet erg, mits de druk tussen de lager oppervlakken niet dusdanig hoog is, dat de smeerfilm onderbroken wordt of de lageroppervlakken vervormen. Dat vereist weer dat het lager groter gedimensioneerd moet zijn - precies wat de revisiebedrijven aangeven. Bij een turbo motor kan je bij lage toerentallen een hoog koppel (lees: vermogen) halen. Dus je komt in de verleiding om in een hoge versnelling de caravan te trekken. Bij een atmosferische motor met een vergelijkbare cylinderinhoud zal dat niet lukken: je wordt gedwongen om een hoger toerental te kiezen om vermogen te ontwikkelen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Jan van Vijven » ma 25 feb 2019 06:18

Wat wil je van een motor, de hele tijd volle belasting of alleen maar wat kracht tijdens optrekken met een relatief lichte auto?
Meestal het laatste dus! Dat wij er een caravan achter hangen was eigenlijk nooit de bedoeling van de fabrikant.
Dat “down sizen” bestaat al tig jaren en gaat meestal goed, ik heb zelf (privé dus) in 1987 een 25 ton wegende (600 pk 375 toeren) MWM motor uit 1957 ingeruild voor een nieuwe 2 ton wegende Cummins V12 811 pk bij 1800 toeren met twee turbo’s, deze motor draait nog steeds in Roemenië onder continu volle belasting (tijdens manoeuvreren zeer wisselende belasting natuurlijk) drieduizend uur per jaar.
Kijk ook eens naar vrachtauto’s, daar halen ze ook een berg pk’s uit een mini blok en die moeten ook werken, alhoewel die ook maar tijdelijk het hele vermogen nodig hebben.
Maak je allemaal geen zorgen, pleeg onderhoud, laat de boel opwarmen en afkoelen en laat die turbo fluiten!
Wij werken momenteel met zowel grote als kleine motoren zoals Cat, allemaal hebben ze onderhoud en liefde nodig maar gaan allemaal door.

Het enige waar ik me zorgen over maak is dat start stop gebeuren, wij gaan nu experimenteren met drie maal Cat die te pas en te onpas starten en stoppen om elektriciteit te leveren voor schroeven en pompen....we gaan het beleven.
Staan wel altijd warm en worden voor gesmeerd, dat dan weer wel, maar moeten wel van 0 naar 100% in korte tijd! Geloof me, als er ergens een motor “misbruikt” wordt is het wel bij ons, als iets het bij ons overleeft is het goed. Vaak zijn wij een proefbank voor de leveranciers.

Edit,
Dat “down sizen” was al tientallen jaren voor mij begonnen, ik was zeker de eerste niet.
Tegenwoordig kunnen ze met elektronica ook zorgen dat alles veel efficiënter loopt, hiermee niet gezegd hebbende dat dit altijd perfect verloopt ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door dieseltijger » ma 25 feb 2019 08:54

Ik denk ook dat het meevalt. Gewoon geen onverstandige dingen doen. En bovendien: 90% van de kilometers worden gereden zonder caravan. Dan wil je juist een lichte auto met een laag verbruik.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door eurotrotter » ma 25 feb 2019 11:36

Jan van Vijven schreef:
ma 25 feb 2019 06:18

Kijk ook eens naar vrachtauto’s, daar halen ze ook een berg pk’s uit een mini blok en die moeten ook werken,
Wat noem je een miniblok?
De toonaangevende merken hebben de vermogens van hun motoren in de loop der jaren opgeschroefd om aan emissie normen te kunnen voldoen.
Motorblokken van 12,14 en 16 liter zijn daar gemeengoed.
Het maximum koppel( + 2000 Nm) word tegenwoordig al bereikt bij iets van 1400 t/min,waar dat vroeger bij de 2000 t/min lag.
Wat wel opvalt is dat de cylinder inhoud van dit soort motoren nooit is "gedownsized"
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Jan van Vijven » ma 25 feb 2019 13:20

RE.gif
Tja..."miniblok" is voor een ieder anders, in mijn beleving zijn die niet groot.
ik vind eigenlijk dat zij wel "gedownsized" zijn, of is het andersom? Ik bedoel: het gewicht en de inhoud zijn nagenoeg het zelfde gebleven maar er wordt wel veel meer vermogen uitgeperst, dus eigenlijk wordt door deze opwaardering ook het uiterste van het blok gevraagd.
Op zich doet het er niet toe, in beide gevallen blijft de boel heel zolang er met verstand mee omgesprongen wordt en het nodige onderhoud gepleegd wordt.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Ab » ma 25 feb 2019 14:35

Ik heb daar te weinig verstand voor Jan. mrgreen.gif
Ik heb nog wel eens de euvele moed om een paar duizend kg teveel aan mijn auto te hangen.
Door de jaren heen heb ik de les geleerd dat je dat niet met een te kleine motor moet proberen te doen.
"There is no substitute for qubic inches" zit toch wel een grote kern van waarheid in.
Tenminste..als je praat over heel veel en heel zwaar trekken met een auto.
Solo maakt het geen bal uit.
Met het hele kleine beetje verstand dat ik heb lukt het mij ook al jaren het 3 cylindertje van mijn vrouw heel te houden. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door janoniem » ma 25 feb 2019 14:55

De meeste auto’s zijn in principe niet gebouwd om een caravan mee te slepen.
Amerikanen hebben altijd al niet begrepen dat wij met die Europese autootjes een caravan kunnen meesleuren. Nu die downsizing gemeengoed wordt (m.u.v. Mijn Mazda CX-5) zullen ze ons waarschijnlijk helemaal gek verklaren.
Zouden die Amerikanen er dan helemaal geen verstand van hebben?
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Conradi » ma 25 feb 2019 15:43

Jan van Vijven schreef:
ma 25 feb 2019 06:18
...
Maak je allemaal geen zorgen, pleeg onderhoud, laat de boel opwarmen en afkoelen en laat die turbo fluiten!
...
Zo simpel is dat Jan :wink:

Woorden als "persen" roepen een beeld op of we eigenlijk tè veel uit een automotor halen, maar dat is niet zo. Het vergelijk met bijvoorbeeld opgevoerde brommers gaat ook niet op, want een motor downsizen is heel wat meer dan er enkel een turbo erop schroeven. de hele smering, lagering en koeling is anders gedimensioneerd.
janoniem schreef:
ma 25 feb 2019 14:55
De meeste auto’s zijn in principe niet gebouwd om een caravan mee te slepen.
Amerikanen hebben altijd al niet begrepen dat wij met die Europese autootjes een caravan kunnen meesleuren.
...
Hoe zo niet? Als een auto er niet voor bedoeld is, of de fabrikant het niet aandurft, is het trekgewicht heus wel beperkt. Dat zie je bij sommige hybrides of elektrische auto's. Merken als Volvo ontwikkelen trouwens met caravans er achter :wink:
En amerikanen trekken zich suf, weliswaar geen caravans maar wel boten, paardentrailers en meer van dat spul. En niet iedere amerikaan heeft daar een picku-up voor.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Ab » di 26 feb 2019 10:35

Ben ik enigszins wel met je eens..
Trekgewichten worden echter in mijn beleving steeds lager bij veel auto's. Ook dat zal met gedeeltelijk downsizing maar hoofdzakelijk ook met het brandstofverbruik te maken hebben.
Als je meer dan 1500 kg wilt trekken wordt het al erg lastig om een normale auto te vinden die dat kan en mag. Het wordt dan al snel een 4x4 of SUV.
Sommige auto's hebben dan ook weer de neiging om het bij hoge temperaturen moeilijk te krijgen met de koeling.
Airco uit en de kachel aan lees je af en toe wel eens..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door meeder » di 26 feb 2019 11:49

Koelsystemen en versnellingsbak verhoudingen worden aangepast voor een lagere CO2 uitstoot en dat kan allemaal van invloed zijn op het trekgewicht. Zo mag mijn lease Focus 300kg trekken terwijl je met dezelfde motor in een normale uitvoering 1200kg mag trekken.

Volvodriver

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Volvodriver » di 26 feb 2019 11:52

RE.gif
Klopt helemaal.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Ab » di 26 feb 2019 15:29

Ja..dat bedoelde ik ook.
Ik zag kortgeleden toevallig ook dat bijv. de Kia Sorento veel minder mag trekken dan een paar jaar geleden.
Er zullen er nog wel meer zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door dieseltijger » di 26 feb 2019 15:43

Voorbeeld: Wat je vaak ziet is het het toepassen van: "lange" overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak zodat het toerental - en het verbruik - verlaagd worden. Dat verhoudt zich doorgaans slecht met het trekken van een caravan.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
nitro68
Berichten: 442
Lid geworden op: do 31 mei 2018 11:02

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door nitro68 » di 26 feb 2019 18:46

Ab schreef:
di 26 feb 2019 10:35
Ben ik enigszins wel met je eens..
Trekgewichten worden echter in mijn beleving steeds lager bij veel auto's. Ook dat zal met gedeeltelijk downsizing maar hoofdzakelijk ook met het brandstofverbruik te maken hebben.
Als je meer dan 1500 kg wilt trekken wordt het al erg lastig om een normale auto te vinden die dat kan en mag. Het wordt dan al snel een 4x4 of SUV.
Sommige auto's hebben dan ook weer de neiging om het bij hoge temperaturen moeilijk te krijgen met de koeling.
Airco uit en de kachel aan lees je af en toe wel eens..
Inderdaad, dat valt niet mee, zeker als je geen diesel meer wilt.
Uiteindelijk een benzine hybride geworden, en inderdaad ontkom je dan niet aan de SUV met 4wd.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Morgoth » di 26 feb 2019 19:33

Ik heb ooit een Prius gehad. Jaja, lach maar stom.gif
Die reed de eerste kilometers elektrisch. Als ik thuis weg reed ging het dus elektrisch maar zodra ik de snelweg op reed en een beetje vaart wilde maken dan sloeg de volkomen koude benzinemotor aan en ging direct 6000 toeren draaien. Daar kreeg je als techneut echt de rillingen van. Maar het bleef wel heel. Tenminste de eerste 140.000 km dat ik hem had.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”