Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Jan Br » vr 22 feb 2019 18:36

https://www.ad.nl/auto/kleine-zuinige-m ... ~a960630a/

Door mij al eerder gesteld, maar kreeg weinig bijval. Zie bijgevoegde link.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
stoney33
Berichten: 647
Lid geworden op: do 5 jul 2018 21:33
Locatie: 072

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door stoney33 » vr 22 feb 2019 19:05

Heb ik ff mazzel
met m'n 4 liter V6

Groet, Rob

Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Conradi » vr 22 feb 2019 19:49

Jan Br schreef:
vr 22 feb 2019 18:36
[Door mij al eerder gesteld, maar kreeg weinig bijval. Zie bijgevoegde link.
Ik ben bang dat ik je nog steeds niet bij val :wink:
Ik had het artikel in AMT al eerder gelezen, omdat diverse sites er al naar verwezen. Het is een verhaal van revisieboeren, die vooral vertellen wat er gebeurd als je geen of onvoldoende onderhoud pleegt.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door j.dreves » vr 22 feb 2019 19:54

Weet je nog , je Kreidler of Zundapp {49cc} opvoeren naar 120 km/h . Ook altijd panne.
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Davendre » za 23 feb 2019 00:02

De enige reden dat ik niet in een 3-pitter wil rijden is het feit dat het afremmen op de motor in de bergen wat moeilijker gaat. Minder weerstand zou er voor zorgen dat de motor snel in de toeren oploopt bij heuveltje af.

Maar eerlijk gezegd word ik met dit schrijven niet gehinderd door enige kennis. Iets met klok en klepel...
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Niels83 » za 23 feb 2019 02:58

ik rij nu 3 ton met 3 cilinder 1.4tdi zo'n sjoemel motor.
nog nooit iets aan de motor gehad. de auto krijgt wel jaarlijks zijn onderhoud. volgens mijn monteur wat de enige monteur is die ik vertrouw is de motor keurig droog en vertoont geen enkeke slijtage.

overigens mijn 1.9tdi 4cilinder was met 250.000 helemaal gaar gedraaid.

het is geen volvo motor maar de komende ton zit ik prima.

volgens mij maakt het weinig uit. de meeste auto's veruilen na 4 jaar van eigenaar. maar een enkeking rijdt zoveel dat een motor op is na 4 jaar. en die zal idd beter voor een 4 cilinder gaan.

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Henri Berends » za 23 feb 2019 06:52

stoney33 schreef:
vr 22 feb 2019 19:05
Heb ik ff mazzel met m'n 4 liter V6
Groet, Rob
Hier dan geen dikke V6, maar wel een 3.0 D4D van Toyota. Onze diesel draait al 380.000 km zonder motorische problemen.
Ik wil eigenlijk wel naar iets anders, maar mijn vrouw ziet nog steeds geen redenen. Het is dan ook een heel fijne trekker.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door DanielW » za 23 feb 2019 08:19

Beetje wij van wc eend verhaal dit als revisieboeren dat zeggen, er valt niets te reviseren aan kapot gedraaide downsize motoren, die zijn economisch afgeschreven. Ook hier leeft dit sentiment, maar dat is vooral omdat downsizen wat doet met trekgewichten. Ik denk dat we er aan moeten geloven dat het gaat gebeuren, net als elektrisch rijden. Stemmingmakerij in het artikel trouwens, ecoboost motoren op 1 hoop waar er ook beregoede zijn, ik blijf voorlopig met mijn "gedownsizede" auto rijden

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Volvodriver

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Volvodriver » za 23 feb 2019 09:29

Ook ik ken dit verhaal al een tijdje. In tegenstelling tot Conradi vind ik wel dat er een kern van waarheid in zit. Maar het is zeker niet zo dat het algemeen is.
Ik heb 5 jaar lang en 295.000 km met een 75 pk 3 pitter turbodiesel gereden (ja zo'n sjoemelding) dat ding kreeg keurig zijn onderhoud en was (voor mij helaas cool.gif) niet kapot te krijgen. En dat ding kreeg ongenadig op zijn falie bij mij. Een collega daarentegen heeft, met hetzelfde onderhoudspatroon, bij wijze van spreken al vanaf dag één de problemen die in het stuk genoemd worden. Daar staat minder op de teller.

Ik ken overigens ook een wagen met diezelfde motor die echt afgeragd is maar waarvan de motor nog altijd perfect draait (en zeer onbarmhartig behandeld is. Onder andere zeer regelmatig volle belasting bij koude motor) maar de buitenkant en het interieur toch echt aan vervanging toe is

Dus ja er kunnen problemen ontstaan, dat is echter exemplarisch.

Gebruikersavatar
Mistral
Berichten: 302
Lid geworden op: ma 7 jan 2019 15:13

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Mistral » za 23 feb 2019 10:37

Hier hebben we in 2011 een gloednieuwe seat Ibiza leaseauto gehad. Ecomotive 75 pk.

We hebben er in al die jaren geen goede ervaringen mee gehad; veel lawaai in de cabine, echt heel weinig vermogen, altijd plankgas moeten geven om met meer dan 80km/h in te voegen op de snelweg, EGR-klepproblemen, turbo viel onverklaarbaar en met enige regelmaat uit. Verbruik was gemiddeld 1 op 15 (tov het beloofde verbruik van 1:30.). We hielden een feestje toen we hem in konden leveren.

Gelukkig schijnen ze tegenwoordig van wat betere kwaliteit te zijn en ook met wat meer vermogen heb ik me laten vertellen.
Volvo V70 2007, 136KW/185pk, automaat
Elddis Crusader Hurricane, 2004 i.c.m. Fortex Aronde Combi Plus

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door eurotrotter » za 23 feb 2019 11:44

j.dreves schreef:
vr 22 feb 2019 19:54
Weet je nog , je Kreidler of Zundapp {49cc} opvoeren naar 120 km/h . Ook altijd panne.
Nooit geen last gehad,
Maar wel altijd originele onderdelen,zoals cylinder,cylinderkop.zuiger,en carburateur
Dus geen uitgeboorde carburateur of spoelpoorten.

Mijn maat en ik gingen speciaal naar Duitsland op vakantie ,met de brommer, om daar onderdelen te kopen. mrgreen.gif .

En......"wonderolie"erin voor de smering,stonk wel,maar dan had je ook wat.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door JanP » za 23 feb 2019 11:49

RE.gif
Ik had vroeger het voordeel dat een vriend van mij, zijn vader een bromfiets/fietswinkel met werkplaats had, dus dan weet je het wel, onze brommers liepen toen der tijd het snelst van het dorp en omstreken.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door j.dreves » za 23 feb 2019 16:49

RE.gif thumbup.gif thumbup.gif
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Chris » za 23 feb 2019 16:57

Ik vind het frappant...
2 collega's met dezelfde 1.0 ecoboost.
Beide hebben ze de turbo moeten vervangen vanwege roest.... ja u leest het goed... roest !!
1500 euri.... en geen garantie .... kassa.
Nou is een losse turbo nog steeds iets anders dan een heel blok natuurlijk, maar toch.
Zo klein, zo zwaar belast...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Niels83 » za 23 feb 2019 20:18

RE.gif roest lijkt mij niet door de belasting te komen. dat is gewoon inferieure kwaliteit.
@ mistral welke motor was dat...? in mijn faab ligt ws de net iets oudere motor en ja hij is traag maar kom prima mee tegen een verbruik van 1 op 22.

ik heb ook een citigo 1.0 turbo loos verbaas me ook hoe dat rijdt.

ooit een Leon 1.0 benzine reed echt heel vlot.

ik heb dus geen enkel probleem ervaren met de 3cilinders. 1 keer een 4 cilinder gehad en die motor was echt droevig.
het lijkt dus exemplarisch te zijn.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door eurotrotter » za 23 feb 2019 20:25

RE.gif

Een 3 cylinder van 1000 cc is ook geen probleem.
Het word pas een probleem als je probeert uit een 3 cylinder van 1000 cc evenveel vermogen te halen als uit een 4 cylinder 2000 cc.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Niels83 » za 23 feb 2019 20:44

als ik kijk naar het vermogen wat mijn 3 pittertje nu heeft en mijn swift van 10 jaarvterug had.. dan is er behoorlijk meer uit gehaald.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Ab » za 23 feb 2019 23:27

Yep..zal best.
Toch..als er 180 pk uit 1 ltr geperst kan worden, zou mijn 5,7 ltr op ruim 1000 pk kunnen uitkomen als je met turbo's e.d aan de gang zou gaan.
Dat wordt ook wel gedaan. De levensduur wordt er echter duidelijk korter van. Een paar races..
Het is maar een vergelijking. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Erwin1987 » za 23 feb 2019 23:58


Als ik dat stukje lees, gaat het er dan om dat downsize motoren korte levensduur hebben of dat ze gewoon niet goed ontwikkeld worden? Al ben ik wel van mening dat de toleranties zo klein zijn bij die kleinere motoren met veel vermogen dat ze bij minder onderhoud inderdaad een korte levensduur hebben.


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Morgoth » zo 24 feb 2019 00:06

Als ik dit stuk lees en er wordt "een expert" geciteerd, dan komt er maar één woord in mij op: stemmingmakerij.
Niks is onderbouwd, geen cijfers, niks. Waardeloss flutstuk van een waardeloze flutkrant.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Niels83 » zo 24 feb 2019 01:09

Ab schreef:
za 23 feb 2019 23:27
Yep..zal best.
Toch..als er 180 pk uit 1 ltr geperst kan worden, zou mijn 5,7 ltr op ruim 1000 pk kunnen uitkomen als je met turbo's e.d aan de gang zou gaan.
Dat wordt ook wel gedaan. De levensduur wordt er echter duidelijk korter van. Een paar races..
Het is maar een vergelijking. knipoog.gif
je overdrijft alleen wel wat ze er uit halen. even wat rond gekeken kom ik op 115pk zo ongeveer bij een 1 liter. deze motor zijn speciaal gebouwd voor met turbo.

jouw hemdi 5.7 is totaal anders gebouwd. dat ze zo sbel slijten in races heeft vooral te maken met het gebruik van alcohol als brandstof.

Ik spreek niet tegen dat kleinere motoren korter mee gaan. maar de vraag is of het op weegt tegen de zuiniger rijden, en lager co2 uitstoot ed.

daarbij is de vraag hoeveel korter zo'n motor mee gaat. mijn auto is 11 jaar oud, met 3ton op de teller. er gaan nu wel wat dingen stuk, maar dat is niet motorisch. auto gaat imo eerder weg doordat er teveel slijtage delen en elektronica is af te schrijven dan dat de motor er mee stopt.

Gebruikersavatar
Mistral
Berichten: 302
Lid geworden op: ma 7 jan 2019 15:13

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Mistral » zo 24 feb 2019 09:57

Niels83 schreef:
za 23 feb 2019 20:18
RE.gif
@ mistral welke motor was dat...? in mijn faab ligt ws de net iets oudere motor en ja hij is traag maar kom prima mee tegen een verbruik van 1 op 22.
Wij hadden de 1.2 diesel ecomotive, driecilinder. De collega van mijn man heeft de hele motor van dezelfde auto/automotor in de soep laten draaien, andere collega had een defecte turbo. Veel mensen met steeds weer terugkerende EGR problemen waardoor er zelfs nog minder vermogen overblijft. Dat hebben wij in 4 jaar tijd drie keer gehad.

Ik rijd zelf al jaren al probleemloos in Seat Leons met 1.9 en 2.0 motoren die in onderhoud zijn bij een bekende gespecialiseerde VW-groep garage. Daar ruilt men de ecomotives zelfs niet meer in, ze kunnen er niets mee vanwege de vele problemen met de motoren.
Volvo V70 2007, 136KW/185pk, automaat
Elddis Crusader Hurricane, 2004 i.c.m. Fortex Aronde Combi Plus

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Morgoth » zo 24 feb 2019 10:04

Mistral schreef:
zo 24 feb 2019 09:57
Ik rijd zelf al jaren al probleemloos in Seat Leons met 1.9 en 2.0 motoren die in onderhoud zijn bij een bekende gespecialiseerde VW-groep garage. Daar ruilt men de ecomotives zelfs niet meer in, ze kunnen er niets mee vanwege de vele problemen met de motoren.
Nou, dat heeft waarschijnlijk niet te maken met de kwaliteit van die motoren maar met het feit dat ze die kleine diesels aan de straatstenen niet meer kwijt raken. Een dikke diesel kies je vaak om het koppel en om er lekker iets mee te trekken, maar waarom zou je als particulier een kleine diesel kopen? Het omslagpunt ligt veel te hoog.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Mistral
Berichten: 302
Lid geworden op: ma 7 jan 2019 15:13

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Mistral » zo 24 feb 2019 10:49

Mistral schreef:
zo 24 feb 2019 09:57

Nou, dat heeft waarschijnlijk niet te maken met de kwaliteit van die motoren maar met het feit dat ze die kleine diesels aan de straatstenen niet meer kwijt raken. Een dikke diesel kies je vaak om het koppel en om er lekker iets mee te trekken, maar waarom zou je als particulier een kleine diesel kopen? Het omslagpunt ligt veel te hoog.
Eens. Dat zal ongetwijfeld ook een hele grote factor zijn, maar dat is niet wat de hoofdmonteur, die ook in- en verkoopt, ons vertelde. Ze wagen zich niet meer aan de kwaliteit, te veel issues, teveel reparaties vertelde hij.
Laatst gewijzigd door Mistral op zo 24 feb 2019 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2007, 136KW/185pk, automaat
Elddis Crusader Hurricane, 2004 i.c.m. Fortex Aronde Combi Plus

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Kleine zuinige motoren gaan eerder kapot, de keerzijde van downsizing.

Bericht door Niels83 » zo 24 feb 2019 11:09

RE.gif
de hoofdmonteur is natuurlijk geen inkoop. ik kreeg vorig jaar nog een brief van de dealer of ik mijn auto niet wilde komen inruilen omdat ze mijn auto kende blabla hadden ze daar een goede inruil prijs bij.

maar de 2de hands diesel markt ligt in zijn geheel op zijn gat. ik heb mijn optisch nette fabbia 1.9tdi sport onlangs verkocht. nog voor de km stand en de problemen besproken werden was er vaak geen interesse.

de greenlines etc zijn nog even wegenbelasting vrij geweest. daarom zijn er zoveel van verkocht. ik denk dat daar ook het probleem ligt. die motor is in de seat en skoda zoveel verkocht dat er oom gewoon veel stuk gaan. ik heb zelf een net wat oudere en rijdt de 1.4tdi greenline. is maar 1 jaar geplaatst en alleen door skoda geloof ik. hoewel het een tractor lijkt herken ik geen van de klacht.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”