Caravan trekken met automaat

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door bofinn » ma 4 mar 2019 12:01

Mijn BE rijinstructeur zei altijd dat je met aanhanger juist een automaat goed kan gebruiken. Hij zei dat met name vanwege de koppeling die dan meer gespaard blijft. Ik heb dat punt van hem echter nooit zo begrepen. Volgens mij had hij het er altijd over dat bij een automaat er geen sprake is van een koppeling. Nu geef ik direct toe dat ik geen verstand heb van auto techniek, maar ik heb het later nog wel eens gegoogled en las daar toch gewoon over koppelingsplaten in een automaat.

Wellicht heb ik hem verkeerd begrepen, dat kan ook nog heel goed. Maar het zou opzich wel interessant zijn om te weten, of er naast het rijplezier ook nog een technisch voordeel met de automaat is?
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door meeder » ma 4 mar 2019 12:13

Dat hangt helemaal af van het type automaat.

Een conventionele automaat heeft een koppelomvormer tussen motor en versnellingsbak. Het voordeel is de robuustheid maar een nadeel is de slip die er inherent in zit. Dit laatste wordt overigens opgevangen door de overbruggingskoppeling (lockup).

Een DCT, automaat met dubbele koppeling beter bekend onder merkspecifieke benamingen zoals DSG, PDK, EDC.
Dit type heeft afhankelijk van fabricant cq toepassing twee droge koppelingen (vergelijkbare koppelingsplaat Al's een handbak) of natte koppelingen waarbij de koppelingen in een oliebad draaien. Die laatste kunnen vaak een hoger koppel aan.

Een CVT kan zowel met een koppelomvormer of een droge koppeling of een natte koppeling gebruikt worden. Een CVT zoals deze bij Toyota in hun hybride aandrijflijn gebruikt heeft geen koppeling tussen motor en transmissie zitten, dit komt door het compleet afwijkende werkingsprincipe van deze aandrijflijn.

Over het algemeen zijn alle moderne automaten goed beveiligd om langdurige slip te voorkomen. Je zal in de meeste auto's op tijd gewaarschuwd worden als de koppeling/versnellingsbak te warm wordt.

Rob tiggeman

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Rob tiggeman » zo 7 feb 2021 13:01

Hoi,

Zou graag wat tips willen ontvangen van mensen die ervaring hebben om met een automaat te rijden.
Heb een nieuwe combinatie aangeschaft. Heb een Hobby 495 UL uit 2020 met een geladen gewicht van 1550 kg.
Auto een Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 pk 4wd automaat. Daar heb ik hulpveren onder laten zetten (merk mad). Heb de auto laten tunen naar 220 pk met koppel van 350 nm.
Daar ik nooit automaat gereden heb zou ik graag wat info over het rijden met een caravan willen ontvangen. Heb wel al 30 jaar ervaring met caravan en handbak.

Vriendelijke groet Rob

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Ab » zo 7 feb 2021 13:10

Gewoon gas geven..en de linkervoet niet meer gebruiken.
Voor de rest kan je niks verkeerd doen.
De automaat regelt het schakelen voor je.
Bergaf handmatig in een lage versnelling zetten is wel raadzaam, om je remmen te sparen.
Mocht de bak gaan pendelen, dus veelvuldig terugschakelen, dan de hoogste versnelling handmatig uitschakelen.
Maar dat verwacht ik niet dat het nodig is met de Tucson.
Het ligt ook een beetje aan je rijsnelheid.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Wie-niets » zo 7 feb 2021 13:21

Als je wat te lezen wilt in zake je vraagstelling, in deze topic wordt toch ook het een en ander verteld. In het eerste blokje vind je nog een link die leidt naar Automaat of Handgeschakelde topic met heel veel leesvoer. En voor de rest goed opletten in het begin dat je de linkervoet niet gebruikt. knipoog.gif

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Rene_13 » zo 7 feb 2021 13:23

[re.gif] [re.gif] [re.gif]
Hoi Rob.

Hier een vergelijkbare situatie.
Vroeger reed ik met mijn 6 versnellingen handbak vanaf Dortmund richting Split steevast in zijn 5 en waar nodig schakelde ik terug naar 4. *Omdat ik ooit eens heb gelezen dat de motor op deze manier zijn beste koppel en koeling houdt.
Nu ik ook een automaat heb (een 8 bak) denk ik dat ik vanaf Dortmund em in de manuele stand in 6 of 7 houd. Ligt even aan de toeren die daar bij horen.

We gaan het meemaken mits de grenzen open gaan.


*typo
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

bertjanwezeman
Berichten: 31
Lid geworden op: do 10 aug 2017 20:02
Locatie: Beuningen gld
Contacteer:

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door bertjanwezeman » zo 7 feb 2021 19:57

Ik rij nu al twee jaar in een automaat, Octavia 1.6 tdi, met een Knaus Sudwind die max 1500 kg mag wegen. De auto mag ook max 1500 kg trekken. Eigenlijk nooit ergens last van en laat hem gewoon op de automaat stand stand staan. Vaak wel in de S zodat er minder snel opgeschakeld wordt. Bij Luik en bij Metz (?) gaat altijd prima.
Ik heb zelfs het idee dat hij bij het naar beneden rijden ook terugschakeld. Ik hou meestal 90/95 km aan als cruise snelheid.

Alles wat bij Luik goed omhoog rijdt komt toch gewoon overal boven? scratch.gif

En owja, de ACC wel uitlaten want dan gebeuren er rare dingen als je opeens afgesneden wordt door zo'n Fransoos die zijn rijbewijs bij een croisant heeft gekregen maar dat is een ander onderwerp whistle.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Micky » zo 7 feb 2021 20:38

[re.gif]

Dat klopt, dat doet de DSG, die ziet dat je een aanhanger hebt en ook dat je bergafwaarts gaat, hier reageert hij op thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Ab » zo 7 feb 2021 21:06

Niet elke automaat doet dat. Is ook niet zo belangrijk.
Als ervaren chauffeur met gevoel voor een auto kan het handmatig ook, en beter dan een domme automaat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door WillyL » zo 7 feb 2021 21:22

Moderne automaten zijn wel echt inteligente dingen. Gewoon rijden en indien het wat te tam rijden is, zet dan naar sprotmodus.
Ondertussen rijd/reed ik met veel veschillende versie en ze bevielen/bevallen allemaal p( kopplomvormer, cvt...)
Laatst gewijzigd door WillyL op zo 7 feb 2021 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door stefertje » zo 7 feb 2021 21:22

Ik zit even de boel door te lezen.. volgens mij mag je de “automaat” van TS geen echte automaat noemen.. het is een gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak.. hij schakelt dus zoals jij het ook zou doen in een handgeschakelde bak, alleen dan door een robot..
Ik heb meermaals mogen sleutelen aan zo een Picasso met automaat en vind het wel zonde dat deze zo worden toegepast.. de automaten vind ik sloom schakelen en schakelen vaak op het verkeerde moment.. ik moet wel eerlijk toegeven dat ik een onwijze Pietje precies ben qua autotechniek..
Bijv een DSG is mooie techniek maar gaat eerder kapot, of eigenlijk slijt een stuk sneller dan koppelomvormer automaten... ik heb zelf een ZF 8 traps automaat, en met reden deze ook gekozen...
Lees dit niet om TS zijn auto af te kraken, puur als eigen mening..
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Ab » zo 7 feb 2021 21:25

Een DSG is toch ook eigenlijk een gerobotiseerde handbak?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Micky » zo 7 feb 2021 21:29

[re.gif]

Niet helemaal, op de zogenaamde gerobotiseerde handbak zit een schakelrobot die het schakelen/koppelen over neemt van de rijder, dus eerst ontkoppelen.....dan overschakelen.....dan weer koppelen.... en dan ga je weer, 2 versnellingen terug duurt zo lang dat je pauze kunt nemen voor een bakje koffie.
Zie het echt als een arm die voor jouw schakelt en een voet die voor jou (ont)koppelt, voor elke liefhebber is dit horror [aschrik.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door stefertje » zo 7 feb 2021 21:39

Inderdaad dat is hem..
een DSG moet je eigenlijk zien als 2 versnellingsbakken in 1.. je rijdt in 1 versnelling en de volgende versnelling draait als het ware ontkoppeld als mee.. vandaar het niet merkbare overschakelen..
Als ik het goed heb onthouden waren de eerste DSG bakken waar de koppelingsplaten in olie draaide.. dit is later weer verandert naar droge koppelingen en ik dacht dat ze nu weer nat waren, correct me of i’m wrong..
Een DSG bak heeft geen oneindig leven, de koppelingen slijten.. ook met bijv filerijden met de caravan.. dit is natuurlijk niet het geval met de koppelomvormer automaat terwijl je deze ook echt wel kan slopen...
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door meeder » zo 7 feb 2021 21:41

Een DSG bestaat in de basis eigenlijk uit twee automatisch schakelende "handbakken" in één behuizing. Het een gerobotiseerde handbak noemen gaat een beetje ver, daar is het te complex voor.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Micky » zo 7 feb 2021 21:42

[re.gif] [re.gif]

Klopt idd niet, droge koppelingen zijn voor de motoren tot 275NM zeg maar, alles daarboven is nat, ook al heb ik gewoon getuned op 331nm gereden met droge koppeling, zo'n 130k km lang

eerst was droog 7 versnellingen en nat 6, later is daar de 7 nat bijgekomen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door stefertje » zo 7 feb 2021 21:47

Dat zou inderdaad kunnen kloppen.. wat ik nog weet dat toen ik aan de DSG begon te sleutelen dat natte koppelingen waren, maar zoals ik al zei zou dat zomaar ergens in 2005/6/7 geweest kunnen zijn..
Over de gerobotiseerde handbak van de C4: importeurs noemen deze bak ook gewoon gerobotiseerd, in het geval van de C4 bovenstaand zijn de verschillen in versnellingsbak tussen een handbak en gerobotiseerde bak kaal naast elkaar niet of nauwelijks op te merken...
Ik had het iig niet over de DSG als gerobotiseerde bak..
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Wie-niets » zo 7 feb 2021 22:58

Misschien een beetje off topic maar....
Link
https://www.anwb.nl/auto/kopen/auto-kie ... ndere-niet
Leesvoer genoeg ..... knipoog.gif

bertjanwezeman
Berichten: 31
Lid geworden op: do 10 aug 2017 20:02
Locatie: Beuningen gld
Contacteer:

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door bertjanwezeman » ma 8 feb 2021 08:39

[re.gif]

Grappig dat bij de autmaten met dubbele koppelingen ook de EDC van Renault staat. Mijn werkgever had mij ook nog een paar maanden opgezadeld met een Renault Kadjar (sorry voor alle fans, maar niet mijn ding zo'n Franse auto).

De automaat van de Skoda vind ik echt 100 x beter en hij rijdt ook veel fijner. Qua caravan trekker was die Renault natuurlijk wel briljant maar met die auto heb ik nooit in de bergen gereden.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door RDDR » ma 8 feb 2021 09:29

[re.gif]

Begrijp niet zo goed wat er grappig aan is: EDC van Renault is gewoon een automaat met dubbele koppeling. Dus hoort daar bij. Ze zijn wel bij DCT Mercedes vergeten, staat nu alleen BMW achter. En verder: ieder zijn voorkeuren, jij hebt liever een Skoda dan een Renault, iemand anders weer omgekeerd. Ik heb zowel met een Ford Powershift, VW DSG, Mercedes DCT als een Renault EDC gereden en vond het redelijk vergelijkbaar. Geen grote verschillen en deden allemaal prima hun werk.
Blijf een goede traditionele bak, zoals de ZF8 prettiger vinden.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Wie-niets » ma 8 feb 2021 10:14

Met onze 2020 Renault Captur 155 TCE EDC GPF is niets mis mee met de automaat.
En ja, ik heb zo mijn voorkeur wat ik persoonlijk fijner vind. Dat wil niet zeggen dat de andere veel slechter zijn met de huidige verbeterde technieken. Overigens een automaat moet je ook een beetje leren te bespelen.....

Oh, ik zal maar niet vertellen in hoeveel auto' s met of zonder automaten ik van mijn leven gereden heb. Soms zit of kom je in een bevoorrechte positie. knipoog.gif

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door stefertje » ma 8 feb 2021 10:48

Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren en ervaringen mbt verschillende auto’s en automaten... ik moet eerlijk toegeven dat ik een EDC niet zo goed vind rijden als een DSG en persoonlijk vind ik mijn ZF-8 koppelomvormer automaat weer beter rijden dan een DSG.. ieder zijn eigen smaak...
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Jstevens
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 3 apr 2016 12:04

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Jstevens » ma 8 feb 2021 11:17

Ach ja, welke bak erin je huidige auto zit is nu eenmaal een gegeven. Zelf heb ik nu voor het eerst een automaat in mijn zakelijke auto. Niet bewust voor gekozen maar zit er nu eenmaal in. Privé heb ik wel ervaring met een automaat maar dat is een youngtimer uit 1993 dus niet te vergelijken. Hoe mijn huidige auto icm met caravan rijdt, geen idee maar ik zal vast wel op bestemming komen. En zoals een paar al aangeven, indien je een beetje gevoel voor techniek hebt merk je echt wel of je moet ingrijpen qua versnelling keuze . TS, Ik zou me maar geen zorgen maken.
Kip Hyline 50 tdb + Mercedes C300e estate

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Wie-niets » ma 8 feb 2021 11:40

Inderdaad ieder zijn smaak. En nergens zeg ik dat ik de EDC prevaleert. Alleen in die auto de keuze van mijn echtgenote zit nu eenmaal die automaat. En een straf?? Neen, durf ik dan wel te zeggen.

En ja, ik rijd ook liever in een 6 of 8 cylinder met heel veel koppel maar die reed ik wel in de VS voor mijn werk gecombineerd met studie, maar nu hier ( hoewel 1 x een aantal jaren o.a. tevens met de caravan) ook niet.

Gebruikersavatar
Cocoon
Berichten: 201
Lid geworden op: ma 14 sep 2020 22:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Cocoon » ma 8 feb 2021 13:00

Hier ook een Renault met EDC.

Ik ervaar het als een perfect werkende automaat in alle standen (ECO, Sport, Comfort en neutraal).
Wel ben ik nog benieuwd hoe deze automaat zich gedraagt wanneer ik een caravan achter de auto hang.
Dat weten we eind april.
Hobby 460 UFe De luxe bj2021
Volvo S60 Inscription bj2022

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”