Caravan trekken met automaat
-
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Caravan trekken met automaat
Kan volgens mij nooit vrij zijn maar onder de 1500 toeren remmen
motoren niet veel af.
Je komt dan ook bij een toerental waarbij er weer wordt ingespoten.
Dat is een hikje die je dan voelt, dat stationair mengseltje is vrij rijk. .
Boven dat toerental wordt er bij ga los niks meer ingespoten.
Milieu afstellingkje.
Eric
motoren niet veel af.
Je komt dan ook bij een toerental waarbij er weer wordt ingespoten.
Dat is een hikje die je dan voelt, dat stationair mengseltje is vrij rijk. .
Boven dat toerental wordt er bij ga los niks meer ingespoten.
Milieu afstellingkje.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Caravan trekken met automaat
RE.gif Was dit voor mij bedoeld?
Misschien is "vrij" niet het goede woord.
Vanaf 1500 rpm, gaan de toeren naar stationair 700 rpm
en voelt het als 'vrij' / 'ontkoppeld'
En ja, de trap blijft in werking / gekoppeld
en niet de N als 'vrij'.
Misschien is "vrij" niet het goede woord.
Vanaf 1500 rpm, gaan de toeren naar stationair 700 rpm
en voelt het als 'vrij' / 'ontkoppeld'
En ja, de trap blijft in werking / gekoppeld
en niet de N als 'vrij'.
-
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Caravan trekken met automaat
Ja klopt maar dan denk ik dat hij de lock-up uitgeschakeld heeft
en dat remt nog minder af door dat lage toerental en slip.
Lock-ups worden er met rijden vaak snel ingeschakeld want het maakt
de auto zuiniger en geen vermogenverlies.
Bij overschakelen even 50% eruit om schokken te voorkomen.
Eric
en dat remt nog minder af door dat lage toerental en slip.
Lock-ups worden er met rijden vaak snel ingeschakeld want het maakt
de auto zuiniger en geen vermogenverlies.
Bij overschakelen even 50% eruit om schokken te voorkomen.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Caravan trekken met automaat
Moet wel zeggen dat dit mij wel een beetje zou beangstigen...snorpan schreef:Onze Ford Kuga 2.0 diesel 4wd automaat mag 2140 kg trekken 125 PK ( Fendt 515 SG Bianco 2000kg mag er 100 km p/h meerijden) had afgelopen jaar een klein beetje moeite om op de Brenner richting Italë de laatste km naar boven te sleuren rustig in de S stand en dan maar in de 1e versnelling omhoog, de vrachtwagens reden mij voorbij, kan mij er niet druk om maken, kom ze later wel weer tegen op de Autostrada. Automaat schakelt vanzelf weer terug heerlijk rijden, op de CC rijd ik altijd tussen 95 en 100 km, inhalen een makkie zit zo op de 120 km.
In zijn eerste versnelling omhoog lijkt mij dat je dan een gevaarlijke situatie hebt
Snap niet dat ford dan zegt dat je 2100 kg+ mag trekken
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Caravan trekken met automaat
125 pk lijkt mij ook niet echt overbemeten, vind het voor de auto niet eens heel veel en dan nog 2000kg trekken, ik zou me niet echt comfortabel voelen zo.
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48
-
- Berichten: 146
- Lid geworden op: ma 31 jul 2017 19:38
- Locatie: Bathmen
Re: Caravan trekken met automaat
En 100 km/h (in Duitsland) geloof ik niet met een Fendt van 2 ton.
Betekent nl dat je kuga rijklaar (= leeg zoals op kenteken + 100 kg) ook minimaal 2 ton weegt.
Verder nergens harder dan 90 (of 80).
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Betekent nl dat je kuga rijklaar (= leeg zoals op kenteken + 100 kg) ook minimaal 2 ton weegt.
Verder nergens harder dan 90 (of 80).
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto: Volvo XC90 T8 LR R-Design, full option (06/2022 benzine 310 pk/400Nm+elektrisch 145 pk/309 Nm)
Caravan: Kabe Royal 520 XL KS (02/2024, 2000 kg, Truma Aventa Comfort, Reich Easydriver Pro 2.0, Thule 9200
Caravan: Kabe Royal 520 XL KS (02/2024, 2000 kg, Truma Aventa Comfort, Reich Easydriver Pro 2.0, Thule 9200
Re: Caravan trekken met automaat
4 ton in beweging krijgen met 125 pk is ook niet iets wat lekker werkt.
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48
Re: Caravan trekken met automaat
Maar om op de vraag terug te komen, ja het is fantastisch rijden met een automaat, zowel met als zonder caravan.
Ik zou zeggen: “ doen!”
Ik zou zeggen: “ doen!”
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
-
- Berichten: 146
- Lid geworden op: ma 31 jul 2017 19:38
- Locatie: Bathmen
Re: Caravan trekken met automaat
Inderdaad, en ik spreek uit ervaring.
Hebt eigenlijk ongeveer 200 pk nodig bij dat soort gewichten. Nog belangrijker is koppel.
Leuk als je op de Brenner zelfs vrachtauto’s ophoudt.. niet mijn keuze in ieder geval.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hebt eigenlijk ongeveer 200 pk nodig bij dat soort gewichten. Nog belangrijker is koppel.
Leuk als je op de Brenner zelfs vrachtauto’s ophoudt.. niet mijn keuze in ieder geval.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto: Volvo XC90 T8 LR R-Design, full option (06/2022 benzine 310 pk/400Nm+elektrisch 145 pk/309 Nm)
Caravan: Kabe Royal 520 XL KS (02/2024, 2000 kg, Truma Aventa Comfort, Reich Easydriver Pro 2.0, Thule 9200
Caravan: Kabe Royal 520 XL KS (02/2024, 2000 kg, Truma Aventa Comfort, Reich Easydriver Pro 2.0, Thule 9200
Re: Caravan trekken met automaat
RE.gif
Met onze 1200 kg gebeurt het trekken met “2 vingers in de neus” door onze Sportsvan dus dat je er 200 Pk voor nodig zou hebben ..
Met onze 1200 kg gebeurt het trekken met “2 vingers in de neus” door onze Sportsvan dus dat je er 200 Pk voor nodig zou hebben ..
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: Caravan trekken met automaat
Mijn Mercedesje b200 zet ik met de caravan erachter meestal in Sport, niet omdat de automaat dan anders schakelt (houdt hoger toerental aan voor terugschakelen) maar om meer power te hebben .
In de comfort- of Ecostand begrenst het motormanagement te veel het vermogen.
Verder prima rijden met automaat, geen natte handjes. Ook op afdalingen kan je rustig in D blijven, op CC schakelen de meeste ook zelf terug wanneer je te veel versneld.
Het is puur genieten, veel meer dan met een handgeschakelde bak.
En aan verkeerslichten... Begin maar een raceje met de BMW naast je. Die automaten werken prima!
Met de vorige, Renault Scenic 110cdi, handgeschakeld, was het huilen met de pet op, maar dat was omdat de motor te zwak was en max toegelaten gewicht van de caravan 50kg meer was dan toegelaten voor de auto 1350 -1300, wat triuwens mag indien je niet meer laadt dan tot 1300kg.
In de comfort- of Ecostand begrenst het motormanagement te veel het vermogen.
Verder prima rijden met automaat, geen natte handjes. Ook op afdalingen kan je rustig in D blijven, op CC schakelen de meeste ook zelf terug wanneer je te veel versneld.
Het is puur genieten, veel meer dan met een handgeschakelde bak.
En aan verkeerslichten... Begin maar een raceje met de BMW naast je. Die automaten werken prima!
Met de vorige, Renault Scenic 110cdi, handgeschakeld, was het huilen met de pet op, maar dat was omdat de motor te zwak was en max toegelaten gewicht van de caravan 50kg meer was dan toegelaten voor de auto 1350 -1300, wat triuwens mag indien je niet meer laadt dan tot 1300kg.
Laatst gewijzigd door WillyL op wo 16 jan 2019 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Caravan trekken met automaat
RE.gif RE.gif
1200 kilo is wat anders dan 2000 kilo toch?
1200 kilo is wat anders dan 2000 kilo toch?
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Caravan trekken met automaat
Lijkt me ook.
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48
Re: Caravan trekken met automaat
TS heeft het over een caravan van 1300 kg.
En dat je dan minimaal 200 PK nodig zou hebben bestrijd ik.
En dat je dan minimaal 200 PK nodig zou hebben bestrijd ik.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: Caravan trekken met automaat
Dit zal over het eerste model Kuga gaan. Die mag inderdaad 2100kg trekken maar heeft 140pk ipv 125pk.snorpan schreef: ↑di 15 jan 2019 18:36Onze Ford Kuga 2.0 diesel 4wd automaat mag 2140 kg trekken 125 PK ( Fendt 515 SG Bianco 2000kg mag er 100 km p/h meerijden) had afgelopen jaar een klein beetje moeite om op de Brenner richting Italë de laatste km naar boven te sleuren rustig in de S stand en dan maar in de 1e versnelling omhoog, de vrachtwagens reden mij voorbij, kan mij er niet druk om maken, kom ze later wel weer tegen op de Autostrada. Automaat schakelt vanzelf weer terug heerlijk rijden, op de CC rijd ik altijd tussen 95 en 100 km, inhalen een makkie zit zo op de 120 km.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Caravan trekken met automaat
REsnorpan schreef:Onze Ford Kuga 2.0 diesel 4wd automaat mag 2140 kg trekken 125 PK ( Fendt 515 SG Bianco 2000kg mag er 100 km p/h meerijden) had afgelopen jaar een klein beetje moeite om op de Brenner richting Italë de laatste km naar boven te sleuren rustig in de S stand en dan maar in de 1e versnelling omhoog, de vrachtwagens reden mij voorbij, kan mij er niet druk om maken, kom ze later wel weer tegen op de Autostrada. Automaat schakelt vanzelf weer terug heerlijk rijden, op de CC rijd ik altijd tussen 95 en 100 km, inhalen een makkie zit zo op de 120 km.
Mijn opmerking ging over deze
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48
Re: Caravan trekken met automaat
Ik heb de caravan alleen laten ophogen naar 2000 kg, dan heb ik speling genoeg als ik b.v. een airco of schotel op het dak wil hebben.
Inderdaad ik was even in de war met mijn motor deze heeft 125 pk.
Inderdaad ik was even in de war met mijn motor deze heeft 125 pk.
Dat 't joe wieder goud gaait, mooi hé
verder ben ik ook machteloos
verder ben ik ook machteloos
Re: Caravan trekken met automaat
Mercedes b is toch variomatic???WillyL schreef:Mijn Mercedesje b200 zet ik met de caravan erachter meestal in Sport, niet omdat de automaat dan anders schakelt (houdt hoger toerental aan voor terugschakelen) maar om meer power te hebben .
In de comfort- of Ecostand begrenst het motormanagement te veel het vermogen.
Verder prima rijden met automaat, geen natte handjes. Ook op afdalingen kan je rustig in D blijven, op CC schakelen de meeste ook zelf terug wanneer je te veel versneld.
Het is puur genieten, veel meer dan met een handgeschakelde bak.
En aan verkeerslichten... Begin maar een raceje met de BMW naast je. Die automaten werken prima!
Met de vorige, Renault Scenic 110cdi, handgeschakeld, was het huilen met de pet op, maar dat was omdat de motor te zwak was en max toegelaten gewicht van de caravan 50kg meer was dan toegelaten voor de auto 1350 -1300, wat triuwens mag indien je niet meer laadt dan tot 1300kg.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Caravan trekken met automaat
Of wordt er 125 kw bedoelt.
Lijkt mij dat je gemakkelijk omhoog moet kunnen komen als je maar
toeren durft te maken.
Eric
Lijkt mij dat je gemakkelijk omhoog moet kunnen komen als je maar
toeren durft te maken.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
-
- Berichten: 146
- Lid geworden op: ma 31 jul 2017 19:38
- Locatie: Bathmen
Re: Caravan trekken met automaat
125 kW is dan al 36% extra.
Zal niet over houden met 2 ton er achter maar moet wel lukken.
Snap dan echter nog steeds niet dat de Brenner in de 1e genomen moet worden.
Naar mijn mening potentieel gevaarlijk.
Anderen gaan dan rare capriolen uithalen, simpelweg omdat de snelheidsverschillen te groot worden.
Maar iedereen heeft zo zijn eigen norm.
On topic: automaat in combinatie met caravan/aanhanger is heerlijk, zolang auto, motor en caravan(gewicht) maar mooi met elkaar in balans zijn. Helemaal als je er mee de bergen in gaat.
Het soort automaat is meer persoonlijk, ik heb het liefste een met koppelomvormer.
Wel in het juiste toerental rijden ter voorkoming van slip.
Daarvoor moet voor mij de automaat ook geschikt zijn voor manuele bediening.
Soms kiest de automaat voor een versnelling die een te laag toerental oplevert. Dat rijdt/klinkt niet fijn.
Ook in de handleiding van mijn Volvo staat dat dat mogelijk beter is om te doen en dat een lager toerental tijdens het slepen niet altijd zuiniger is.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zal niet over houden met 2 ton er achter maar moet wel lukken.
Snap dan echter nog steeds niet dat de Brenner in de 1e genomen moet worden.
Naar mijn mening potentieel gevaarlijk.
Anderen gaan dan rare capriolen uithalen, simpelweg omdat de snelheidsverschillen te groot worden.
Maar iedereen heeft zo zijn eigen norm.
On topic: automaat in combinatie met caravan/aanhanger is heerlijk, zolang auto, motor en caravan(gewicht) maar mooi met elkaar in balans zijn. Helemaal als je er mee de bergen in gaat.
Het soort automaat is meer persoonlijk, ik heb het liefste een met koppelomvormer.
Wel in het juiste toerental rijden ter voorkoming van slip.
Daarvoor moet voor mij de automaat ook geschikt zijn voor manuele bediening.
Soms kiest de automaat voor een versnelling die een te laag toerental oplevert. Dat rijdt/klinkt niet fijn.
Ook in de handleiding van mijn Volvo staat dat dat mogelijk beter is om te doen en dat een lager toerental tijdens het slepen niet altijd zuiniger is.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto: Volvo XC90 T8 LR R-Design, full option (06/2022 benzine 310 pk/400Nm+elektrisch 145 pk/309 Nm)
Caravan: Kabe Royal 520 XL KS (02/2024, 2000 kg, Truma Aventa Comfort, Reich Easydriver Pro 2.0, Thule 9200
Caravan: Kabe Royal 520 XL KS (02/2024, 2000 kg, Truma Aventa Comfort, Reich Easydriver Pro 2.0, Thule 9200
Re: Caravan trekken met automaat
RE.gif
De 1e versnelling is toch voor het wegrijden?
Ik kan mij herinneren dat ik op een willekeurige pas tussen de 3e op 4e versnelling reed en na een haarspeldbocht soms moest terugschakelen in z'n 2.
De 1e versnelling is toch voor het wegrijden?
Ik kan mij herinneren dat ik op een willekeurige pas tussen de 3e op 4e versnelling reed en na een haarspeldbocht soms moest terugschakelen in z'n 2.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
-
- Berichten: 146
- Lid geworden op: ma 31 jul 2017 19:38
- Locatie: Bathmen
Re: Caravan trekken met automaat
Dat lijkt me ook prima. Echter de Brennerpas is gewoon een wat steilere snelweg, zonder haarspeldbochten.
20 rijden in 1 id gewoon niet de bedoeling.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
20 rijden in 1 id gewoon niet de bedoeling.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto: Volvo XC90 T8 LR R-Design, full option (06/2022 benzine 310 pk/400Nm+elektrisch 145 pk/309 Nm)
Caravan: Kabe Royal 520 XL KS (02/2024, 2000 kg, Truma Aventa Comfort, Reich Easydriver Pro 2.0, Thule 9200
Caravan: Kabe Royal 520 XL KS (02/2024, 2000 kg, Truma Aventa Comfort, Reich Easydriver Pro 2.0, Thule 9200
Re: Caravan trekken met automaat
De Brennerpas is inderdaad heel goed te doen. Ik doelde meer op willekeurige pas, bijvoorbeeld de Fernpas.
Maar daar reed ik met m'n combinatie ook soepeltjes langs.
Maar daar reed ik met m'n combinatie ook soepeltjes langs.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Re: Caravan trekken met automaat
' RE.gif op enkele repleis geleden ivm mercedes B.
De vroegere versie , 4jaar geleden?, was inderdaad een dafjesprinciepe. Die vertrok ook snel, vooral omdat je die constant op hoog vermogen en koppel kon houden bij het wegrijden.
De huidige heeft echter een schakelbak, weliswaar natuurlijk automatisch. Werkt ook prima met mijn caravan aan de haak.
Tussen de 2 versies heb ik even noodgedwongen met een Scenic gereden.
De vroegere versie , 4jaar geleden?, was inderdaad een dafjesprinciepe. Die vertrok ook snel, vooral omdat je die constant op hoog vermogen en koppel kon houden bij het wegrijden.
De huidige heeft echter een schakelbak, weliswaar natuurlijk automatisch. Werkt ook prima met mijn caravan aan de haak.
Tussen de 2 versies heb ik even noodgedwongen met een Scenic gereden.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Caravan trekken met automaat
De huidige Mercedes B heeft een 7-traps DCT inderdaad.