Caravan trekken met automaat
Re: Caravan trekken met automaat
Re:
Mag een ampera iets trekken dan? Anders Kun je niet weten wat die doet als hij voorruit word geduwd mijn Volvo schakelt ook terug trouwens.
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk[/quote]
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mag een ampera iets trekken dan? Anders Kun je niet weten wat die doet als hij voorruit word geduwd mijn Volvo schakelt ook terug trouwens.
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk[/quote]
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48
Re: Caravan trekken met automaat
En toch...
Ik sleur natuurlijk een zware hut, 1700Kg.
Maar heb ook veel power onder de kap.
En wat gebeurt er dan soms..
Rij je 90-95 ofzo, en schakelt de automaat ( Geartronic 6 ) door naar z.n 6e versnelling, want de motor is sterk zat daarvoor.
Maar dan draait het blok 1300-1400 toeren, en de lock up van de bak is nog niet ingekomen, daar zit een addertje onder het gras.
Dan kan je een slip in de bak krijgen en wordt het ding erg heet...gloeiend heet zelfs.... onnodig.
Dus..
Alle voordelen van de automaat, lekker zelf laten schakelen... en op de peage op de ACC.... maar dan schakel ik met de hand naar max 5.
Dan draait de motor net wat meer toeren en wordt de bak en de motor niet zo heet...
Voordeel van de ACC is dan wel duidelijk, dat is ideaal.
Want als je afremt of omhoog moet schakelt de bak wel automatisch terug.
En op deze manier remt de auto dus ook prima af bij heuveltje af..
Het is even wennen om zo te rijden, maar werkelijk geweldig sleuren aan de hut..
Zo zie je maar... moderne techniek kan wel wat..
Ik sleur natuurlijk een zware hut, 1700Kg.
Maar heb ook veel power onder de kap.
En wat gebeurt er dan soms..
Rij je 90-95 ofzo, en schakelt de automaat ( Geartronic 6 ) door naar z.n 6e versnelling, want de motor is sterk zat daarvoor.
Maar dan draait het blok 1300-1400 toeren, en de lock up van de bak is nog niet ingekomen, daar zit een addertje onder het gras.
Dan kan je een slip in de bak krijgen en wordt het ding erg heet...gloeiend heet zelfs.... onnodig.
Dus..
Alle voordelen van de automaat, lekker zelf laten schakelen... en op de peage op de ACC.... maar dan schakel ik met de hand naar max 5.
Dan draait de motor net wat meer toeren en wordt de bak en de motor niet zo heet...
Voordeel van de ACC is dan wel duidelijk, dat is ideaal.
Want als je afremt of omhoog moet schakelt de bak wel automatisch terug.
En op deze manier remt de auto dus ook prima af bij heuveltje af..
Het is even wennen om zo te rijden, maar werkelijk geweldig sleuren aan de hut..
Zo zie je maar... moderne techniek kan wel wat..
Laatst gewijzigd door Chris op di 15 jan 2019 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 1453
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Caravan trekken met automaat
RE.gif
Hoe weet je dat dit gebeurt in je bak?Maar dan draait het blok 1300-1400 toeren, en de lock up van de bak is nog niet ingekomen, daar zit een addertje onder het gras. Dan kan je een slip in de bak krijgen en wordt het ding erg heet...gloeiend heet zelfs.... onnodig.
V60, Fendt Saphir 510 TFK
Re: Caravan trekken met automaat
RE.gif
Info via het Volvo Forum, daar zit een techneut van Volvo en die "leerde" mij dit.
Ook Mees heeft me dit aangegeven, die wist dit ook.
Het schijnt dat elke automaat... ( dus geen DSG of vario) een slip heeft. ( is mij uitgelegd)
Mijn GT6 gaat die lock up er in bij ong. 1500-1600 RPM.
De motor heeft ook zijn max koppel vanaf ongeveer dat toerental.
Dus... GAS BAS !! boven de 1700 RPM houden en gaan als een malle met de hut erachter..
Mooi toerental om lekker te rijden gewoon, niet te langzaam.
Met een caravan er achter moet je niet groen willen rijden denk ik...sloop je een motor mee...
Tuurlijk kan je ook stapvoets rijden hoor... geen zorgen
Info via het Volvo Forum, daar zit een techneut van Volvo en die "leerde" mij dit.
Ook Mees heeft me dit aangegeven, die wist dit ook.
Het schijnt dat elke automaat... ( dus geen DSG of vario) een slip heeft. ( is mij uitgelegd)
Mijn GT6 gaat die lock up er in bij ong. 1500-1600 RPM.
De motor heeft ook zijn max koppel vanaf ongeveer dat toerental.
Dus... GAS BAS !! boven de 1700 RPM houden en gaan als een malle met de hut erachter..
Mooi toerental om lekker te rijden gewoon, niet te langzaam.
Met een caravan er achter moet je niet groen willen rijden denk ik...sloop je een motor mee...
Tuurlijk kan je ook stapvoets rijden hoor... geen zorgen
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Caravan trekken met automaat
Met een DSG hoef je daar niet bang voor te zijn want deze heeft geen koppelomvormer en dus altijd in lock.
Is plat gezegd een automatische handbak.
Is plat gezegd een automatische handbak.
-
- Berichten: 1453
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Caravan trekken met automaat
RE.gif
Ja, dat klopt. Maar dan kan je wel weer met verbrande koppelingsplaten te maken krijgen
RE.gif RE.gif
Aan de andere kant, toch wel apart dat dit gebeurt bij Volvo. Ze gaan er immers op prat dat er ook met zware aanhangers getest worden, heb ik hier in een ander draadje gelezen wat opgeschreven was door een Volvolaar.
Dan zou de bak toch automatisch een minimaal aantal rpm moeten draaien om in de lock-up te komen?
Ja, dat klopt. Maar dan kan je wel weer met verbrande koppelingsplaten te maken krijgen
RE.gif RE.gif
Aan de andere kant, toch wel apart dat dit gebeurt bij Volvo. Ze gaan er immers op prat dat er ook met zware aanhangers getest worden, heb ik hier in een ander draadje gelezen wat opgeschreven was door een Volvolaar.
Dan zou de bak toch automatisch een minimaal aantal rpm moeten draaien om in de lock-up te komen?
V60, Fendt Saphir 510 TFK
Re: Caravan trekken met automaat
Bij volvotune werd mij ook geadviseerd om in de 5 te blijven ivm koeling van de automaat en motor maar denk dat dat ook met de snelheid te maken heeft als je hard genoeg rijdt in de 6 zou het moeten kunnen denk ik zo.Chris schreef:RE.gif
Info via het Volvo Forum, daar zit een techneut van Volvo en die "leerde" mij dit.
Ook Mees heeft me dit aangegeven, die wist dit ook.
Het schijnt dat elke automaat... ( dus geen DSG of vario) een slip heeft. ( is mij uitgelegd)
Mijn GT6 gaat die lock up er in bij ong. 1500-1600 RPM.
De motor heeft ook zijn max koppel vanaf ongeveer dat toerental.
Dus... GAS BAS !! boven de 1700 RPM houden en gaan als een malle met de hut erachter..
Mooi toerental om lekker te rijden gewoon, niet te langzaam.
Met een caravan er achter moet je niet groen willen rijden denk ik...sloop je een motor mee...
Tuurlijk kan je ook stapvoets rijden hoor... geen zorgen
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48
Re: Caravan trekken met automaat
De meeste automaten zullen op de snelweg de neiging hebben om door te schakelen naar de hoogste versnelling maar dan maakt de motor toch wat weinig toeren. Ook onze LandRover maakt bij ca. 100 km/h wat te weinig toeren voor een optimale koeling en daarom tik ik de bak ook altijd 1 versnelling terug. Dan draait de motor mooi ca. 2.000 rpm en dat voelt allemaal net wat prettiger.
Ook ik zou niet meer zonder de automaat willen; met de caravan erachter staat ie tijdens accelereren in de D-stand en wanneer we cruisen in de S-stand !
Dit lijkt misschien vreemd, maar ik heb tijdens de acceleratie niet zoveel toeren nodig als dat ie kiest in de S-stand
Ook ik zou niet meer zonder de automaat willen; met de caravan erachter staat ie tijdens accelereren in de D-stand en wanneer we cruisen in de S-stand !
Dit lijkt misschien vreemd, maar ik heb tijdens de acceleratie niet zoveel toeren nodig als dat ie kiest in de S-stand
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Caravan trekken met automaat
Maar waarom kiest de electronica er toch voor om naar de volgende versnelling te gaan???
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Caravan trekken met automaat
Onze Ford Kuga 2.0 diesel 4wd automaat mag 2140 kg trekken 125 PK ( Fendt 515 SG Bianco 2000kg mag er 100 km p/h meerijden) had afgelopen jaar een klein beetje moeite om op de Brenner richting Italë de laatste km naar boven te sleuren rustig in de S stand en dan maar in de 1e versnelling omhoog, de vrachtwagens reden mij voorbij, kan mij er niet druk om maken, kom ze later wel weer tegen op de Autostrada. Automaat schakelt vanzelf weer terug heerlijk rijden, op de CC rijd ik altijd tussen 95 en 100 km, inhalen een makkie zit zo op de 120 km.
Dat 't joe wieder goud gaait, mooi hé
verder ben ik ook machteloos
verder ben ik ook machteloos
Re: Caravan trekken met automaat
Ook mijn ervaring, ik zet 'm ook een tandje terug. De auto is dan net wat minder onzuinig. Wel opletten dat je na de peage terugschakeltPremiumDiscovery schreef: ↑di 15 jan 2019 17:48De meeste automaten zullen op de snelweg de neiging hebben om door te schakelen naar de hoogste versnelling maar dan maakt de motor toch wat weinig toeren.
Overigens doet mijn automaat het uitstekend in de bergen, daar heb ik niet te behoefte om zelf te schakelen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Caravan trekken met automaat
Nee, dat doet hij dan niet, hij weet dat er aan aanhanger aanhangt door de stekker die ingeplugd zit, dus alle electronica is daar dan op aangepast (dodehoek detectie, parkeersensoren, camera achter, aanhanger ESP, enz. Het lijkt zelfs alsof de ACC automatisch meer afstand bewaart tot de voorganger, maar dat kan ik niet onderbouwen (of dat werkelijk zo is weet ik niet zeker), dat is een gevoel van me) hij past zijn gedrag dus aan, als je een beetje bergop gaat in bijv. de 6, en hij kan het makkelijk trekken, dan blijft hij na terug flipperen aan het stuur (omdat je hogere toeren wilt ivm koeling), keurig in de 5 rijden, totdat je de top bereikt, op het moment dat de hoek van de auto weer vlak is schakelt hij weer over naar de 6. Zoals hierboven al aangegeven schakelt hij dus ook terug bij afdalen, je hoeft hiervoor niet te remmen, gewoon afdalen met aanhanger met gas los is voldoende voor de computer om te begrijpen dat je op de motor af wilt remmen en dit doet hij dan ook, rem je wel dan schakelt hij veel vroeger terug dan dat hij zou doen zonder aanhanger.Morgoth schreef: ↑di 15 jan 2019 13:26Maar schakelt een DSG van Volkswagen dan automatisch terug bij berg af? Hoe weet dat ding dan dat je überhaubt op de motor wilt afremmen? Ik kan me goed voorstellen dat je bij een lange rechte afdaling, zonder caravan, helemaal niet wilt remmen op de motor. En dat doet ie dan toch?
ik rij al wat jaren rond met verschillende automaten als trekker en ik moet eerlijk zeggen dat de DSG dit behoorlijk goed snapt, dus ik ben een tevreden gebruiker
De hierboven genoemde oververhitting van de koppeling is alleen bij de lichte versies van de DSG (dus auto's tot 250NM-270NM), de zwaardere motoren hebben een natte koppeling, die heb ik nu ook, hiervoor had ik de lichtere variant, maar ook daar is bij mij ondanks Tunen (330NM) in 130.000km nooit iets mee geweest.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan trekken met automaat
Als ik 125 ga tuffen met de hut er achter is er niks aan de hand.Re di Coppi schreef: ↑di 15 jan 2019 17:38
Aan de andere kant, toch wel apart dat dit gebeurt bij Volvo. Ze gaan er immers op prat dat er ook met zware aanhangers getest worden, heb ik hier in een ander draadje gelezen wat opgeschreven was door een Volvolaar.
Dan zou de bak toch automatisch een minimaal aantal rpm moeten draaien om in de lock-up te komen?
Dan sleurt het spul ook prima... en in de lock up van de bak.
Maar ja.. da's mij te hard met de hut erachter, dus langzamer tuffen..
En dat is een lager toerental nou eenmaal..
Gevolg... 1 tandje terug met de automaat.
Automaat zonder slip kan nou eenmaal niet, en die lock up is al best laag hoor.
Jammer... 125 km/u zou wel lekker opschieten richting Spanje...
Evengoed.... dat gepiel met die automaat onderweg geeft me ook nog het gevoel dat ik nog wat mag en moet doen..
Na altijd een schakelbak te hebben gereden is zo'n automaat het toppunt van luiheid onderweg..
Jezelf voorhouden dat je echt nodig bent aan en achter het roer is ook nodig..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Caravan trekken met automaat
RE.gif
die lockup kun je zelf voelen en zien aan je toerenteller.
het lijkt ene kleine versnelling, dus de meter beweegt iets bij het inspringen.
Als je gas geeft en je toeren gaan eerst iets omhoog voordat je het versnellen voelt, zit ie er niet in, geef je gas en de toeren gaan gelijk omhoog met het versnellen, dan is ie gelocked, vroeger was dit alleen in de hoogste versnelling, tegenwoordig bij allemaal, of de meeste, dat weet ik niet zeker, maar je kunt dus ook in de 3 rijden en gelocked zijn.
de de conventionele automaat had ik ook altijd de behoefte zelf te schakelen, dus de hoogste versnelling te kiezen, nu eigenlijk niet meer, wel rij ik altijd in de sportstand met de hut erachter.
die lockup kun je zelf voelen en zien aan je toerenteller.
het lijkt ene kleine versnelling, dus de meter beweegt iets bij het inspringen.
Als je gas geeft en je toeren gaan eerst iets omhoog voordat je het versnellen voelt, zit ie er niet in, geef je gas en de toeren gaan gelijk omhoog met het versnellen, dan is ie gelocked, vroeger was dit alleen in de hoogste versnelling, tegenwoordig bij allemaal, of de meeste, dat weet ik niet zeker, maar je kunt dus ook in de 3 rijden en gelocked zijn.
de de conventionele automaat had ik ook altijd de behoefte zelf te schakelen, dus de hoogste versnelling te kiezen, nu eigenlijk niet meer, wel rij ik altijd in de sportstand met de hut erachter.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan trekken met automaat
Een aanvulling voor deusjvo , hij vroeg naar welk type automaat er in is .
Ik ben leek , maar uit de gegevens heb ik gevonden dat het gaat om een Citroen C4 Picasso THP Automaat Tendance .
En verder wil ik nog even vertellen , dat wij uitsluitend met de caravan rijden in Nederland .
Dus geen bergen of grote heuvels
Verder nog , dat een automaat is met 6 versnellingen .
Dus mijn vraag was dus eigenlijk kan ik alleen rijden op automaat of moet ik het zelf schakelen gebruiken ?
Ik ben leek , maar uit de gegevens heb ik gevonden dat het gaat om een Citroen C4 Picasso THP Automaat Tendance .
En verder wil ik nog even vertellen , dat wij uitsluitend met de caravan rijden in Nederland .
Dus geen bergen of grote heuvels
Verder nog , dat een automaat is met 6 versnellingen .
Dus mijn vraag was dus eigenlijk kan ik alleen rijden op automaat of moet ik het zelf schakelen gebruiken ?
Re: Caravan trekken met automaat
RE.gif
In Nederland zou ik lekker de beide handen aan het stuur houden, geen enkel probleem
In Nederland zou ik lekker de beide handen aan het stuur houden, geen enkel probleem
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan trekken met automaat
RE.gif RE.gif
Wat is het bouwjaar van de auto of is hij nieuw?
Ik gok dat het de semi automaat is, eigenlijk een handbak die electronisch schakelt en dat dan op onverwachte momenten wel of juist niet doet.
Ik vind het niet de meest verfijnde automaatbak heb ik mogen ondervinden.
Wat is het bouwjaar van de auto of is hij nieuw?
Ik gok dat het de semi automaat is, eigenlijk een handbak die electronisch schakelt en dat dan op onverwachte momenten wel of juist niet doet.
Ik vind het niet de meest verfijnde automaatbak heb ik mogen ondervinden.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Caravan trekken met automaat
Sorry deusjevo , dat was ik vergeten te vermelden .
De auto is van 2011
De auto is van 2011
Re: Caravan trekken met automaat
Bij mijn automaat gaat de lockup er bij 30 km/h al in.
Is bij de meeste moderne automaten met koppel omvormer zo.
Is bij de meeste moderne automaten met koppel omvormer zo.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Caravan trekken met automaat
Op vlakke wegen heb ik de versnelling gewoon in z'n D stand en dat rijd heerlijk comfortabel. Beide handen op de stuur en geen omkijken naar.
In bergachtige gebieden zet ik de bak in sport stand en schakel dan handmatig, zodat ik bij hellingen en dalingen op tijd kan anticiperen. Het mooie bij de Niro is dat bij afdalingen extra afremmen vaak niet eens nodig is. Bij afdalingen wordt namelijk de energie gebruikt om de accu van de elektromotor op te laden. En bij hellingen werkt de elektromotor een handje mee. Dan heb ik extra koppelvermogen. Hellingen van meer dan 10% is dan ook geen enkel probleem.
In bergachtige gebieden zet ik de bak in sport stand en schakel dan handmatig, zodat ik bij hellingen en dalingen op tijd kan anticiperen. Het mooie bij de Niro is dat bij afdalingen extra afremmen vaak niet eens nodig is. Bij afdalingen wordt namelijk de energie gebruikt om de accu van de elektromotor op te laden. En bij hellingen werkt de elektromotor een handje mee. Dan heb ik extra koppelvermogen. Hellingen van meer dan 10% is dan ook geen enkel probleem.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Re: Caravan trekken met automaat
@Mickey, de golf die ik meehad deed dat dus niet, trekhaak is vast "af fabriek". Die liet zich gewoon harder duwen. Als je overschakelde naar snelheidsbegrenzer ipv cc deed hij wel terug schakelen, dus was 1 knopje op het stuur om of ff terug met flippertje.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
Re: Caravan trekken met automaat
RE.gif
ik zou niet weten, mijn Passat doet het wel
overigens is er geen vaste trekhaak af-fabriek bij mijn weten, waarschijnlijk af dealer en dan dus ook de vraag wat is er ondergezet, want daar is zoveel verschillend spul in te krijgen, als het al bijv. geen Westfalia is, krijg je aanhanger ESP nooit aan het werk, ook al wordt het officieel bij nieuw aflevering onder gebouwd bij de dealer, ik heb destijds met mijn A4 speciaal daarom gevraagd en er werd aangegeven dat ze standaard verschillende merken onderbouwden afhankelijk van prijs en levertijd.
ik zou niet weten, mijn Passat doet het wel
overigens is er geen vaste trekhaak af-fabriek bij mijn weten, waarschijnlijk af dealer en dan dus ook de vraag wat is er ondergezet, want daar is zoveel verschillend spul in te krijgen, als het al bijv. geen Westfalia is, krijg je aanhanger ESP nooit aan het werk, ook al wordt het officieel bij nieuw aflevering onder gebouwd bij de dealer, ik heb destijds met mijn A4 speciaal daarom gevraagd en er werd aangegeven dat ze standaard verschillende merken onderbouwden afhankelijk van prijs en levertijd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 1453
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Caravan trekken met automaat
RE.gif
Ik heb ook een Westfalia trekhaak, achteraf inbouw door de dealer
Ik heb ook een Westfalia trekhaak, achteraf inbouw door de dealer
V60, Fendt Saphir 510 TFK
Re: Caravan trekken met automaat
Voor geïnteresseerden:
Bij onze oude '00 - '04 geartronic 5-traps Aisin 55-50 automaat, gaat de lock-up er niet in bij een bepaalde snelheid
maar bij een bepaald toerental (de 1e en 2e trap hebben geen lock-up)
en dan ook nog afhankelijk van de 'weerstand' (de caravan en/of de helling) die hij ondervindt.
Bij veel weerstand gaat de lock-up er helemaal niet in
en blijft hij de koppelomvormer (voor meer koppel) gebruiken.
Linke soep dus.
Schakel je met de hand (Manual), dat gaat de lock-up er zeker in
en voorkom je hitte-ellende van de bak/koppelomvormer.
Wij gebruiken de automaat altijd via M (dus handschakelen)
en komen nooit in een overdrive,
dus de 4e trap is de max.
Bovendien:
dalend (en sowieso snelheid verminderen) in M betekent: afremmen op de motor.
dalend (en idem) in D betekent: ....u raadt het en onder de 1500rpm valt hij 'vrij'.
Bij onze oude '00 - '04 geartronic 5-traps Aisin 55-50 automaat, gaat de lock-up er niet in bij een bepaalde snelheid
maar bij een bepaald toerental (de 1e en 2e trap hebben geen lock-up)
en dan ook nog afhankelijk van de 'weerstand' (de caravan en/of de helling) die hij ondervindt.
Bij veel weerstand gaat de lock-up er helemaal niet in
en blijft hij de koppelomvormer (voor meer koppel) gebruiken.
Linke soep dus.
Schakel je met de hand (Manual), dat gaat de lock-up er zeker in
en voorkom je hitte-ellende van de bak/koppelomvormer.
Wij gebruiken de automaat altijd via M (dus handschakelen)
en komen nooit in een overdrive,
dus de 4e trap is de max.
Bovendien:
dalend (en sowieso snelheid verminderen) in M betekent: afremmen op de motor.
dalend (en idem) in D betekent: ....u raadt het en onder de 1500rpm valt hij 'vrij'.
Re: Caravan trekken met automaat
Ahh, ja dat merkte ik dus ook ik wist niet dat het met de lockup te maken had. Zelf zet hij hem graag in de 5 maar ik merkte inderdaad dat hij dan soms in te toeren varieert Normaal rij dan 110 in de 5 zo'n 3000 toeren, soms zag ik hem ondanks dat hij in de 5 zat iets meer toeren maken op ACC. ik dacht dat dit slip was, vandaar schakel ik hem meestal handmatig naar zijn 4, zo rond de 3500 toeren, omdat ik een NA benzine heb komt het max koppel ook pas later.Micky schreef: ↑di 15 jan 2019 20:16RE.gif
die lockup kun je zelf voelen en zien aan je toerenteller.
het lijkt ene kleine versnelling, dus de meter beweegt iets bij het inspringen.
Als je gas geeft en je toeren gaan eerst iets omhoog voordat je het versnellen voelt, zit ie er niet in, geef je gas en de toeren gaan gelijk omhoog met het versnellen, dan is ie gelocked, vroeger was dit alleen in de hoogste versnelling, tegenwoordig bij allemaal, of de meeste, dat weet ik niet zeker, maar je kunt dus ook in de 3 rijden en gelocked zijn.
de de conventionele automaat had ik ook altijd de behoefte zelf te schakelen, dus de hoogste versnelling te kiezen, nu eigenlijk niet meer, wel rij ik altijd in de sportstand met de hut erachter.
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT