Trekauto

eribanova1
Berichten: 32
Lid geworden op: do 2 jan 2014 17:11

Trekauto

Bericht door eribanova1 » zo 23 dec 2018 12:57

Ik ben op zoek welke auto's gebruikt worden om een Eriba nova 485gl of 495gl te trekken.Lees graag hun gebruikservaring. Rij zelf diesel, maar wil overstappen op benzine.

Bartje
Berichten: 230
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: Trekauto

Bericht door Bartje » zo 23 dec 2018 13:19

Ik ben zelf meer dan tevreden van mijn trekker, een Landcruiser 150.
Een stevige 3 liter diesel gekoppeld aan een robuuste 5 traps automaat.

De wagen heeft een ledig gewicht van om en bij de 2,4 ton, in beladen toestand zal het gewicht rond 2,8 ton liggen.
Dat gewicht zorgt er voor dat de auto baas blijft over de caravan (die 2 ton weegt).
Met deze combi ga ik vlot door berg en dal.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Trekauto

Bericht door Ab » zo 23 dec 2018 13:29

Tja..das geen benzine.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jekihero

Re: Trekauto

Bericht door Jekihero » zo 23 dec 2018 13:44

Op caravantrekker.nl staan vele 10-tallen reviews maar van het door jou genoemde type kon ik er geen vinden.
Mag je vraag wat ruimer gesteld worden b.v. a.d.h. van afmetingen en gewicht is daar toch wel het e.e.a. te vinden.

eribanova1
Berichten: 32
Lid geworden op: do 2 jan 2014 17:11

Re: Trekauto

Bericht door eribanova1 » zo 23 dec 2018 15:48

Onze caravan weegt leeg 1295kg,op weegbrug,maar met normale vulling van banken en kastjes,misschien 100kg erbij.In onze vito wordt het meeste gesjouwd.Ik wil van de bus af,maar voor deze caravan zijn op caravantrekker niet veel keuzes.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Trekauto

Bericht door Chris » zo 23 dec 2018 16:40

RE.gif

Leeg gewicht is niet zo interessant omdat het bijna nooit goed klopt.
En de schatting van ongeveer 100 Kg belading is ook niet echt nauwkeurig.

Kijk eens op het kentekenbewijs van je caravan, daar staat een maximum gewicht op wat het hele spul wettelijk samen mag zijn... het TMM gewicht.
Ik denk 1500 Kg.. ( inschatting)
Met die gegevens kan je naar een auto op zoek gaan.
Kijk dan naar: Max massa aanhangwagen geremd...wat op het kenteken van de auto vermeld staat.

Voorbeeld..
Mijn caravan: TMM = 1700 Kg
Auto max ahw geremd: 1800 Kg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Trekauto

Bericht door PD » zo 23 dec 2018 16:45

eribanova1 schreef:
zo 23 dec 2018 15:48
Onze caravan weegt leeg 1295kg,op weegbrug,maar met normale vulling van banken en kastjes,misschien 100kg erbij.In onze vito wordt het meeste gesjouwd.Ik wil van de bus af,maar voor deze caravan zijn op caravantrekker niet veel keuzes.
Het is nauwelijks interessant wat de caravan leeg weegt. Slechts het gewicht in beladen toestand is maatgevend en dat kan voor deze caravan tot 1.800 kg oplopen....... dus: wat weegt ie in jullie situatie in beladen toestand ?

Dan maakt het merk of type caravan vanzelfsprekend helemaal niets uit; dus zoek op een auto voor het caravangewicht wat je daadwerkelijk wilt trekken.

Voor 1.800 kg zijn er best veel keuzes hoor; dat is geen spannend trekgewicht.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Henri Berends
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Trekauto

Bericht door Henri Berends » zo 23 dec 2018 20:57

Bartje schreef:
zo 23 dec 2018 13:19
Ik ben zelf meer dan tevreden van mijn trekker, een Landcruiser 150.
Hier een iets oudere versie van bovenstaande trekker. Een Toyota LandCruiser 120 3.0 liter diesel.
Ben ook meer dan tevreden over deze auto met permanente vierwielaandrijving. Maar bovenal als trekker. Mag 3.500kg. er aan hangen. Achter de trekker hangt een Eriba Nova 485GL met een max. gewicht van 1800kg. Dus heb voldoende marge.
Terloops wil ik nog eens naar andere trekkers kijken. Volvo XC60 diesel. (maar las vandaag ook ook het zwabbergedrag van deze auto....) Maar gelet op de onberispelijke betrouwbaarheid van de LC, heb ik een beetje twijfels om over te stappen naar een ander merk.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Jekihero

Re: Trekauto

Bericht door Jekihero » zo 23 dec 2018 22:44

Helaas ook diesels, was de vraag niet.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Trekauto

Bericht door Morgoth » ma 24 dec 2018 18:56

Het scheelt dat je ern Landcruiser nooit hoeft weg te doen omdat hij is versleten. Ze verslijten namelijk niet aflower.gif
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Flying Jeroen
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 31 jul 2017 19:38
Locatie: Bathmen

Re: Trekauto

Bericht door Flying Jeroen » wo 26 dec 2018 10:27

Ik heb ongeveer 8000 km gereden met een Xc60 AWD D5 met een Eriba Nova 545 (1900 kg), van zwabbergedrag heb ik niks gemerkt met 115 km/h op de teller op snelwegen. Ook niet met veel wind. Kogeldruk op 90kg.
Prima combinatie. Hooguit geeft de korte wielbasis (het is een compacte auto) wat minder veercomfort). Maar zwabberen, nee, dat ligt dan echt aan belading en/of banden. Mijn caravan was voorzien van iTBS, die zou echt wel ingrijpen bij zwabberen. Dat gebeurde enkel bij zeer slecht wegdek, waar bij 60 km/h het systeem dacht dat de caravan was gaan slingeren. Het werkt dus wel.
De benzineversies van een XC60 mogen tot 1800 kg trekken tenzij je een oudere T6 AWD neemt (met 6 cyl), die mag 2 ton trekken, net als mijn oude D5. Inmiddels ben ik overgestapt op een V90 op benzine (T4) met een lichtere/kleinere caravan.
Ambieer je een XC60 van het vorige model is dat in de laatste uitvoering als T5 met AWD een heerlijke trekker, daar ben ik van overtuigd.
Denk wel dat zo’n auto een slok lust op benzine. Zelfs met mijn D5 haalde ik geen 1 op 8 met de caravan er achter bij die snelheden.

Maar natuurlijk is een Discovery of Land Cruiser nog stabieler, ruimer etc, maar ook ontzaggelijk veel duurder..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto: Volvo XC90 T8 LR R-Design, full option (06/2022 benzine 310 pk/400Nm+elektrisch 145 pk/309 Nm)
Caravan: Kabe Royal 520 XL KS (02/2024, 2000 kg, Truma Aventa Comfort, Reich Easydriver Pro 2.0, Thule 9200

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Trekauto

Bericht door Chris » wo 26 dec 2018 10:39

RE.gif
Ik heb de V70 benzine versie met de 5 cylinder 2.5 T
Super caravan trekker, en "zuipt" met de caravan en normaal rijgedrag 1 op 8,5
Ik rij rond de 95-100 Km/u meestal.
En, mag ook 1800 Kg trekken.

Volvo is trouwens de enige autofabrikant welke hun auto's ook test met een caravan erachter.
En idd. ook nog nooit gehoord dat ze zouden zwabberen...
Ik denk, en ben er bijna zeker van dat hier iets niet correct is geweest, geen goede disseldruk of verkeerde lading..
Juist dat stabiele rijgedrag valt zo op.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Volvodriver

Re: Trekauto

Bericht door Volvodriver » wo 26 dec 2018 10:51

Ach ik rij al dik 25 jaar Volvo en al 18 jaar hangt er regelmatig een caravan achter. Als de auto's al eens "zwabberden" lag dat inderdaad altijd aan de belading van de caravan en verkeerde kogeldruk. (zeker in de "begin"jaren toen ik wat minder met belading en kogeldruk bezig was)
Met de XC60 T6 (ja de 6-cylinder AWD) heb ik al helemaal geen last van zwabberen want hoewel hoger dan alle voorgaande wagens is dit, op de 480 na, de meest stug geveerde Volvo ooit in mijn bezit. En hij trekt met 1600 kg (juist) beladen caravan als een malle. Verbruik van benzine dan circa 7 km op een liter. (solo 8,5 km liter)

Resumé. Weliswaar geen Eriba caravan maar met de XC60 trek je die toch echt ook gemakkelijk.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Trekauto

Bericht door PD » wo 26 dec 2018 10:59

RE.gif RE.gif
Ik ben bang dat je wat verblind bent door je voorliefde voor Volvo...

Met het oude model van de XC60 heb ik teleurstellende ervaring qua stabiliteit met onze toenmalige vrij zware enkelasser. Belading en kogeldruk waren dik in orde maar de combi was niet stabiel; zeker niet beter dan met de Peugeot 4007 waarmee ik deze caravan eerder ook trok. De XC60 was een diesel die 2.000 kg kon en mocht (qua motorvermogen) trekken. Ik zou er niet meer dan 1500-1600 kg achter hangen.

Het nieuwe model schijnt wel veel beter te zijn (van horen zeggen...).
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Trekauto

Bericht door Micky » wo 26 dec 2018 11:02

RE.gif

toch kun je na een paar ritten in een vervangende auto, een auto niet helemaal afserveren vind ik, hele volksstammen trekken zware caravans met de XC60. Er kunnen verschillende factoren meespelen, waardoor het bij jullie niet prettig aanvoelde.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Flying Jeroen
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 31 jul 2017 19:38
Locatie: Bathmen

Re: Trekauto

Bericht door Flying Jeroen » wo 26 dec 2018 11:04

Inderdaad is een XC60 vrij stug.
Ik heb er twee gehad, een 2011 met normaal onderstel en 18” velgen en eentje met Four C (instelbare dempers) onderstel met 20” met 235/45 banden velgen.
Die laatste is in de sport stand op slecht wegdek al vrij hard, maar dan kan je naar comfort stand gaan wat dan weer comfortabeler is in mijn herinnering dan het standaard onderstel.
Persoonlijk zou ik nooit voor het R design onderstel gaan met 20” velgen zonder dat je je demping kan aanpassen. Is simpelweg te hard gedempt.
Tenzij je daar juist van houdt natuurlijk.

Mijn V90 met 19” met 255/40 banden en luchtvering achter is in ieder geval veel comfortabeler (nog niet met caravan er achter gereden, maar ben overtuigt dat dat wel goed zit).
Dat is echter ook een hogere klasse auto.
Het nieuwe model XC60 zal ook veel comfortabeler zijn, helemaal met luchtvering op voor- en achteras.
Die mag ook nog eens tot 2400 kg trekken, ook als benzine.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto: Volvo XC90 T8 LR R-Design, full option (06/2022 benzine 310 pk/400Nm+elektrisch 145 pk/309 Nm)
Caravan: Kabe Royal 520 XL KS (02/2024, 2000 kg, Truma Aventa Comfort, Reich Easydriver Pro 2.0, Thule 9200

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Trekauto

Bericht door PD » wo 26 dec 2018 11:07

Micky schreef:
wo 26 dec 2018 11:02
RE.gif

toch kun je na een paar ritten in een vervangende auto, een auto niet helemaal afserveren vind ik, hele volksstammen trekken zware caravans met de XC60. Er kunnen verschillende factoren meespelen, waardoor het bij jullie niet prettig aanvoelde.
Als je het na een paar honderd km nog niet weet, kom je er nooit meer achter hoor knipoog.gif
Het mooie is dat ik direct vergelijk had met de identieke caravan met 3 verschillende trekkers.

Het motorvermogen was dik in orde; de stabiliteit echt niet... maar iedereen ervaart stabiliteit ook weer anders...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Flying Jeroen
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 31 jul 2017 19:38
Locatie: Bathmen

Re: Trekauto

Bericht door Flying Jeroen » wo 26 dec 2018 11:12

@premiumdisco
We hebben dit al eens eerder besproken volgens mij.
Nogmaals mijn ervaring (8000 km met caravan van 1900 kg) is dus anders.
Wellicht was er bij je geleende Xc60 iets niet in orde..
Zoals Mickey ook zegt, hele volksstammen rijden met flinke caravans achter een XC60 (zei het merendeel tot 1600kg), behalve jouw klachten ben ik het niet verder tegengekomen.
Zoals Chris hierboven ook al schrijft, doorgaans heeft Volvo juist dit soort zaken goed voor elkaar. Juist een van de redenen voor dit merk te kiezen. De kwaliteit van de stoelen wellicht de voornaamste.
Zal wel merk blindheid zijn...



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto: Volvo XC90 T8 LR R-Design, full option (06/2022 benzine 310 pk/400Nm+elektrisch 145 pk/309 Nm)
Caravan: Kabe Royal 520 XL KS (02/2024, 2000 kg, Truma Aventa Comfort, Reich Easydriver Pro 2.0, Thule 9200

Volvodriver

Re: Trekauto

Bericht door Volvodriver » wo 26 dec 2018 11:14

Overigens leert mijn ervaring dat de velgdiameter en daarmee de bandwanghoogte een (enorm) verschil uitmaakt qua stabiliteit.

De V70 was met 16" velgen "zoekeriger" dan met de 17" velgen die ik er later onder had.

Datzelfde heb ik meegekregen van iemand die zijn XC60 op 17" had staan en er 18" op heeft gezet. Ik heb alleen ervaring met de 18". Kan daar dus geen eigen ervaring delen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Trekauto

Bericht door Chris » wo 26 dec 2018 11:15

RE.gif
Uit een heel ander gezichtspunt gezien..
Vroegere vrienden hadden een gelijke Knaus als ik destijds.
Was toen een Sudwind 485, beide dus....
Zijn caravan zwabberde achter zijn auto, mijn caravan aan zijn haak niet !!
Zijn hut achter mijn auto zwabberde ook...( ik reed toen met Mitshubishi Galant 2.0 trouwens, geen uitblinkers in strak weggedrag.)
Hij heeft andere banden gekozen en het zwabberen was over.
Dus de combi kan ook heel best net niet gunstig zijn geweest.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Flying Jeroen
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 31 jul 2017 19:38
Locatie: Bathmen

Re: Trekauto

Bericht door Flying Jeroen » wo 26 dec 2018 11:20

De banden zullen zeker uitmaken.
Niet allen in maatvoering met daarbij de wanghoogte, maar ook zeker het type band maakt uit.
De ene band (meestal sportievere band) heeft een veel stijvere wang dan de andere, wat gevolgen heeft voor stabiliteit met een trailer/caravan achter de auto.
Mijn 2e XC60 met 20” had ook zo’n sportieve band, daar dus ook geen enkele problemen gehad met stabiliteit.
Met de eerste XC60 maar heel weinig (300km) met de caravan er achter gereden (toen had ik nog een Zambezi tentrailer).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto: Volvo XC90 T8 LR R-Design, full option (06/2022 benzine 310 pk/400Nm+elektrisch 145 pk/309 Nm)
Caravan: Kabe Royal 520 XL KS (02/2024, 2000 kg, Truma Aventa Comfort, Reich Easydriver Pro 2.0, Thule 9200

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Trekauto

Bericht door Chris » wo 26 dec 2018 11:26

RE.gif
Zal zeker uitmaken, zowel op de caravan als op de trekker.
Zit toevallig net wat te kijken naar autobanden... mijn 17" zijn ook maar 50 hoog.
Dus 50 % van de breedte... zal zeker "houvast" geven op het asfalt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Flying Jeroen
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 31 jul 2017 19:38
Locatie: Bathmen

Re: Trekauto

Bericht door Flying Jeroen » wo 26 dec 2018 11:30

Hoe groter de velg, hoe minder wang, de rolomtrek moet immers nagenoeg hetzelfde zijn. Bij dezelfde band volgens mij dan automatisch stabieler.
Het heeft echter ook nadelen, comfort en prijs (incl verbruik) zijn daar de grootste van.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto: Volvo XC90 T8 LR R-Design, full option (06/2022 benzine 310 pk/400Nm+elektrisch 145 pk/309 Nm)
Caravan: Kabe Royal 520 XL KS (02/2024, 2000 kg, Truma Aventa Comfort, Reich Easydriver Pro 2.0, Thule 9200

Flying Jeroen
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 31 jul 2017 19:38
Locatie: Bathmen

Trekauto

Bericht door Flying Jeroen » wo 26 dec 2018 11:41

@premiumDiscovery,

In die banden zit wellicht de grootste oorzaak van je ervaring van instabiel weggedrag bij een XC60. Naar ik meen was dat een leenauto.
Een XC60 staat in de eenvoudigere uitvoeringen op 235/65R17 banden.
Vaak prima banden maar meestal op comfort ingesteld, met die hoge wang levert dat mogelijk die instabiele combinatie op.
Mijn ervaring met 255/45R20 banden was in ieder geval niet zo (Pirelli P Zero).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto: Volvo XC90 T8 LR R-Design, full option (06/2022 benzine 310 pk/400Nm+elektrisch 145 pk/309 Nm)
Caravan: Kabe Royal 520 XL KS (02/2024, 2000 kg, Truma Aventa Comfort, Reich Easydriver Pro 2.0, Thule 9200

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Trekauto

Bericht door PD » wo 26 dec 2018 11:59

RE.gif
Geen idee; de Volvokenner mag het zeggen... de auto was toen 2 a 3 maanden oud volgens mij en was inderdaad vervangend vervoer.
De caravan een kleine 2 ton incl. 100 kg kogeldruk.
Bijlagen
DSC_8594.JPG
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”