Wat bepaalt het max trekgewicht?

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3725
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Wat bepaalt het max trekgewicht?

Bericht door Niels83 » do 20 dec 2018 23:50

Ik rij een skoda fabia 1.4tdi combi greenline 80pk 195nm en max 800kg trek gewicht.

Terwijl de fabia 1.2tdi greenline van 1 jaar later'75 pk 180nm heeft en 1000kg mag trekken.

Dat maakt dat ik me afvraag hor dit kan?
Laatst gewijzigd door Daphne op zo 23 dec 2018 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Wat bepaald het max trekgewicht

Bericht door Conradi » vr 21 dec 2018 00:39

Technische gesproken is het antwoord eenvoudig: een auto moet een bepaald gewicht kunnen wegtrekken op een helling op een bepaalde hoogte. Ik meen een 12% helling op 1000 m hoogte. Het kan dus zijn dat de 1.2tdi meer koppel bij lagere toeren heeft, of een beter vuldruk op deze hoogte.

In de praktijk gaan fabrikanten er allemaal anders mee op. Zo zie je bijvoorbeeld dat vaak hybrides en EV's geen trekgewicht hebben omdat fabrikanten het (nog) niet aandurven. Soms is de CO2-uitstoot een beperking.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8035
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Wat bepaald het max trekgewicht

Bericht door VIP » vr 21 dec 2018 07:42

RE.gif

Kleine correctie:

Op een helling van 12% moet er binnen 5 minuten, 3x worden opgetokken met een aanhangwagen vanuit stilstaand

Die test mag gewoon op een testbaan in de EU, hoogte komt niet ter sprake.

De fabrikant geeft obv deze tests zijn veilige trekgewicht af, rekening houdende met toekomstige garantie/claims enz..

In Duitsland gaven ze zefls 2 trekgewichten af, ook op 8% wat meestal iets hoger ligt, maar nooit hoger kan zijn dan 3.500 kilo.

Al is een auto van het zelfde merk, maar een ander type met dezelfde motor, wil het niet zeggen dat trekgewichten even hoog zijn, constructie, versnellingsbak, overbrengingen, uitstoot, maar ook etiek bepalen bepalen mede de afgegeven trekgewichten.
Porsche + Tabbert

Ab
Moderator
Berichten: 26761
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wat bepaald het max trekgewicht

Bericht door Ab » vr 21 dec 2018 09:13

Het is mij opgevallen dat Duitsers veel meer achter hun auto hangen dan in NL mag.
In de jachthavens in Kroatië vraag je jezelf soms af waar die boot met de auto naar toe gaat.
Mogelijk ook iets te maken met die 8% regel?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18360
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wat bepaald het max trekgewicht

Bericht door deusjevo » vr 21 dec 2018 09:20

Ik gok erop dat bijvoorbeeld de koeling van jouw Fabia niet toereikend is voor 1000 kilo aanhanger en daarom is gekozen voor max 800 kilo.
Kan te maken hebben met een iets dichtere Greenline grille bijvoorbeeld of een extra stroomlijnplaat onder de auto waardoor de koeling beperkt wordt.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2022
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Wat bepaald het max trekgewicht

Bericht door Hans 555 » vr 21 dec 2018 09:27

Het zou ook kunnen zijn dat er vanwege Nederlandse milieuregels niet meer achter jouw Fabia mag worden gehangen. Ik had begin dit jaar oog op een BMW uit de 3-serie die helemaal niets mocht trekken. En de motor van die BMW had veel meer PK's en koppel dan de beide skoda's die jij noemt.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16326
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Wat bepaald het max trekgewicht

Bericht door Jan van Vijven » vr 21 dec 2018 09:50

Milieu, constructie, gewicht, garantie, overbrenging, op de laatste plaats vermogen...

Als één van bovengenoemde, volgens fabrikant of willekeurig welke instantie dan ook, niet voldoet dan gaat het trekgewicht naar beneden.
Onze eerste mag 1200 kg meer trekken dan de tweede ondanks dat beide kracht en gewicht (op papier) zat hebben om dit verschil veel kleiner te maken.
Bij onze tweede is de constructie duidelijk de oorzaak, dakloos! 60 pk meer als de vorige scheelt maar 50 kg dus daar zit het zeker niet in.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Jekihero

Re: Wat bepaald het max trekgewicht

Bericht door Jekihero » vr 21 dec 2018 10:54

Kan van alles zijn, o.a. koeling, motorkarakteristiek en constructie.

Ik vermoed in dit geval echter dat de overbrengingsverhouding van de versnellingsbak de mogelijke oorzaak is.

Het kan goed zijn dat de 1,4 een langere eerste versnelling heeft. Wellicht dat je daarachter zou kunnen komen, op het www is daarover veel te vinden en anders een belletje naar de dealer.

Ab
Moderator
Berichten: 26761
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wat bepaald het max trekgewicht

Bericht door Ab » vr 21 dec 2018 13:36

Soms ook gewoon een beetje willekeur heb ik het idee.
Of verschillende ambtelijke regels.
Het kan niet zo zijn dat een Duitse autofabrikant bepaalt dat een auto in D meer kan trekken dan in NL.
De mijne mag in NL ca 1500 kg minder aan de trekhaak hebben dan in de USA en andere delen van de wereld.
Dat heeft alleen met ambtelijke regelarij te maken.
Hier is de max 3500 kg. ( met oploopremmen)
Je kunt dat wel omzeilen blijkbaar, er is een aanhangerbouwer die voor elkaar kreeg dat je met BE ruim 5 ton mag trekken ( Mtm aanhanger)
Andere trekhaak ( vangmuil) en elektrisch remsysteem.
Dure grap echter.
Er rijden er wel een aantal mee rond.
Met heftruckjes of zwaardere minigravers erop bijv.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Wat bepaald het max trekgewicht

Bericht door p_vingerhoets » vr 21 dec 2018 15:01

Het zal wel met de uitstoot en bijtellingregels te maken hebben.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

erichendri
Berichten: 2182
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Wat bepaald het max trekgewicht

Bericht door erichendri » vr 21 dec 2018 15:14

De banden zullen zeker ook invloed hebben, hoe groter de maat des te meer draagvermogen.
Zie bv ook audi A6 en de A6 allroad, zit best wel wat verschil tussen.
En 2WD of 4WD scheelt ook een hoop kgs.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Ab
Moderator
Berichten: 26761
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wat bepaald het max trekgewicht

Bericht door Ab » vr 21 dec 2018 15:40

De banden dat betwijfel ik.
Draagvermogen heeft niet veel met trekvermogen te maken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jekihero

Re: Wat bepaald het max trekgewicht

Bericht door Jekihero » vr 21 dec 2018 16:15

Ik kan het niet zo snel vinden maar meen ergens gelezen te hebben dat Duitsland 8% helling als uitgangspunt neemt. NL de 12% maar dat is al gezegd.

@Niels, ik zocht op het Skodaforum, vond daar veel v&a over overbrengingsverhoudingen maar niet van deze types. Steek je licht daar eens op.

Jekihero

Re: Wat bepaald het max trekgewicht

Bericht door Jekihero » vr 21 dec 2018 16:52

Dit wel kunnen vinden.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8035
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Wat bepaald het max trekgewicht

Bericht door VIP » vr 21 dec 2018 17:45

RE.gif

Die 1,5 regel geldt alleen bij voertuigen met Allrad/Quattro/4-motion en vergelijkbaar en alleen als het door de Fabrikant is vrij gegeven.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3725
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Wat bepaald het max trekgewicht

Bericht door Niels83 » vr 21 dec 2018 18:40

Milieu zal het niet zijn. Deze auto was toen belasting vrij

Beide auto's zijn greenlines. Er zal vast een verschil zijn. Maar ik vind het vreemd dat een duidelijk krachtigere auto minder mag trekken.

Maar goed het zal een rede hebben.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3725
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Wat bepaald het max trekgewicht

Bericht door Niels83 » vr 21 dec 2018 18:43

Jekihero schreef:
vr 21 dec 2018 16:15
Ik kan het niet zo snel vinden maar meen ergens gelezen te hebben dat Duitsland 8% helling als uitgangspunt neemt. NL de 12% maar dat is al gezegd.

@Niels, ik zocht op het Skodaforum, vond daar veel v&a over overbrengingsverhoudingen maar niet van deze types. Steek je licht daar eens op.
Daar is deze vraag eerder gesteld door ondergetekende. Maar die weet van auto's en poetsen werd maar rijden wat minder haha.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Wat bepaald het max trekgewicht

Bericht door JPGeetje » za 22 dec 2018 12:07

Enkele jaren geleden heb ik eens een artikel gelezen met een uitleg over de keuringswijze van de RDW.
Daar stond toen een verhaal met de volgende strekking die naar mijn mening een antwoord geeft op de vraag van TS
Niels83 schreef:
do 20 dec 2018 23:50
Ik rij een skoda fabia 1.4tdi combi greenline 80pk 195nm en max 800kg trek gewicht.

Terwijl de fabia 1.2tdi greenline van 1 jaar later'75 pk 180nm heeft en 1000kg mag trekken.

Dat maakt dat ik me afvraag hor dit kan?
Om daar een antwoord op te geven moet je je eerst realiseren dat er een verschil is tussen wat een auto kan en wat een auto mag.
In Nederland is het zo dat elke auto, voordat hij de weg op mag, een typegoedkeuring moet hebben.
Voor deze typegoedkeuring moet de fabrikant/importeur de auto aanbieden bij de RDW die deze keuringen doet en bij goedkeuring een typegoedkeuring afgeeft.
Let wel, het gaat hier om een keuring en niet om een test. Alles wordt dus getoetst aan normen en niet aan max. prestaties.
Tijdens zo'n keuring worden er heel veel algemene zaken gecontroleerd waaraan elke auto moet voldoen,(verlichting, remvermogen, etc. etc.)
Ook worden er zaken gecontroleerd die specifiek zijn voor elk autotype.(o.a. milieuaspecten)
Ook het max. trekgewicht is er daar een van en is een waarde die wordt opgegeven door de fabrikant/importeur.
Hij bepaalt dus met welk trekgewicht de auto moet worden gekeurd. Tijdens die keuring (het is dus geen test) wordt de auto onderworpen aan een aantal proeven op basis van die opgegeven waarden.
De auto moet daarvoor in staat zijn om met het opgegeven trekgewicht, binnen 5 min. 3 keer weg te rijden op een helling van 12% en daarbij een eindsnelheid van 20km/h. bereiken.
Uiteindelijk geeft de RDW een typegoedkeuring af als alle facetten van de keuring zijn goedgekeurd. Dus ook dat trekgewicht.
Stel dat de fabrikant/importeur een beetje op het randje gaat zitten v.w.b. dat trekgewicht, en de auto zou dat net niet halen, dan komt er géén typegoedkeuring en kan men een nieuwe keuringsprocedure aanvragen met gunstigere waarden. [kerstboos.gif]
Dat is iets wat de aanvrager niet wil en daarom zal hij daar altijd wat marge in aanbrengen.

Omdat uitstoot-gegevens tegenwoordig erg belangrijk zijn (zij zijn immers ook van invloed op de uiteindelijke verkoopprijs van de auto) worden er door fabrikanten allerlei aanpassingen gedaan om die uitstoot-waarden naar beneden te brengen,
Een veel gebruikte aanpassing is het aanpassen van de versnellingsbak, zodanig dat de motor minder toeren maakt bij dezelfde snelheid.
Zo'n aangepaste versnellingsbak zorgt er wel voor dat de trekkracht van de auto afneemt.
Door die afnemende trekkracht zal de auto meer moeite hebben om aan de RDW-norm die er staat voor het trekgewicht te voldoen.
Zodoende is het heel goed mogelijk dat een sterkere auto, uiteindelijk minder mag trekken. Of hij meer kán trekken is een andere vraag maar in deze niet relevant.

Door deze procedure zie je vaak dat fabrikant die niet veel belang hebben bij een hoog trekgewicht voor bepaalde typen, ruim onder wat mogelijk is gaan zitten, zelfs tot 0 kg.
Daarentegen zie je dat fabrikanten die wél belang hebben bij een goede waarde voor bepaalde typen omdat betreffende auto's ook veel worden gebruikt met aanhangers, wel serieus een optimale waarde eruit proberen te halen.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8035
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Wat bepaald het max trekgewicht

Bericht door VIP » za 22 dec 2018 18:39

RE.gif

Een typegoedkeuring komt NIET van de RDW af.

De typegoedkeuring komt uit het EU land waar de fabrikant de auto en het type heeft laten keuren.

Eenmaal een typegoedkeuring uit een bepaald EU land betekent dat de auto in elk ander EU land moet worden toegelaten.

Voor de rest heeft een fabrikant andere belangen dan een trekgewicht waar wij als caravantrekkers naar kijken.

En dan spelen zoveel mogelijk toelatingen (ivm CO2 uitstoot) de belangrijkste rol.

Dus wie een auto koopt van de afgelopen zeg pakweg 5 jaar. moet goed opletten of de auto wel een trekgewicht heeft, want er zijn er genoeg die 0 kilo of heel weinig kilo's hebben.
Porsche + Tabbert

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Wat bepaald het max trekgewicht

Bericht door p_vingerhoets » za 22 dec 2018 19:38

Door hwt verlagen van het trekvermogen mag er waarschijnlijk een lager co2 uitstoot gebruikt worden op kenteken. Hierdoor een lagere bpm en dus een lagere bijtelling (voor degene die daar profijt van kunnen hebben)

Ook nu gebeurt dat nog.
Vorig jaar wezen kijken voor een jeep renagede 1.4 turbo mag maar 1200 kg trekken af fabriek, maar met een herkeur mag die ineens 1500 kg trekken

Nu hebben ze 2 modellen met 1.3 turbo uitgebracht de ene mag 1450 trekken de andere 1500 kg enige verschil vermogen verschil en de uitstoot
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5789
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Wat bepaalt het max trekgewicht?

Bericht door Morgoth » wo 26 dec 2018 16:25

De FABRIKANT alleen bepaalt het maximale trek gewicht.

Mijn Chevy Van had geen trekgewicht op het kenteken. Dat was bij de parallel import blijkbaar vergeten of niet nodig bevonden. Ik wilde er echter wel een zware aanhanger mee kunnen trekken. Ik heb daarom een mail geschreven naar GM Canada (daar worden/werden die bussen gemaakt). Na het overmaken van een paar honderd Canadese Dollars kreeg ik keurig een officieel schrijven, voorzien van het VIN en het maximale trekgewicht geremd, ongeremd en maximale treingewicht. Dit opgestuurd naar de RDW en ik kreeg keurig nieuwe papieren met daarop het trekgewicht vermeld.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38634
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wat bepaalt het max trekgewicht?

Bericht door Micky » wo 26 dec 2018 17:16

RE.gif

Al die moeite was niet nodig geweest, ik had hetzelfde probleem met onze DS, wel een trekhaak, maar geen trekgewicht op het kenteken, heb het kenteken gezocht van een andere DS Pallas 23IE Hydraulique uit 1974, dit kenteken doorgegeven aan RDW in Heerenveen en de papieren daar afgegeven, binnen een paar dagen had ik het nieuwe kenteken met trekgewicht en aangepaste kleur (stond al sinds 1981 verkeerd op kenteken) kosten een paar ik meen 25 euro.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18360
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wat bepaalt het max trekgewicht?

Bericht door deusjevo » wo 26 dec 2018 19:03

Yep, klopt.
Mijn ex Citroën CX uit 1976 had ook 0 kilo trekgewicht en heeft na contact met RDW wel een trekgewicht gekregen, 1500 kilo en das echt niet wijs achter een CX.

Waarschijnlijk afkomstig van een veel nieuwere CX Turbo Diesel die wel 1500 kilo mocht trekken.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

erichendri
Berichten: 2182
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Wat bepaalt het max trekgewicht?

Bericht door erichendri » wo 26 dec 2018 19:09

Toch lijkt het mij raar dat er bij de CO uitstoot rekening wordt gehouden met wat de auto mag trekken.
Hetzelfde geldt voor auto's die 250+ km/u kunnen.
Als je dat nou niet rijdt of trekt wordt je wel gestraft bij aankoop van de auto.
Kijk, ik snap het als de trekhaak af fabriek wordt gemonteerd want het is extra gewicht.
Sommige merken geven dat namelijk aan in de accessoire folder, net als af fabriek bredere banden.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5789
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Wat bepaalt het max trekgewicht?

Bericht door Morgoth » wo 26 dec 2018 19:24

Micky schreef:
wo 26 dec 2018 17:16
RE.gif

Al die moeite was niet nodig geweest, ik had hetzelfde probleem met onze DS, wel een trekhaak, maar geen trekgewicht op het kenteken, heb het kenteken gezocht van een andere DS Pallas 23IE Hydraulique uit 1974, dit kenteken doorgegeven aan RDW in Heerenveen en de papieren daar afgegeven, binnen een paar dagen had ik het nieuwe kenteken met trekgewicht en aangepaste kleur (stond al sinds 1981 verkeerd op kenteken) kosten een paar ik meen 25 euro.
Heerenveen? Veendam bedoel je denk ik?
Dit heb ik meerdere keren geprobeerd maar dit werd niet geaccepteerd. Mogelijk komt dit omdat het een grijs kenteken auto was.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”