Owjeej Passat (straks) te klein
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16326
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Owjeej Passat (straks) te klein
Sorry, leasen of kopen is blijkbaar een groot verschil...mijn fout.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Owjeej Passat (straks) te klein
Een VW met twee zitrijen achter kun je volgens mij niet op grijs kenteken rijden. Een dubbelcabine met tussenschot uiteraard wel maar dan heb je ook niet heel veel ruimte op de achterbank. Wel in de breedte maar niet in de diepte. Bovendien kun je je afvragen of moeder de vrouw graag met een bus de parkeergarage in wil om boodschappen te doen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Owjeej Passat (straks) te klein
RE.gif
Klopt, ik heb ook gewoon een geel kenteken.
Privé voor de family 3 zitrijen en zakelijk met de achterste bank geklapt ruimte genoeg voor de bagage en boodschappen voor 4 à 5 personen voor 14 dagen aan boord.
Moeder de vrouw gaat lekker boodschappen doen met haar eigenste Twingo of een Spark die we ook nog hebben nu de oudste 2 een rijbewijs hebben.
Die Twingo heeft een partij korte draaicirkel!
Een T6 LWB is een crime in een Pgarage, maar het gaat wel.
Klopt, ik heb ook gewoon een geel kenteken.
Privé voor de family 3 zitrijen en zakelijk met de achterste bank geklapt ruimte genoeg voor de bagage en boodschappen voor 4 à 5 personen voor 14 dagen aan boord.
Moeder de vrouw gaat lekker boodschappen doen met haar eigenste Twingo of een Spark die we ook nog hebben nu de oudste 2 een rijbewijs hebben.
Die Twingo heeft een partij korte draaicirkel!
Een T6 LWB is een crime in een Pgarage, maar het gaat wel.
Laatst gewijzigd door arnovariante op di 18 dec 2018 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Owjeej Passat (straks) te klein
Ja, super handig. Ook een bezoekje aan de bouwmarkt of Ikea is een feestje met zo'n auto.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Owjeej Passat (straks) te klein
Heel erg thuis ben ik er ook niet in, er zijn verschillende sluiproutes.Jan van Vijven schreef: ↑di 18 dec 2018 12:05Sorry, leasen of kopen is blijkbaar een groot verschil...mijn fout.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Maar lease if koop zou voor mij volgens mij niet uitmaken.
Fiscale waarde blijft hetzelfde en dus de bijtelling ook.
Bijtelling heeft niets te maken met lease.
Maar alles met het privé gebruik van een zakelijke auto.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16326
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Owjeej Passat (straks) te klein
Bij koop is er wel een verschil toch? Onder bepaalde voorwaarden betaal je als zelfstandige geen BTW en BPM dacht ik...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Owjeej Passat (straks) te klein
Bij koop wel ja.
Grijs kenteken is altijd zonder BPM BTW als ondernemer.
Onze geel kenteken T6 is met BPM zonder BTW.
Alleen taxibedrijven mogen geel kenteken zonder BPM kopen.
Je moet elke grijs kenteken auto minimaal 10% zakelijk gebruiken, maar hoe ze dat controleren?
Als een van mijn beweringen onjuist is zal er vast wel een van de fiscalisten hier op in springen.
Zeker als DGA zijn er een paar sluiproutes mogelijk maar of dat nu allemaal zoveel uitmaakt?
Grijs kenteken is altijd zonder BPM BTW als ondernemer.
Onze geel kenteken T6 is met BPM zonder BTW.
Alleen taxibedrijven mogen geel kenteken zonder BPM kopen.
Je moet elke grijs kenteken auto minimaal 10% zakelijk gebruiken, maar hoe ze dat controleren?
Als een van mijn beweringen onjuist is zal er vast wel een van de fiscalisten hier op in springen.
Zeker als DGA zijn er een paar sluiproutes mogelijk maar of dat nu allemaal zoveel uitmaakt?
Re: Owjeej Passat (straks) te klein
Nu we hier toch over bezig zijn.
Er is vast wel een fiscalist aanwezig die dit weet.
In het artikel van easyzzp wat ik aanhaalde staat dat de bijtelling wordt gerekend over de AANSCHAFPRIJS + BTW BPM.
Is het niet zo dat de bijtelling van een gebruikte auto ook wordt gerekend over de nieuwprijs?
Er is vast wel een fiscalist aanwezig die dit weet.
In het artikel van easyzzp wat ik aanhaalde staat dat de bijtelling wordt gerekend over de AANSCHAFPRIJS + BTW BPM.
Is het niet zo dat de bijtelling van een gebruikte auto ook wordt gerekend over de nieuwprijs?
Re: Owjeej Passat (straks) te klein
Ja echt wel.. Uitgezonderd youngtimers.
Als ik mijn auto privé aan zou schaffen zou ik een leuke middenklasser extra betalen.
De BPM is best wel hoog bij een 5.7 ltr 8 pitter met automaat.
Tel daar nog effe 21 % Btw over..dan wordt het best prijzig.
Het zit raar in elkaar..
Afgelopen weekend ging ik met mijn schoonzus een nieuwe Picanto kopen.
Ze wilde graag een automaat.
Die kostte maar liefst 6 K meer dan een handgeschakelde.
Had te maken met 5000 euro extra BPM omdat de automaat ietsje meer brandstof gebruikte !
Dat loopt fors op in het kleine autosegment..
Bij wat grotere auto's kan het weer niks uitmaken.
Het zit soms wat raar in elkaar in ons landje.
Ik betaal overigens geen bijtelling.
Het maakt niet veel uit, maar ik betaal de autokosten privé terug aan mijn bv.
Is ietsje gunstiger.
Niet zo heel veel, maar alle kleine beetjes helpen.
Bij bijtelling zou ik inderdaad over BPM en BTW ook betalen.
Als ik mijn auto privé aan zou schaffen zou ik een leuke middenklasser extra betalen.
De BPM is best wel hoog bij een 5.7 ltr 8 pitter met automaat.
Tel daar nog effe 21 % Btw over..dan wordt het best prijzig.
Het zit raar in elkaar..
Afgelopen weekend ging ik met mijn schoonzus een nieuwe Picanto kopen.
Ze wilde graag een automaat.
Die kostte maar liefst 6 K meer dan een handgeschakelde.
Had te maken met 5000 euro extra BPM omdat de automaat ietsje meer brandstof gebruikte !
Dat loopt fors op in het kleine autosegment..
Bij wat grotere auto's kan het weer niks uitmaken.
Het zit soms wat raar in elkaar in ons landje.
Ik betaal overigens geen bijtelling.
Het maakt niet veel uit, maar ik betaal de autokosten privé terug aan mijn bv.
Is ietsje gunstiger.
Niet zo heel veel, maar alle kleine beetjes helpen.
Bij bijtelling zou ik inderdaad over BPM en BTW ook betalen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Owjeej Passat (straks) te klein
Ik las laatst ook iets over een zakelijke auto wel betalen uit de zaak (zonder BPM BTW) maar privé registreren waardoor je geen bijtelling betaald.
Dan betaal je uiteraard ook alle kosten voor die auto privé.
Daar zullen vast wat haken en ogen aan zitten....
Daar weet ik dus het fijne niet van.
De auto van Ab nieuw kost in Limited uitvoering tegenwoordig (2019 uitvoering) al €K72 ex BPM BTW....
En ze vliegen als broodjes de deur uit bij DUSA!
Dan betaal je uiteraard ook alle kosten voor die auto privé.
Daar zullen vast wat haken en ogen aan zitten....
Daar weet ik dus het fijne niet van.
De auto van Ab nieuw kost in Limited uitvoering tegenwoordig (2019 uitvoering) al €K72 ex BPM BTW....
En ze vliegen als broodjes de deur uit bij DUSA!
Re: Owjeej Passat (straks) te klein
Het is altijd de cataloguswaarde (oorspronkelijke nieuwprijs met BTW en BPM) deze staat geregistreerd bij het RDW.arnovariante schreef: ↑di 18 dec 2018 12:53Nu we hier toch over bezig zijn.
Er is vast wel een fiscalist aanwezig die dit weet.
In het artikel van easyzzp wat ik aanhaalde staat dat de bijtelling wordt gerekend over de AANSCHAFPRIJS + BTW BPM.
Is het niet zo dat de bijtelling van een gebruikte auto ook wordt gerekend over de nieuwprijs?
Voor auto's op grijs kenteken moet je ook BPM rekenen ook al is deze niet betaald.
Wanneer een auto ouder dan 15 jaar is wordt het de dagwaarde maar dan is de bijtelling wel weer 35% ipv 22% (of 4% bij elektrische auto's)
Re: Owjeej Passat (straks) te klein
Je hebt 3 smaken als eenmanszaak (Ervan uitgaande dat je geen sluitende KM-administratie hebt):arnovariante schreef: ↑di 18 dec 2018 13:08Ik las laatst ook iets over een zakelijke auto wel betalen uit de zaak (zonder BPM BTW) maar privé registreren waardoor je geen bijtelling betaald.
Dan betaal je uiteraard ook alle kosten voor die auto privé.
Daar zullen vast wat haken en ogen aan zitten....
Daar weet ik dus het fijne niet van.
De auto van Ab nieuw kost in Limited uitvoering tegenwoordig (2019 uitvoering) al €K72 ex BPM BTW....
En ze vliegen als broodjes de deur uit bij DUSA!
1. Auto volledig op de zaak en bijtelling van de IB en voor de BTW aftikken
2. Auto volledig privé en KM-declareren bij de zaak.
3. Auto voor de IB privé en voor de BTW zakelijk. (Je hebt dan het voordeel dat je de BTW van de kosten en de auto mag terugvragen maar je moet voor de BTW dan wel de bijtelling aftikken.)
Voor de km-administratie is woon-werk voor de IB zakelijk en voor de BTW privé. Dat is om het lekker consistent en gemakkelijk te houden.
Re: Owjeej Passat (straks) te klein
Deze constructie mag alleen bij een eenmanszaak en niet een BV.Ab schreef: ↑di 18 dec 2018 13:03Ja echt wel.. Uitgezonderd youngtimers.
Als ik mijn auto privé aan zou schaffen zou ik een leuke middenklasser extra betalen.
De BPM is best wel hoog bij een 5.7 ltr 8 pitter met automaat.
Tel daar nog effe 21 % Btw over..dan wordt het best prijzig.
Het zit raar in elkaar..
Afgelopen weekend ging ik met mijn schoonzus een nieuwe Picanto kopen.
Ze wilde graag een automaat.
Die kostte maar liefst 6 K meer dan een handgeschakelde.
Had te maken met 5000 euro extra BPM omdat de automaat ietsje meer brandstof gebruikte !
Dat loopt fors op in het kleine autosegment..
Bij wat grotere auto's kan het weer niks uitmaken.
Het zit soms wat raar in elkaar in ons landje.
Ik betaal overigens geen bijtelling.
Het maakt niet veel uit, maar ik betaal de autokosten privé terug aan mijn bv.
Is ietsje gunstiger.
Niet zo heel veel, maar alle kleine beetjes helpen.
Bij bijtelling zou ik inderdaad over BPM en BTW ook betalen.
Daar is ook jurisprudentie over.
https://www.jongbloed-fiscaaljuristen.n ... ling_auto/
In de kosten moet je ook de afschrijving en eventueel de financieringskosten meenemen.
Re: Owjeej Passat (straks) te klein
Dit zijn ook bepaald geen smalle kinderstoelen, maar daarin valt denk ik nog heel wat winst te halen zonder in te moeten leveren op veiligheid!rutgerg schreef: ↑di 18 dec 2018 11:26Geloof mij het gaat echt niet lukken, en nogmaals veiligheid ga ik niet op inleveren. De Passat is nog vrij veel waard en ik ( mn bedrijf ;-) )kan bovengenoemde auto's met de kop eraf met een (bijna) gesloten beurs kopen.Dennis72 schreef: ↑di 18 dec 2018 09:26Maar eerlijk gezegd vind ik dit wel een luxe-probleem. Je moet met gemak 3 kinderen, waarvan 1 baby, op de achterbank van een Passat kwijt kunnen. Tegen de tijd dat de baby geboren is zet je de oudste in het midden op een zitverhoger. En als hij of zij dan nog echt te klein is, ga je op zoek naar 2 smallere stoeltjes; ze bestaan echt wel. Misschien dat ze iets minder veilig scoren, maar na een paar maanden gaat die oudste alsnog in een verhoger; ga je daarvoor echt investeren in een andere auto?
Hieronder een foto van de situatie vd achterbank, beetje vreemd perspectief en natuurlijk zijn er smallere stoelen te verkrijgen maar ook dan wordt het een prutswerk. Je kunt de buitenste zitplaatsen de stoelen niet naar buiten plaatsen ivm de zitting. En dan nog krijg je de gordels er niet echt in.
Ga eerst eens kijken of je stoeltjes kan vinden die smaller zijn. [kerstduim.gif]
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Owjeej Passat (straks) te klein
RE.gif
idd, ik heb wel heel veel meer ruimte tussen de stoelen
idd, ik heb wel heel veel meer ruimte tussen de stoelen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Owjeej Passat (straks) te klein
Precies. We gaan maar eens naar Prenatal o.i.d. Ik lees net namelijk een test van de ADAC waarin staat dat het in een Passat B8 zou moeten kunnen. Er stond trouwens ook in dat het tegenwoordig bijna niet meer in normale auto’s past 3 kinderstoelen. Dit omdat stoelen steeds veiliger maar jammer genoeg ook breder worden. We gaan het zien. Op dit moment is dit even mijn probleem. Moeders de vrouw is te druk met misselijk zijn en kan het niet waarderen dat ik mij hier druk over maak [kerstwhoehoehahaha.gif
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...
Re: Owjeej Passat (straks) te klein
Overigens is het wel een niet helemaal juist perspectief die foto van die stoelen. Zo staan ze normaal. Neemt niet weg dat ze erg breed zijn.
Ik ga toch maar eens kijken wat ik in de passat wel krijg aan combinaties. Hoe leuk een nieuwe auto uitzoeken ook is, de Passat is toch wel een erg fijne auto. Als dat echt niet lukt een rondje langs wat dealers. Bedankt allemaal voor de tips. Nu ga ik weer genieten van haar hormonen [kerstrolleyes.gif]
Ik ga toch maar eens kijken wat ik in de passat wel krijg aan combinaties. Hoe leuk een nieuwe auto uitzoeken ook is, de Passat is toch wel een erg fijne auto. Als dat echt niet lukt een rondje langs wat dealers. Bedankt allemaal voor de tips. Nu ga ik weer genieten van haar hormonen [kerstrolleyes.gif]
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...
Re: Owjeej Passat (straks) te klein
Kleine update: gisteren even gepast bij een babywinkel met verschillende stoelen en maxicosi's. Helaas in de Passat is het echt te krap. Er waren combinaties waarbij de deuren dichtgingen maar dan stond alles wel wankel/scheef en waren de gordels er nagenoeg onmogelijk in te krijgen. Niet echt een klus om elke keer te doen als je de kids in de auto wilt hebben. Wordt dus echt een andere auto...
Daarna even bij BMW geweest en daar past het allemaal een stuk gemakkelijker op de achterbank van de 2GT. 5 serie touring o.i.d. gaat hem ook niet echt worden. Zal toch een 'busje' moeten worden. Ook nog even langs VW gegaan en dat is helemaal top geregeld bij de Touran. Ipv een achterbank 3 losse stoelen met ieder isofix en zelfs de derde zitrij voorzien van 2x isofix. Interieur wel een stuk saaier dan de BMW. Ook vind ik het interieur een stuk minder dan mijn huidige Passat die een erg strak en goed interieur heeft. Emotioneel zou ik zeggen BMW, rationeel Touran omdat ie toch nog net een stukje handiger/praktischer is en daar gaat het hier nu net om. Tzt maar eens een stuk gaan rijden met de 2GT en een Touran.
Daarna even bij BMW geweest en daar past het allemaal een stuk gemakkelijker op de achterbank van de 2GT. 5 serie touring o.i.d. gaat hem ook niet echt worden. Zal toch een 'busje' moeten worden. Ook nog even langs VW gegaan en dat is helemaal top geregeld bij de Touran. Ipv een achterbank 3 losse stoelen met ieder isofix en zelfs de derde zitrij voorzien van 2x isofix. Interieur wel een stuk saaier dan de BMW. Ook vind ik het interieur een stuk minder dan mijn huidige Passat die een erg strak en goed interieur heeft. Emotioneel zou ik zeggen BMW, rationeel Touran omdat ie toch nog net een stukje handiger/praktischer is en daar gaat het hier nu net om. Tzt maar eens een stuk gaan rijden met de 2GT en een Touran.
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...