Owjeej Passat (straks) te klein

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16326
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Owjeej Passat (straks) te klein

Bericht door Jan van Vijven » di 18 dec 2018 12:05

Sorry, leasen of kopen is blijkbaar een groot verschil...mijn fout.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5789
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Owjeej Passat (straks) te klein

Bericht door Morgoth » di 18 dec 2018 12:10

Een VW met twee zitrijen achter kun je volgens mij niet op grijs kenteken rijden. Een dubbelcabine met tussenschot uiteraard wel maar dan heb je ook niet heel veel ruimte op de achterbank. Wel in de breedte maar niet in de diepte. Bovendien kun je je afvragen of moeder de vrouw graag met een bus de parkeergarage in wil om boodschappen te doen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

arnovariante

Re: Owjeej Passat (straks) te klein

Bericht door arnovariante » di 18 dec 2018 12:17

RE.gif
Klopt, ik heb ook gewoon een geel kenteken.
Privé voor de family 3 zitrijen en zakelijk met de achterste bank geklapt ruimte genoeg voor de bagage en boodschappen voor 4 à 5 personen voor 14 dagen aan boord.
Moeder de vrouw gaat lekker boodschappen doen met haar eigenste Twingo of een Spark die we ook nog hebben nu de oudste 2 een rijbewijs hebben.
Die Twingo heeft een partij korte draaicirkel!
Een T6 LWB is een crime in een Pgarage, maar het gaat wel.
Laatst gewijzigd door arnovariante op di 18 dec 2018 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5789
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Owjeej Passat (straks) te klein

Bericht door Morgoth » di 18 dec 2018 12:19

Ja, super handig. Ook een bezoekje aan de bouwmarkt of Ikea is een feestje met zo'n auto.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

arnovariante

Re: Owjeej Passat (straks) te klein

Bericht door arnovariante » di 18 dec 2018 12:22

Jan van Vijven schreef:
di 18 dec 2018 12:05
Sorry, leasen of kopen is blijkbaar een groot verschil...mijn fout.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Heel erg thuis ben ik er ook niet in, er zijn verschillende sluiproutes.
Maar lease if koop zou voor mij volgens mij niet uitmaken.
Fiscale waarde blijft hetzelfde en dus de bijtelling ook.
Bijtelling heeft niets te maken met lease.
Maar alles met het privé gebruik van een zakelijke auto.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16326
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Owjeej Passat (straks) te klein

Bericht door Jan van Vijven » di 18 dec 2018 12:29

Bij koop is er wel een verschil toch? Onder bepaalde voorwaarden betaal je als zelfstandige geen BTW en BPM dacht ik...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

arnovariante

Re: Owjeej Passat (straks) te klein

Bericht door arnovariante » di 18 dec 2018 12:39

Bij koop wel ja.
Grijs kenteken is altijd zonder BPM BTW als ondernemer.
Onze geel kenteken T6 is met BPM zonder BTW.
Alleen taxibedrijven mogen geel kenteken zonder BPM kopen.
Je moet elke grijs kenteken auto minimaal 10% zakelijk gebruiken, maar hoe ze dat controleren?

Als een van mijn beweringen onjuist is zal er vast wel een van de fiscalisten hier op in springen.
Zeker als DGA zijn er een paar sluiproutes mogelijk maar of dat nu allemaal zoveel uitmaakt?

arnovariante

Re: Owjeej Passat (straks) te klein

Bericht door arnovariante » di 18 dec 2018 12:53

Nu we hier toch over bezig zijn.
Er is vast wel een fiscalist aanwezig die dit weet.
In het artikel van easyzzp wat ik aanhaalde staat dat de bijtelling wordt gerekend over de AANSCHAFPRIJS + BTW BPM.
Is het niet zo dat de bijtelling van een gebruikte auto ook wordt gerekend over de nieuwprijs?

Ab
Moderator
Berichten: 26761
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Owjeej Passat (straks) te klein

Bericht door Ab » di 18 dec 2018 13:03

Ja echt wel.. Uitgezonderd youngtimers.
Als ik mijn auto privé aan zou schaffen zou ik een leuke middenklasser extra betalen.
De BPM is best wel hoog bij een 5.7 ltr 8 pitter met automaat.
Tel daar nog effe 21 % Btw over..dan wordt het best prijzig.
Het zit raar in elkaar..
Afgelopen weekend ging ik met mijn schoonzus een nieuwe Picanto kopen.
Ze wilde graag een automaat.
Die kostte maar liefst 6 K meer dan een handgeschakelde.
Had te maken met 5000 euro extra BPM omdat de automaat ietsje meer brandstof gebruikte !
Dat loopt fors op in het kleine autosegment..
Bij wat grotere auto's kan het weer niks uitmaken.
Het zit soms wat raar in elkaar in ons landje.
Ik betaal overigens geen bijtelling.
Het maakt niet veel uit, maar ik betaal de autokosten privé terug aan mijn bv.
Is ietsje gunstiger.
Niet zo heel veel, maar alle kleine beetjes helpen.
Bij bijtelling zou ik inderdaad over BPM en BTW ook betalen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

arnovariante

Re: Owjeej Passat (straks) te klein

Bericht door arnovariante » di 18 dec 2018 13:08

Ik las laatst ook iets over een zakelijke auto wel betalen uit de zaak (zonder BPM BTW) maar privé registreren waardoor je geen bijtelling betaald.
Dan betaal je uiteraard ook alle kosten voor die auto privé.
Daar zullen vast wat haken en ogen aan zitten....
Daar weet ik dus het fijne niet van.
De auto van Ab nieuw kost in Limited uitvoering tegenwoordig (2019 uitvoering) al €K72 ex BPM BTW....
En ze vliegen als broodjes de deur uit bij DUSA!

Citrorob

Re: Owjeej Passat (straks) te klein

Bericht door Citrorob » di 18 dec 2018 14:03

arnovariante schreef:
di 18 dec 2018 12:53
Nu we hier toch over bezig zijn.
Er is vast wel een fiscalist aanwezig die dit weet.
In het artikel van easyzzp wat ik aanhaalde staat dat de bijtelling wordt gerekend over de AANSCHAFPRIJS + BTW BPM.
Is het niet zo dat de bijtelling van een gebruikte auto ook wordt gerekend over de nieuwprijs?
Het is altijd de cataloguswaarde (oorspronkelijke nieuwprijs met BTW en BPM) deze staat geregistreerd bij het RDW.
Voor auto's op grijs kenteken moet je ook BPM rekenen ook al is deze niet betaald.

Wanneer een auto ouder dan 15 jaar is wordt het de dagwaarde maar dan is de bijtelling wel weer 35% ipv 22% (of 4% bij elektrische auto's)

Citrorob

Re: Owjeej Passat (straks) te klein

Bericht door Citrorob » di 18 dec 2018 14:11

arnovariante schreef:
di 18 dec 2018 13:08
Ik las laatst ook iets over een zakelijke auto wel betalen uit de zaak (zonder BPM BTW) maar privé registreren waardoor je geen bijtelling betaald.
Dan betaal je uiteraard ook alle kosten voor die auto privé.
Daar zullen vast wat haken en ogen aan zitten....
Daar weet ik dus het fijne niet van.
De auto van Ab nieuw kost in Limited uitvoering tegenwoordig (2019 uitvoering) al €K72 ex BPM BTW....
En ze vliegen als broodjes de deur uit bij DUSA!
Je hebt 3 smaken als eenmanszaak (Ervan uitgaande dat je geen sluitende KM-administratie hebt):
1. Auto volledig op de zaak en bijtelling van de IB en voor de BTW aftikken
2. Auto volledig privé en KM-declareren bij de zaak.
3. Auto voor de IB privé en voor de BTW zakelijk. (Je hebt dan het voordeel dat je de BTW van de kosten en de auto mag terugvragen maar je moet voor de BTW dan wel de bijtelling aftikken.)

Voor de km-administratie is woon-werk voor de IB zakelijk en voor de BTW privé. Dat is om het lekker consistent en gemakkelijk te houden.

Citrorob

Re: Owjeej Passat (straks) te klein

Bericht door Citrorob » di 18 dec 2018 14:15

Ab schreef:
di 18 dec 2018 13:03
Ja echt wel.. Uitgezonderd youngtimers.
Als ik mijn auto privé aan zou schaffen zou ik een leuke middenklasser extra betalen.
De BPM is best wel hoog bij een 5.7 ltr 8 pitter met automaat.
Tel daar nog effe 21 % Btw over..dan wordt het best prijzig.
Het zit raar in elkaar..
Afgelopen weekend ging ik met mijn schoonzus een nieuwe Picanto kopen.
Ze wilde graag een automaat.
Die kostte maar liefst 6 K meer dan een handgeschakelde.
Had te maken met 5000 euro extra BPM omdat de automaat ietsje meer brandstof gebruikte !
Dat loopt fors op in het kleine autosegment..
Bij wat grotere auto's kan het weer niks uitmaken.
Het zit soms wat raar in elkaar in ons landje.
Ik betaal overigens geen bijtelling.
Het maakt niet veel uit, maar ik betaal de autokosten privé terug aan mijn bv.
Is ietsje gunstiger.

Niet zo heel veel, maar alle kleine beetjes helpen.
Bij bijtelling zou ik inderdaad over BPM en BTW ook betalen.
Deze constructie mag alleen bij een eenmanszaak en niet een BV.
Daar is ook jurisprudentie over.
https://www.jongbloed-fiscaaljuristen.n ... ling_auto/

In de kosten moet je ook de afschrijving en eventueel de financieringskosten meenemen.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Owjeej Passat (straks) te klein

Bericht door MarcoC » di 18 dec 2018 18:00

rutgerg schreef:
di 18 dec 2018 11:26
Dennis72 schreef:
di 18 dec 2018 09:26
Maar eerlijk gezegd vind ik dit wel een luxe-probleem. Je moet met gemak 3 kinderen, waarvan 1 baby, op de achterbank van een Passat kwijt kunnen. Tegen de tijd dat de baby geboren is zet je de oudste in het midden op een zitverhoger. En als hij of zij dan nog echt te klein is, ga je op zoek naar 2 smallere stoeltjes; ze bestaan echt wel. Misschien dat ze iets minder veilig scoren, maar na een paar maanden gaat die oudste alsnog in een verhoger; ga je daarvoor echt investeren in een andere auto?
Geloof mij het gaat echt niet lukken, en nogmaals veiligheid ga ik niet op inleveren. De Passat is nog vrij veel waard en ik ( mn bedrijf ;-) )kan bovengenoemde auto's met de kop eraf met een (bijna) gesloten beurs kopen.
Hieronder een foto van de situatie vd achterbank, beetje vreemd perspectief en natuurlijk zijn er smallere stoelen te verkrijgen maar ook dan wordt het een prutswerk. Je kunt de buitenste zitplaatsen de stoelen niet naar buiten plaatsen ivm de zitting. En dan nog krijg je de gordels er niet echt in.

Afbeelding
Dit zijn ook bepaald geen smalle kinderstoelen, maar daarin valt denk ik nog heel wat winst te halen zonder in te moeten leveren op veiligheid!
Ga eerst eens kijken of je stoeltjes kan vinden die smaller zijn. [kerstduim.gif]
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38634
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Owjeej Passat (straks) te klein

Bericht door Micky » di 18 dec 2018 18:28

RE.gif

idd, ik heb wel heel veel meer ruimte tussen de stoelen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Owjeej Passat (straks) te klein

Bericht door rutgerg » di 18 dec 2018 19:25

Precies. We gaan maar eens naar Prenatal o.i.d. Ik lees net namelijk een test van de ADAC waarin staat dat het in een Passat B8 zou moeten kunnen. Er stond trouwens ook in dat het tegenwoordig bijna niet meer in normale auto’s past 3 kinderstoelen. Dit omdat stoelen steeds veiliger maar jammer genoeg ook breder worden. We gaan het zien. Op dit moment is dit even mijn probleem. Moeders de vrouw is te druk met misselijk zijn en kan het niet waarderen dat ik mij hier druk over maak [kerstwhoehoehahaha.gif
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Owjeej Passat (straks) te klein

Bericht door rutgerg » di 18 dec 2018 19:44

Overigens is het wel een niet helemaal juist perspectief die foto van die stoelen. Zo staan ze normaal. Neemt niet weg dat ze erg breed zijn.

Afbeelding

Ik ga toch maar eens kijken wat ik in de passat wel krijg aan combinaties. Hoe leuk een nieuwe auto uitzoeken ook is, de Passat is toch wel een erg fijne auto. Als dat echt niet lukt een rondje langs wat dealers. Bedankt allemaal voor de tips. Nu ga ik weer genieten van haar hormonen [kerstrolleyes.gif]
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Owjeej Passat (straks) te klein

Bericht door rutgerg » vr 21 dec 2018 09:12

Kleine update: gisteren even gepast bij een babywinkel met verschillende stoelen en maxicosi's. Helaas in de Passat is het echt te krap. Er waren combinaties waarbij de deuren dichtgingen maar dan stond alles wel wankel/scheef en waren de gordels er nagenoeg onmogelijk in te krijgen. Niet echt een klus om elke keer te doen als je de kids in de auto wilt hebben. Wordt dus echt een andere auto...
Daarna even bij BMW geweest en daar past het allemaal een stuk gemakkelijker op de achterbank van de 2GT. 5 serie touring o.i.d. gaat hem ook niet echt worden. Zal toch een 'busje' moeten worden. Ook nog even langs VW gegaan en dat is helemaal top geregeld bij de Touran. Ipv een achterbank 3 losse stoelen met ieder isofix en zelfs de derde zitrij voorzien van 2x isofix. Interieur wel een stuk saaier dan de BMW. Ook vind ik het interieur een stuk minder dan mijn huidige Passat die een erg strak en goed interieur heeft. Emotioneel zou ik zeggen BMW, rationeel Touran omdat ie toch nog net een stukje handiger/praktischer is en daar gaat het hier nu net om. Tzt maar eens een stuk gaan rijden met de 2GT en een Touran.
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”