SEAT Tarraco

Citrorob

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Citrorob » vr 26 jun 2020 13:45

Dat er geremd wordt is prima.
Het gaat erom dat er ook geremd wordt als het niet nodig is.

Poldervrouwtje
Berichten: 836
Lid geworden op: do 23 jan 2014 15:16

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Poldervrouwtje » vr 26 jun 2020 16:13

Citrorob schreef:Dat er geremd wordt is prima.
Het gaat erom dat er ook geremd wordt als het niet nodig is.
Ook dat doet ie. Dan “ziet” hij wat. Geen idee. Soms met reflectoren (die nieuwe led lampjes niet die ouderwetse ). Irritant.
Chateau La Car 430 en Ford Mondeo 2.0 TdCi 140 pk.

Gebruikersavatar
Rembrandt
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 29 aug 2014 21:48

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Rembrandt » vr 26 jun 2020 16:15

workel schreef:
vr 26 jun 2020 12:16
ArnoM schreef:
do 25 jun 2020 21:06
Overigens weiger ik om elke keer na het starten alle systemen te moeten uitzetten.

- start/stop met een knop naast de versnelling hendel
- front assist in menu of via richtingaanwijzer via snelmenu
- lane keeping idem.
Die laatste 3 punten die je noemt kun je via VAG-Com laten aanpassen, dit heb ik ook laten doen bij mijn Passat incl. automatisch hill-hold.
Start/stop lukt niet meer bij de nieuwste wagens (MY20), dus ik denk dat dit ook niet opgaat bij de Tarraco van Arno.
Front assist gaat bij herstart telkens weer aan, en ik heb nog geen VAG code gezien die dat override.
Lane assist kun je uitzetten. Mijn vrouw heeft het uit, ik heb het aan. Kijk in "Personalisation" in het menu. Kun je koppelen aan de sleutels.
Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) + Knaus Südwind 500 TK (2003)

Citrorob

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Citrorob » vr 26 jun 2020 16:38

Poldervrouwtje schreef:
vr 26 jun 2020 16:13
Citrorob schreef:Dat er geremd wordt is prima.
Het gaat erom dat er ook geremd wordt als het niet nodig is.
Ook dat doet ie. Dan “ziet” hij wat. Geen idee. Soms met reflectoren (die nieuwe led lampjes niet die ouderwetse ). Irritant.
Dat noemen ze Phantom braking. Hij remt voor iets wat hij denkt te zien maar er feitelijk niet is.
Eigenlijk doen alle automatische rij-systemen dat wel in meer of mindere maten.

Dat is onderdeel van het leerproces dat in deze geavanceerde systemen verwerkt moet worden.

Gebruikersavatar
Rembrandt
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 29 aug 2014 21:48

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Rembrandt » vr 26 jun 2020 16:46

Mwah, dat leerproces kan ik me bij je Tesla nog wel indenken, maar we hebben het hier wel over VAG he...... scratch.gif

Ik heb ook allerlei rare reacties van Frontassist en ACC (in de stad vooral). Niet zo heftig als bij Arno, maar erop vertrouwen durf ik in elk geval bij lange na niet.
Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) + Knaus Südwind 500 TK (2003)

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 828
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: SEAT Tarraco

Bericht door RonvA » vr 26 jun 2020 16:49

Nou mijn Corolla remt ook automatisch als hij wat voor zich ziet. Maar niet in bochten of op momenten dat het niet moet.. Als dat leerproces blijkbaar nog plaats moet vinden als iemand de auto bestuurd is het in mijn ogen een waardeloos systeem.

Afgelopen week naar Nijmegen gereden met alle systemen aan, auto rijd praktisch zichzelf. Bochten, remmen, invoegend of uitvoegend verkeer nergens last van.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Micky » vr 26 jun 2020 16:59

Rembrandt schreef:
workel schreef:
vr 26 jun 2020 12:16
ArnoM schreef:
do 25 jun 2020 21:06
Overigens weiger ik om elke keer na het starten alle systemen te moeten uitzetten.

- start/stop met een knop naast de versnelling hendel
- front assist in menu of via richtingaanwijzer via snelmenu
- lane keeping idem.
Die laatste 3 punten die je noemt kun je via VAG-Com laten aanpassen, dit heb ik ook laten doen bij mijn Passat incl. automatisch hill-hold.
Start/stop lukt niet meer bij de nieuwste wagens (MY20), dus ik denk dat dit ook niet opgaat bij de Tarraco van Arno.
Front assist gaat bij herstart telkens weer aan, en ik heb nog geen VAG code gezien die dat override.
Lane assist kun je uitzetten. Mijn vrouw heeft het uit, ik heb het aan. Kijk in "Personalisation" in het menu. Kun je koppelen aan de sleutels.
Weet je dat wel zeker? Enige wat je doet is de minimale voltage aanpassen, zit die module nu nog op slot dan?


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Ab » vr 26 jun 2020 17:07

Ik heb diverse (huur) auto's gereden die die systemen ook allemaal aan boord hadden.
Persoonlijk vind ik het niks. Mogelijk een gewenningsproces. weenie.gif
Ik doe toch echt liever alles zelf. Dat houdt mij alerter, omdat ik op lange ritten in iedergeval nog iets te doen heb.
Vertrouwen op electronica is 1 ding, dat durf ik ook best aan.
Maar ik zie zelf meer dan alle sensoren, en kan meer beslissingen nemen dan ja of nee. Bijvoorbeeld: Misschien.
Anticiperen op wegomstandigheden en dingen die ver vooruit gebeuren horen daar ook bij.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Citrorob

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Citrorob » vr 26 jun 2020 17:14

Rembrandt schreef:
vr 26 jun 2020 16:46
Mwah, dat leerproces kan ik me bij je Tesla nog wel indenken, maar we hebben het hier wel over VAG he...... scratch.gif

Ik heb ook allerlei rare reacties van Frontassist en ACC (in de stad vooral). Niet zo heftig als bij Arno, maar erop vertrouwen durf ik in elk geval bij lange na niet.
Werkende software maken blijkt bij VAG als het niet om sjoemeldiesel gaat idd een groot probleem. awhoea.gif

Ook een Tesla is niet zelf lerend. Wel wordt er veel door Tesla geanalyseerd over wanneer bijv. de gebruiker ingrijpt.
Dit wordt dat weer verwerkt in updates. Meestal ten goede en soms gaan bepaalde zaken weer iets slechter.
De updates komen echter ook zeer regelmatig via het internet en je hoeft hiervoor dan ook niet langs de garage.

Met TACC zoals op een Tesla laat hij bijv. ook veel meer toe dan als je ook het automatische sturen hebt aan staan.
TACC kijkt in tegenstelling tot een ACC ook naar wat er in andere rijbanen gebeurd en vertraagd als het snelheidsverschil met de ander rijbaan onverantwoord hoog zou worden. Dit om te voorkomen dat iemand ineens in jouw baan zou schuiven en jij erop zou klappen.

De rij hulpen zijn niet meer dan dat rij hulpen en in bepaalde situatie werken ze perfect maar nog lang niet in alle.
Je moet er dan ook zelf veel ervaring mee opdoen om zelf vooraf te kunnen bepalen waar hij wel of niet de fout in gaat.
Op een slingerende 60km dijk met een versmalde rijstrook zoals je tegenwoordig vaak zit valt eigenlijk niet te rijden met (T)ACC.
De voorwaarden die het systeem stelt aan het veilig kunnen verplaatsten zijn veel strikter dan de risico's die mensen willen nemen.

Zelfs de systemen van Tesla die echt veel beter zijn dan al het andere wat er op de markt is (niet mijn mening maar eigenlijk van alle auto testers in de wereld), is alleen nog maar geschikt om continu in de gaten te worden houden door een mens.

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: SEAT Tarraco

Bericht door ArnoM » vr 26 jun 2020 17:18

Een paar antwoorden:
- Mijn Tarraco is van juni 2019
- Front assist is zeker niet zelf lerend maar past zijn mate van reageren wel aan aan de omstandigheden en manier van rijden. Oftewel: reageert sneller als er hard/agressief gereden wordt.
- Lane keeping is wel zelf lerend, als iemand altijd aan de rechtse kant van een rijstrook rijd zal de lane keeping dit gaan overnemen.
- Volgens JD engineering is start/stop zeker uit te zetten. De andere vragen gingen ze achteraan.
- Zowel front assist als Lane assist (incl de adaptieve lane keeping) kun je uitzetten maar ze staan beide elke x na het starten van de auto automatisch weer aan.
De adaptieve lane keeping blijft uit als je dat wilt maar er wordt dan vaker de melding gegeven "stuur overnemen" dus heb ik altijd de adaptieve lane keeping aan.

@ Ab, ik zou er maar aan wenen, vanaf 2022 is het front assist en de lane keeping (de basis versie dus, die je alleen zorgt dat je niet je rijstrook ongewild verlaat) verplicht op alle verkochte auto's in Europa.
mrgreen.gif

In de Renault Captur van mijn vrouw worden alle systemen uitgezet via 1 knop in het dash, dat is al beter dan 3 verschillende systemen uit moeten zetten via 3 verschillende manieren.

Sorry mannen, maar ellenlange terugkerende verhalen over Tesla's en Toyota's vind ik in deze minder interessant.
whistle.gif weenie.gif
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Daphne » vr 26 jun 2020 17:22

RE.gif

Waarom zou je de start/stop uit willen hebben?

En als frontassist niet zelflerend is, dan ben ik denk ik degene die er mee om heeft leren gaan scratch.gif . DD heeft er namelijk nog wel problemen mee.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 284
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: SEAT Tarraco

Bericht door sander_knaus » vr 26 jun 2020 17:31

Omdat bij veel autos die ik heb gehad waaronder vag auto’s ze soms niet vanzelf meer starten, je dan handmatig moet starten.
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Micky » vr 26 jun 2020 17:35

ArnoM schreef:Een paar antwoorden:
- Mijn Tarraco is van juni 2019
- Front assist is zeker niet zelf lerend maar past zijn mate van reageren wel aan aan de omstandigheden en manier van rijden. Oftewel: reageert sneller als er hard/agressief gereden wordt.
- Lane keeping is wel zelf lerend, als iemand altijd aan de rechtse kant van een rijstrook rijd zal de lane keeping dit gaan overnemen.
- Volgens JD engineering is start/stop zeker uit te zetten. De andere vragen gingen ze achteraan.
- Zowel front assist als Lane assist (incl de adaptieve lane keeping) kun je uitzetten maar ze staan beide elke x na het starten van de auto automatisch weer aan.
De adaptieve lane keeping blijft uit als je dat wilt maar er wordt dan vaker de melding gegeven "stuur overnemen" dus heb ik altijd de adaptieve lane keeping aan.

@ Ab, ik zou er maar aan wenen, vanaf 2022 is het front assist en de lane keeping (de basis versie dus, die je alleen zorgt dat je niet je rijstrook ongewild verlaat) verplicht op alle verkochte auto's in Europa.
mrgreen.gif

In de Renault Captur van mijn vrouw worden alle systemen uitgezet via 1 knop in het dash, dat is al beter dan 3 verschillende systemen uit moeten zetten via 3 verschillende manieren.

Sorry mannen, maar ellenlange terugkerende verhalen over Tesla's en Toyota's vind ik in deze minder interessant.
whistle.gif weenie.gif
Je kunt deze 3 in 1 keer uitzetten via je stuur en of pookje aan het stuur, je hoeft daarvoor niet in je navischerm te prutsen


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: SEAT Tarraco

Bericht door deusjevo » vr 26 jun 2020 17:37

@Daphne

Bijvoorbeeld omdat het systeem bij de Qashqai accu’s vreet bijvoorbeeld?

En omdat het een stomvervelend systeem is
Laatst gewijzigd door deusjevo op vr 26 jun 2020 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Micky » vr 26 jun 2020 17:37

Daphne schreef:RE.gif

Waarom zou je de start/stop uit willen hebben?

En als frontassist niet zelflerend is, dan ben ik denk ik degene die er mee om heeft leren gaan scratch.gif . DD heeft er namelijk nog wel problemen mee.
Omdat het een irritant systeem is wat je auto laat schudden bij het starten en wat niet snel genoeg reageert als je in stadsverkeer rijdt, althans dat is mijn mening Afbeelding dus hier wordt het altijd direct uit-geprogrammeerd


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Daphne » vr 26 jun 2020 17:52

RE.gif

Oh daar heb ik echt geen last van. Ik vind ‘m juist heel snel reageren. Had laatst een iets nieuwere VW mee en die was nog sneller. Er schud niets (maar misschien ben ik er wel ongevoelig voor weenie.gif ) en ben toch altijd als eerste weg bij een verkeerslicht.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: SEAT Tarraco

Bericht door ArnoM » vr 26 jun 2020 18:07

En omdat de airco meestal na enkele seconden uitgaat?
Voor mij hoeft dat start stop gebeuren niet.
En ik vind het nog slecht ook als ik van de snelweg af kom en de turbo heeft net flink gewerkt en de motor slaat af bij het stoplicht aan het eind van de afrit.
stom.gif
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Daphne » vr 26 jun 2020 18:11

RE.gif

De airco gaat bij mij niet uit. Als de airco of verwarming nog niet op temperatuur is dan stopt ie niet of start de auto vanzelf weer op als de airco weer bij moet werken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Micky » vr 26 jun 2020 18:34

RE.gif

Zelfs bij mijn Passat “de luxe” was het vervelend, je haalt de voet van de rem en geeft al gas voordat hij gestart is, dus bonk, de volvo die ik erna had , de XC60 sloeg al af voordat je stilstond geef je dus gas omdat het licht op groen springt, rolt de auto nog motor is uit, start en bonkt in de versnelling...

Nee echt waardeloos, ik rij er inmiddels meer dan 10 jaar mee met verschillende auto’s het past gewoon niet bij mij


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: SEAT Tarraco

Bericht door deusjevo » vr 26 jun 2020 19:59

Bij de Qashqai kun je gewoon een sensor onder de motorkap rechtop zetten in de “monteur stand”.
De garage raadt het zelfs aan om problemen te voorkomen.

Ik voel mij dus niet opgelaten of zo. whistle.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Rembrandt
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 29 aug 2014 21:48

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Rembrandt » vr 26 jun 2020 20:11

Micky schreef:
vr 26 jun 2020 16:59
Weet je dat wel zeker? Enige wat je doet is de minimale voltage aanpassen, zit die module nu nog op slot dan?
Bij mijn Tiguan werkt dat voltage-trucje niet meer.
Juni 2019 zou nog net kunnen. Meeste MY20 starten rond september.

Meer dingen in module 17 werken anders. Ook needle sweep werkt niet meer op de nieuwe Active Info Display. En je kunt wat minder aan het uiterlijk tweaken (andere tellers bv).

Start/stop heb ik bij deze auto weer een kans gegeven. Bij de Octavia was het echt een ramp en heb ik m weggecodeerd. Bij de (benzine-) Tiguan is het minder dramatisch. Maar vooral als je auto-hold gebruikt, duurt het te lang voordat je daadwerkelijk van je plek komt.
Ik heb me in een paar maanden al(weer) helemaal aangeleerd om de uit-knop in te drikken zodra ik de auto gestart heb.
Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) + Knaus Südwind 500 TK (2003)

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Paul » vr 26 jun 2020 20:12

Ik heb de start stop uit geprogrammeerd, vreselijk irritant vind ik.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Rembrandt
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 29 aug 2014 21:48

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Rembrandt » vr 26 jun 2020 20:18

Arno,

Heb jij “Personalisatie” als optie?
6C0BEB50-3725-4788-A143-3978A5B8FB5E.jpeg
6C0BEB50-3725-4788-A143-3978A5B8FB5E.jpeg (28.31 KiB) 359 keer bekeken
En heb je dit zelfde AID?
Dit is de laatste versie, en daar zijn veel dingen veranderd in de VAGCOM modules.
CC814F78-502F-4C56-8A77-DD78B4251D13.jpeg
CC814F78-502F-4C56-8A77-DD78B4251D13.jpeg (24.23 KiB) 359 keer bekeken
Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) + Knaus Südwind 500 TK (2003)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: SEAT Tarraco

Bericht door deusjevo » vr 26 jun 2020 20:26

Heb jij een Chinese VAG.com? mrgreen.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Micky » vr 26 jun 2020 21:13

Nee origineel Rosstech VCDS besteld bij de fabrikant in Amerika, 380 eurootjes


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”