SEAT Tarraco

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: SEAT Tarraco

Bericht door ArnoM » zo 24 mei 2020 15:54

Daphne schreef:
zo 24 mei 2020 13:21
Welkom terug Arno. Seat Taracco staat nog (onderaan) op m’n lijstje voor een nieuwe leaseauto. Nu ik die van jou zie in die geweldige kleur, schuift ie misschien wel een plaatsje naar boven. love.gif
Ik ga in ieder geval dit draadje even volgen.
Daphne, de kleuren keuze is niet reuze voor de Tarraco.
Blauw is dan (voor mij) eigenlijk de enige acceptabele.
In de zon is die echt goed, in regen gewoon donkerblauw.
Als het budget het toelaat kun je misschien wachten op de FR, die krijgt wat meer kleuren om uit te keizen, onder andere een mooie rood, volgens de plaatjes tussen fel rood en bordeaux in.
De FR heeft ook meegespoten bumpers en wielkastplastic.
Later ook verkrijgbaar als hybride.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: SEAT Tarraco

Bericht door ArnoM » zo 24 mei 2020 16:54

Als deze kleur vorig jaar beschikbaar was geweest dan wist ik het wel.
Slechte kwaliteit screenshot trouwens.....

Afbeelding
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Daphne » zo 24 mei 2020 17:06

RE.gif
Ook mooi. Die rode kleur heb ik bekeken bij een Kodiaq Sportline.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: SEAT Tarraco

Bericht door ArnoM » zo 24 mei 2020 17:15

@ Micky,
Helemaal uitzetten zodat het niet meer te gebruiken is gaat me wat ver.
Op de snelweg werkt het nu goed (op die waarschuwing voor het stuur vasthouden na), zeker als je de actieve spoorgeleiding hebt ingeschakeld.
ACC bevalt ook goed ook al moet je je rijstijl er wel voor aanpassen.
Maar altijd uit en dan zelf aanzetten zou me wel wat lijken ja.
Daar heeft de dealer in Tiel zich dus een beetje op verkeken en moest de Tarraco terug naar PON.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Micky » zo 24 mei 2020 17:40

RE.gif

dat is het niet, je kunt dan zelf kiezen aan of uit, zo was het ook op mijn Passat, aar die was van 2016.
Zet je hem uit, dan blijft hij uit tot je hem zelf aanzet thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: SEAT Tarraco

Bericht door ArnoM » zo 24 mei 2020 17:57

Dat klinkt goed.
thumbup.gif
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Rembrandt
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 29 aug 2014 21:48

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Rembrandt » ma 25 mei 2020 00:01

Ik heb z'n broer, de Tiguan Allspace. Wel met de kleinere 1.5. Heb een 1500max Knaus te trekken en die merkt ie niet eens. knipoog.gif
Vorige was een diesel en die kwam wat eenvoudiger van zijn plek, maar de 1.5 heeft geen moeite met de caravan. De auto is ook leeg al zwaarder dan de caravan, dat helpt natuurlijk ook.

Ik heb ook continue ruzie met de hulpsystemen. Ik rijd nu niet heel veel, maar heb het idee dat ik met meer moet opletten dan zonder.
Zo gebruik ik de ACC in de stad, maar ik heb al een paar keer zelf ingegrepen, omdat ik merkte dat het systeem mijn voorligger niet zag.
Dat gebeurt (lijkt het) als er voor mij ineens een auto verdwijnt (lees: afslaat) en het systeem tijd nodig lijkt te hebben om de auto daarvoor dan weer op te pikken.
Ook reageert de auto soms vrij heftig op afslaand verkeer. Ik heb nu het "niet-rechts-inhalen" (standaard restrictie) uitgezet met VCDS, maar heb nog niet echt het gevoel dat het helpt. Sterker nog, ik denk dat ik het weer terug zet, want nu ziet ie die auto's rechts dus helemaal niet meer.

Maar......je kunt lane-assist, ACC en front-assist toch gewoon uitvinken?
Ik heb personalisatie (mijn vrouw en ik allebei een sleutel met eigen instellingen. Is een aanrader!), maar mijn vrouw heeft dus lane-assist altijd uit, omdat ze er niet aan kan wennen. En ACC gebuikt ze ook nooit.
Zou kunnen dat dat voor front assist niet geldt, trouwens. En waarschijnlijk kan dat dan ook niet meer via VCDS. Bij VW is veel niet meer mogelijk bij modeljaar '20, zoals bv start/stop uitzetten.

Oh, en welkom terug. thumbup.gif
Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) + Knaus Südwind 500 TK (2003)

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: SEAT Tarraco

Bericht door ArnoM » ma 25 mei 2020 06:42

Klopt, je kunt al die dingen die je noemt wel uitvinken in het auto menu.
Ik denk dat als ik dat doe ik gelijk ergens een aanrijding krijg die het systeem had kunnen voorkomen.
scratch.gif
Het klinkt eigenlijk alsof bij jou Allspace het systeem ook eens goed gecalibreerd zou moeten worden.
De allereerste keer dat de dealer met mijn auto bezig was werd ik al aangevallen op het feit dat de winterbanden een iets andere maat hebben dan de originele zomerbanden en dat ik achter 15 mm spoorverbreders heb gemonteerd.
Dat zou het hele systeem in de war brengen.
Dat bleek niet waar toen ik dit voorjaar weer wisselde naar de originele zomerbanden (die ik op after market velgen heb gemonteerd) en het systeem gewoon goed bleef werken.
Zelf ingrijpen doe ik eigenlijk alleen op de snelweg als er een auto tussenin kruipt, het systeem ziet de auto pas als hij 100% op dezelfde baan zit als jij, terwijl ik al zie dat de auto naar links komt als hij zijn knipperlicht aan doet.
En gasgeven als hij weer naar rechts gaat doe ik ook zelf, als je wacht tot de ACC dat doet gebeurt dat ook pas als de auto 100% op de rechts baan is.
Ik heb ook proef gereden met de 1.5 TSI, is sterk zat idd.
Maar omdat ik altijd de mogelijkheid voor een grote caravan open heb willen houden toch de 2.0 genomen.
Ook serieus naar de Tiguan Allspace gekeken maar die moet je echt als Highline R nemen en dan kun je volgens de configurator alleen kiezen uit wit grijs of zwart wat ik dus niet wilde.
Al met al rijd de Tarraco geweldig, is met 20" nog zeer comfortabel over de talrijke drempels in onze wijk maar gaat ondanks het formaat, hoge koets en het hoge gewicht ook nog goed de bocht om.
En is zeeeer stil eenmaal op snelheid!
thumbup.gif
Mijn vrouw vervloekt de systemen helemaal!
Die rijd alleen in uiterste noodzaak met mijn auto.
Nu hebben we nog 2 auto's voor de deur dus vaak is het niet nodig maar toch komen we nog wel eens een auto tekort met 2 oudste dochters die beide niet in onze woonplaats werken.

Oh ja nog een tip:
De systemen werken beter als je de actieve lane assist aanvinkt in het menu, actieve spoor begeleiding staat er volgens mij.
Als je dat niet doet voorkomt het systeem alleen dat je over een lijn gaat, met active lane assist aan houd het systeem je zoveel mogelijk in het midden van de rijbaan.
Ik heb het idee dat ik dan ook minder de waarschuwing krijg dat ik het stuur moet overnemen.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Micky » ma 25 mei 2020 08:55

RE.gif

Ik heb deze systemen op mijn Octavia en daarna op de Passat gehad en ze bevielen mij perfect, enige nadeel is dat er in Nederland altijd iemand tussen jou en je voorganger schiet waardoor de auto schrikt en dus remt, dit is geen fout van het systeem, maar van het aso gedrag van de Nederlander, in Duitsland heb je dat zelden.
ik denk dat je je echt moet overgeven aan de systemen en er aan wennen, ik hoor om eerlijk te zijn heel vaak dat mensen het niets vinden, ik rij nu zonder en moet zeggen dat ik er niet goed aan kan wennen dat ik het niet meer heb.

de actieve lane-assist werkte op de Octavia is soepeler/beter dan bij de Passat viel me wel op, de Octavia hield hem nog mooier in de baan.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: SEAT Tarraco

Bericht door RichTrip » ma 25 mei 2020 09:06

RE.gif en RE.gif RE.gif
Mijn vrouw raakte in 2018 ook lichtelijk in paniek toen we een huurauto met Lane Assist moesten terugbrengen. Ze reed op een redelijk achteraf weggetje achter mij aan met links en rechts van die onderbroken strepen voor de fietsers. Toen ze naar rechts moest sturen voor een tegenligger (dus over de onderbroken strepen) werd ze zowaar tegen gewerkt door haar 'eigen' auto......

Onze 2019 Skoda Octavia heeft precies 0 actieve hulpsystemen, ik mis er geen eentje mrgreen.gif

Er zit overigens wel standaard Emergency Brake Assist op en zelfs dat systeem weet je soms nog onaangenaam te verrassen als je net iets te snel een parkeerplek instuurt en het rempedaal met een stevige ratel ineens naar de bodem wordt getrokken. Terwijl er niets aan de hand is......
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Daphne » ma 25 mei 2020 09:12

ArnoM schreef:
ma 25 mei 2020 06:42
Mijn vrouw vervloekt de systemen helemaal!
Ik heb een man die de systemen vervloekt. Bij hem grijpen de systemen nog regelmatig in als hij met mijn auto rijdt. Ik heb geleerd om niet meer tegen de grens van de systemen te rijden en dat geeft meer rust. Een enkele keer nog als ik een parkeergarage inrijd en ik weer niet bij de ticket kan en een stukje naar voor wil rijden, wil de auto nog wel eens bruusk remmen.
Je kunt in ieder geval niet horkend rijden met een auto met al deze hulpsystemen. Voor bumperklevers is het systeem niet geschikt. mrgreen.gif

Ik heb onlangs met een Tiguan 2020 proefgereden en de lane assist was veel "milder" dan de oudere lane assist of beeld ik me dat in? Iemand ervaring?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: SEAT Tarraco

Bericht door ArnoM » ma 25 mei 2020 09:18

Je moet inderdaad je rijstijl een beetje aanpassen, dat werkt het beste.
Bijvoorbeeld net wat eerder naar de linkerbaan sturen als je wilt inhalen, anders remt de ACC af, en dan heb ik de "volgafstand" van de ACC al op zijn kortst staan.
Van veel van de andere systemen kun je zelf de gevoeligheid instellen.
Zelfs de manier van gasgeven als de baan voor je weer vrij is kun je zelf instellen.
Hoe snel er gereageert wordt door de front assist kun je zelf instellen.
En zo nog wel wat meer.
Eerlijk gezegd is het mij allemaal wat teveel.
Ik heb het hierop besteld omdat het betaalbaar was, op de Eklasse zou het iets van €4000 hebben gekost en had ik het niet gedaan.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Micky » ma 25 mei 2020 09:34

Daphne schreef:
ma 25 mei 2020 09:12

Ik heb onlangs met een Tiguan 2020 proefgereden en de lane assist was veel "milder" dan de oudere lane assist of beeld ik me dat in? Iemand ervaring?
Dat zou goed kunnen, elk model heeft zijn eigen afstelling, ik kan met de VCDS kabel een menutje aanzetten waar je de kracht van (tegen)werken kunt instellen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Rembrandt
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 29 aug 2014 21:48

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Rembrandt » ma 25 mei 2020 10:03

En je kunt het systeem (met VCDS) zo instellen, dat hij sneller reageert op "afwijkingen". Daarbij zet je de reactie van Lane Assist op "Early" en dat zorgt ervoor dat hij keurig in het midden van de rijbaan blijft bij de Active Lane Assist.
Op de snelweg gaat hij daarbij als op rails door de bochten.

Helaas vindt de auto ook mijn "grip" op het stuur niet voldoende, en krijg ik al snel de waarschuwing "stuur overnemen". Toch maar eens een flesje water meenemen.... whistle.gif

Ach, het zal inderdaad allemaal wel wennen zijn. Ik heb door de hele Corona-crisis afgelopen maanden slechts 4500km gereden met de nieuwe auto. Normaal zou dat meer dan het dubbele zijn. Dus ik moet het waarschijnlijk nog even tijd geven.

OT ( knipoog.gif ): ook met de caravan heb ik nog weinig gereden, maar ik vond de Tiguan in combinatie erg stabiel. Met jouw Tarraco (heeft toch standaard 4WD?) zou een 2 ton toch wel heel stabiel moeten kunnen. Beetje marge is natuurlijk nooit weg. En zo veel zwaarder is bv een X5 nou toch ook weer niet. Maar wel twee keer zo duur. [aschrik.gif]

Bij mij is natuurlijk leeggewicht auto > max gewicht caravan, en ik kom uit een Octavia van leeg net 1200kg, dus bij mij is het een hele verbetering met dezelfde caravan.
Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) + Knaus Südwind 500 TK (2003)

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: SEAT Tarraco

Bericht door ArnoM » ma 25 mei 2020 10:08

RE.gif
2 ton zou ik zo gelijk aandurven.
Dr auto mag 2250 trekken, ben benieuwd wat dat doet.
Die vriend met die X5 heeft afgelopen week een nieuwe Hobby 660 WQC? in gebruik genomen met een MTM van 2200 kg.
Als hij 'm uiteindelijk vol heeft geladen voor de vakantie gs ik onze Seat er eens voorzetten, ben benieuwd.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Jan van Vijven » ma 25 mei 2020 10:55

Die systemen worden blijkbaar steeds veranderd, ik ben er sinds kort achter dat ik gewoon kan schakelen als de dakloze op cc staat, als ik bij eerdere auto’s de koppeling aantikte viel de cc uit, bij deze dus niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: SEAT Tarraco

Bericht door PD » ma 25 mei 2020 11:00

ArnoM schreef:
ma 25 mei 2020 10:08
Die vriend met die X5 heeft afgelopen week een nieuwe Hobby 660 WQC? in gebruik genomen met een MTM van 2200 kg.
Als hij 'm uiteindelijk vol heeft geladen voor de vakantie gs ik onze Seat er eens voorzetten, ben benieuwd.

660 WQC?

Een 660 is er in WFC (Prestige) en WFU (Premium) en kan inderdaad tot 2.200 kg; wanneer het echter een WQC betreft, dan kan het alleen een 720 Prestige zijn en die heeft een MTM van 2.500 kg.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: SEAT Tarraco

Bericht door ArnoM » ma 25 mei 2020 11:03

RE.gif
Vandaar dat ik ook een ❓erachter zette.
Dan zal het een WFC zijn.
Toen we een paar jaar geleden zochten naar caravans had ik al die type aanduidingen wel in het hoofd, dat is een beetje verwaterd.
Mooie indeling trouwens, jammer van het smalle Franse bedje.
Laatst gewijzigd door ArnoM op ma 25 mei 2020 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: SEAT Tarraco

Bericht door PD » ma 25 mei 2020 11:06

RE.gif
Brede bedden zijn er inderdaad niet veel, dat heb je gelezen in onze "speurtocht"...… zelfs de 720 WQC heeft een bedje van 140 cm (smal).
In een Cellini van bijna 80k lig je trouwens ook op 145 cm :(

De Tarraco vind ik wel een geslaagde auto; met alle assistentie-features worstel ik ook in mijn Passat whistle.gif
Laatst gewijzigd door PD op ma 25 mei 2020 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: SEAT Tarraco

Bericht door ArnoM » ma 25 mei 2020 11:08

RE.gif zeer interessant draadje jullie zoektocht.
Goede analyse altijd, jammer dat Düsseldorf niet doorgaat he.
😰😰
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: SEAT Tarraco

Bericht door PD » ma 25 mei 2020 11:09

RE.gif
Ach, zo houden we wat muntjes in onze zak knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: SEAT Tarraco

Bericht door 4Motion » ma 25 mei 2020 12:16

Mooie wagen ArnoM! thumbup.gif

Na het aanmaken van dit topic vorig jaar hebben wij uiteindelijk besloten om een Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 aan te schaffen.
Technisch in grote lijnen dezelfde wagen als de Seat Tarraco. We hebben de Kodiaq nu 1 jaar en na +- 7000 km caravan erg tevreden. Kogeldruk van 100kg geeft het beste resultaat. Bij autoluw verkeer durf ik de ACC gebruiken ism de caravan.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Gebruikersavatar
svekke77
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 1 apr 2013 19:08
Locatie: Antwerpen

Re: SEAT Tarraco

Bericht door svekke77 » di 26 mei 2020 17:12

Begin maart is onze Tarraco geleverd, maar door de Corona hebben we hem nog niet echt uitgebreid kunnen testen, spijtig genoeg, hopelijk mogen we in België weer snel kamperen.
Seat Tarraco 2.0 TSI dsg 4-drive met een Kip shuttle 41EKL van 2005

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: SEAT Tarraco

Bericht door ArnoM » do 4 jun 2020 09:42

Ik heb het boekje van de Tarraco nog eens doorgespit om erachter te komen hoe het 4 drive systeem werkt, maar wordt er niet echt wijzer van.
Zoals ik het nu begrijp blijft het systeem altijd op voorwiel aandrijving staan tot het merkt dat er gripverlies optreed, ook op de keuze "off-road" of "snow". Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Micky » do 4 jun 2020 10:07

RE.gif

Ga er maar vanuit dat het systeem hetzelfde werkt als de 4Motion zoals ik eerder beschreef, de offroad modus past de electronica aan om het gedrag meer aan te passen aan de onverharde ondergrond, maar dit is alleen electronisch, het systeem zelf verandert er niet door.
Het is een heerlijk systeem waar je geen omkijken naar hebt, werkt gewoon wanneer het nodig is, je komt in de praktijk altijd van de plek ook in de sneeuw.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”