stabiliteit electrische fietsen achterop
stabiliteit electrische fietsen achterop
Zijn er ervaringsdeskundigen met twee electrische fietsen achterop?
Meningen lopen nogal uiteen b.v. 1 achterop en 1 op de dissel ,
rekening houden met snelheid enz.
Bij een Sprite Cruzer 492 S gaat dat niet op. Adviseren Thule lift,
maar ook vlgs anwb is dat niet de oplossing.
Alternatieven op dak auto,in caravan is voor mij niks.
groet leun
Meningen lopen nogal uiteen b.v. 1 achterop en 1 op de dissel ,
rekening houden met snelheid enz.
Bij een Sprite Cruzer 492 S gaat dat niet op. Adviseren Thule lift,
maar ook vlgs anwb is dat niet de oplossing.
Alternatieven op dak auto,in caravan is voor mij niks.
groet leun
Re: stabiliteit electrische fietsen achterop
Gebruik de ZOEKfunctie eens en er gaat een wereld voor je open.
Porsche + Tabbert
Re: stabiliteit electrische fietsen achterop
Hoi,
Achterop, slecht plan.
Als het er nog af kan: 2 elektrische vouwfietsen kopen die je in de Sprite kwijt kan en liever nog in je auto
Achterop, slecht plan.
Als het er nog af kan: 2 elektrische vouwfietsen kopen die je in de Sprite kwijt kan en liever nog in je auto
Re: stabiliteit electrische fietsen achterop
We vallen in herhaling en dat weet je blijkbaar.
Fietsen achterop is geen goed idee, laat staan electrische, die wegen nog meer dan gewone... Dat is potentieel vragen om problemen. Niet dat je gaat slingeren, maar de aanzet is gegeven.
Moest ge het dan toch al doen, neem de batterij van de fietsen, dat is weerom enkele grammen gespaard.
Maar een verwittigd man is er twee waard...
Vraag aan de caravandealer vooraf of de montage en vooral het extra gewicht achterop de caravan mag en geen nadelige invloed heeft op de achterwand, vooral na enkele jaren.
Het is niet omdat het rek 30kg of meer aankan dat de achterwand van de caravan dat ook kan.
Fietsen achterop is geen goed idee, laat staan electrische, die wegen nog meer dan gewone... Dat is potentieel vragen om problemen. Niet dat je gaat slingeren, maar de aanzet is gegeven.
Moest ge het dan toch al doen, neem de batterij van de fietsen, dat is weerom enkele grammen gespaard.
Maar een verwittigd man is er twee waard...
Vraag aan de caravandealer vooraf of de montage en vooral het extra gewicht achterop de caravan mag en geen nadelige invloed heeft op de achterwand, vooral na enkele jaren.
Het is niet omdat het rek 30kg of meer aankan dat de achterwand van de caravan dat ook kan.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: stabiliteit electrische fietsen achterop
Als op de auto een optie is, dan zou dat altijd mijn voorkeur hebben.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: stabiliteit electrische fietsen achterop
Willie schrijft, haal de accu's eraf, dat scheelt weer enkele grammen, d.w.z, per accu in mijn geval 2.8 kilo, dat is meer dan enkele grammen.
Ik stuur Leun wel een PB , want als ik mijn mening en ervaring hier neerzet,dan word het nooit geen dag meer.
Ik stuur Leun wel een PB , want als ik mijn mening en ervaring hier neerzet,dan word het nooit geen dag meer.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Re: stabiliteit electrische fietsen achterop
Gewoon doorgaan Wim!
Re: stabiliteit electrische fietsen achterop
Dit item is op dit forum meerdere keren besproken.
De uiteindelijke conclusie is steeds geweest:
"Het kan, maar is niet verstandig"
Elektrische fietsen zijn niet alleen zwaarder door de batterijen.
De fietsen zijn qua constructie al zwaarder.
Dat er mensen zijn die al jaren zonder problemen met fietsen achterop rondrijden, verandert de uiteindelijke conclusie niet.
TS doe er je voordeel mee.
De uiteindelijke conclusie is steeds geweest:
"Het kan, maar is niet verstandig"
Elektrische fietsen zijn niet alleen zwaarder door de batterijen.
De fietsen zijn qua constructie al zwaarder.
Dat er mensen zijn die al jaren zonder problemen met fietsen achterop rondrijden, verandert de uiteindelijke conclusie niet.
TS doe er je voordeel mee.
Re: stabiliteit electrische fietsen achterop
Ach, Leun is gewoon op zoek naar goedkeuring, bij Wim vindt hij het.
Wim verkondigt precies wat Leun wil horen en is daar tevreden mee is, prima toch?
Kan Wim ook weer z’n ei kwijt...
Wim verkondigt precies wat Leun wil horen en is daar tevreden mee is, prima toch?
Kan Wim ook weer z’n ei kwijt...
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: stabiliteit electrische fietsen achterop
Pfff...
Wim Wim Wim......
Leer het nou eens... of moet ik Leun ook een PB sturen..
Als de een kan zwemmen en in de plomp springt betekend dat toch niet dat de ander ook in de plomp kan springen??
Wim Wim Wim......
Leer het nou eens... of moet ik Leun ook een PB sturen..
Als de een kan zwemmen en in de plomp springt betekend dat toch niet dat de ander ook in de plomp kan springen??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: stabiliteit electrische fietsen achterop
Ik raad het niemand aan om te doen, maar als ik zelf echt niet anders zou kunnen en absoluut de fietsen mee zou willen nemen, zou ik het zelf best doen/aandurven.
Maar waarom het een ander afraden? omdat je gewoon veel kritischer moet zijn met de gewichten en ik dus niet kan zien hoe die persoon op pad gaat met name hoe de belading verdeelt is waaronder erg belangrijk de verhouding in gewicht trekker-caravan.
Wat betreft die PB's altijd... kwam ook voor in een ander draadje, waarom zit je dan op een forum, je kunt hier toch gewoon je mening ventileren, daar is het forum juist voor
Maar waarom het een ander afraden? omdat je gewoon veel kritischer moet zijn met de gewichten en ik dus niet kan zien hoe die persoon op pad gaat met name hoe de belading verdeelt is waaronder erg belangrijk de verhouding in gewicht trekker-caravan.
Wat betreft die PB's altijd... kwam ook voor in een ander draadje, waarom zit je dan op een forum, je kunt hier toch gewoon je mening ventileren, daar is het forum juist voor
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: stabiliteit electrische fietsen achterop
RE.gif
Micky, dat zou ik zonder meer willen doen, maar de reakties die ik hier dan naar me toe krijg, doet me dan besluiten om hier over de fietsen achterop niet meer te reageren, maar ik schrijf ook niet meer dat ik dan iemand een PB schrijf, want ook daar krijg ik weer vervelende reacties op, het zei zo...………………..
Micky, dat zou ik zonder meer willen doen, maar de reakties die ik hier dan naar me toe krijg, doet me dan besluiten om hier over de fietsen achterop niet meer te reageren, maar ik schrijf ook niet meer dat ik dan iemand een PB schrijf, want ook daar krijg ik weer vervelende reacties op, het zei zo...………………..
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Re: stabiliteit electrische fietsen achterop
En Leun z’n caravan en z’n humeur.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
Re: stabiliteit electrische fietsen achterop
Caravantrekker-taal?
Meningen moeten toch gewoon kunnen.
Misschien dat iemand die goed is in wis- en natuurkunde eens wat vector berekeningen kan laten zien wat extra gewicht tov de as en dissel aan krachten door beweging van het rijden, doet. Simpel in taal: 60 kg achterop geeft aan de dissel meer onstabiliteit dan niets achterop.
Ik heb in het begin wel eens fietsen achterop de caravan gehad. De drager zat er toch op.
Onze combinatie van auto 1550 kg leeg, caravan max 1200kg reed toch echt stabieler zonder beide fietsen achterop. En ja, met de zelfde kogeldruk van een 65 kg.
Meningen moeten toch gewoon kunnen.
Misschien dat iemand die goed is in wis- en natuurkunde eens wat vector berekeningen kan laten zien wat extra gewicht tov de as en dissel aan krachten door beweging van het rijden, doet. Simpel in taal: 60 kg achterop geeft aan de dissel meer onstabiliteit dan niets achterop.
Ik heb in het begin wel eens fietsen achterop de caravan gehad. De drager zat er toch op.
Onze combinatie van auto 1550 kg leeg, caravan max 1200kg reed toch echt stabieler zonder beide fietsen achterop. En ja, met de zelfde kogeldruk van een 65 kg.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: stabiliteit electrische fietsen achterop
Dat is logisch.
Onderzoek door de ADAC heeft jaren geleden al aangetoond dat de stabiliteit van een caravan met gemiddeld 20 % tot 25% verminderde als er fietsen achterop gezet werden.
Dit is ook verklaarbaar. 65 kg achterop moet door nog eens 65 kg (of meer) aan de voorkant gecompenseerd worden om een goede kogeldruk te krijgen!
Wat betekent dat de caravan onnodig 130 kg zwaarder moet worden bij voor de rest gelijkblijvende belading.
Ook kan iedereen wel bedenken dat een eenmaal ingezette slinger extra versterkt wordt door gewicht aan de uiteinden.
Op 1 bepaald persoon na dan..
Is het dan niet mogelijk? Natuurlijk kan het.
Dat bewijzen vele caravanners die al jarenlang met fietsen achterop de caravan rondrijden.
Maar als je het anders op kunt lossen, zeker doen.
Het kan, maar van alle plaatsen is het de meest slechte keuze.
Onderzoek door de ADAC heeft jaren geleden al aangetoond dat de stabiliteit van een caravan met gemiddeld 20 % tot 25% verminderde als er fietsen achterop gezet werden.
Dit is ook verklaarbaar. 65 kg achterop moet door nog eens 65 kg (of meer) aan de voorkant gecompenseerd worden om een goede kogeldruk te krijgen!
Wat betekent dat de caravan onnodig 130 kg zwaarder moet worden bij voor de rest gelijkblijvende belading.
Ook kan iedereen wel bedenken dat een eenmaal ingezette slinger extra versterkt wordt door gewicht aan de uiteinden.
Op 1 bepaald persoon na dan..
Is het dan niet mogelijk? Natuurlijk kan het.
Dat bewijzen vele caravanners die al jarenlang met fietsen achterop de caravan rondrijden.
Maar als je het anders op kunt lossen, zeker doen.
Het kan, maar van alle plaatsen is het de meest slechte keuze.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: stabiliteit electrische fietsen achterop
Geen wiskunde voor nodig
Dat is zoals ik het ook altijd begrepen heb, dacht alleen dat misschien een mooie wiskundige tekening nog meer inzicht geeft
Ideale car-a-van voor fietsers: een camper
Dat is zoals ik het ook altijd begrepen heb, dacht alleen dat misschien een mooie wiskundige tekening nog meer inzicht geeft
Ideale car-a-van voor fietsers: een camper
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: stabiliteit electrische fietsen achterop
RE.gif
Eigenlijk is het natuurkunde, want het gaat om het giermoment. Dat ontstaat omdat de massa zich (ver) van de as bevindt. In de formule zit ook de snelheid, wat duidelijk maakt dat het bij (hogere) snelheden optreedt. Het is dus belangrijk om onder de zogenaamde kritische snelheid te blijven
Dat massa achter de as voor slingeren zorg zal duidelijk zijn, maar hetzelfde geldt voor massa vóór de as. Als je fietsen achterop hangt - met houder en zo - van totaal pakweg 50 kg, zul je dus ook voor wat moeten doen om de kogeldruk te compenseren. Ook die massa verhoogt de slingerneiging.
Eigenlijk is het natuurkunde, want het gaat om het giermoment. Dat ontstaat omdat de massa zich (ver) van de as bevindt. In de formule zit ook de snelheid, wat duidelijk maakt dat het bij (hogere) snelheden optreedt. Het is dus belangrijk om onder de zogenaamde kritische snelheid te blijven
Dat massa achter de as voor slingeren zorg zal duidelijk zijn, maar hetzelfde geldt voor massa vóór de as. Als je fietsen achterop hangt - met houder en zo - van totaal pakweg 50 kg, zul je dus ook voor wat moeten doen om de kogeldruk te compenseren. Ook die massa verhoogt de slingerneiging.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: stabiliteit electrische fietsen achterop
Misschien dat iemand hier een filmpje van heeft en het kan laten zien???
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: stabiliteit electrische fietsen achterop
Ja hoor..
Komen ze... ( meervoud)
https://www.youtube.com/watch?v=YdxPj--u7p4
https://www.youtube.com/watch?v=KyagKzvJwYw
https://www.telegraaf.nl/video/2385415/ ... ette-op-a7
https://www.youtube.com/watch?v=hH51UiYsUV8 ( hier moet je even verder kijken.. zie je een fietsenrek.... en de fietsen in de berm.. )
en foto ( met achterop..... zal ik maar zeggen )
https://www.noordernieuws.nl/friesland/ ... ten-39830/
Komen ze... ( meervoud)
https://www.youtube.com/watch?v=YdxPj--u7p4
https://www.youtube.com/watch?v=KyagKzvJwYw
https://www.telegraaf.nl/video/2385415/ ... ette-op-a7
https://www.youtube.com/watch?v=hH51UiYsUV8 ( hier moet je even verder kijken.. zie je een fietsenrek.... en de fietsen in de berm.. )
en foto ( met achterop..... zal ik maar zeggen )
https://www.noordernieuws.nl/friesland/ ... ten-39830/
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 592
- Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23
Re: stabiliteit electrische fietsen achterop
De fiets batterijen in de auto zal al een heel ander gevoel geven.leun schreef: ↑zo 21 okt 2018 10:38Zijn er ervaringsdeskundigen met twee electrische fietsen achterop?
Meningen lopen nogal uiteen b.v. 1 achterop en 1 op de dissel ,
rekening houden met snelheid enz.
Bij een Sprite Cruzer 492 S gaat dat niet op. Adviseren Thule lift,
maar ook vlgs anwb is dat niet de oplossing.
Alternatieven op dak auto,in caravan is voor mij niks.
groet leun
M.a.w gewicht verplaatst van caravan naar auto.
Trouwens de batterijen gaan steeds in de auto als ook op een gewone autodrager.
En als men dan weet dat een cruzer een hoog dissel gewicht heeft met eventueel gevulde watertank.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.
Swift Burgundy mobilhome.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18936
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: stabiliteit electrische fietsen achterop
Misschien maar de optie van PB versturen uitzetten. Discussies voer je op het forum en niet onder water.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: stabiliteit electrische fietsen achterop
RE.gif
Andre, ik heb al verschillende keren geschreven hoe of ik het ervaar, Fietsen inclusief elektrische fietsen, vervoeren achterop de caravan, en als ik het dan niet met jullie eens ben, en de discussie word wat heftiger, loop ik het risico dat ik verwijderd word van het forum, daar pas ik voor, mag ik dan misschien de TS een PB sturen, dan hoeft er ook geen heftige discussie te ontstaan.
Want dat gebeurt op zeker.
Andre, ik heb al verschillende keren geschreven hoe of ik het ervaar, Fietsen inclusief elektrische fietsen, vervoeren achterop de caravan, en als ik het dan niet met jullie eens ben, en de discussie word wat heftiger, loop ik het risico dat ik verwijderd word van het forum, daar pas ik voor, mag ik dan misschien de TS een PB sturen, dan hoeft er ook geen heftige discussie te ontstaan.
Want dat gebeurt op zeker.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Re: stabiliteit electrische fietsen achterop
Ben ik de enige die de vraag van de TS nogal naief vind??
Sorry hoor maar hoeveel discussies/ruzies zijn hier nu gevoerd met normale fietsen achterop?
Mischien wordt de volgende vraag wel van mij
Heeft iemand ervaring met twee scooters achterop de caravan??
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sorry hoor maar hoeveel discussies/ruzies zijn hier nu gevoerd met normale fietsen achterop?
Mischien wordt de volgende vraag wel van mij
Heeft iemand ervaring met twee scooters achterop de caravan??
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: stabiliteit electrische fietsen achterop
RE.gif
Je hebt gelijk. Iets met zoekfunctie.
Ik zag vandaag in Oban een oude zelfbouw camper (omgebouwde Engels ambulance) met een scooter voorop!
Geeft dit dan een verbeterde stabiliteit.?
Je hebt gelijk. Iets met zoekfunctie.
Ik zag vandaag in Oban een oude zelfbouw camper (omgebouwde Engels ambulance) met een scooter voorop!
Geeft dit dan een verbeterde stabiliteit.?
V60, Fendt Saphir 510 TFK
Re: stabiliteit electrische fietsen achterop
RE.gif
Of dat beter is ... geen enkel idee..
Maar zeker is dat het goed opvalt...
Of dat beter is ... geen enkel idee..
Maar zeker is dat het goed opvalt...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.