Gebruikte Volvo v60 Hybrid

Plaats reactie
Jstevens
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 3 apr 2016 12:04

Gebruikte Volvo v60 Hybrid

Bericht door Jstevens » do 4 okt 2018 09:35

Hallo,

Ik zit te overwegen om onze “tweede” auto in te ruilen voor een Volvo plug-in v60. Tweede auto is nu een kleine middenklasse diesel welke maar 1000kg mag trekken. De auto is nu voornamelijk woon/werkverkeer voor mijn vrouw en als boodschappenwagen voor haar. Ze rijdt ong. 30 km enkele reis naar haar werk. Ik heb berekent dat mrb van de Volvo iets lager ligt als haar huidige diesel, komt door half tarief waar de Volvo voor in aanmerking komt tot 2021. Voordeel van de Volvo is dat hij ook onze caravan kan trekken, 1800 kg. Dit zou inhouden dat ik mijn leaseauto niet meer privé nodig heb om met vakantie te gaan, wat mij per maand ong, 400,00 bespaart. Ik twijfel echter nog , omdat de overheid nog geen duidelijkheid geeft over mrb na 2021, want als deze dan voltarief wordt is het niet meer interessant denk ik. Maar dat moet dan ook gelden voor veel van de forumleden hier welke privé een hybride bezitten? Wat is jullie mening/verwachting in deze?

Hoop wat reacties te krijgen en misschien een andere invalshoek.

Groeten,
Jeroen
Kip Hyline 50 tdb + Mercedes C300e estate

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38536
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gebruikte Volvo v60 Hybrid

Bericht door Micky » do 4 okt 2018 09:47

Mijn Broer heeft er 1 gehad tot 4 maand geleden, hij vond het een fijne maar zware auto, waarbij het brandstofverbruik hem tegen viel, als de accu's leeg zijn is het een zware auto met een 5 cilinder diesel (voordeel als trekker).
Denk eraan dat op een gegeven moment de accu's vervangen moeten worden, mijn advies, zoek eerst uit wat dat gaat kosten en calculeer dat in in je kosten overzicht, want dit is een grote kostenpost, overigens zit er lang garantie op, maar ik zou uitzoeken hoe dat precies werkt, want er is een km begrenzing aan als ik het goed begrepen heb, koop je een gebruikte, dan is het bijna altijd een Lease geweest en staat er vaak al meer op de teller dan dat de garantie dekt.
ging weg bij ik meen 190.000km en hij heeft er geen problemen mee gehad.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

workel

Re: Gebruikte Volvo v60 Hybrid

Bericht door workel » do 4 okt 2018 10:02

Geen ervaring met privé een V60 Hybrid.

Wel de keuze gemaakt 14 jaar geleden om de zakelijke auto niet privé te gaan gebruiken en de kleine boodschappen auto te vervangen voor iets groters wat minimaal 2000 kg moet trekken.

Ik zou alternatieven ook zeker bekijken los van een hybride auto.

Succes met het maken van je keuze.

Weinsberg
Berichten: 526
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Gebruikte Volvo v60 Hybrid

Bericht door Weinsberg » do 4 okt 2018 11:21

Ik heb enige tijd gelopen met het idee een V60 PHEV te kopen als particulier, mede vanwege de 5 cil en trek capaciteiten en ook de electr. actie radius die voor mijn dagelijkse woon werk verkeer voldoende zou zijn. Toch niet gedaan, omdat :

- geen duidelijkheid m.b.t half tarief mrb - wordt wel een hele dure auto voor ons
- er zijn redelijk wat mankementen met de auto , lees er maar over. Wanneer in de lease alles leuk, maar wanneer particulier en na garantie een dure zaak.
- toch wel erg kleine kofferbak
- uiteindelijke aanschafprijs wanneer je een redelijk jong gebruikte wilt zoals wij.
- zoals gezegd het accupakket, ik geloof garantie 8 jaar of t/m 240 dkm....even goed uitzoeken.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Gebruikte Volvo v60 Hybrid

Bericht door Taan » do 4 okt 2018 13:31

Je zou eens moeten kijken of de V60 nog interessant is in gebruikskosten als de MRB naar voltarief gaat. De KM's die je electrisch kan rijden zijn veel goedkoper toch? of valt dat wel mee? De restwaarde zal wel flink kelderen als de MRB naar voltarief gaat, daarnaast zal het onderhoud ook niet goedkoop zijn. Zeker als je op den duur nieuwe accu's moet.
Met zoveel onzekerheid kun je goed gokken, maar ik zou ook zorgen voor reserves als je verkeerd gokt.
Voor wat meer zekerheid kun je ook een privétrekker op benzine nemen.

Voordeel van een privé trekker is dat je niet afhankelijk bent van je baan. Je kunt nog eens wisselen zonder meteen te moeten investeren. Aan de andere kant zitten er ook heel wat voordelen aan een lease-auto. Moet je wel een knappe trekker kunnen leasen natuurlijk.

Is een electrische 2e auto geen optie? Dan niet als trekker natuurlijk.

Verder mooie auto natuurlijk zo'n V60 ;-)
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Gebruikte Volvo v60 Hybrid

Bericht door Conradi » do 4 okt 2018 18:30

De V60PIHV is heel veel verkocht en zeker in ‘t begin zijn er wat problemen geweest. Problemen zijn in de lease goed opgelost.

Punt is de mrb: Den Haag gaat vast diesel ontmoedigen. Alleen nienand weet nog hoe.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1736
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Gebruikte Volvo v60 Hybrid

Bericht door Carnavalswiertz » do 4 okt 2018 19:11

Ik heb nu > 95,000 km met de Volvo D6 gereden, met caravan soms 6-7K per jaar en zonder caravan geregeld (zoals vandaag) met +210 km/h. Nog geen enkele keer naar de garage moeten gaan, auto is nu 3 jaar en 7 maanden oud.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3242
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Gebruikte Volvo v60 Hybrid

Bericht door Leentje » do 4 okt 2018 19:56

Rij sinds twee maanden een hubride V60. 5 jaar oud, 120 op de teller.
Heb sindsdien al 1x getankt en ben nu 3500 km verder. Nog een derde van de tank is vol.
Woon werk verkeer is 32 km enkele reis en dat haal ik precies. Daar weer laden en ik kan weer precies naar huis.
Het verbruik aan de paal is voor mij per dag werk ruim 3 euro per keer. Thuis ligt dat lager. Nu ik de dieselprijs fiks zie stijgen, voelt dat heel lekker.
In het verkeer kan ik uitstekend mee. Caravan nu eenmaal getrokken en dat ging prima. Herfstvakantie mogen we weer.
MRB is mooi de helft. Als hij echt op volle bak gaat na 2021, dan weet ik niet of het interessant blijft. Onderhoud voor mijn type Volvo lijkt mee te vallen, kijk daarvoor bijvoorbeeld op Finnik en reviews op jaar en type Volvo.
Laadruimte valt me mee, had erger verwacht. Nu reis ik veel alleen en leg dan de bank plat.
Kijk bij aanschaf of er twee kabels bijzitten, eentje voor thuisladen en eentje voor onderweg.
Het systeem met laadpassen is ook even uitvogelen, ook daar valt wat te winnen.
Onze gedachte nu is om op termijn evt een benzine Volvo te delen met de kinderen en klein elektrisch te gaan rijden voor werk.
Succes met kiezen!
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Jstevens
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 3 apr 2016 12:04

Re: Gebruikte Volvo v60 Hybrid

Bericht door Jstevens » do 4 okt 2018 22:12

Bedankt voor jullie reacties. Ben zelf opzoek naar een gebruikt exemplaar met max 160.000 op de teller. Zal zeker ook proberen te achterhalen wat vervanging van de accu’s gaat kosten. Blijft natuurlijk de grootste onzekere factor in deze, de overheid! Want op voltarief is het natuurlijk economisch gezien niet verantwoord.
Kip Hyline 50 tdb + Mercedes C300e estate

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Gebruikte Volvo v60 Hybrid

Bericht door Michel1975 » vr 5 okt 2018 13:21

De V60 is zoals eerder gesteld niet vrij van storingen. Heb er een week mee gereden en voor ons was de achterbak echt een groot minpunt. Daarnaast vond ik het niet echt de meest dynamische auto. De Outlander PHEV (ook niet zonder op of aanmerkingen) heeft minder 'last' van het zware accupakket. Als caravantrekker voldoen ze beiden niet. Dat wil zeggen voor dat geld zijn er veel betere trekkers te krijgen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Gebruikte Volvo v60 Hybrid

Bericht door Taan » vr 5 okt 2018 15:03

Je gaat me toch niet vertellen dat een 1800 kilo zware auto met 215 PK, 440nm (alleen diesel) én vierwielaandrijving niet voldoet als caravantrekker?
Wat voor veel betere auto's zou je dan voor 17K (incl BTW) moeten kopen?

Volgens mij is de achterbak juist niet zo'n groot minpunt mrgreen.gif. Dat kan wel lastig zijn. Voor mij zou het uitsluitend bij vakanties een rol spelen. De kinderwagen zijn wij namelijk al kwijt. Dan kun je of meer spullen in de caravan stoppen, of je doet een koffer op je dak.
Jstevens schreef:
do 4 okt 2018 22:12
Want op voltarief is het natuurlijk economisch gezien niet verantwoord.
Even ter onderbouwing hiervan, de kosten van verbruik elektrisch vs diesel ontlopen elkaar niet veel. Het hangt er natuurlijk erg vanaf waar je kan laden.
Een volle accu van de Volvo kost ca €3,= Daarmee rij je max 40km. 40km op diesel kost (40/17)*€1,39= €3,27

op 30.000 km is het verschil dus ongeveer €2250 vs €2450. Het verschil in MRB tussen een V60 D6 en een D3 bij voltarief is €2000 vs €1600.
Dus zelfs bij optimaal stekkeren kan het dan niet meer uit. Maar het is ook niet zo dat je er helemaal op leeg loopt.
Misschien resulteert het beperkt gebruiken van de dieselmotor wel tot een afdoende besparing op onderhoud.
Laatst gewijzigd door Taan op vr 5 okt 2018 15:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1736
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Gebruikte Volvo v60 Hybrid

Bericht door Carnavalswiertz » vr 5 okt 2018 15:11

Sterker nog, het gecombineerd vermogen is iets van 284 pk bij 640 Nm en 4WD. MTM is 2400 kg dus 75% ANWB vuistregel geeft precies 1800 kg als “veilig” aanhanggewicht.
Prijs is idd nogal hoog, dat dan weer wel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Gebruikte Volvo v60 Hybrid

Bericht door Michel1975 » za 6 okt 2018 22:51

Taan schreef:
vr 5 okt 2018 15:03
Je gaat me toch niet vertellen dat een 1800 kilo zware auto met 215 PK, 440nm (alleen diesel) én vierwielaandrijving niet voldoet als caravantrekker?
Wat voor veel betere auto's zou je dan voor 17K (incl BTW) moeten kopen?

Volgens mij is de achterbak juist niet zo'n groot minpunt mrgreen.gif. Dat kan wel lastig zijn. Voor mij zou het uitsluitend bij vakanties een rol spelen. De kinderwagen zijn wij namelijk al kwijt. Dan kun je of meer spullen in de caravan stoppen, of je doet een koffer op je dak.
Jstevens schreef:
do 4 okt 2018 22:12
Want op voltarief is het natuurlijk economisch gezien niet verantwoord.
Even ter onderbouwing hiervan, de kosten van verbruik elektrisch vs diesel ontlopen elkaar niet veel. Het hangt er natuurlijk erg vanaf waar je kan laden.
Een volle accu van de Volvo kost ca €3,= Daarmee rij je max 40km. 40km op diesel kost (40/17)*€1,39= €3,27

op 30.000 km is het verschil dus ongeveer €2250 vs €2450. Het verschil in MRB tussen een V60 D6 en een D3 bij voltarief is €2000 vs €1600.
Dus zelfs bij optimaal stekkeren kan het dan niet meer uit. Maar het is ook niet zo dat je er helemaal op leeg loopt.
Misschien resulteert het beperkt gebruiken van de dieselmotor wel tot een afdoende besparing op onderhoud.
Klopt met lege accu was ik er niet kapot van. Hybride is leuk als je alleen woon werk verkeer doet. Als trekker volstrekt nutteloos. Neem dan Eem dikke zuinige diesel.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Citrorob

Re: Gebruikte Volvo v60 Hybrid

Bericht door Citrorob » zo 7 okt 2018 12:09

Ik gebruik elektrisch < 200wh/km.
Een kWh kost €0,22.
Dus kost elektrisch rijden € 0,044 per km.
Dat ga je met diesel niet lukken.

Goed nu zijn veel hybride auto's veel onzuiniger dan een echte elektrische auto.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Gebruikte Volvo v60 Hybrid

Bericht door Taan » ma 8 okt 2018 09:23

ik zeg ook niet dat elektrisch in het algemeen even duur is als diesel, maar bij de V60 scheelt het dus niet veel.

Een 22ct per kWh haal je thuis wel, maar aan de paal kun je het vergeten.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Citrorob

Re: Gebruikte Volvo v60 Hybrid

Bericht door Citrorob » ma 8 okt 2018 09:49

Taan schreef:ik zeg ook niet dat elektrisch in het algemeen even duur is als diesel, maar bij de V60 scheelt het dus niet veel.

Een 22ct per kWh haal je thuis wel, maar aan de paal kun je het vergeten.
Klopt aan de paal zo rond de €0,34 en bij de rovers van fastned ca. €0,69.
Ik laad dan ook alleen thuis. Dan is ook al meer dan de helft belasting....

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Gebruikte Volvo v60 Hybrid

Bericht door erichendri » ma 8 okt 2018 12:42

Snap zelf de klacht niet dat het trekken tegenvalt als de accu leeg is.
215 pk en 440 nm lijkt mij meer als voldoende om een caravan te trekken.
Er zijn dieselrijders die veel minder hebben en ook tevreden zijn.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38536
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gebruikte Volvo v60 Hybrid

Bericht door Micky » ma 8 okt 2018 13:59

RE.gif

Het is maar net wat je wilt, het verschil is groot en dat voel je gewoon heel goed.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Jstevens
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 3 apr 2016 12:04

Re: Gebruikte Volvo v60 Hybrid

Bericht door Jstevens » ma 8 okt 2018 15:01

Ben er denk ik wel uit. Verschil electrische verbruikskosten t.o.v. Dieselkosten is gering bij v60, daar hoef ik het dus niet om te doen. Zodra bekent is wat de overheid vanaf 2021 gaat doen met mrb zal ik een keuze maken. blijft het halftarief, ( wat ik niet verwacht) dan zal ik een v60 hybrid wel willen aanschaffen maar als dit voordeel vervalt is het geen optie, dan is het wachten op een benzine hybrid of volledige electrisch aangedreven auto welke 1800 kg mag trekken.
Kan in ieder geval tot 2021 in mijn huidige lease auto de hut trekken want dan loopt het leasecontract af. Daarna ben ik erg benieuwd of er binnen onze leasenorm nog wel een auto te leasen is welke caravans zwaarder dan 1700 kg mogen trekken. scratch.gif
Kip Hyline 50 tdb + Mercedes C300e estate

rineca
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 10 aug 2015 14:58
Locatie: Haaksbergen

Re: Gebruikte Volvo v60 Hybrid

Bericht door rineca » zo 29 sep 2019 10:45

Hallo,

Ik heb het verhaal allemaal zitten lezen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je nu hebt aangeschaft.
Wat rijdt je nu?
Het is nu namelijk nog steeds niet duidelijk wat de staat gaat dien met de mrb. Volgens mij mogen ze de bezitter van een V60 plug in hybrid niet zomaar zonder compensatie op het dubbele tarief zetten.

Groet Richard
Volvo V70 2.4 uit 2004 met Hymer Eriba Nova 532 uit 2003

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38536
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gebruikte Volvo v60 Hybrid

Bericht door Micky » zo 29 sep 2019 10:52

RE.gif

ik denk een Talisman knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Jstevens
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 3 apr 2016 12:04

Re: Gebruikte Volvo v60 Hybrid

Bericht door Jstevens » ma 30 sep 2019 23:04

RE.gif
Als caravantrekker inderdaad de talisman met als reden dat ik de gok niet wilde nemen en straks een v60 normaal mrb tarief te moeten aftikken. Heb ooit in 2011 een mrb vrije diesel aangeschaft welke na een jaar gewoon in vol mrb tarief viel. Dacht destijds ook dat regering wel een overgangsfase zou inbouwen, helaas niet.
Misschien toch maar eens kijken naar een 40j. oude caravantrekker mrgreen.gif
Kip Hyline 50 tdb + Mercedes C300e estate

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3242
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Gebruikte Volvo v60 Hybrid

Bericht door Leentje » di 3 dec 2019 22:14

Vandaag de V60 Hybride opgehaald na een beurt. Men wist me te vertellen dat de halvering MRB verlengd wordt met 5 jaar. Aangezien ik precies elektrisch naar mijn werk kan, daar weer laad en elektrisch terug kan, hoop ik dat dit bericht ook echt klopt. De auto is een fijne trekker en met het halftarief betaalbaar. Dieselen doe ik vooral tijdens vakanties, verder kan ik goed vooruit met de laadkabel.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3242
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Gebruikte Volvo v60 Hybrid

Bericht door Leentje » di 3 dec 2019 23:35

De uitleg mrb


Verzonden vanaf mijn iPhone met TapatalkAfbeelding
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”