Fendt Saphir 510 TG en Renault Megane 1.5 cDi
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: vr 24 jul 2015 21:08
Fendt Saphir 510 TG en Renault Megane 1.5 cDi
De afgelopen week zijn we voor het eerst weggeweest met onze Fendt Saphir 510 TG uit 2008. En dit is prima bevallen, wat een heerlijke caravan.
Door de vorige eigenaar voorzien van een cassetteluifel (Thule Omnistor 6900), een mover (Truma Euro Mover), overal handige haakjes, TV met DVD-speler, enz. enz.
Voor vertrek eerst alle overbodige spullen eruit gehaald, mede ook om gewicht te besparen achter de Renault Megane 1.5 dCi.
De fietsen (1 elektrische en 1 met lichaamsaandrijving) in de auto, de achterbank hebben wij toch niet nodig. De foto-uitrusting in de auto, ook veel in mijn geval. De nodige vakantiespullen en nog wat andere zware dingen. Vooral de kleding in de caravan en het meeste zat in een koffer die in de toiletruimte stond. Volgens mij het maximale om veilig op pad te gaan.
Eerst naar de weegbrug:
Maximum massa samenstel 3164 kg en gewogen 3140 kg
Aanhangwagen geremd 1500 kg en gewogen 1480 kg
Gemeten kogeldruk 75 kg.
Volgens mij alles binnen de wettelijke normen, maar wel tegen de grens aan. De volgende auto gaat een sterkere en zwaarder exemplaar worden, bijv. Opel Insignia, Ciroen C4 Picasso.
De bandenspanning gecontroleerd, de cruise-control op 92 km/u. Volgens de app op de telefoon is de echte snelheid dan 88 km/u.
Ik heb me geen moment onveilig gevoeld, maar een paar stevige klimmen zou wel een uitdaging worden. Maar op weg naar Beesel kwamen we die niet tegen.
Door de vorige eigenaar voorzien van een cassetteluifel (Thule Omnistor 6900), een mover (Truma Euro Mover), overal handige haakjes, TV met DVD-speler, enz. enz.
Voor vertrek eerst alle overbodige spullen eruit gehaald, mede ook om gewicht te besparen achter de Renault Megane 1.5 dCi.
De fietsen (1 elektrische en 1 met lichaamsaandrijving) in de auto, de achterbank hebben wij toch niet nodig. De foto-uitrusting in de auto, ook veel in mijn geval. De nodige vakantiespullen en nog wat andere zware dingen. Vooral de kleding in de caravan en het meeste zat in een koffer die in de toiletruimte stond. Volgens mij het maximale om veilig op pad te gaan.
Eerst naar de weegbrug:
Maximum massa samenstel 3164 kg en gewogen 3140 kg
Aanhangwagen geremd 1500 kg en gewogen 1480 kg
Gemeten kogeldruk 75 kg.
Volgens mij alles binnen de wettelijke normen, maar wel tegen de grens aan. De volgende auto gaat een sterkere en zwaarder exemplaar worden, bijv. Opel Insignia, Ciroen C4 Picasso.
De bandenspanning gecontroleerd, de cruise-control op 92 km/u. Volgens de app op de telefoon is de echte snelheid dan 88 km/u.
Ik heb me geen moment onveilig gevoeld, maar een paar stevige klimmen zou wel een uitdaging worden. Maar op weg naar Beesel kwamen we die niet tegen.
Fendt Saphir 510 TG (2008)
Renault Talisman Estate 150EDC Intens (2016)
Renault Talisman Estate 150EDC Intens (2016)
Re: Fendt Saphir 510 TG en Renault Megane 1.5 cDi
Jaren geleden hebben wij ook eens gekeken naar een C4 Picasso.
Toen mochten die echt belachelijk weinig trekken hoor.
Als ik het goed heb de toen sterkste uitvoering iets van 1500/1600 kg.
Toen mochten die echt belachelijk weinig trekken hoor.
Als ik het goed heb de toen sterkste uitvoering iets van 1500/1600 kg.
- hoboken
- Berichten: 707
- Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
- Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel
Re: Fendt Saphir 510 TG en Renault Megane 1.5 cDi
Uw Megane mag maar 1300 kg trekken alleen als u de auto bijna helemaal leeg laat mag u tot 1500 kg gaan, kijk maar eens naar u totale treingewicht.
Ik vind deze combinatie erg op het randje en zelfs er over zelfs binnen Nederland
Ik vind deze combinatie erg op het randje en zelfs er over zelfs binnen Nederland
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada
Re: Fendt Saphir 510 TG en Renault Megane 1.5 cDi
Wij hebben een Renault Scenic 1.5 DCI gehad en die mocht maar 1300 kg trekken. Als jullie Megane hetzelfde trekgewicht heeft, is de Fendt te zwaar is voor jullie auto.
En dan ben ik van mening dat je wel gevaarlijk bezig bent, niet alleen voor jezelf en je gezin, maar ook voor andere weggebruikers.
En dan ben ik van mening dat je wel gevaarlijk bezig bent, niet alleen voor jezelf en je gezin, maar ook voor andere weggebruikers.
Re: Fendt Saphir 510 TG en Renault Megane 1.5 cDi
RE.gif
Ben ik het pertinent niet mee eens. Niks onveiligs aan.
Blijf keurig binnen het maximale treingewicht.
Wel met beleid rijden dat weer wel. En gezien de ervaringen van TS lijkt ie dat ook te beseffen.
Ben ik het pertinent niet mee eens. Niks onveiligs aan.
Blijf keurig binnen het maximale treingewicht.
Wel met beleid rijden dat weer wel. En gezien de ervaringen van TS lijkt ie dat ook te beseffen.
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: vr 24 jul 2015 21:08
Re: Fendt Saphir 510 TG en Renault Megane 1.5 cDi
Vreemd dat mensen menen te weten dat mijn auto maar 1300 kg mag trekken. Het RDW en ik hebben daarover de volgende gegevens:
Massa rijklaar 1383 kg
Massa ledig voertuig 1283 kg
F.1
Technische max. massa voertuig 1864 kg
F.2
Toegestane max. massa voertuig 1864 kg
F.3
Maximum massa samenstel 3164 kg
O.1
Aanhangwagen geremd 1500 kg
O.2
Aanhangwagen ongeremd 690 kg
Massa rijklaar 1383 kg
Massa ledig voertuig 1283 kg
F.1
Technische max. massa voertuig 1864 kg
F.2
Toegestane max. massa voertuig 1864 kg
F.3
Maximum massa samenstel 3164 kg
O.1
Aanhangwagen geremd 1500 kg
O.2
Aanhangwagen ongeremd 690 kg
Laatst gewijzigd door advanbrunschot op do 6 sep 2018 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Saphir 510 TG (2008)
Renault Talisman Estate 150EDC Intens (2016)
Renault Talisman Estate 150EDC Intens (2016)
Re: Fendt Saphir 510 TG en Renault Megane 1.5 cDi
Mensen, dit mag gewoon hoor. Het treingewicht wordt niet overschreden, het maximale aanhanggewicht ook niet. Die is in dit geval 1500 kg. Zelfs de kogeldruk is oké.
Dank voor het delen van de ervaring! Ik ben zelf best content met de 1.5 dci van Renault. Fijne motor is dat.
Dank voor het delen van de ervaring! Ik ben zelf best content met de 1.5 dci van Renault. Fijne motor is dat.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: vr 24 jul 2015 21:08
Re: Fendt Saphir 510 TG en Renault Megane 1.5 cDi
En de gegevens van de caravan:
G
Massa rijklaar 1200 kg
Massa ledig voertuig 1200 kg
F.1
Technische max. massa voertuig 1700 kg
F.2
Toegestane max. massa voertuig 1700 kg
G
Massa rijklaar 1200 kg
Massa ledig voertuig 1200 kg
F.1
Technische max. massa voertuig 1700 kg
F.2
Toegestane max. massa voertuig 1700 kg
Fendt Saphir 510 TG (2008)
Renault Talisman Estate 150EDC Intens (2016)
Renault Talisman Estate 150EDC Intens (2016)
Re: Fendt Saphir 510 TG en Renault Megane 1.5 cDi
RE.gif
Binnen de kaders van de wet en je auto mag het dus gewoon. (Zoals ik al indirect aangaf)
Maar je moet wel een E achter B rijbewijs hebben voor je combi.
Max 1864 en Max 1700 is 3564 en dus E achter B verplichr. (Het treingewicht doet er dan even niet toe.)
BTW. Wel heel snel een zwaardere auto kopen. Je zit echt op het randje.
Binnen de kaders van de wet en je auto mag het dus gewoon. (Zoals ik al indirect aangaf)
Maar je moet wel een E achter B rijbewijs hebben voor je combi.
Max 1864 en Max 1700 is 3564 en dus E achter B verplichr. (Het treingewicht doet er dan even niet toe.)
BTW. Wel heel snel een zwaardere auto kopen. Je zit echt op het randje.
Re: Fendt Saphir 510 TG en Renault Megane 1.5 cDi
Als ik de snelheden lees steken de vrachtwagens jou voorbij.
Wettelijk mag het met een BE.
Maar als het daarom veilig en verantwoord is???
Zou zelf nooit zo de weg op willen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Wettelijk mag het met een BE.
Maar als het daarom veilig en verantwoord is???
Zou zelf nooit zo de weg op willen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
- sander_knaus
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11
Re: Fendt Saphir 510 TG en Renault Megane 1.5 cDi
Dus inderdaad max 1300kg wanneer je auto de maximale belasting heeft.
Want dan is het 3164-1864=1300kg
Want dan is het 3164-1864=1300kg
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)
Re: Fendt Saphir 510 TG en Renault Megane 1.5 cDi
Mwah die auto haalt nooit zijn maximale gewicht; ze zijn maar met Zn tweeen!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Fendt Saphir 510 TG en Renault Megane 1.5 cDi
Hoe kan je nu zeggen dat het onveilig en onverantwoord is. Het kan en mag. Daar is met het treingewicht ook rekening mee gehouden. En 88 daadwerkelijk wordt je niet ingehaald door vrachtwagens. Maar je rijdt er wel tussen.
En de auto mag gewoon 1500 kg trekken. Zolang hij maar niet boven die 3164 komt. E
En de auto mag gewoon 1500 kg trekken. Zolang hij maar niet boven die 3164 komt. E
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: vr 24 jul 2015 21:08
Re: Fendt Saphir 510 TG en Renault Megane 1.5 cDi
Dat ik op het randje zat, wist ik. En een zwaardere auto die zal er wel zijn als we er de volgende keer mee weggaan, zomer 2019. En dit is de mogelijke opvolger van de Renault: Opel Insignia ST 2.0CDTI 170PK INNOVATION. Max treingewicht 4170 kg en geremd 1800 kg.
En voor de categorie rijbewijs: ik heb bijna het hele rijtje vol, behalve B1.
En voor de categorie rijbewijs: ik heb bijna het hele rijtje vol, behalve B1.
Laatst gewijzigd door advanbrunschot op do 6 sep 2018 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Saphir 510 TG (2008)
Renault Talisman Estate 150EDC Intens (2016)
Renault Talisman Estate 150EDC Intens (2016)
Re: Fendt Saphir 510 TG en Renault Megane 1.5 cDi
RE.gif
Dus je bent al in het bezit van een BE rijbewijs?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Dus je bent al in het bezit van een BE rijbewijs?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
Re: Fendt Saphir 510 TG en Renault Megane 1.5 cDi
Wettelijk inderdaad niets mis mee, ervan uitgaande dat dit incl. bestuurder en passagiers was.advanbrunschot schreef: ↑do 6 sep 2018 17:10Eerst naar de weegbrug:
Maximum massa samenstel 3164 kg en gewogen 3140 kg
Aanhangwagen geremd 1500 kg en gewogen 1480 kg
Gemeten kogeldruk 75 kg
Qua stabiliteit zal het niet veel overhouden, dus behoedzaam rijden.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: vr 24 jul 2015 21:08
Re: Fendt Saphir 510 TG en Renault Megane 1.5 cDi
Behoedzaam rijden, zeker. Ik ben op vakantie, niet op de vlucht.
Fendt Saphir 510 TG (2008)
Renault Talisman Estate 150EDC Intens (2016)
Renault Talisman Estate 150EDC Intens (2016)
Re: Fendt Saphir 510 TG en Renault Megane 1.5 cDi
RE.gif
Die laatste opmerking lees ik vaker maar kan ik niet plaatsen.... ik ben ook nooit op de vlucht, maar rijd wel graag lekker door... niet omdat het moet maar omdat het kan
Die laatste opmerking lees ik vaker maar kan ik niet plaatsen.... ik ben ook nooit op de vlucht, maar rijd wel graag lekker door... niet omdat het moet maar omdat het kan
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Fendt Saphir 510 TG en Renault Megane 1.5 cDi
We krijgen geen antwoord op het BE rijbewijs.advanbrunschot schreef:Behoedzaam rijden, zeker. Ik ben op vakantie, niet op de vlucht.
Dus ik mag veronderstellen dat deze er nog niet is?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
Re: Fendt Saphir 510 TG en Renault Megane 1.5 cDi
RE.gif
Daar heeft ts al wel op geantwoord.
Hij heeft alle rijbewijzen ingevuld staan behalve B1 .
Daar heeft ts al wel op geantwoord.
Hij heeft alle rijbewijzen ingevuld staan behalve B1 .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe
Re: Fendt Saphir 510 TG en Renault Megane 1.5 cDi
RE.gif
Overgelezen. Mijn fout!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Overgelezen. Mijn fout!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
Re: Fendt Saphir 510 TG en Renault Megane 1.5 cDi
RE.gif
Jawel hoor... TS heeft ongeveer alles wat je kan hebben behalve B1..
Dus hij heeft BE..
Zijn ervaring kan ik prima delen, mijn vorige auto mocht ook maar 1500 Kg trekken en onze hut is 1700 Kg.
Ik heb toen de max. massa terug laten zetten bij de RDW naar 1500Kg.
Ging, en geen lastige vragen als je gecontroleerd wordt.
Maar.. overhouden deed het idd niet.
Nu wel... caravan is ook weer terug naar 1700Kg trouwens..
( ik heb ook BE trouwens)
Edit... je wist het al..
Jawel hoor... TS heeft ongeveer alles wat je kan hebben behalve B1..
Dus hij heeft BE..
Zijn ervaring kan ik prima delen, mijn vorige auto mocht ook maar 1500 Kg trekken en onze hut is 1700 Kg.
Ik heb toen de max. massa terug laten zetten bij de RDW naar 1500Kg.
Ging, en geen lastige vragen als je gecontroleerd wordt.
Maar.. overhouden deed het idd niet.
Nu wel... caravan is ook weer terug naar 1700Kg trouwens..
( ik heb ook BE trouwens)
Edit... je wist het al..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Carnavalswiertz
- Berichten: 1738
- Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19
Re: Fendt Saphir 510 TG en Renault Megane 1.5 cDi
Ik heb “lekker” CE en DE
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover