MB E200 w213 vs fendt 515SG
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: ma 20 aug 2018 23:43
MB E200 w213 vs fendt 515SG
Wij als jong gezin zijn gevallen voor de fendt 515sg.
Nu hebben wij als potentiële trekker een MB E200 Aut. sedan bj2017.
Als ik deze combi invoer op anwb komt er als resultaat uit dat ze het afraden
Niet vanwege het vermogen maar de massaverhouding beladen zit op 88%. Auto mag 1900kg trekken , caravan weegt beladen 1700kg. Autogewicht rijklaar betreft 1605kg
Nu heb ik een dakkoffer dus zou de auto wat meer kunnen beladen maar wat is jullie praktijk ervaring? Wij hebben totaal geen ervaring met caravan rijden.
Nu hebben wij als potentiële trekker een MB E200 Aut. sedan bj2017.
Als ik deze combi invoer op anwb komt er als resultaat uit dat ze het afraden
Niet vanwege het vermogen maar de massaverhouding beladen zit op 88%. Auto mag 1900kg trekken , caravan weegt beladen 1700kg. Autogewicht rijklaar betreft 1605kg
Nu heb ik een dakkoffer dus zou de auto wat meer kunnen beladen maar wat is jullie praktijk ervaring? Wij hebben totaal geen ervaring met caravan rijden.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: MB E200 w213 vs fendt 515SG
Moet kunnen, rustig rijden!
Ik denk dat je auto zwaarder is, even wegen dus.
Maak de auto zo zwaar mogelijk, voortent en stokken in de auto.
Alle inzittende, behalve de bestuurder, mag je ook als gewicht rekenen.....
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik denk dat je auto zwaarder is, even wegen dus.
Maak de auto zo zwaar mogelijk, voortent en stokken in de auto.
Alle inzittende, behalve de bestuurder, mag je ook als gewicht rekenen.....
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: MB E200 w213 vs fendt 515SG
Tuurlijk kan dat!
Als je met een E200 incl belading al niet een 515 Fendt zou kunnen trekken, waar gaan we dan heen?
Wat mij betreft is caravantrekker.nl al sowieso veel te voorzichtig, ook vind ik dat mensen aan het oordeel veel te veel waarde hechten.
Op het forum gedeelte moet je al helemaal niet komen.
Vliegen we hier wel eens uit de bocht?
Daar is het nog veel erger!
Als je met een E200 incl belading al niet een 515 Fendt zou kunnen trekken, waar gaan we dan heen?
Wat mij betreft is caravantrekker.nl al sowieso veel te voorzichtig, ook vind ik dat mensen aan het oordeel veel te veel waarde hechten.
Op het forum gedeelte moet je al helemaal niet komen.
Vliegen we hier wel eens uit de bocht?
Daar is het nog veel erger!
Re: MB E200 w213 vs fendt 515SG
RE.gif
ruudvdberg schreef: ↑ma 27 aug 2018 00:46
Als ik deze combi invoer op anwb komt er als resultaat uit dat ze het afraden
arnovariante schreef: ↑ma 27 aug 2018 07:04Wat mij betreft is caravantrekker.nl al sowieso veel te voorzichtig, ook vind ik dat mensen aan het oordeel veel te veel waarde hechten.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: ma 20 aug 2018 23:43
Re: MB E200 w213 vs fendt 515SG
Vandaar mijn vraag voor praktijk ervaringarnovariante schreef: ↑ma 27 aug 2018 07:04Tuurlijk kan dat!
Als je met een E200 incl belading al niet een 515 Fendt zou kunnen trekken, waar gaan we dan heen?
Wat mij betreft is caravantrekker.nl al sowieso veel te voorzichtig, ook vind ik dat mensen aan het oordeel veel te veel waarde hechten.
Op het forum gedeelte moet je al helemaal niet komen.
Vliegen we hier wel eens uit de bocht?
Daar is het nog veel erger!
Dankje, hoeven we ons daar geen zorgen over te maken
Re: MB E200 w213 vs fendt 515SG
RE.gif
Met een goede belading moet je het prima kunnen doen. Qua gewichtsverhouding zitten wij een beetje hetzelfde met onze combinatie en dat gaat prima.
Enige dat je wel moet hebben is een E-rijbewijs om deze combinatie te mogen besturen.
Met een goede belading moet je het prima kunnen doen. Qua gewichtsverhouding zitten wij een beetje hetzelfde met onze combinatie en dat gaat prima.
Enige dat je wel moet hebben is een E-rijbewijs om deze combinatie te mogen besturen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: MB E200 w213 vs fendt 515SG
Sorry, blijkbaar is lezen niet mijn sterkste punt zo vroeg....
@ TS, persoonlijke ervaring met een E sedan heb ik (jammer genoeg) nog niet, komt misschien nog wel.
Mijn opmerking is pure verbazing dat een E met een relatief kleine 515 Fendt niet volgens "de regeltjes" zou zijn.
@ TS, persoonlijke ervaring met een E sedan heb ik (jammer genoeg) nog niet, komt misschien nog wel.
Mijn opmerking is pure verbazing dat een E met een relatief kleine 515 Fendt niet volgens "de regeltjes" zou zijn.
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: zo 29 okt 2017 00:09
- Locatie: Noordwijk
Re: MB E200 w213 vs fendt 515SG
Moet zeker kunnen hoor, ik heb een Fendt 540 uit 2012 en dat is eigenlijk qua formaat en gewicht hetzelfde als een 515.
Mijn Volvo S80 zou volgens caravantrekker ook te licht zijn, maar als je het goed belaad gaat het prima. Ook ik heb een dakkoffer en zorg dat de auto lekker zwaar is. Heb een Zodiac en 10 pk buitenboordmotor in de kofferbak en heb de voortent met toebehoren in de dakkoffer. Zo komt mijn auto incl. personen en belading en halfvolle tank en kogeldruk op 2100 kg. En de caravan houdt ik op 1650 kg. Beide weeg ik met de Reich-weger. Het hele span rijdt dan heerlijk stabiel, ook bij 100-105 km/h.
Mijn Volvo S80 zou volgens caravantrekker ook te licht zijn, maar als je het goed belaad gaat het prima. Ook ik heb een dakkoffer en zorg dat de auto lekker zwaar is. Heb een Zodiac en 10 pk buitenboordmotor in de kofferbak en heb de voortent met toebehoren in de dakkoffer. Zo komt mijn auto incl. personen en belading en halfvolle tank en kogeldruk op 2100 kg. En de caravan houdt ik op 1650 kg. Beide weeg ik met de Reich-weger. Het hele span rijdt dan heerlijk stabiel, ook bij 100-105 km/h.
Volvo V70 D4 Polestar Nordic+ met Inscription/Luxery/Security Line 2015.
Fendt Saphir 540 TK 2012 ATC/Truma SE/E&P leveler/Isabella Commodore Concept.
Fendt Saphir 540 TK 2012 ATC/Truma SE/E&P leveler/Isabella Commodore Concept.
Re: MB E200 w213 vs fendt 515SG
Lukt ook met een half lege C.
Zit dan weinig rek meer in...
Zit dan weinig rek meer in...
Re: MB E200 w213 vs fendt 515SG
RE.gif
die is doorgaans 75 of 90 kg
die is doorgaans 75 of 90 kg
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: MB E200 w213 vs fendt 515SG
Klopt. Maar met een koffert, een voortent en een set stokken schiet het al mooi op.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: MB E200 w213 vs fendt 515SG
RE.gif
de koffer is dan ook we zo'n beetje vol, je schoonmoeder past er niet meer bij
de koffer is dan ook we zo'n beetje vol, je schoonmoeder past er niet meer bij
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: MB E200 w213 vs fendt 515SG
Schoonmonsters wil je ook niet mee hebben op vakantie [kerstscratch.gif]
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: MB E200 w213 vs fendt 515SG
RE.gif
Monsters niet, moeders wel, kan ze op de kinderen letten [kerstlekkerpuh.gif]
Het advies van caravantrekker is dan wel een hele goede leidraad, maar totaal niet relevant voor sommige gebruikers. Waar de ene alleen fietsen achterop kan ivm korte dissel, kan de ander de kogeldruk niet hoger maken dan wenselijk door de trekhaak/auto. De ene heeft "haast" met 110 op de cc over de tolweg, waar de ander 50 gemiddeld over de binnenwegen rijdt.
Pas je aan aan de mogelijkheden van de auto ervoor, overtreed de wet niet, gebruik je boerenverstand en over het algemeen zal het best lukken. Een zware trekker ervoor is altijd lekker (ook solo), behoord het tot de opties gewoon lekker doen, maar (zoals in mijn eigen situatie) is deze voor het dagelijks leven niet "nodig" gewoon roeien met de riemen die je hebt.
Monsters niet, moeders wel, kan ze op de kinderen letten [kerstlekkerpuh.gif]
Het advies van caravantrekker is dan wel een hele goede leidraad, maar totaal niet relevant voor sommige gebruikers. Waar de ene alleen fietsen achterop kan ivm korte dissel, kan de ander de kogeldruk niet hoger maken dan wenselijk door de trekhaak/auto. De ene heeft "haast" met 110 op de cc over de tolweg, waar de ander 50 gemiddeld over de binnenwegen rijdt.
Pas je aan aan de mogelijkheden van de auto ervoor, overtreed de wet niet, gebruik je boerenverstand en over het algemeen zal het best lukken. Een zware trekker ervoor is altijd lekker (ook solo), behoord het tot de opties gewoon lekker doen, maar (zoals in mijn eigen situatie) is deze voor het dagelijks leven niet "nodig" gewoon roeien met de riemen die je hebt.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: ma 20 aug 2018 23:43
Re: MB E200 w213 vs fendt 515SG
RE.gif
Bedankt voor de reacties, het is inmiddels geen Fendt meer geworden maar een sprite cruzer 520SR. Iets lager ledig gewicht maar met de opties gaat het toch weer snel. Hierdoor ook een asverzwaring naar alsnog 1700kg.
Eerste vakantie achter de rug, had een te hoge kogeldruk maar reed prima. Volgende x iets beter beladen en dan hoop ik wat minder door te hangen met de auto en het nadeinen hoop ik dan ook wat te verminderen. Nog even een goede balans vinden dus. Kwa treksterkte en acceleratie zie ik verder geen enkel issue.
Bedankt voor de reacties, het is inmiddels geen Fendt meer geworden maar een sprite cruzer 520SR. Iets lager ledig gewicht maar met de opties gaat het toch weer snel. Hierdoor ook een asverzwaring naar alsnog 1700kg.
Eerste vakantie achter de rug, had een te hoge kogeldruk maar reed prima. Volgende x iets beter beladen en dan hoop ik wat minder door te hangen met de auto en het nadeinen hoop ik dan ook wat te verminderen. Nog even een goede balans vinden dus. Kwa treksterkte en acceleratie zie ik verder geen enkel issue.
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: MB E200 w213 vs fendt 515SG
Dingen zoals rijklaar gewicht heb je allemaal niks aan in dit soort berekeningen.ruudvdberg schreef: ↑ma 27 aug 2018 00:46
Niet vanwege het vermogen maar de massaverhouding beladen zit op 88%. Auto mag 1900kg trekken , caravan weegt beladen 1700kg. Autogewicht rijklaar betreft 1605k
Belangrijk is het gewicht van wat je trekker daadwerkelijk weegt en wat je caravan daadwerkelijk weegt.Áls je dat weet kun je precies de massaverhouding uitrekenen.
Caravan inladen en op naar de weegbrug dus.
Je caravan is b.v 1700 kg ,zoals in jouw geval ,dat is het gewicht wat hij maximaal mag wegen,dikwijls zit je daar heel wat onder.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.