Seat Leon ST en Knaus Sport 500 QDK
Seat Leon ST en Knaus Sport 500 QDK
Op dit forum lees ik dat het rapport van caravantrekker.nl aan de voorzichtige kant is en de praktijk beter meevalt. Daarnaast zie ik hier ook stabiele combinaties die gelijkaardig zijn qua gewichten en motorisatie aan die van ons. Ik heb ervaring met het rijden met aanhangwagens tot 750 kg, ook richting het zuiden, maar dit wordt onze eerste caravan. Wie kan zijn of haar mening geven over onderstaande combinatie? Alvast bedankt.
Onze auto is een Seat Leon ST 1.4 TSI modeljaar 2016
- Vermogen: 125pk/92 kW
- Eigen massa: 1329 kg
- Maximaal geremd sleepvermogen: 1400 kg
De caravan wordt een Knaus Sport 500 QDK modeljaar 2019. Worst-case verwacht ik dat de caravan inclusief opties, bagage én +5% afwijking op ledig gewicht 1400 kg zal wegen.
Voor de volledigheid nog het rapport van caravantrekker.nl. Rekening houdend met het antwoord van Menno op deze pagina, heb ik bij het invoeren van de lading de kogeldruk niet meegeteld bij de auto.
Onze auto is een Seat Leon ST 1.4 TSI modeljaar 2016
- Vermogen: 125pk/92 kW
- Eigen massa: 1329 kg
- Maximaal geremd sleepvermogen: 1400 kg
De caravan wordt een Knaus Sport 500 QDK modeljaar 2019. Worst-case verwacht ik dat de caravan inclusief opties, bagage én +5% afwijking op ledig gewicht 1400 kg zal wegen.
Voor de volledigheid nog het rapport van caravantrekker.nl. Rekening houdend met het antwoord van Menno op deze pagina, heb ik bij het invoeren van de lading de kogeldruk niet meegeteld bij de auto.
Re: Seat Leon ST en Knaus Sport 500 QDK
Heb je die gewichten goed??
Ik heb onze 500EU (wel zwaarder) met een Volvo S40 met 175 PK en 240 Nm. getrokken.
Gewicht was toen max. 1500kg van de caravan en de auto woog 1445 kg. leeg.
Gaat... maar houd niet over...
Vergeet niet dat de Knaus 500 een totale lengte heeft van 7.28 mtr.
Ik heb onze 500EU (wel zwaarder) met een Volvo S40 met 175 PK en 240 Nm. getrokken.
Gewicht was toen max. 1500kg van de caravan en de auto woog 1445 kg. leeg.
Gaat... maar houd niet over...
Vergeet niet dat de Knaus 500 een totale lengte heeft van 7.28 mtr.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Seat Leon ST en Knaus Sport 500 QDK
Bedankt voor de input, Chris.
Aan welke gewichten twijfel je? De belading is onder andere gebaseerd op onze kampeerchecklist van de afgelopen jaren, met wat marge bijgeteld voor kabels, wiggen, spoelwater...
Aan welke gewichten twijfel je? De belading is onder andere gebaseerd op onze kampeerchecklist van de afgelopen jaren, met wat marge bijgeteld voor kabels, wiggen, spoelwater...
Re: Seat Leon ST en Knaus Sport 500 QDK
Ik heb dezelfde caravan maar dan bouwjaar 2017 met behoorlijk wat opties.
Die heb ik tot begin dit jaar getrokken met een astra sportstourer 1.6cdti 136pk 340nm met een eigen gewicht van 1400kg en dat ging zonder problemen.
Uiteraard wel goed beladen, zware dingen in de auto, goede kogeldruk en bandenspanning aanpassen aan de belading.
Ik verwacht dat je hier prima mee kan rijden mits je de snelheid beperkt houdt tot 90 - 100km/h max.
Qua vermogen zal je overal wel komen maar het zal niet overhouden, zolang je je daar bewust van bent moet dit prima gaan.
Die heb ik tot begin dit jaar getrokken met een astra sportstourer 1.6cdti 136pk 340nm met een eigen gewicht van 1400kg en dat ging zonder problemen.
Uiteraard wel goed beladen, zware dingen in de auto, goede kogeldruk en bandenspanning aanpassen aan de belading.
Ik verwacht dat je hier prima mee kan rijden mits je de snelheid beperkt houdt tot 90 - 100km/h max.
Qua vermogen zal je overal wel komen maar het zal niet overhouden, zolang je je daar bewust van bent moet dit prima gaan.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Seat Leon ST en Knaus Sport 500 QDK
Ik twijfel niet aan je gewichten hoor..
Mijn Sudwind is een zwaardere Knaus gewoon... ik weet de gewichten van de nieuwe Sport niet.
Toevallig wel in de nieuwe Sport Silver Selection gestaan dit weekend.
Wilde alleen de lengte van de Knaus 500 benadrukken.... 7.28 meter.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Seat Leon ST en Knaus Sport 500 QDK
Bedankt voor jullie reacties!
Re: Seat Leon ST en Knaus Sport 500 QDK
Als je de mogelijkheid hebt om op de auto een skibox te monteren dan zou je nog wat bagage vanuit de caravan richting de auto kunnen verplaatsen.
Zo maak je de combinatie zo stabiel mogelijk.
En idd zoals hierboven aangegeven met gepaste snelheid rijden.
Mooie caravan trouwens
Zo maak je de combinatie zo stabiel mogelijk.
En idd zoals hierboven aangegeven met gepaste snelheid rijden.
Mooie caravan trouwens
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023
Re: Seat Leon ST en Knaus Sport 500 QDK
Wij zijn net terug uit Zuid Frankrijk met een Seat Leon ST.
Moet wel bij verteld worden dat het een nieuwer model is met 1.4TSI 150PK en 1500KG max trekgewicht.
Daarnaast zit er een sportonderstel onder en heb ik de veren rondom aangepast naar Eibach.
Caravan weegt inclusief accessoires 1220KG leeg (gemeten) en max 1400KG, wat we waarschijnlijk ook wel redelijk halen met bagage (excl. voortent!)
Caravantrekker gaf een soortgelijk resultaat voor onze combi.
Mijn ervaring is dat het heel fijn rijden is met de Seat.
Zoveel mogelijk gewicht in/op de auto, zo min mogelijk gewicht in/op de kont van de caravan en de kogeldruk een tikkie hoger dan is opgegeven.
Tot 90 km/u perfect stabiel en tot 105Km/u zijn busjes/campers die inhalen wel voelbaar maar niet storend of gevaarlijk.
Daarboven vind ik het niet relaxed meer rijden en daar ga ik juist voor op vakantie.
Bij meer wind onderweg zou ik zelf gelijk in snelheid omlaag gaan.
Trekkracht had ik behoorlijk over dus ik verwacht dat de 125PK ook voldoende is (aanname).
Ik vind het geen straf om met de Leon op vakantie te gaan!
Moet wel bij verteld worden dat het een nieuwer model is met 1.4TSI 150PK en 1500KG max trekgewicht.
Daarnaast zit er een sportonderstel onder en heb ik de veren rondom aangepast naar Eibach.
Caravan weegt inclusief accessoires 1220KG leeg (gemeten) en max 1400KG, wat we waarschijnlijk ook wel redelijk halen met bagage (excl. voortent!)
Caravantrekker gaf een soortgelijk resultaat voor onze combi.
Mijn ervaring is dat het heel fijn rijden is met de Seat.
Zoveel mogelijk gewicht in/op de auto, zo min mogelijk gewicht in/op de kont van de caravan en de kogeldruk een tikkie hoger dan is opgegeven.
Tot 90 km/u perfect stabiel en tot 105Km/u zijn busjes/campers die inhalen wel voelbaar maar niet storend of gevaarlijk.
Daarboven vind ik het niet relaxed meer rijden en daar ga ik juist voor op vakantie.
Bij meer wind onderweg zou ik zelf gelijk in snelheid omlaag gaan.
Trekkracht had ik behoorlijk over dus ik verwacht dat de 125PK ook voldoende is (aanname).
Ik vind het geen straf om met de Leon op vakantie te gaan!
Re: Seat Leon ST en Knaus Sport 500 QDK
Bedankt voor het uitgebreid antwoord, eMKa! Goed om te lezen dat het allemaal best meevalt met de Seat Leon. Dezelfde snelheid kunnen aanhouden als vrachtwagens lijkt me wel handig.
Re: Seat Leon ST en Knaus Sport 500 QDK
Wel een aandachtspunt: de Leon ST heeft een behoorlijke overhang van de trekhaak tot de achteras. Als je de caravan slecht belaad en/of je te hard rijdt sta je zo achterste voren in de vangrail. Ik zou zelf bij deze combinatie zeker bergaf nooit harder dan 90km/h gaan rijden.
PS: ik heb een ST met 2.0tdi gehad en vond hem met 1.100kg aan de haak al levendig.
PS: ik heb een ST met 2.0tdi gehad en vond hem met 1.100kg aan de haak al levendig.
Re: Seat Leon ST en Knaus Sport 500 QDK
Goede informatie, zeker voor oudere en standaard Leon's, maar ik heb dit dus zeker niet zo ervaren met mijn combi.
Van levendig was geen sprake met een fors zwaardere caravan en bergaf heb ik zeker 110km/h aangetikt.
Re: Seat Leon ST en Knaus Sport 500 QDK
Bedankt voor de waarschuwing, Isard. Ik vermoed dat de afdalingen rond Luik voor ons de meeste aandacht zullen vergen.
Wat ik tot nu geleerd heb over afdalen met de caravan:
- Voldoende kogeldruk, correcte belading caravan, verhouding gewicht auto-caravan optimaliseren
- Zoveel mogelijk remmen op de motor
- Zorgen dat de stootrem niet gans de afdaling aangeduwd blijft. Indien nodig de combinatie strekken door kort gas te geven. Zijn de afdalingen rond Luik lang genoeg om hier rekening te moeten mee houden?
Hoe kan ik me hier in de weken na levering het beste op voorbereiden? Gelijkaardige situaties opzoeken? Verder nog tips of advies hierover?
Wat ik tot nu geleerd heb over afdalen met de caravan:
- Voldoende kogeldruk, correcte belading caravan, verhouding gewicht auto-caravan optimaliseren
- Zoveel mogelijk remmen op de motor
- Zorgen dat de stootrem niet gans de afdaling aangeduwd blijft. Indien nodig de combinatie strekken door kort gas te geven. Zijn de afdalingen rond Luik lang genoeg om hier rekening te moeten mee houden?
Hoe kan ik me hier in de weken na levering het beste op voorbereiden? Gelijkaardige situaties opzoeken? Verder nog tips of advies hierover?
Re: Seat Leon ST en Knaus Sport 500 QDK
RE.gif
Ja... de afdaling bij Luik is een bekende..
Daar ben ik ook ooit eens bijna de fout in gegaan.
(20 jaar geleden ofzo, hard leermoment... nooit vergeten)
Het is je al duidelijk dat je daar de snelheid niet op moet laten lopen, dat is funest.
Dus.. ouwe wijsheid... de berg af in dezelfde snelheid als de berg op.
Dus.. als je in z'n 3 naar boven bent gegaan, ook in z'n 3 er weer af.
Doe je dit van de top af aan dan zal de oplooprem niet inkomen, en hoef je niet te strekken.
Dat lukt waarschijnlijk ook niet op zo'n afdaling.
Maar, de remmen van de Knaus zijn berekend op dit soort situatie's hoor, de Alko as kan wel wat hebben hoor.
Vraag..
Ga je voor de nieuwe Knaus Sport Silver Selection???
Ik heb er net ingestaan bij mijn dealer... effe snuffelen wat Knaus nu weer voor moois gemaakt had.
De nieuwe Silver Selections hebben wel prachtige LM velgen 17" !!!!!
Ik denk de eerste caravan met 17" velgen en Hankook laag profiel banden... heel fraai.
Ja... de afdaling bij Luik is een bekende..
Daar ben ik ook ooit eens bijna de fout in gegaan.
(20 jaar geleden ofzo, hard leermoment... nooit vergeten)
Het is je al duidelijk dat je daar de snelheid niet op moet laten lopen, dat is funest.
Dus.. ouwe wijsheid... de berg af in dezelfde snelheid als de berg op.
Dus.. als je in z'n 3 naar boven bent gegaan, ook in z'n 3 er weer af.
Doe je dit van de top af aan dan zal de oplooprem niet inkomen, en hoef je niet te strekken.
Dat lukt waarschijnlijk ook niet op zo'n afdaling.
Maar, de remmen van de Knaus zijn berekend op dit soort situatie's hoor, de Alko as kan wel wat hebben hoor.
Vraag..
Ga je voor de nieuwe Knaus Sport Silver Selection???
Ik heb er net ingestaan bij mijn dealer... effe snuffelen wat Knaus nu weer voor moois gemaakt had.
De nieuwe Silver Selections hebben wel prachtige LM velgen 17" !!!!!
Ik denk de eerste caravan met 17" velgen en Hankook laag profiel banden... heel fraai.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Seat Leon ST en Knaus Sport 500 QDK
RE.gif
ff bestellen Chris
ff bestellen Chris
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Seat Leon ST en Knaus Sport 500 QDK
RE.gif
Nee hoor Karel.
Mijn 15" LM zijn al mooi genoeg.
En.. in tegenstelling tot vele anderen met deze hut... MET Naaflogo...
Nee hoor Karel.
Mijn 15" LM zijn al mooi genoeg.
En.. in tegenstelling tot vele anderen met deze hut... MET Naaflogo...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Seat Leon ST en Knaus Sport 500 QDK
Naaflogo in het blauw........heb al mooiere gezien in het antraciet
Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Seat Leon ST en Knaus Sport 500 QDK
RE.gif
Idd. Blauw..
De decals op mijn hut zijn ook blauw...en een blauwe auto..
Past perfect dus..
Uhh... Back on topic please...
.
Idd. Blauw..
De decals op mijn hut zijn ook blauw...en een blauwe auto..
Past perfect dus..
Uhh... Back on topic please...
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Seat Leon ST en Knaus Sport 500 QDK
De Silver Selection ziet er inderdaad heel mooi uit, en je krijgt veel opties voor weinig geld. Maar toch gaan we voor de standaarduitvoering. Toen we onze lijst met opties samenstelden wisten we nog niet dat er een Silver Selection kwam. Er is bijna geen overlap tussen onze optielijst en de uitvoering van de Silver Selection, behalve de premium remmen, verzwaarde uitdraaisteunen en de gewichtsverhoging. Als we voor de Silver Selection kiezen met behoud van onze opties zou de caravan dus duurder en zwaarder worden.
Re: Seat Leon ST en Knaus Sport 500 QDK
De Leon ST is er niet in een oudere versie volgens mij, er is alleen een facelift versie van tegenwoordig. Ik had overigens ook het sportonderstel, voor zover je het zo mag noemen.
Ik rij doorgaans ook wat harder dan 110km/h, dus dan kom je eerder in het grensgebied. Met mijn nieuwe V60 voel ik totaal geen zuiging meer en geen invloed meer qua hobbelen en heen en weer wiebelen. Die paar honderd kilo extra autogewicht zullen daar weer de oorzaak van zijn.
De Seat Leon ST is zeker geen stumper, als je maar verstandig blijft.
Re: Seat Leon ST en Knaus Sport 500 QDK
RE.gif
Uiteraard kan je verder gaan met een grotere Volvo. Dat is met mijn XC70 niet anders.
Met een DIscovery zullen de Alpen waarschijnlijk voelen als een verkeersdrempel, maar daar heeft TS niets aan.
De Leon ST hobbelt en wiebelt bij mij totaal niet.
De combinatie onderstel, 18"velgen en EIbach veren zijn hier zeker reden voor.
De standaard veren van een Leon zijn inderdaad redelijk slap (net als die van concurrent Skoda).
Hier is redelijk eenvoudig verbetering in aan te brengen als dit voor TS nodig blijkt.
Uiteraard kan je verder gaan met een grotere Volvo. Dat is met mijn XC70 niet anders.
Met een DIscovery zullen de Alpen waarschijnlijk voelen als een verkeersdrempel, maar daar heeft TS niets aan.
De Leon ST hobbelt en wiebelt bij mij totaal niet.
De combinatie onderstel, 18"velgen en EIbach veren zijn hier zeker reden voor.
De standaard veren van een Leon zijn inderdaad redelijk slap (net als die van concurrent Skoda).
Hier is redelijk eenvoudig verbetering in aan te brengen als dit voor TS nodig blijkt.
Re: Seat Leon ST en Knaus Sport 500 QDK
RE.gif
Dan zit het in je eibach veren, want 18 inch en 15mm verlaagd sportonderstel had mijn ST ook al.
Of de zwaardere 2.0 maakt een ST juist instabieler?
Dan zit het in je eibach veren, want 18 inch en 15mm verlaagd sportonderstel had mijn ST ook al.
Of de zwaardere 2.0 maakt een ST juist instabieler?
Re: Seat Leon ST en Knaus Sport 500 QDK
Ik heb vele jaren met Eibach (en caravan) gereden (170.000km met de A4 en 130.000km met de Octavia) en altijd een stabiele combi gehad, ook met de lichtere Octavia, ik ben er zeker van dat Eibach hierin enorm bijdraagt. Nu rij ik met een origineel sport onderstel (R-line) van de Passat, ook super goed, maar het gewichtsverschil is nu ook veel groter omdat de 4Motion van zichzelf al veel zwaarder is.
Overigens wil ik Skoda niet echt een concurrent van Seat noemen, VAG zet al hun merken bewust zo in de markt, het is allemaal van 1 concern
Overigens wil ik Skoda niet echt een concurrent van Seat noemen, VAG zet al hun merken bewust zo in de markt, het is allemaal van 1 concern
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB