Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door Paul » di 7 aug 2018 20:39

Ik rij met de caravan in de manuele stand.
Lekker zelf schakelen met de flippers of met de pook.
D vindt ik te weinig toeren maken en S juist weer teveel.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door PD » di 7 aug 2018 20:41

Micky schreef:
di 7 aug 2018 19:48
ik rij altijd in de "S" maar ook zonder caravan, anders pakken de huidige auto's veel te laat op, oftewel moet je veel te veel gas geven voor er iets gebeurd is mijn ervaring,
Ook met onze Disco rijd ik met de caravan altijd in de S-stand; anders maakt de auto naar mijn gevoel te weinig toeren (veelal nog geen 1.500 rpm).
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door Paul » di 7 aug 2018 20:45

Mijn bmw kreeg het zelfs voor elkaar om met de caravan bij 80 kph in zijn 8 te gaan rijden.
Dan draait de motor 1200 rpm, dat lijkt me niet heel verstandig met een caravan erachter.
Snelweg rij ik meestal 110 op de teller, dat doe ik in zijn 6 met ongeveer 2300 - 2400 rpm.
Steile hellingen in zijn 5 rond de 3000 rpm.
Prima voor een benzine motor hoewel ik heel eerlijk moet zeggen dat een diesel toch wel lekkerder is met een caravan, net een beetje meer koppel. (Afhankelijk van je motorisering naturlijk).
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door Re di Coppi » di 7 aug 2018 20:47

RE.gif
Met de Passat rij ik in D en een enkele keer schakelen met de flippers (met name bij het oprijden vd snelweg, geen zin in 5500 rpm).
Bij de golf diesel dsg meer jn sportstand om het brommerige geluid tegen tegaan. Dat heb ik in de Passat niet, met 90 km/u schakeld de dsg naar de 7 (ca 15-1600 rpm) zonder een brommerig geluid en hoger verbruik dan in 6 of 5.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door erichendri » di 7 aug 2018 22:33

Dat koelvinnen met variabele snelheden draaien klopt.
Dat is ook al heel oud.
Dat is om brandstof te besparen.
Net als de klepjes in de grille die open en dicht kunnen.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door Micky » wo 8 aug 2018 01:13

PremiumDiscovery schreef:
di 7 aug 2018 20:41
Micky schreef:
di 7 aug 2018 19:48
ik rij altijd in de "S" maar ook zonder caravan, anders pakken de huidige auto's veel te laat op, oftewel moet je veel te veel gas geven voor er iets gebeurd is mijn ervaring,
Ook met onze Disco rijd ik met de caravan altijd in de S-stand; anders maakt de auto naar mijn gevoel te weinig toeren (veelal nog geen 1.500 rpm).
knipoog.gif dat is wat ik bedoel en het reageert ook allemaal wat prettiger thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door Micky » wo 8 aug 2018 01:16

Re di Coppi schreef:
di 7 aug 2018 20:47
RE.gif
Met de Passat rij ik in D en een enkele keer schakelen met de flippers (met name bij het oprijden vd snelweg, geen zin in 5500 rpm).
Bij de golf diesel dsg meer jn sportstand om het brommerige geluid tegen tegaan. Dat heb ik in de Passat niet, met 90 km/u schakeld de dsg naar de 7 (ca 15-1600 rpm) zonder een brommerig geluid en hoger verbruik dan in 6 of 5.
volgens mij het jij dezelfde DSG die ik in mijn Octavia had, de DSG 7 met droge koppeling, met de 1.6 diesel was rijden met de caravan in D ook een hel, in S schakelde hij zonder caravan ook nooit door naar de 7, pas bij 160. bij mijn huidige DSG met natte koppeling, rij je altijd perfect in de S, hij schakelt altijd door en pakt gewoon lekker snel op thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

mornragoth
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 30 sep 2016 10:04

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door mornragoth » wo 22 aug 2018 10:24

In overleg met de dealer gegaan voor de dubbele/zwaarste koeling (het koelsysteem was zelf helemaal in orde, aldus de dealer). Ze zijn mij financieel een stukje tegemoet gekomen en ze nemen dit incident op met verkoop zodat het in de toekomst niet meer voor gaat komen en klanten juist worden geïnformeerd. Het alternatief was de hele boel te laten escaleren op non-conformiteit, maar ik wil graag nog de komende jaren met deze dealer door één deur kunnen (garantie) dus daarom leek dit ons de beste optie.

De rekening uit Luxemburg is trouwens ook netjes betaald. Ook dat is niet geheel voor niets geweest; bij het achteruit rijden zie ik nu een grafische weergave van de caravan en het schakelgedrag voelt toch wel iets anders/prettiger.

Volgende maand pakken we nog een weekendje Luxemburg om de combinatie nog een keer door te testen. Hier in de provincie (Utrecht) is de zwaarste klim de lekbrug en die is niet heel imposant ;)
Micky schreef:
za 4 aug 2018 16:32
... vermogensplaatje ...
Dat schermpje heb ik nog nooit gezien! Waar zit dat? cool.gif
stn schreef:
di 7 aug 2018 16:48
Ik denk dat er gewoon te lage toeren gedraaid worden met te veel last aan de auto. Mensen zijn vaak te bang om zo een blok een toeren te laten draaien.....
Onze Passat is een automaat, we hebben zowel in D, S als handmatig met de flippers geschakeld. Of we nou 2000, 2500 of 3500 toeren draaiden, dat maakte geen verschil. Verder sluit ik mij aan bij Micky; de Passat schakelt lekker soepel en slim door. De auto is van zichzelf erg stil (genot om mee te rijden) ook bij wat hogere toeren.
Volkswagen Passat TSI Highline 150pk DSG7 Automaat (2016), Dethleffs c'go 495 QSK (go2 mover, PowerXtreme X30), Unico Bologna

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door Micky » wo 22 aug 2018 10:47

RE.gif

rechts van het scherm op "CAR" klikken, vervolgens links onderin het scherm op "selectie" klikken en dan "sport" kiezen, echter denk ik niet dat alle uitvoeringen deze keuze hebben.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door Re di Coppi » vr 7 sep 2018 22:31

RE.gif
En naar huis ipv verder vakantie daar te vieren......

Edit: het bericht van deusjevo is weg scratch.gif
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door deusjevo » vr 7 sep 2018 22:39

Ja, :lol: het had uiteindelijk geen betrekking op de 1.4 TSI.

Er was in het programma de Alarmcentrale op SBS6 een Passat TDI met koelingsproblemen maar uiteindelijk was het waarschijnlijk een aansturingsprobleem van de ventilatoren.
Die hebben ze kortgesloten met een zwevende zekering en zo ging het behoorlijk overstuur zijnde slachtoffer inderdaad weer terug naar huis i.p.v. naar zuid Frankrijk scratch.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

mornragoth
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 30 sep 2016 10:04

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door mornragoth » zo 28 okt 2018 16:19

Om het verhaal (voorlopig) af te ronden; we zijn uiteindelijk met de combinatie naar Luxemburg gereden. Onderweg de auto flink laten werken (met 105km op de teller omhoog met relatief lage toeren) en uiteindelijk aangekomen zonder dat de temperatuur van de koelvloeistof boven de 90 graden kwam. Op het hoogste punt heb ik wel de motorolie naar de 120 graden weten te krijgen.

Daarbij moet ik wel zeggen; in plaats van de 35+ graden van de zomer hadden we slechts een buitentemperatuur van 17 graden. Ook was de caravan 50kg tot 100kg lichter.

Gegeven dat we in de zomer nog niet eens met 80km per uur omhoog konden klimmen zonder het rood in te gaan ben ik toch enigszins positief. Het lijkt er dus op dat de zwaardere (zwaarste!) koeling soelaas biedt. We gaan de rit nog wel een keertje maken (met zomerse omstandigheden) voordat de garantie afloopt.

Overigens - op de terugweg vanuit Luxemburg Noord terug naar NL gereden. Buiten het feit dat het stormde en er halve bomen op de weg lagen - wat een onhandige route! Snelwegen kennen ze daar niet!
Volkswagen Passat TSI Highline 150pk DSG7 Automaat (2016), Dethleffs c'go 495 QSK (go2 mover, PowerXtreme X30), Unico Bologna

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door Micky » zo 28 okt 2018 16:24

RE.gif

ik denk echt dat je je geen zorgen meer hoeft te maken thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door Re di Coppi » zo 21 jul 2019 21:53

Ff een update.

Van het weekend op de E42 na Luik kreeg het motortje vd Passat toch ook een beetje warm. Bij het omhoog rijden met 90 km/u op de GPS kwam het koelvloeistof meerdere keren boven de 90 graden uit, met een max van 115 C en max temp van de motorolie kwam op 124 C uit.
Ben maar zo snel mogelijk naar de top gereden, dan kon de motor eerder afkoelen🤭
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door Paul » zo 21 jul 2019 22:19

Dat is mooi balen.
Blijf het vreemd vinden, je zou toch denken dat een klim met deze temperaturen gewoon zou moeten kunnen.
Of heb je toevallig je motor ingeladen in de hut ? Dan wordt het wel wat zwaar natuurlijk
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door Re di Coppi » zo 21 jul 2019 22:48

RE.gif

mrgreen.gif ach, keurig netjes 1600 kg aan het haakje (op papier awhoea.gif . Ik ben Chris niet tegengekomen ergens onderweg, las zojuist zijn verhaaltje over zijn dagje ervaring met Mees). Buiten temp was 27C
Zodra ik op de top kwam zakte de temp vd koelvloeistof gelijk weer naar de 90C en de olietemp naar 110-115.
De hoogste temp kwam na het inhalen van een auto-caravan die met 65 km/u omhoog ging, ik accelereerde daarna naar de 90 km/u tijdens de klim. Maar dan nog....
V60, Fendt Saphir 510 TFK

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door erichendri » zo 21 jul 2019 23:02

Een kennis van mij had dit ook met zijn subaru outback.
Na een koppakkingtest bleek hij een klein lekje te hebben.
Solo kwam hij regelmatig ook boven de 110° graden uit.
Motor is gereviseerd en is nu ook weer op vakantie met de hut.
De eerste dagen bleef hij keurig op temperatuur.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door Jan Br » zo 21 jul 2019 23:20

RE.gif RE.gif

Misschien ook maar beter met 65km naar boven ipv inhalen met 90km.
Zelfs als het kan is het wel het uiterste vergen van de motor en dat blijkt wel uit het warmlopen. Het blijft een motortje van 1,4 ltr en da’s niet zo veel.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door Micky » zo 21 jul 2019 23:46

Re di Coppi schreef:
zo 21 jul 2019 21:53
Ff een update.

Van het weekend op de E42 na Luik kreeg het motortje vd Passat toch ook een beetje warm. Bij het omhoog rijden met 90 km/u op de GPS kwam het koelvloeistof meerdere keren boven de 90 graden uit, met een max van 115 C en max temp van de motorolie kwam op 124 C uit.
Ben maar zo snel mogelijk naar de top gereden, dan kon de motor eerder afkoelen🤭
Dat zijn geen onmogelijke temperaturen onder deze belasting hoor, koelvloeistof heeft een hoger kookpunt dan water (alhoewel 115 wel aan de hoge kant is), vreemd dat je olie niet warmer werd, die werd bij mijn Passat wel 130 graden (dan wel met 115 bij luik omhoog met 30 graden).
maar nu kan ik dat allemaal niet uitlezen, dus ik weet niet wat de Volvo deed, oke, veel diesel verbruiken dat weet ik dan weer wel mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door Re di Coppi » ma 22 jul 2019 09:16

RE.gif

Dit zijn temperaturen (olie) die ik ook regelmatig op mijn olie/luchtgekoelde BMW boxer motor zie, met een max. van 131 C op een warme middag tijdens een rit in de stad.
En zuipen doet dat vier blikes bier grote motortje ook: gem 1 op 7,4.
Jan Br schreef:
zo 21 jul 2019 23:20
RE.gif RE.gif

Misschien ook maar beter met 65km naar boven ipv inhalen met 90km.
Zelfs als het kan is het wel het uiterste vergen van de motor en dat blijkt wel uit het warmlopen. Het blijft een motortje van 1,4 ltr en da’s niet zo veel.
Ja, dat klopt. Maar ja da’s met alles zo. Als je de mogelijkheid hebt ga je het meestal ook gebruiken. Op de terugreis zal dat heuvel af niet gebeuren, met de nodige voorzichtigheid vd heuvel af!
erichendri schreef:
zo 21 jul 2019 23:02
Een kennis van mij had dit ook met zijn subaru outback.
Na een koppakkingtest bleek hij een klein lekje te hebben.
Solo kwam hij regelmatig ook boven de 110° graden uit.
Motor is gereviseerd en is nu ook weer op vakantie met de hut.
De eerste dagen bleef hij keurig op temperatuur.

Eric
Dat verwacht ik niet, behalve tijdens de klim bleef de KVl op de 90 C
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door RichTrip » ma 22 jul 2019 09:45

Gisteren met mijn 1.0 TSI 115 pk ook bij Luik omhoog met 1300 kilo aan de haak.
Temperatuurmeter strak op 90 en de olie op maximaal 122 graden gezien.
Mooi in zijn drie met zo'n 90-95 km/u omhoog.

Nu zo'n 3000 km van de 14000 km met de caravan gereden, perfecte motor!

Maar het blijft raar dat je toch vaak leest over koelingsproblemen bij toch vrij jonge auto's.

In zijn drie omhoog met zo'n 4000 toeren is geen enkel probleem. Zelfs beter (voor de koeling) dan met 3000 toeren in zijn vier. Koppel is wel vroeg aanwezig bij de moderne turbo benzinemotoren, maar je hebt toch ook echt wel de PK's nodig om boven te komen. En die zitten wat hoger in de toeren verstopt.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door p_vingerhoets » ma 22 jul 2019 09:56

Je hebt geen pk's nodig om boven te komen in een klim. Daar heb je koppel voor nodig pk's heb je nodig voor het bereiken van de topsnelheid

Ik betwijfel of een hoog toerental van de motor veel effect heeft op het koelvermogen de waterpomp is van het centrifugaal type en die heeft een bepaald max opbrengt als die harder gaat draaien gaat de opbrengst eerder omlaag dan omhoog.

Bij veel moderne autos geeft de temperatuurmeter niet direct de motortemperatuur weer maar wordt door de computer aangestuurd en zal dus lang op 'normaal' blijven om dan ineens omhoog te lopen als het tegek wordt
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door erichendri » ma 22 jul 2019 11:21

Met hoeveel toeren wordt er eigenlijk geklommen met de passaat, lees
alleen met hoeveel km/u.

En over het klimmen nog iets.
Wat betreft het vermogen, stel je koppel ligt max bij 1500-4000 rpm.
Dan klimt hij bij 3000 rpm veel beter dan bij 1600 rpm omdat de motor
dan meer vermogen levert.
Meer toeren dan 1600 geeft sowieso meer voordelen trouwens.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
maanenschijn
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 3 jan 2016 20:05
Locatie: Opijnen

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door maanenschijn » ma 22 jul 2019 11:26

Ik ben vorig jaar met 35 graden door het Centraal Massief gereden in Frankrijk (de 75). Mijn oude Volvo XC70 had het toen toch ook af en toe te warm. Dan gaat mijn
stappenplan in werking: 1. Terug in snelheid en versnelling, meer toeren; 2. airco uit; 3. Kachel op stand snijbranden. Net na gelang de temperatuurmeter reageert volgen de stappen. Vaak is terug in versnelling al genoeg. Soms de airco nog uit.

Ik denk maar een beetje nuchter mee omgaan, we vragen behoorlijk wat van onze trekkers. Vaak nog een dakkoffer er bij, ik heb ook nog twee fietsen op het dak. Ik zeg tegen mijn zoons die ook graag rijden: je rijdt met een oude dame, behandel haar dan ook voorzichtig. Geld natuurlijk ook voor jonge deerntjes....
Volvo XC70 (2005) - Polar 520 GL (1996).

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door Hans 555 » ma 22 jul 2019 17:28

Bij mijn auto geen temperatuurmeter en ook kan ik de olietemperatuur niet aflezen. Ik kan en wil me dan ook geen zorgen maken. Maar wel een beetje op toeren naar boven sleuren, dat dan weer wel. blij.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”