low budget/low power trekken: benzine of diesel?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 4 jul 2018 12:13

low budget/low power trekken: benzine of diesel?

Bericht door Sebastiaan » wo 4 jul 2018 19:39

Hallo,

Mijn vriendin en ikzelf zijn totaal nieuw in het caravangebeuren en hebben recent besloten tot de aankoop van een budget tweedehandscaravan. De bedoeling daarvan is kleinere tochtjes te maken (Belgische kust, Ardennen...) maar ook dat die kan dienen als 'logeerkamer' bij ons thuis, dus zeker niet voor Zuid-Europese vakanties en zo. Over wat we als caravan dan zouden kopen hebben we nog veel vragen, maar daarover mss. later meer.

Eerst wil ik nl. wat advies vragen over welke wagen we zouden laten trekken. We hebben namelijk twee auto's met verschillende motorisaties. Beiden bescheiden Dacia's dus ze presteren eerder matig, zodat ik denk dat een lichter model caravan aangewezen is. Maar ik geraak er niet uit op welke van de twee wagens ik het best de haak laat monteren.

De oudste wagen is een Dacia Logan MCV (praktische ruime reiswagen) 1.5 dCi van 75 pk, 55 kw. De andere is minder ruim om te reizen (gewone hatchback) maar recenter, een Dacia Sandero 0.9 tCe benzine met 90 pk en 66 kw. Aanvankelijk leek het me dus logisch te kiezen voor de benzinemotor (enkel gebaseerd op pk). Maar als ik beide modellen vergelijk op de rekenmodule van caravantrekker.nl is de Logan diesel blijkbaar geschikter (nouja, minder ongeschikt, haha). Heeft dat te maken met het feit dat een diesel een hoger koppel heeft dan de benzine? Enkel vermogen is dus blijkbaar niet alles?

De haak moet nog worden geplaatst dus de eerste keuze is op welke wagen. De Logan is niet jong meer, reeds van 2009 en liep 200.000 km. Deze is echter goed onderhouden en we hebben er nooit problemen mee gehad. De Sandero is van 2013 en heeft 'maar' 100.000 km op de teller. Hoewel sportiever in rijgedrag voelt deze dus veel lichter aan.

Welke auto zouden we dus kiezen en op welk gewicht/afmeting van caravan moeten we ons dan ongeveer richten? Ik vermoed best iets van rond de 750 kg leeggewicht?

Alvast dank om mij te helpen in dit bos de eerste bomen terug te laten zien :-)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: low budget/low power trekken: benzine of diesel?

Bericht door Chris » wo 4 jul 2018 20:26

Zonder ook naar Caravantrekker.nl te hebben gekeken zou ik voor de diesel kiezen.
Diesels zijn veel steviger caravantrekkers, idd door het koppel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: low budget/low power trekken: benzine of diesel?

Bericht door meeder » wo 4 jul 2018 20:44

De 1.5 DCi heeft 75pk@4000tpm en 180Nm@1750tpm.
De 0,9 TCe heeft 90pk@5250tpm en 135Nm@2500tpm.

Tegenwoordig is het geen wetmatigheid meer dat een diesel een hoger koppel heeft dan een benzine maar in dit geval heb je een veel kleinere cilinderinhoud waardoor het koppel van de benzine wel vrij laag is. Wel heeft hij het koppel door de turbo bij een relatief laag toerental.

In dit geval zou ik ook voor de diesel gaan. De 1.5 DCi is een prima motor als deze netjes onderhouden is.

De Sandero 0,9 TCe mag overigens 1100kg trekken en de Logan 1.5 DCi 1300kg.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: low budget/low power trekken: benzine of diesel?

Bericht door MarcoC » wo 4 jul 2018 21:22

Wij hebben zelf een Renault Megane Grandtour met 1.5 Dci 100pk gehad.
Denk dat het onderstel en motor gelijkwaardig is danwel vergelijkbaar met de Logan.
Onze Megane trok eerst een Hobby 400N uit 1981 van max 925 kg, en dat ging met heel veel souplesse blij.gif
Later een Caravelair van 12ookg waar hij veel meer moeite mee had. Maar die diesels kunnen veel hebben en ook veel km's verslinden bij regulier onderhoud.
Wij hebben de Megane weg gedaan toen er 340.000km op de teller stond, mijn broer heeft hem overgenomen en hij rijdt nog steeds. haphop.gif
Als je regelmatig met de caravan weg wilt gaan zal ik toch voor de Logan diesel kiezen. thumbup.gif

Keuze van de caravan zou ik dan beperken tot een gewicht van max 1100kg, ook ivm de gewichtsverhouding tov de auto.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Volvodriver

Re: low budget/low power trekken: benzine of diesel?

Bericht door Volvodriver » do 5 jul 2018 07:22

RE.gif
De Logan MCV van TS is gebouwd op een combinatie van een vorige generatie Clio en Megane. Dus niet te vergelijken met jou vm Grandtour.
Daarnaast is de Logan in mijn optiek idd de betere trekker dan de Sandero. Juist omdat hier het kleine blokje met "weinig" koppel bij "veel" toeren je de das omdoet. Dan is een wat ruimer bemeten blok waarbij het hogere koppel bij minder toeren veel fijner.

Ik zeg het niet gauw meer maar nu is diesel dus echt beter.

En zeker, omdat de Logan MCV niet de zwaarste is ook geen "zware" caravan er achter hangen.

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1261
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: low budget/low power trekken: benzine of diesel?

Bericht door jeroen.25 » do 5 jul 2018 19:16

Toch heb ik over die 0.9tce ook best wat positieve ervaringen gelezen in combinatie met een compacte caravan. Blokje schijnt het opvallend goed te doen.
Zoek op caravantrekker maar eens reviews van de Clio en Captur met de 0.9tce.
Zoek eventueel een caravan met hefdak, dan gaat het nog wat soepeler.
In jouw geval zou ik de Sanders nemen.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: low budget/low power trekken: benzine of diesel?

Bericht door sjaak109 » vr 6 jul 2018 08:34

ik heb zo,n dacia 1.5 diesel,

en een Beyerland 495 quartz van 1200 kg.
en we rijden vrolijk naar Denemarken/Duitsland/Frankrijk.(en ook Texel)
moet wel zeggen dat ik van de week een caravan van een oude dame naar de camping heb gebracht van 1300 kg die meer 4 kant was, (Knaus sudwind),
ik in de tunnel naar zeeuws vlaanderen (de tol tunnel) het laatste stukje in zijn drie moest om dat de caravan voor mij maar 80 ging.
dus het gaat best. tot zo,n 1200 kg. je haalt alleen geen vrachtwagen in in zijn 5, moet je even terug naar 4.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 4 jul 2018 12:13

Re: low budget/low power trekken: benzine of diesel?

Bericht door Sebastiaan » di 31 jul 2018 13:59

Ik wil iedereen even bedanken voor het advies en het delen van de ervaringen hierboven. Dat was zeer nuttig.

Uiteindelijk is de trekhaak toch op de Dacia Logan MCV 1.5 dCi geplaatst. Dat is qua ruimte trouwens toch ook veel meer een reiswagen dan de kleinere Sandero.

Onze (eerste) budgetcaravan is dan uiteindelijk een oude, maar in zeer goede staat verkerende Chateau 400 geworden. Gisteren dan (als totale leek) een eerste ritje gedaan om hem af te halen. Van Balen naar Kasterlee over de ring van Geel, zo'n kleine 30 km. In het begin natuurlijk zeer traag en voorzichtig wegens gebrek aan ervaring en niet wetend hoe de caravan zou sporen.

Eens Balen uit begon ik me al gerust te voelen: de caravan voelt zeer stabiel aan. Dan maar voorzichtig de snelheid wat opdrijven: eerst 70 km/h (meestal de maximum in Vlaanderen). Op een goede en rustige baan (de nieuwe N19g Geel-Turnhout) waar het mag dan toch voorzichtig eventjes naar 90 gegaan. Resultaat was prima en de Dacia trok het zelfs makkelijk in zijn 5e! Maar wanneer er even later een klein stukje bergop volgde ik toch even terugschakelen. En natuurlijk zat ik ook alleen in een lege auto zonder bagage, met ook geen extra gewicht, dus dat gaat bij echte uitstapjes ook nog wat verschil maken. Maar al bij heb ik er een prima oog op.

Stori
Berichten: 180
Lid geworden op: di 9 jul 2013 12:47
Locatie: Geel B

Re: low budget/low power trekken: benzine of diesel?

Bericht door Stori » di 31 jul 2018 15:38

Dan ben je bij mij langs gekomen op het stuk van 90 km/u. knipoog.gif
Veel succes met je aanwinst Kempenaar en veilige kilometers. Wij zijn ook begonnen met een oudere chateau en veel plezier mee gehad.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: low budget/low power trekken: benzine of diesel?

Bericht door Cara-Fan » di 31 jul 2018 20:03

Mooi om te lezen, veel veilige kilometers gewenst met jullie combinatie.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: low budget/low power trekken: benzine of diesel?

Bericht door meeder » di 31 jul 2018 20:10

Leuk dat je even een update hebt gepost! Altijd fijn om te lezen hoe iets uitgepakt is (vooral als het positief is).

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38535
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: low budget/low power trekken: benzine of diesel?

Bericht door Micky » di 31 jul 2018 21:06

Goed om te lezen, heel veel plezier en veilige km met de combi!


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4290
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: low budget/low power trekken: benzine of diesel?

Bericht door WillyL » do 2 aug 2018 22:50

En al dadelijk de avatar aangepast.
Mooi getrek! Hopelijk is het interieur nog in goede staat .
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: low budget/low power trekken: benzine of diesel?

Bericht door de reiziger » vr 3 aug 2018 18:45

Hoeveel moet je neertellen om een trekhaak te plaatsen op een dacia?
Veel plezier met je combinatie, trouwens!

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3688
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: low budget/low power trekken: benzine of diesel?

Bericht door Niels83 » vr 3 aug 2018 22:55

Ik trek zelf met een trage fabia 1.4tdi greenline met heel lange versnellingbak.

De eerste beladen rit werd ik een beetje bang omdat hij in zijn 5 voor geen meter reed. Achteraf niet gek want in normale doen gaat hij in zijn 5 pas lekker lopen vanaf 90.

Als ik 100 rijdt kan ik prima in zijn 5 rijden.
Dus ik gebruik met de caravan maar 4 versnellingen. De hele route soleil net in zijn 4 gedaan. Ik denk een paar keer naar zijn 3 geschakeld.

Als je de alpen of dolomieten ed niet over moet gewoon rustig rijden kom je overal.

Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 4 jul 2018 12:13

Re: low budget/low power trekken: benzine of diesel?

Bericht door Sebastiaan » wo 8 aug 2018 00:22

de reiziger schreef:
vr 3 aug 2018 18:45
Hoeveel moet je neertellen om een trekhaak te plaatsen op een dacia?
Veel plezier met je combinatie, trouwens!
Ik heb een Bosal bij Autex in Geel laten plaatsen met 13-polige aansluiting. Samen met verloopstuk naar 7-polig voor de oude Chateau kwam dat op 380 EUR. Bij Auto 5 vroeg men daarvoor 512 EUR. Dus wat vergelijken loont.

Er is trouwens nog wat gepruts aan hoor: ook hier nl. de veelbesproken mistachterlicht troubles. Het mistachterlicht gaat mee aan samen met de gewone autoverlichting. De mistachterlichtschakelaar reageert dus niet. Ik ben zo naar de caravankeuring gereden (omdat ik er te laat aan dacht) en er gelukkig toch door geraakt. Dat zou natuurlijk ook kunnen omdat mistverlichting nog niet verplicht is op deze oude Chateau en dat men daarom een oogje heeft toegeknepen (terwijl men in het felle mistachterlicht keek.) Maar hiervoor moet ik dus toch wel eens terug naar de garage.

Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 4 jul 2018 12:13

Re: low budget/low power trekken: benzine of diesel?

Bericht door Sebastiaan » vr 2 nov 2018 17:46

Voor wie het interesseert hier een update over de ervaringen met de Dacia Logan 1.5 dCI bj. 2009 (nog het type met de twee achterdeurtjes):

Ondertussen twee keer met onze Chateau op uitstap geweest.

Einde augustus eerst naar de Koksijde en terug. Ging prima, alleen als newbie nog wat wennen aan het caravanrijden met name op de drukke E17. Ook een pauze inlassen is niet evident: als je op sommige snelwegparkings de bordjes volgt voor auto+caravan-parkeerplaatsen wordt je vaak met een kluitje in het riet gestuurd en kan je nergens parkeren. Dan maar tussen de 'grote jongens' (vrachtwagenplekken) staan voor een halfuurtje. Maar mag dit? Vast niet maar er is vaak weinig alternatief.
Tweede punt is dat wanneer je met z'n twee lekker wil gaan eten je uiteraard de caravanspiegels moet demonteren om diefstal te vermijden. Gelukkig koos ik voor een set Emuk's met degelijke en makkelijke bevestiging zodat dit telkens geen al te groot klusje is.

De voorbije week hebben we dan toch een meer grondige test gedaan wat trekvermogen betreft: een ritje naar de Ardennen (Barvaux) en terug. Route via Hasselt en Luik. Op aanraden van enkele mensen eerst toch maar twee nieuwe bandjes laten zetten. De vorige set banden leek qua profiel nog oké, maar stond er natuurlijk al zo'n 18 jaar op!

Het echte "trekwerk" begint dan na Luik op de E25. Tja, dat was toch even wennen. Op zich doet de Dacia het allemaal, maar wat het rijgevoel betreft moest ik soms terugdenken aan mijn kindertijd (jaren 70) toen ik samen met mijn ouders de diepe Ardennen verkende op de achterbank van een 2PK'tje. Net zoals toen is het bergop dan plankgas, voet op de vloer! Regelmatig naar zijn 4 en op enkele uitzonderlijke hellingen naar 3e. Toch valt het eigenlijk allemaal goed mee zak je op de snelweg nooit onder 70 km/u. Het grillig Ardeens stukje secundaire weg vormde ook geen probleem. Eigenlijk doet de Dacia het dus prima, zolang je alles maar rustig aan wil doen. Wel heb ik het gevoel dat je behalve op platte stukken snelweg de boel de hele reis door toch zwaar belast dus vraag ik me wel af hoe (on)gezond dit voor zo'n auto op leeftijd met weinig vermogen is?

Dat brengt mij op het laatste: thuis staat onze Chateau achteraan op een veldje waar we via een onverharde zijdelingse servitudeweg aan geraken. Ik rij de caravan dan achterwaarts op zijn plek (2 ruime betontegels onder de wielen). Dat is meestal toch wat gedoe eer de Chateau op juiste positie staat. De caravan manueel rollen gaat nauwelijks wegens het slechte terrein. Zelfs al krijg je er beweging in dan krijgt je die nooit op de tegels getrokken. Dus doe ik dat met de auto. Nadat alles op zijn plek staat komt er vaak toch wel een vies geurtje van de koppeling. Kan dat kwaad?

Positieve noot om af te ronden: wij zijn al bij al heel tevreden. Nu ik de ijskast en - niet onbelangrijk deze dagen - ook de gasverwarming aan de praat heb gekregen, hebben wij al bij al een leuke en goedkope oplossing om tijdens alle seizoenen leuke uitstapjes te maken.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38535
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: low budget/low power trekken: benzine of diesel?

Bericht door Micky » vr 2 nov 2018 18:03

RE.gif

Dankjewel voor de update, altijd fijn als mensen terugkoppelen naar een onderwerp thumbup.gif goed te horen dat het gewoon allemaal heel oke gaat met de combi thumbup.gif

Wat betreft het geurtje, dat zijn de koppelingsplaten normaal gezien en dat is niet goed, je bent ze dan behoorlijk aan het oproken, dit moet je echt proberen te voorkomen, dus minder gas geven en de koppeling sneller oplaten komen, kortom geen voet op het koppelingspedaal laten rusten. thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: low budget/low power trekken: benzine of diesel?

Bericht door sjaak109 » zo 4 nov 2018 08:55

ik kan met mijn Daas de caravan verplaatsen met de koppeling geheel los en zonder gas te geven. achteruit bult op inderdaad de koppeling zo snel mogelijk opkomen en met beetje gas geven proberen dus.
om van de Daas "nog" beter een caravantrekker te maken heb ik er zelf hulpveren onder gezet van die blauwe. (ben naam even kwijt).
dit scheelt heel veel qua rijden. nu was mijn kogel druk ook iets te hoog dus misschien had het daar mee te maken.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Gebruikersavatar
Hans met Troll
Berichten: 232
Lid geworden op: di 8 mei 2018 18:48
Locatie: Midden limburg

Re: low budget/low power trekken: benzine of diesel?

Bericht door Hans met Troll » zo 4 nov 2018 12:13

thumbup.gif ik wens veel plezier met de combinatie
Blauwe Trekker,witte Caravan whistle.gif

Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 4 jul 2018 12:13

Re: low budget/low power trekken: benzine of diesel?

Bericht door Sebastiaan » zo 4 nov 2018 15:29

sjaak109 schreef:
zo 4 nov 2018 08:55

om van de Daas "nog" beter een caravantrekker te maken heb ik er zelf hulpveren onder gezet van die blauwe. (ben naam even kwijt).
Kan je daar iets meer over kwijt? Want nu kan ik niet volgen wat je bedoelt. Thanks.

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: low budget/low power trekken: benzine of diesel?

Bericht door Mstuniek » zo 4 nov 2018 15:39

Misschien dan een vreemde oplossing voor het manoevreren.
Als je aan de voorkant van de auto een inschroefbaar sleep=/trekoog kunt bevestigen zou je daar een losse kogel in kunnen schroeven en daarmee vooruit rijdend je caravan manoeuvreren?
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

martijn v o

Re: low budget/low power trekken: benzine of diesel?

Bericht door martijn v o » zo 4 nov 2018 16:10

Sebastiaan schreef:
zo 4 nov 2018 15:29
sjaak109 schreef:
zo 4 nov 2018 08:55

om van de Daas "nog" beter een caravantrekker te maken heb ik er zelf hulpveren onder gezet van die blauwe. (ben naam even kwijt).
Kan je daar iets meer over kwijt? Want nu kan ik niet volgen wat je bedoelt. Thanks.
Ik denk dat ie bedoeld de hulpveren van MAD, die zijn vaak blauw.

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: low budget/low power trekken: benzine of diesel?

Bericht door sjaak109 » zo 4 nov 2018 16:39

klopt die veren ja. van Mad.
dan is hij wat stabiler in de kont. (van de auto dan he?) en hij veerde minder door.
voor ik die extra veren had deed hij het ook wel goed. alleen toen ik die Mad veren er onder had ging het gewoon veel lekkerder.
zoals ik al schreef is mijn kogel druk eigenlijk te hoog. en dat merk je.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”