V70 met 75 kg kogeldruk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: V70 met 75 kg kogeldruk

Bericht door Chris » vr 1 jun 2018 21:40

Peter 1969 schreef:
vr 1 jun 2018 19:09
Niveauregeling*
Als uw auto is uitgerust met automatische niveauregeling nemen de achterste schokdempers tijdens het rijden altijd dezelfde rijhoogte in ongeacht de belading (tenzij het maximaal toelaatbare gewicht wordt overschreden). Wanneer de auto stilstaat, zakt de achtertrein omlaag.

Kan dat er wat mee te maken hebben ? Dat sommige (luxere) uitvoerigen die dat hebben meer kogeldruk ( 90 kg) mogen hebben ?
Overigens klaagt niemand met een V70 over stabiliteit. Wel opvallend vaak dat ie het warm krijgt bergop, maar voor details lees ervaringen op caravan trekker.nl en elders.
Zowel de automaat als de handbak hebben niveau regeling..de eerste mag 200 kg meer trekken dus.(mijn autoserie)
De de laatste opmerking over warm krijgen..
Meer precies is "sommige diesels" hebben een extra koeling nodig bij zeer zware belasting... geen benzine versie's dus..
En echt "Sommige diesels" lang niet allemaal.
Daarmee zet je een verkeerd beeld af.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: V70 met 75 kg kogeldruk

Bericht door Peter 1969 » vr 1 jun 2018 21:57

RE.gif Op wiki, ANWB en elders lees je dat er zoveel motoren en uitvoeringen zijn geweest voor de V70 dat het niet zo eenvoudig is als "de automaat" of "de handbak" noch lijkt dat iets te maken te hebben met de 75 kg of 90 kg kogeldruk. Daarom denk ik aan die niveauregeling, toen ik dat tegenkwam.

Ik hoop niet dat een verkeerd beeld is neergezet, op caravan trekker kwamen temperatuur problemen vaak terug. Daarom verwees ik ook daarnaar als iemand dat belangrijk vind om uit te pluizen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: V70 met 75 kg kogeldruk

Bericht door Chris » vr 1 jun 2018 22:06

RE.gif


Gelukkig maar dat we jou hebben.
Gewoon makkelijk schrijven dat de V70 vaak temperatuur problemen hebben, waar haal je het vandaan zeg.
Een model is daardoor geplaagd, en als je idd bij Caravantrekker de revieuws gaat lezen kom je dat ook 2x tegen....
Je gaat gelukkig ook helemaal voorbij dat de 99,9% van het enorme aantal andere reviews alleen maar lovend zijn.
Stemmingsmakerij heet dat.
TS noemt zelfs model van de motor ( T4) en MY van de auto die hij op het oog heeft... lees nou toch eens goed en vooral volledig voordat je wat schrijft.

Ok....ik weet het beter.... doei....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: V70 met 75 kg kogeldruk

Bericht door Chris » za 2 jun 2018 15:13

Minimijn schreef:
vr 1 jun 2018 21:27
De kogel zonder druk is door de kerk. We gaan morgen een proefrit maken in een V70. Aan allen die gereageerd hebben: onwijs bedankt! Het is wel heel fijn hoeveel nuttige adviezen ik heb gekregen.
En??? is er een kogel (druk) door de kerk??
Benieuwd naar Minimijn's ervaringen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Minimijn
Berichten: 37
Lid geworden op: za 25 feb 2017 14:16

Re: V70 met 75 kg kogeldruk

Bericht door Minimijn » za 2 jun 2018 23:27

Jaaaa! Het wordt een V70 voor ons deze zomer! We kijken nu nog meer uit naar de vakantie.
Knaus sport 500 fdk

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18305
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: V70 met 75 kg kogeldruk

Bericht door deusjevo » za 2 jun 2018 23:32

Gefeliciteerd thumbup.gif

Fotoooooos haphop.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Mees

Re: V70 met 75 kg kogeldruk

Bericht door Mees » zo 3 jun 2018 06:02

Fijn dat jullie geslaagd zijn !

Enne: testen die 13polige stekker.... ruim voordat je op vakantie gaat.
Pool 9 constante stroom (met de min op pool 13)
en pool 10 geschakelde stroom met draaiende motor, voor de koelkast (met de min op pool 11)
En testen of de juiste software is ingeladen voor die Jaegerstekker voor caravans
maar daar weet Chris weer alles van.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3699
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: V70 met 75 kg kogeldruk

Bericht door Niels83 » zo 3 jun 2018 08:48

Minimijn schreef:
za 2 jun 2018 23:27
Jaaaa! Het wordt een V70 voor ons deze zomer! We kijken nu nog meer uit naar de vakantie.
Alleen deze zomer? scratch.gif awhoea.gif

Minimijn
Berichten: 37
Lid geworden op: za 25 feb 2017 14:16

Re: V70 met 75 kg kogeldruk

Bericht door Minimijn » zo 3 jun 2018 08:56

Foto’s zijn er nog niet. De dealer gaat hem nog klaar maken voor ons. Poetsen, schoonmaken en hem Nederlands leren want hij spreekt nu nog Zweeds.

De stekker zullen we laten checken. Goede tip.

Uiteraard hopen we nog vele vakanties meer te genieten van onze nieuwe auto maar we beginnen er deze zomer mee. Lijkt me heerlijk. Geen zorgen meer om wind of heuveltjes. Vorig jaar kregen we al het advies om een zwaardere auto voor onze caravan te hangen. Gelukkig kunnen we dat dit jaar doen.
Knaus sport 500 fdk

Ferdi

Re: V70 met 75 kg kogeldruk

Bericht door Ferdi » zo 3 jun 2018 08:59

Veel plezier ermee, Zweedse import? Mooie tijdloze auto met veel ruimte en een prima trekker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Volvodriver

Re: V70 met 75 kg kogeldruk

Bericht door Volvodriver » zo 3 jun 2018 09:54

In navolging van Mees. Zit er überhaupt wel een 13 polige stekker op. Bij de meeste Zweedse import zit slechts een 7 polige stekker. (Weet onder andere Chris uit ervaring) Ik ben er elders ook al een aantal tegen gekomen met slechts 7 polig.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: V70 met 75 kg kogeldruk

Bericht door Peter 1969 » zo 3 jun 2018 10:41

Ik ben wel benieuwd wat voor een "V70" dat dat wordt.....gezien de ANWB zegt dat er zoveel motoriseringen zijn geweest dat er eigenlijk niet meer te spreken valt van 1 model qua rij eigenschappen.

De V70 heeft een enorm uitgebreid motorenprogramma. In het introductiejaar (2007) bestond de keuze bij de benzinemotoren uit een viercilinder 2,0 liter (107 kW145 pk, ook in een versie voor E85), de vertrouwde 2,4 liter vijfcilinder met 103 kW/140 pk en 125 kW/170 pk (beide tot 2008), de 2.5 T(urbo) met 147 kW/200 pk (vanaf 05/2009 170 kW/231 pk en ook voor E85), de 3,2 liter zescilinder lijnmotor met 175 kW/238 pk met twee- of vierwielaandrijving en de 3,0 liter zescilinder T6 met 210 kW/285 pk met vierwielaandrijving. In de loop van 2010 is het programma flink gewijzigd, gevolgd door een bescheiden facelift in 2011. De 2,0 maakte plaats voor de 1,6 liter T4 met 132 kW/180 pk. De 2,4 T is vervangen door een nieuwe 2,0 T met 149 kW/202 pk, ook als 2,0 T5 met 177 kW/240 pk. De 3,0 T6 steeg naar 224 kW/304 pk en de 3,2 naar 179 kW/243 pk. In 2013 was er opnieuw een facelift, met nu een duidelijk afwijkend front. De 2,0 T met 149 kW en de T6 met 179 kW verdwenen uit het programma. In 2015 werd de verkoop van de T6 gestopt. Het dieselprogramma startte met de 2,0 D (100 kW/136 pk), de 2,4 D (93 kW/126 pk en 120 kW/163 pk, vanaf begin 2009 129 kW/175 pk) en de 2,4 D5 (136 kW/185 pk) met twee- of vierwielaandrijving. De 2,4 D met 93 kW was binnen een jaar uit het programma. Per 05/2009 is de D5 opgewaardeerd naar 151 kW/205 pk. Begin 2010 verscheen de nieuwe 1,6 D DRIVe met 80 kW/108 pk, maar die was nog voor het einde van het jaar al niet meer leverbaar. De 2,0 en 2,4 D zijn vervangen door de nieuwe 2,0 D3 met 120 kW/163 pk. Bij de facelift in 2013 kwam de 1,6 liter diesel weer terug, nu als D2 met 84 kW/115 pk. De D3 heeft nu enigszins verwarrend 100 kW/136 pk, in 2015 steeg het vermogen weer naar 110 kW/150 pk. De 2,0 liter vijfcilinder D4 verscheen in 2013, met 120 kW/163 pk. Per 2016 is die vijfcilinder er weer uit. Een D4 is hierna juist weer een 2,0 liter viercilinder, maar dan met liefst 133 kW/181 pk. Het vermogen van de D5 steeg per 2013 naar 158 kW/215 pk, maar in 2015 verdwijnt heel de D5 uit het programma. De XC70 is er alleen met de zescilinder benzinemotoren en bij de diesels eerst de 2,4 D5 (136 kW/185 pk), vanaf voorjaar 2009 ook de 2,4 D (129 kW/175 pk), die in voorjaar 2010 is vervangen door de nieuwe 2,0 D 120 kW/163 pk. In 2013 verschijnt in de XC70 ook de benzinemotor T5, een 2,0 liter viercilinder met 180 kW/245 pk. In 2015 verdwijnt de T6 uit het programma. Per 2011 heet de 2,0D D3 met hetzelfde vermogen. In 2013 is er ook de vijfcilinder D4, de D5 met 158 kW/215 pk is er al in 2011, in 2016 gaat het motorvermogen naar 162 kW/220 pk. De XC70 heeft altijd vierwielaandrijving, staat 6 cm hoger op de wielen en is uitwendig voorzien van aluminium en kunststof aanbouwdelen. De normale uitvoeringen heten Kinetic, Momentum en Summum. De minst sterke motoren zijn er ook als naamloze basisversie. De R-Design heeft een sportieve uitmonstering. Het enige bekende actiemodel is de Ocean Race, die in verschillende bouwjaren terugkomt. Vrijwel alle motoriseringen zijn met alle uitvoeringen te combineren en bijna allemaal zijn ze er ook met automatische transmissie.

mrgreen.gif mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: V70 met 75 kg kogeldruk

Bericht door Chris » zo 3 jun 2018 11:17

RE.gif

Ten eerste: Minimijn..... gefeliciteerd... thumbup.gif thumbup.gif
Heerlijk rij en reis auto...en een potente trekker, ik begreep eerder al een T4....
Daarnaast een zee van ruimte en een bijna iconisch model...
Benieuwd welke uitvoering je hebt gekocht, er zijn enorm veel mogelijkheden om een V70 aan te kleden, maar dat zal je ondertussen ook weten.

En.. ik begrijp dat jou auto ook zweeds spreekt, dat deed mijn auto ook.
In Zweden schijnt het normaal te zijn om ongeveer alle opties aan te klikken als je daar een auto koopt.
Dus vermoedelijk heel compleet... denk ik.
De taal naar Nederlands omzetten is geen probleem, dat doen ze zo.
Waar je idd even op moet letten is de trekhaak aansluiting.
Ik nam ook aan dat dit geen probleem zou zijn, maar het bleek achteraf wel een 7 polige... schijnt nog vaak voor te komen in Zweden.
Ombouwen is de enige optie dan. ( of een verloop van 7 naar 13, maar dan mis je veel)
Betekend dan helaas: Nieuwe stekkerdoos met aangegoten kabel, nieuwe TRM ( trailer module) en nieuwe software.
Ik heb geprobeerd om het zelf te regelen, maar helaas... toch de dealer die de software moest doen.
Shoppen voor zo'n ombouw heeft zeker zin trouwens.
Maar... wellicht heb je die pech niet en zit er wel een 13 polige onder..

Verder.... Sturen maar straks... het moeilijke wachten op de aflevering is begonnen... thumbup.gif

Heel veel fijne kilometers gewenst...

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: V70 met 75 kg kogeldruk

Bericht door Turbodesk » zo 3 jun 2018 12:27

Volvotune kan de taal omzetten en andere software laden voor de trekhaak. En dit voor een schijntje voor wat de dealer durft te vragen.
Dan kan je tweedehands een trm module met 13 polige aansluitdoos kopen.

Zweedse auto's zijn over het algemeen zeer kaal geleverd. Vaak wel met standkachel of elektra aansluiting in de voorbumper voor motorverwarming.

Heerlijke reisauto.
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: V70 met 75 kg kogeldruk

Bericht door Chris » zo 3 jun 2018 16:15

RE.gif

Een tweedehands 13 polige set met TRM kan je wel vergeten.
Ik heb half Europa af ge-googled hiervoor.
Helemaal frustrerend is dat de TRM wel hetzelfde lijkt, maar de een van de twee connectors heeft "sloten" die exact 180 graden andersom zitten.
Het past dus nooit, en ze zijn inwendig ook verschillend.
13 polige Jaeger, met aangegoten kabel, TRM en software... 250 euro helaas.
De software moet Volvotune ook kopen, net als de dealer, dus bezuinigen is alleen op arbeidsloon te behalen.
Was een dealer die zelfs 550 euro voor de ombouw vroeg.
Ik heb de zaak zelf gemonteerd, dat is een fluitje van een cent, maar de software moet je laten doen.
Maar... wie weet... zit er wel een 13 polige onder... eerst moet TS dat controleren..
Wel een voordeel: Als de originele Volvo set gebruikt wordt dan werkt alles perfect in een keer, ook voor LED verlichting op de caravan.
Ook de geschakelde en de constante plus zijn als dikke kabel uitgevoerd, de massa kabel is helemaal een stevige.
Eventueel kan ik de partnummers zo opzoeken voor deze ombouw.

Enne... ik heb juist gehoord en zelf de ervaring dat de Zweden heel complete auto's bestellen.
Het is dus maar net wat je hoort en ervaart denk ik.
Ik heb idd ook standkachel, een elektrische, zo'n aansluiting in de bumper en nog heel veel meer leuks aan boord.
Zo zie je maar... verschillen.
Wel zeker is dat er in Zweden bijna geen snelweg is, en dat ze daar erg netjes rijden.
Dus een afgetrapte zal je daar niet snel hebben.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Minimijn
Berichten: 37
Lid geworden op: za 25 feb 2017 14:16

Re: V70 met 75 kg kogeldruk

Bericht door Minimijn » zo 3 jun 2018 21:59

Wees gerust De auto die we gekocht hebben is zeer compleet. Inderdaad uitgerust met standkachel.
De stekker ga ik checken. Ik word nu zelf ook nieuwsgierig.
Maar als ik het goed begrijp loop ik alsnog een risico op een niet optimaal werkende aansturing zelfs als er een 13 polige stekker op zit. scratch.gif
Wel een super fijn forum dit. Ik word liever nu geconfronteerd met dit soort dingen dan paar dagen voor de vakantie.
Knaus sport 500 fdk

Ferdi

Re: V70 met 75 kg kogeldruk

Bericht door Ferdi » zo 3 jun 2018 22:26

Re, iedereen praat over de stekker controleren, maar die zit aan de caravan, zelfs bij ons in België 🤣 Ik zou naar het stopcontact van de auto laten kijken Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: V70 met 75 kg kogeldruk

Bericht door Chris » ma 4 jun 2018 00:07

Minimijn schreef:
zo 3 jun 2018 21:59
Wees gerust De auto die we gekocht hebben is zeer compleet. Inderdaad uitgerust met standkachel.
De stekker ga ik checken. Ik word nu zelf ook nieuwsgierig.
Maar als ik het goed begrijp loop ik alsnog een risico op een niet optimaal werkende aansturing zelfs als er een 13 polige stekker op zit. scratch.gif
Wel een super fijn forum dit. Ik word liever nu geconfronteerd met dit soort dingen dan paar dagen voor de vakantie.

Nee hoor...
Als er een Volvo set opzit is alles perfect.
Dat geld voor de 7 polige en de 13 polige.
De vraag is gewoon: Zit er een 13 polige op de auto... dat kan in Zweden wel eens anders wezen n.l.
Zit ie erop... dan is de grootste kans dat het een officiele Volvo set is.
Ik denk niet dat er Thule of Jaeger sets in Zweden op de Volvo's gemaakt worden...dat is daar allemaal origineel, en dus perfect...

Toen uiteindelijk het 13 polige originele Volvo set op mijn V70 zat werkte alles ook perfect in een keer.
Ik heb daar wat langer over gedaan door het zoeken naar mogelijkheden... en uiteindelijk toch voor origineel gegaan.

Succes.... en heel veel fijne kilometers met de nieuwe auto..

p.s. dit is de mijne: viewtopic.php?f=75&t=34096&hilit=Nieuwe ... 70#p582823
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Re: V70 met 75 kg kogeldruk

Bericht door JRijkmans » ma 4 jun 2018 14:01

Van harte gefeliciteerd met je nieuwe auto Minimijn, daar ga je geen spijt van krijgen. Het is een hele goede caravantrekker. Wij rijden al jaren met de V70. eerst een 140 pk benzine, toen twee diesels met 163 pk en nu weer een diesel met orgineel 185 pk,die een beetje gekietelt is tot 225 pk en 450 nm. Mijn kogeldruk probeer ik altijd op ongeveer 80 a 90 kg te houden. Dat rijd voor mij het beste.
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: V70 met 75 kg kogeldruk

Bericht door Peter 1969 » ma 4 jun 2018 19:49

Hoewel ik die auto's op strijkijzers vind lijken blijkt mijn vrouw ze wel heel mooi te vinden. Ze zijn lichter en sterker dan mijn huidige auto, mogen genoeg trekken, hebben repuatatie hele hoge km standen te halen, hij heeft meer laadruimte….wellicht ga ik eens kijken of dat een opvolger kan worden. Dan toch wel een XC70 denk ik, ik wil liever geen stap terug naar 2WD.

Eigenlijk nooit naar Volvo's gekeken…..maar naar hun motoren en techniek kijkend ( 5 of 6 cylinder lijnmotoren, met turbo ) snap ik wel dat mensen daar enthousiast van worden. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: V70 met 75 kg kogeldruk

Bericht door Chris » ma 4 jun 2018 19:57

RE.gif
Doe maar geen diesel dan... whistle.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Minimijn
Berichten: 37
Lid geworden op: za 25 feb 2017 14:16

Re: V70 met 75 kg kogeldruk

Bericht door Minimijn » di 5 jun 2018 08:53

Ja volvo’s zijn fijne auto’s. We hebben er in het verleden een gehad als lease auto.
De ruimte van de V70 vind ik echt fijn. Zeker op vakantie of bij een bezoek aan de geel blauwe Zweedse design winkel.

De dealer vertelt dat we een 13-polige stekker er onder hebben zitten. Jullie adviezen over de kogeldruk staan genoteerd. Dus dat komt goed.

Het aftellen naar de ophaaldatum kan beginnen.
Knaus sport 500 fdk

Volvodriver

Re: V70 met 75 kg kogeldruk

Bericht door Volvodriver » di 5 jun 2018 09:25

Na het wachten kan het grote genieten beginnen. Veel plezier en veilige km's alvast gewenst. En je bent natuurlijk ook welkom op het volvo-forum.nl . Daar kan je alles over jou auto te weten komen.

En denk eens aan een kampeervakantie met jouw Zweed in het land van herkomst. Ik kan het je aanbevelen. Wij komen er al sinds 2003 regelmatig.

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Re: V70 met 75 kg kogeldruk

Bericht door JRijkmans » di 5 jun 2018 10:18

Chris schreef:
ma 4 jun 2018 19:57
RE.gif
Doe maar geen diesel dan... whistle.gif
Wat is er tegen een diesel Chris? Afgezien van de uitstoot perikelen.
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: V70 met 75 kg kogeldruk

Bericht door Chris » di 5 jun 2018 10:21

RE.gif
Was een klein schoppie tegen mijn vorige schrijver... Peter mrgreen.gif mrgreen.gif
Plaagstootje dus mrgreen.gif mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”