KCK test nieuwe dacia duster 2018

Plaats reactie
Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

KCK test nieuwe dacia duster 2018

Bericht door 4Motion » wo 23 mei 2018 08:15

Iemand de nieuwe kck al gelezen waar ze de nieuwe versie van de Dacia Duster testen? Wat was het resultaat?

KCK niet of moeilijk verkrijgbaar in Belgie...
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: KCK test nieuwe dacia duster 2018

Bericht door Ab » wo 23 mei 2018 09:04

De beoordeling is goed.
De 2WD komt er beter uit dan zijn 4WD broer.
Minder geluidsniveau en zuiniger.
De 4WD trekt beter door de lagere versnellingsbak verhoudingen. En uiteraard ook als het gaat over blubber of sneeuw en steile hellingen.
Als je nooit van de gebaande wegen afgaat kan je beter een 2WD hebben.
Ben je een wat avontuurlijker kampeerder dan kan je meer met een 4WD.
Max geadviseerd caravan gewicht 1275-1350 kg.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: KCK test nieuwe dacia duster 2018

Bericht door Peter 1969 » wo 23 mei 2018 13:26

Kortere versnellingen lijken mij helemaal niet ongunstig voor een caravan trekker...

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: KCK test nieuwe dacia duster 2018

Bericht door Scout15 » wo 23 mei 2018 14:41

@Ab, wat is het verschil in leeg gewicht van de auto's en het eventuele trekvermogen? Kan mij voorstellen dat deze in het voordeel(als trekker van een caravan) van de 4x4 uitvallen.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: KCK test nieuwe dacia duster 2018

Bericht door 4Motion » wo 23 mei 2018 21:45

Bedankt Ab!

Van de Duster 4x4 dci van 2012 waar wij momenteel mee rijden kan ik vertellen dat hij ook een extra korte 1ste versnelling heeft. Zonder aanhanger start je best gewoon in 2de versnelling (zo staat het ook in de handleiding..). De 1ste versnelling is wel erg handig met een aanhanger.

De nieuwe is beslist een kandidaat als opvolger maar je mag deze wagens zeker niet vergelijken met A merken. Het afwerkingsniveau is van een heel ander orde maar dat merk je ook aan de prijs :-).
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: KCK test nieuwe dacia duster 2018

Bericht door Ab » wo 23 mei 2018 22:00

Scout15 schreef:
wo 23 mei 2018 14:41
@Ab, wat is het verschil in leeg gewicht van de auto's en het eventuele trekvermogen? Kan mij voorstellen dat deze in het voordeel(als trekker van een caravan) van de 4x4 uitvallen.
Uiteraard is de 4WD zwaarder.
Het aanbevolen trekgewicht vlgs Anwb kan je in mijn vorig bericht lezen.
2WD of 4WD maakt niet veel uit vlgs de test.
Dacia zelf geeft op 1500 kg.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: KCK test nieuwe dacia duster 2018

Bericht door Ab » wo 23 mei 2018 22:05

Peter 1969 schreef:
wo 23 mei 2018 13:26
Kortere versnellingen lijken mij helemaal niet ongunstig voor een caravan trekker...
Jawel. Geeft bij eenzelfde snelheid in dezelfde versnelling meer toeren en dus meer motorgeluid. En meer brandstof.
Ook een aangedreven achteras maakt iets meer geluid.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: KCK test nieuwe dacia duster 2018

Bericht door Peter 1969 » vr 25 mei 2018 17:42

Ab schreef:
wo 23 mei 2018 22:05


Jawel. Geeft bij eenzelfde snelheid in dezelfde versnelling meer toeren en dus meer motorgeluid. En meer brandstof.
Ook een aangedreven achteras maakt iets meer geluid.
Maar dan weer hoef je met kortere versnellingen niet een veel sterkere motor te hebben om makkelijker op gang te komen tegen hellingen. De EU is voornamelijk heuvel en bergachtig, het is geen eigenschap die alleen voordelen heeft offroad.

Volgens mij betrof het ook de laagste 3 versnellingen maar. Kom je vaak daarin terecht - bijv op snelweghellingen - als je 6 versnellingen hebt ? Kortom, is dat wel echt een nadeel ?

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: KCK test nieuwe dacia duster 2018

Bericht door Ab » vr 25 mei 2018 22:45

Er werd wel een nadeel vermeld ..
De 2WD kon op een helling de voorwielen laten spinnen.
Bij de 4WD lukte dat niet met alle vier de wielen en moest de koppeling lang slippen.

Maar of dat nu een groot nadeel is.. mrgreen.gif
Ik noem dat gelul in de marge. knipoog.gif
Beide auto's voldoen voor een niet te zware caravan.
Net zoals heel veel andere auto's ook..maar dit terzijde. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”