Nieuwe trekker Mazda 6.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Nieuwe trekker Mazda 6.

Bericht door Hans 555 » zo 29 apr 2018 00:08

Wij waren al een tijdje bezig met het zoeken naar een nieuwe (2e hands) auto. Het moet een auto worden niet ouder dan 4 jaar. De wens was een sedan of hatchback en uiteraard een diesel met voldoende vermogen. Wij willen zeker geen stationcar of MPV zoals Opel Zafira en andere gelijkwaardige auto’s. Na veel auto’s bekeken te hebben op internet en bij dealers kwam er een lijstje uit van vier merken en types, te weten: Ford Mondeo of Kuga; Opel Insignia; Volvo V60 (omdat de sedan wel erg weinig kofferruimte heeft) en good all VW Passat.
Wij rijden nu in een 2007 Passat en voor deze auto reden we ook al in een Passat.
De Volvo was dus de enige station die (vind Ik) net geen echte station is.
Vandaag maar weer eens bij een autobedrijf gekeken naar een Opel Insignia. Dit keer iets verder van huis nl. in Damwoude Friesland.
De Opel had wat schade dat mij niet aanstond waarna ons oog viel op een Mazda 6 Skyactiv-D 2.2 150 PK Skylease (mond vol hè).

Met deze auto maar een stukje gereden en wat een zaligheid. Bij het starten klinkt de motor al heel anders dan onze Passat, veel stiller. Stuurde prima, remde goed en accelereerde snel.

Auto heeft wel iets schade maar dat zal, bij aankoop, netjes gerepareerd worden. Ook geldt er een terugroep actie voor dit model en heeft betrekking op de achterremmen, niet geheel onbelangrijk. Maar dit wordt door de Mazda kosteloos gerepareerd.

De Mazda mag 1600 kg trekken dus zal de caravan 100kg moet inleveren. Dat is geen probleem van 500 kg laadvermogen naar 400 kg, mwah.

Nu wil ik graag wat meningen horen van u, leden van het forum, over de Mazda 6 met 2.2 diesel motor. Andere rijeigenschappen, gedrag als caravantrekker (max. kogeldruk van de auto 75 kg.). Heb al wel het e.e.a. hierover gelezen en dat viel niet tegen. Wat ik nog niet heb kunnen vinden is of de motor een distributieriem of -ketting heeft.
Op deze Mazda zitten 19 inch wielen waarvan nieuwe banden aanmerkelijk duurder zijn dan 16 of 17 inch versies.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Nieuwe trekker Mazda 6.

Bericht door Hermanus » zo 29 apr 2018 00:17

De Mazda 6 met een dieselmotor heeft een distributieriem. Verdere zaken kan ik je niet vertellen, omdat ik een benzine uitvoerig rijd, met dus hele andere specificaties.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Nieuwe trekker Mazda 6.

Bericht door Hans 555 » zo 29 apr 2018 00:20

RE.gif
Hermanus, dank voor je reactie. Riem dus, nu er achter zien te komen wanneer deze vervangen moet worden. Auto heeft er 120.000 km op staan.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Nieuwe trekker Mazda 6.

Bericht door erichendri » zo 29 apr 2018 01:09

Riem is 100k maar er staat een onderhoudsschema in het instructie-
of onderhoudsboekje.
Zelf vind ik de station veel mooier en houd meer zijn waarde.
Zijn voor de rest goede auto's.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Bantam
Berichten: 252
Lid geworden op: di 3 jan 2017 00:21

Re: Nieuwe trekker Mazda 6.

Bericht door Bantam » zo 29 apr 2018 01:14

De Mazda Diesel 2.2 Skyactiv heeft een distributieketting.
Er zijn heel weinig problemen met die ketting. Voor (ik denk 2008) zijn er enkele, heel weinige, gevallen geweest waar de ketting te veel uitgerokken was. Deze kettingen zijn (meestal) onder waarborg vervangen. De laatste jaren zijn hier geen problemen meer.
IOp het instrumentenbord is er een waarschuwingslichtje, een driehoek met uitroepteken, als er een probleem zou zijn met de ketting, t.t.z. de kleptiming.
Normaal gezien ga je dat lampje nooit zien branden. De ketting is verder onderhoudsvrij en moet dus niet vervangen worden.

Link : http://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=94
The 2.2 SkyActiv-D engines have an aluminum alloy cylinder block.
There are a chain-driven two balancer shafts to offset secondary inertia forces.
The 2.2 SkyActiv-D engines have an aluminum DOHC cylinder head,
four valves per cylinder, and roller rocker arms.
Dit betreft de motor vanaf bouwjaar 2012 tot heden.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Nieuwe trekker Mazda 6.

Bericht door Hans 555 » zo 29 apr 2018 07:30

RE.gif
Duidelijk. Ik heb het stukje in de link gelezen maar in de specificaties staat te lezen dat deze motor 173 PK heeft met een koppel van 420 NM. Praten we dan wel over dezelfde motor of heeft dat te maken met een andere instelling in het motormanagement waardoor er dus meer vermogen voorhanden is.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Nieuwe trekker Mazda 6.

Bericht door deusjevo » zo 29 apr 2018 09:47

Mooie auto die Mazda 6, gefeliciteerd en veel plezier ermee thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe trekker Mazda 6.

Bericht door Chris » zo 29 apr 2018 09:50

Zekers een mooie verschijning op de weg.
Veel plezier ermee...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Nieuwe trekker Mazda 6.

Bericht door Hans 555 » zo 29 apr 2018 10:56

RE.gif RE.gif en RE.gif
Ho ho mannen, ik heb 'm nog niet gekocht hoor, wel een optie op de auto.
Ben even aan googlen geweest naar banden voor de 19 inch velgen en daar wordt ik niet vrolijk van. Een bandenboer rekent al snel ongeveer € 190,00 incl. omleggen en balanceren voor een merk band.
De banden op deze auto zullen toch binnen een half jaar vervangen moeten worden. En ook kan ik nieuwe banden lospeuteren dan ben ik binnen twee jaar alweer aan de beurt.
Daarbij zal er ook nog een trekhaak gekocht moeten worden die ook incl. bekabeling al snel op zo'n € 750,00 komt.
Maar goed we zijn nog aan het rekenen en morgen nog een keer onderhandelen.
Maar wel bedankt voor de reacties. Graag hoor ik nog punten over deze auto die de aandacht verdienen. De vele positieve opmerking heb ik al wel gevonden.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Nieuwe trekker Mazda 6.

Bericht door deusjevo » zo 29 apr 2018 11:05

Ahh, ik dacht dat hij al gekocht was.
Vond al dat je al die vragen beter voor aankoop had kunnen bedenken/vragen knipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Nieuwe trekker Mazda 6.

Bericht door Hans 555 » zo 29 apr 2018 11:08

Heb ff mijn verhaal nog eens doorgelezen, is misschien wat onduidelijk maar de auto is nog niet gekocht.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Niko
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 21:38
Locatie: Muntendam

Re: Nieuwe trekker Mazda 6.

Bericht door Niko » zo 29 apr 2018 11:30

Wij hebben dezelfde motor in onze Mazda 3 liggen. Met de caravan (1360kg) aan de haak gaat het fantastisch. 110 op de cruise control en nog steeds 1 op 9 gemiddeld. Heuvel op laat je alles en iedereen achter je! Wij zijn er erg blij mee!

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

Waar de zon schijnt draai ik de pootjes uit!
Mazda 3 Sedan 2.2 Skyactiv-D met aan de haak een Burstner Averso 430 TS

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Nieuwe trekker Mazda 6.

Bericht door Jan van Vijven » zo 29 apr 2018 11:58

Hans 555 schreef:
Ben even aan googlen geweest naar banden voor de 19 inch velgen en daar wordt ik niet vrolijk van. Een bandenboer rekent al snel ongeveer € 190,00 incl. omleggen en balanceren voor een merk band.
Tja wie mooi wil zijn moet pijn lijden, een hobby kost nu eenmaal geld.
Je kan voor die zelfde prijs ook nieuwe wielen met een mindere inch maat kopen zodat je later goedkoper uit bent.
Btw: Ik ga volgende week nieuwe zomerbandjes halen en zou zeer blij zijn met de door jou genoemde prijs knipoog.gif
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Bantam
Berichten: 252
Lid geworden op: di 3 jan 2017 00:21

Re: Nieuwe trekker Mazda 6.

Bericht door Bantam » zo 29 apr 2018 14:22

Hans 555 schreef:
zo 29 apr 2018 07:30
RE.gif
........knip...........in de specificaties staat te lezen dat deze motor 173 PK heeft met een koppel van 420 NM. Praten we dan wel over dezelfde motor of heeft dat te maken met een andere instelling in het motormanagement waardoor er dus meer vermogen voorhanden is.
De basis is dezelfde motor. Dus een ketting.

Op Blz. 514 en volgende vindt je de gegevens voor het onderhoud. De distributie staat daar NIET bij. :-) https://www.mazda.nl/handlers/TwedlePdf ... 20L_OM.pdf
Info: https://www.mazda.nl/services/videos-en-handleidingen/

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Nieuwe trekker Mazda 6.

Bericht door Hans 555 » zo 29 apr 2018 15:26

Bantam, duidelijk antwoord.
Jan van Vijven je kan de banden van jouw auto niet met een vergelijken met de banden van de Mazda die wij op het oog hebben. En ja een hobby kost geld daar is ook niets mis mee. Maar gelukkig hebben wij de keus om iets anders te zoeken wat in ons straatje past.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Nieuwe trekker Mazda 6.

Bericht door Jan van Vijven » zo 29 apr 2018 15:30

Heb je ook de rest gelezen?
Je kan ook andere wielen nemen zodat je de volgende keer “normale” prijzen betaald, nieuwe wielen met normale banden zijn wellicht goedkoper dan de huidige banden alleen.

Mijn betoog was eerder een tip met een kwinkslag!!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Nieuwe trekker Mazda 6.

Bericht door henry12 » zo 29 apr 2018 16:07

Als het om de Mazda gaat die bij autobedrijf Boelens te koop staat heeft deze volgens de beschrijving op de site 17 inch wielen .
En zoals Jan al aan geeft banden in een paar maten kleiner zijn voordeliger, En koop je voor het zelfde geld een set wielen met banden .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Nieuwe trekker Mazda 6.

Bericht door erichendri » zo 29 apr 2018 21:20

De trend is nou eenmaal dat de banden en velgen steeds groter worden.
Dat speelt bij alle merken.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe trekker Mazda 6.

Bericht door Micky » zo 29 apr 2018 21:30

Ik zou NOOIT de keuze van mijn auto laten afhangen van de bandenmaat, nou en, dan zijn 2 banden 50 pst duurder, dat is dan 100 euro per jaar als je mijn km rijdt weenie.gif als je er echt financieel ongelukkig van wordt kun je idd gewoon doen wat Jan voorstel, de 19" leveren een leuk bedrag op als je ze wil verkopen (bij een populair merk igg wel knipoog.gif )
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

cees2
Berichten: 94
Lid geworden op: za 15 okt 2016 17:25

Re: Nieuwe trekker Mazda 6.

Bericht door cees2 » zo 29 apr 2018 21:48

Ik heb mijn derde mazda 6 2.2 diesel en bevalt mij goed. Hij trekt als een lier mijn LMC musica 470e ( gewicht plm. 1650 kg ) door heel Europa. Afgelopen jaar een rondje
Zuid Spanje/ Zuid Portugal gedaan, plm 7500 km. De laatste Mazda 6 2.2 diesel sportbreak is van bouwjaar 2015, nu intussen 65000 km op de teller en gebruikt geen druppel olie en als onderhoud alleen zijn beurten op tijd. Heeft GEEN distributieriem maar ketting en volgens de dealer hoeft deze niet vervangen te worden.
gr,
Cees

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Nieuwe trekker Mazda 6.

Bericht door Hans 555 » ma 30 apr 2018 06:57

henry12:
Wat in de advertentie staat klopt niet, er zitten echt 19 inch wielen onder. :(

Feit is ook dat de wielen wat schade hebben van stoepranden. Banden zijn wel duur (en dat was idd even slikken) en zullen nog voor de winter aan vervanging toe zijn. Ik moet het misschien idd. allemaal niet zo negatief bekijken maar uitgaan van het positieve. De auto reed wel heel erg goed en voelde ook erg goed. Ik wacht het telefoontje af en kijk of ik er nog iets kan uitslepen.
Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor de inbreng en zal vandaag nog laten weten wat het geworden is. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Nieuwe trekker Mazda 6.

Bericht door Taan » ma 30 apr 2018 10:23

Leuke weetjes over de 2.2 diesel. http://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=94
Ik zou in eerste instantie niet staan te springen om een diesel uit japan, maar nu ik de pagina van mijn link heb gelezen denk ik niet dat het een slechte keuze is.

Ik lees net wel 2 verhalen over metaalslijpsel die het blok om zeep helpen, daar zou ik me even in verdiepen.
Ik vind het gewicht van de auto vrij laag om met een caravan van 1600kg te gaan rijden. Daar zou ik zorgen voor genoeg gewicht in de auto.

De 5 cilinder diesel van een V60 is overigens ook heel fijn. Als je een auto van 4 jaar oud zoekt kom je dan terecht in het faceliftmodel. De eersten daarvan hadden nog een 5 cilinder, daarna werden het 4 cilinders. De laatste zijn zuiniger en krachtiger, maar het geluid van de 5 cilinder tovert heel vaak een glimlach op mijn gezicht.
Ik weet niet hoe lang je in je nieuwe auto wil blijven rijden, maar ik denk dat de Volvo langer goed blijft.
Bij de garage waar ik mijne gekocht had zag ik een hele mooie. In de info staat 4 cilinder, maar het is een 5 cilinder.
Slechts 136 PK, maar ik heb al ervaren dat dat voldoende is voor een flinke caravan. Voor de leuk kun je hem voor weinig geld ook laten tunen naar 182 (?) pk.
http://www.sellescarcompany.nl/occasion ... d#voorraad

Succes met je keuze!
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Nieuwe trekker Mazda 6.

Bericht door deusjevo » ma 30 apr 2018 10:32

De Mazda 6 stond gisteren nog wel op de site van het autobedrijf, nu niet meer. scratch.gif
Probleem opgelost?

Waren trouwens echt wel 19” wielen en geen 17”
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Nieuwe trekker Mazda 6.

Bericht door Hans 555 » ma 30 apr 2018 12:06

De Volvo was ook een keuze en die zijn idd iets zwaarder. Nu hebben wij een Passat van 2007 en die heeft een ledig gewicht van 1429 kg, scheelt dus tov de Mazda 49 kg. Onze caravan mag dan wel 1700 kg wegen maar die zal net aan 1500 kg halen. (moet deze nog een keer wegen)
Maar goed de handelaar deed nog een leuk aanbod mbt een afneembare trekhaak met uiteraard de aansluitingen op de pennen 9 en 10 met Multi-Con West aansluiting.
Ja, wij zijn een Mazda 6 rijker en mogen deze over 2 weken gaan ophalen. blij.gif

Dat met de banden lossen we wel op. Na de vakantie zien we wel weer verder. zwaaien.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe trekker Mazda 6.

Bericht door Micky » ma 30 apr 2018 12:10

RE.gif

als je de caravan nog niet gewogen hebt kun je nog wel eens heel bedrogen uitkomen, overal lees je dat de caravan telkens weer veel zwaarder is dan men verwacht.

gefeliciteerd met de nieuwe trekker, zelf zou ik yaeger laten monteren en geen multiconwest, grote kans dat je volgende caravan/fietsdrager of wat dan ook is voorzien van yaeger, MW zie je steeds minder. thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”